2022-08-23, 15:11
Medlem
brallors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Jag betalar kanske 13 kr milen för min diesel Volvo, inga lån cash. Vad kostar ett lån på en vettig elbil? Finns inte en chans att det är mer lönsamt med en elbil för 700,000 kontra bättre beg vilvo xc70

Man är utvecklingsstörd om man jämför sin 15 år gamla Volvo men en helt ny elbil och inser att totalkostnaden är lägre på den gamla bilen. Jämför äpple och äpple.
Citera
2022-08-23, 15:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Efter 2030 blir det knepigare med nya bilar som drivs fossilt. Sedan är det väl så att lite mer utrustade fossilbilar kostar betydligt mer idag än 160k.

Slippa göda bensinbolag och verkstäder är en skön känsla.

Att man har en ny bil brukar inte göda verkstäder så mycket. Men vänta du tills alla elbilar är 15-20 år så kommer du nog få lämna in och byta saker på samma sätt som en vanlig bil. Det är ju ändå rätt mycket som är en vanlig bil på en elbil och det är inte så att de saknar fjädrar, hjullager, bromsar och annat som behövs bytas. Jag är med i olika elbilsgrupper på facebook och där verkar problemet vara att bilarna är halvtrasiga från start och det är förvånansvärt att så många som får sin bil upplockad och körd till verkstad när de har gått ett par hundra mil. Sen att garanti täcker det är inte samma sak som att du inte göder en verkstad det är bara att du slipper pröjsa
Citera
2022-08-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Du kan ju inte jämföra äpplen med päron. Vem kör en Volvo XC70 frivilligt år 2022..
Jag kör en diesel XC90. Bästa bil jag haft. Drar 0.7/mil. Vad är problemet?
Citera
2022-08-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad är det som är attraktivt med en Tesla? Är det de dåligt passande panelerna? Är det de höga bullernivåerna? En model 3 performance har cikra 70dB vid 80km/h, jämfört med 56dB för sosse-bilen Volvo V60. Teslan kostar nästan 700k, V60 får du för 300k.

Vilken komfort är det du pratar om nu igen?
Herregud vilket janteinlägg. Jag fattar, du har inte råd med en Tesla så du måste köra en skräpbil, och om du ändå ska köra en skräpbil kan det vara lika bra att maximera ekonomin. Du kan ju stå för den situationen istället för att försöka låtsas "AheM SpElA rOll jAg viLL iNte EnS gÅ På DeN DäR FeSteN SåDeSå!1".

Vilket var just vad jag poängterade, en Tesla köper man inte för att man är fattig och vill spara maximalt med pengar. Att det finns vissa ekonomiska fördelar med en Tesla handlar mer om att det till viss del balanserar ekonomin bakom att köra en bil som kostar 700ksek+.
Citera
2022-08-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Herregud vilket janteinlägg. Jag fattar, du har inte råd med en Tesla så du måste köra en skräpbil, och om du ändå ska köra en skräpbil kan det vara lika bra att maximera ekonomin. Du kan ju stå för den situationen istället för att försöka låtsas "AheM SpElA rOll jAg viLL iNte EnS gÅ På DeN DäR FeSteN SåDeSå!1".

Vilket var just vad jag poängterade, en Tesla köper man inte för att man är fattig och vill spara maximalt med pengar. Att det finns vissa ekonomiska fördelar med en Tesla handlar mer om att det till viss del balanserar ekonomin bakom att köra en bil som kostar 700ksek+.

Inte ens ett ordentligt svar kunde du mäkta med din vuxenbäbis.

Det var du som tog upp komfort, inte jag. Om du inte vet vad du pratar om så föreslår jag att du är tyst.
Citera
2022-08-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brallor
Man är utvecklingsstörd om man jämför sin 15 år gamla Volvo men en helt ny elbil och inser att totalkostnaden är lägre på den gamla bilen. Jämför äpple och äpple.

Äpple mot äpple är VW Golf och VW ID3. Prisskillnaden på 250 000kr tar ungefär 8-10 år eller 16000mil att tjäna in. Mer om man bor i SE4.
Citera
2022-08-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Degraderingen per år brukar ligga på 2-2,5 % för elbilsbatterierna. Det kommer ta lång tid innan du tappat 30% och när du tappat 70% har nog bilen gått längre än två konventionella bilar.

Funderar på vart du fått "några år" ifrån.
i teorin ja...i praktiken beroende på utomhustemp och andra faktorer.....hoppas det finns ett andrahandsvärde i elbilar
Citera
2022-08-23, 15:58
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sture999
i teorin ja...i praktiken beroende på utomhustemp och andra faktorer.....hoppas det finns ett andrahandsvärde i elbilar

Degraderingssiffran kommer från en sammanställning av data från över 6000 elbilar och elbybrider. Givetvis finns det ett flertal faktorer som påverkar. Är man dock någorlunda intresserad av batterivård så kan man öka livslängden betydligt. Inte minst hålla laddningen mellan 20-80 %. Bara den principen kommer man långt på.

Inom en snar framtid kommer man också kunna utvärdera batterihälsa och kvarvarande livslängd på elbilsbatterier vilket kommer bli intressant för andrahandsmarknaden.
Citera
2022-08-23, 16:02
Medlem
Citat:
Det var du som tog upp komfort, inte jag. Om du inte vet vad du pratar om så föreslår jag att du är tyst.
Vad har du för fel i huvudet? Du har inte ens kört en Tesla (eller Taycan eller dylikt), du har enligt jantelagens alla konster bestämt dig för att saker du inte har råd med är dåliga.
Citera
2022-08-23, 16:14
Medlem
Gengas är modellen. Speciellt i djupaste Norrland. Inga poliser men massor av träd.
Citera
2022-08-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vad har du för fel i huvudet? Du har inte ens kört en Tesla (eller Taycan eller dylikt), du har enligt jantelagens alla konster bestämt dig för att saker du inte har råd med är dåliga.

Jag jobbar med att utveckla elbilars drivlinor och har gjort benchmark för i princip samtliga av våra konkurrenters BEVar. Det innefattar att ha kört bilarna.

Du tog upp komfort, jag tog upp den bedrövliga bullernivån och du började gråta. Så återigen, var tyst om saker du inte vet något om.
Citera
2022-08-23, 16:34
Medlem
Citat:
Du tog upp komfort, jag tog upp den bedrövliga bullernivån
Du hittar på massa larv om att du har expertkompetens här men du tror att "Tesla" har en specifik bullernivå.

Även som ren gissning är det en efterbliven sådan, och det är förstås helt felaktigt. De olika årsmodellerna har rimligen olika bullernivåer.

Jämför sedan med en S eller Y så har du återigen något helt annat.

Vad som istället utmäker en Tesla mot en Volvo är att det är som natt och dag att köra. Det är att hoppa 30 år i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in