Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Nu var den processen igång och det fanns en pågående förhandling gällande självständigheten i Donbass i början av 2014. Dessa avbröts abrupt genom att FSB ledda extremister undersödda av Ryska militära förband annekterade Krim och ockuperade delar av Donbass 2014.
Så den diskusionen omöjligjodes p.g.a den Rysska inblandningen.
Nu argumenterar du för att Ryssland har rätt att invadera ett grannland p.g.a att Ryssland ockuperade delar av det 8år tidigare.
Det jag har bekymmer med dig är att du försvarar den typen av aggretion med hjälp av Propagande som sprids via Kreml.
Nej jag argumenterar inte för att Ryssland har gjort rätt. Den bästa lösningen hade varit att lösa detta diplomatiskt före Rysslands invasion. Men den bästa lösningen nu är heller inte att Ryssland bara kör hem igen. Tyvärr finns det risk för att den bästa lösningen, ett splittrat Ukraina, leder till att Ryssland delvis får som de vill. Men det är inte hela världen.
Jag håller med dig om att det inte var bra att ryssarna gick in starten av 2014 heller. En tragisk konsekvens av Euromaidan. Dock ska sägas att de första dagarna i Krim insisterade Ryssland på att EU-överenskommelsen skulle respekteras och juntan lämna tillbaka makten till Yanukovich (för nyval). Där fanns fortfarande en möjlighet till demokratisk lösning där så sent som där.