2022-08-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Go woke, go broke*

Elbilar kanske ser en temporär dipp i vissa marknader där elpriset går upp.
Men bara temporär. Förbränningsmotorer är 1800-tal. Släpp rinken och kom in i matchen

Bränsle, försäkring skatt och värdeminskning kostar mig drygt 4000kr i månaden med min fina dieselbil som drar 0,5. Påminn mig igen varför det är en bra idé att leasa motsvarande elbil för 6000kr, eller ännu värre, köpa skräpet ?
Citera
2022-08-22, 22:14
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Och din elbils värde minskade den månaden med 10 000 kr (även batteri som slits), eller? Kanske 7000 kr mer än en fossildriven bil?

Värdeminskn o bränsle 250 mil i elbil:
10000/250 +3.27 = 31.27kr/mil.
Dito fossildrivet:
3000/250 +(säg)14 = 26 kr/mil.

Korkat tro eldrivna bilar inte emitterar CO2 och är mer miljövänliga än direktfossildrivna men propaganda lurar ju majoriteter...

Når ts Norrland inom inte alltför många dygn med leksakens räckvidd, var tips att sälja den där vettigt, men knappast lätt med tanke på fasta kostnaderna...

Nu är det inte jag som äger bilen. Jag bara kör den
Citera
2022-08-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Är inte elbilar värdelösa i snorkallt klimat?

Äsch då. Den drar 3kwh per mil, plus el åt att värma bilen. Så du kommer hela 15 mil på en laddning i Norrland
Citera
2022-08-22, 22:17
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läs på innan du skitpostar. De höga elpriserna idag är ett resultat av att gasen från Ryssland är borta samtidigt som många kärnkraftverk och vattenkraftverk är avstängda. Det är ett tillfälligt problem. El har aldrig varit så billig att producera som den är idag så det är bara en tidsfråga tills marknaden reglerat bortfallet. Det går inte jättefort men det tar inte flera år.

På allvar menar du att Italien ska ha solceller på vintern som dagtid producerar minst dubbla vårt prisdrivande energiunderskott och lagrar hälften av det i batteri för natten.

Sk*tpostaren är du och sol-el ännu inte lönsam men mycket dyr samt såväl ny vatten- som kärnkraft tar minst ca 10 år att uppföra.
Citera
2022-08-22, 22:19
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Skulle alla ha elbilar (vilket inte kommer att ske, halva mänskligheten inte idioter) och ladda dem på natten stiger elpriset även då. Nordpool-priset i elområde 4 är detta dygn över 450 öre hela dygnet*:
https://elspot.nu/dagens-spotpris/timpriser-pa-elborsen-for-elomrade-se4-malmo

* Efter bland annat elcertifikat, energiskatt och moms torde pris närma sig 10 kr/kWh.
Du tappade mig. (Jag dig?) . Jag undrade mest om vilken app/pris per timme/som man kan använda, har provat lite olika(kör själv bara Tibber just nu. Bil är en del av kostnaden, men övrig el är såklart en större post).
Citera
2022-08-22, 22:20
Medlem
otellos avatar
Men lol, det har ingenting att göra med att det är en elbil, folk håller hårdare i pengarna när ekonomin är svag.
Citera
2022-08-22, 22:20
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läs på innan du skitpostar. De höga elpriserna idag är ett resultat av att gasen från Ryssland är borta samtidigt som många kärnkraftverk och vattenkraftverk är avstängda. Det är ett tillfälligt problem. El har aldrig varit så billig att producera som den är idag så det är bara en tidsfråga tills marknaden reglerat bortfallet. Det går inte jättefort men det tar inte flera år.

Problemet är ett underdimensionerat nät. Vilket tar flera år att uppgradera.
Citera
2022-08-22, 22:22
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Är inte elbilar värdelösa i snorkallt klimat?
Det är faktiskt förvånansvärt liten skillnad att köra på vintern jämfört med sommaren.
Citera
2022-08-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Men lol, det har ingenting att göra med att det är en elbil, folk håller hårdare i pengarna när ekonomin är svag.

Jag letar efter en Volvo V90 D4 och de försvinner som smör i mitt område. Handlaren som får in dessa säljer de snabbare än jag hinner åka och titta.
Citera
2022-08-22, 22:26
Bannlyst
Fyfan vi som köpt elbilar då! Nu har jag inte gjort de män
Citera
2022-08-22, 22:27
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Du tappade mig. (Jag dig?) . Jag undrade mest om vilken app/pris per timme/som man kan använda, har provat lite olika(kör själv bara Tibber just nu. Bil är en del av kostnaden, men övrig el är såklart en större post).

Sorry , råkade svara den citerade, om laddande på natten.
Citera
2022-08-22, 22:32
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är faktiskt förvånansvärt liten skillnad att köra på vintern jämfört med sommaren.
Teslan (Model 3) tappade 35% räckvidd förra vintern när det var som kallast (Sundsvall), och det var utan AC, med AC påslagen under resan blev det nästan 50% kortare räckvidd jämfört mot samma sträcka på sommaren.
Men förutom en halvering av räckvidden är det nog en ganska liten skillnad att köra på vintern jämfört med sommaren.
Senast redigerad av doncroce 2022-08-22 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in