Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Det var du som tog upp säkerheten.
Vad spelar det för roll hur länge sedeln kan cirkulera om den är falsk? Jag kan ge dig en falsk bitcoin-sedel och sen är det kört för dig även om du kan verifiera den senare samma dag.
Jag utgår ifrån att du aldrig törs använda kontanter överhuvudtaget i dag heller. Tänk om du t.ex. får en falsk sedel i växel, som sedan inte kan användas när du ska handla för den? Då är det kört för dig.
Det är som sagt minst lika stor risk att du råkar ut för en sådan katastrof med dagens fiatkontanter än vid en framtida användning av bitcoinskuldsedlar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Hursomhelst är det lustigt att du vill införa en central entitet som ska vara utgivare och någon slags garant för sedlarna. Det är samma sak varje gång man vill resonera igenom många idéer som bitcoin-maxis har. Det slutar ofta med att man vill återuppfinna system som vi redan har idag.
Som sagt, det behövs förstås någon entitet som ger ut skuldsedlarna. Jag vet inte om det är särskilt lustigt. Det kommer troligen att vara en ganska obetydlig ekonomisk nisch i det stora hela.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Den uppfyller ingen funktion av värde och är direkt motsägelsefull mot hela bitcoins påstådda idé.
Några funktioner som kan vara av värde för en del användare i lokalsamhället:
- man kan betala saker utan att ha med sig mer än sina kontanter
- man kan betala saker även om strömmen har gått eller internet ligger nere
- man kan betala saker fullständigt anonymt
- man behöver inte betala ens en pytteliten transfereringsavgift
Intressant att du har omfamnat bitcoins idé. Kan du redogöra för hur du uppfattar den idén?