Citat:
Ursprungligen postat av
Zunar
Och vem ska flyga dem tycker du, tror du att det bara är som att sätta sig bakom ratten på en personbil och kunna köra iväg bara för att man har ett körkort? Det tror inte jag.
Nej, men jag ser det som troligt att det går fortare att utbilda en redan tränad stridspilot från Ukraina att flyga ett nytt flygplan, än att utbilda en helt ny pilot. Jag skulle gissa att de har fler än 20-30 stridspiloter att träna upp.
Både Tjeckien och Ungern har Gripen D, som är tvåsitsigt. Poängen är ju att befintliga Gripen-piloter kan träna de Ukrainska piloterna. Vi skulle också kunna skicka ned just några Gripen D för träning, då vi har fler. Det skulle dessutom inte påverka vårt flygvapen nämnvärt på kort sikt.
Det finns även enligt Wikipedia några Gripen A/B i förråd som skulle kunna utnyttjas här.
Hur som helst. USA säger att det tar ungefär 3 månader att lära en Ukrainsk stridspilot att flyga F15/F16:
https://www.defensenews.com/congress/2022/07/15/house-authorizes-training-for-ukrainian-pilots-to-use-us-aircraft/
och Ukraina hävdar att Gripen går ännu fortare att lära sig (vilket inte är konstigt, då Gripen är byggd för intiutivitet och enkelhet). Så kan piloterna hämtas redan nu så ser jag inte varför de inte skulle kunna lära sig det innan året är slut.