2022-07-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Jeg regner med at noen her inne ikke bor så langt unna Uppsala, og har tenkt seg hit mot slutten av august? Ser ut som et flott arrangement med mye spennende i løpet av dagen. Forrige gang i Uppsala i 2018 var det 140.000 besøkende, og de håper på mer enn 100.0000 også i år.

Den 27 augusti år 2022 arrangeras Försvarsmaktens flygdag i Uppsala. Det är Upplands flygflottilj, F 16, som är värd för eventet på Uppsala garnison.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/uppvisningar-och-evenemang/flygdagen/

Ingen NH-90 visas upp.
Citera
2022-08-19, 21:31
Medlem
Indierna värkar vara intresserade av en uppgraderad F414 motor som ska kunna ge ca 116kn som ska tydligen vara under utveckling till US navy och vara färdig runt 2024-2025.

"A New variant of the American afterburning turbofan engine called F414-GE-400 that can generate 116 kN class of Thrust, which is way more than its current predecessor F414-INS6 (98 kN) will be available from 2024-25 onwards for the United States operated F-18E/F Super Hornet fleet and same will be made available for all the existing operators of the F414 powered jets in plug and play configuration without requiring any changes to the air intake or any need for modification to the lower rear fuselage of the aircraft or its engine bay."

https://www.theigmp.org/2022/06/india-might-switch-to-general-electric-116kn-f414-ge-400-engines-for-amca-mk1-batch.html

https://www.geaviation.com/sites/default/files/datasheet-F414-Enhanced.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=EyNm7xrqpFk

Om motorn blir utvecklad och klar till runt 2025 så borde Sverige slå till och uppdatera i mitt tycke då den ger så pass stor skillnad i effekt.
Citera
2022-08-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Indierna värkar vara intresserade av en uppgraderad F414 motor som ska kunna ge ca 116kn som ska tydligen vara under utveckling till US navy och vara färdig runt 2024-2025.

"A New variant of the American afterburning turbofan engine called F414-GE-400 that can generate 116 kN class of Thrust, which is way more than its current predecessor F414-INS6 (98 kN) will be available from 2024-25 onwards for the United States operated F-18E/F Super Hornet fleet and same will be made available for all the existing operators of the F414 powered jets in plug and play configuration without requiring any changes to the air intake or any need for modification to the lower rear fuselage of the aircraft or its engine bay."

https://www.theigmp.org/2022/06/india-might-switch-to-general-electric-116kn-f414-ge-400-engines-for-amca-mk1-batch.html

https://www.geaviation.com/sites/default/files/datasheet-F414-Enhanced.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=EyNm7xrqpFk

Om motorn blir utvecklad och klar till runt 2025 så borde Sverige slå till och uppdatera i mitt tycke då den ger så pass stor skillnad i effekt.

Är tämligen övertygad om att den motorn aldrig blev av. Det skulle kosta ungefär 10 miljarder kronor att utveckla motorn och vad jag vet så körde jänkarna vidare på stabdardmotorn i sina block 3 super hornet.
Citera
2022-08-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Är tämligen övertygad om att den motorn aldrig blev av. Det skulle kosta ungefär 10 miljarder kronor att utveckla motorn och vad jag vet så körde jänkarna vidare på stabdardmotorn i sina block 3 super hornet.

Som jag förstår det rätt så vill Indierna ha full teknik överföring av avancerade delar som normalt sett ingen motor tillverkare vill dela med sig av. Dom har även planer att gå vidare med Safran och utveckla något eget.

Om GE delar med sig av teknik så tror jag inte det är avgörande för dom håller på att satsa stora pengar på den nya XA100 motorn till F35 planen. Samt att man får se framtida försäljningar skulle kunna bli stor då ett flertal olika plan använder F414 motorn.
Citera
2022-08-20, 22:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ettersom vi ikke har en ren F-22 tråd, og for USAF sin del vil både F-22 og F-35 ofte operere sammen så tar vi de gode nyhetene om F-22 her. Etter lang tid er det nå klart for viktige oppgraderinger på F-22.

Høydepunkter i artikkelen:
-ny programvare/maskinvare med åpen arkitektur
-nye datalinkterminaler(kan for første gang overføre stridsbildet sitt til andre fly enn F-22)
-stealth IRST pods
-nye stealth belegg
-AIM-260 missiler
-det jobbes med hjelmsikter

https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-22-raptor-being-readied-for-aim-260-missile-by-green-bats-testers

F-22 har idag i princip samma radiolänkhårdvara som Gripen A/B hade (Saab köpte den radio som utvecklats för F-22 men lade in egen länkprogramvara som passade sveriges bruk bättre).

Gripen C/D har uppgraderats med en nyare radio där man även hade plats för Link-16 programvara.

Den radio som F-22 skall få nu är i princip samma som den som används i Gripen E. Det är fullt möjligt att även lägga in gripens taktiska länk till F-22 om man nu skulle vilja det. Om Sverige kommer med i Nato så är det också tämligen troligt.
Citera
2022-08-20, 22:38
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag ser absolut möjlighet att skänka de JAS39C/D som vi leasar till Tjeckien och Ungern till Ukraina, och kanske några av våra egna, men vi pratar max 50 plan om nu allt detta skulle gå i lås. Frågan är om det räcker?

Det finns en hyfsat bra lösning om man vill få till detta på kort sikt. Och det är att USA säljer befintliga F-35 för att fylla Tjeckiens och Ungerns beställningar. De har tillräckligt för att lösa detta inom en vecka om de vill. Sedan kan man ta in Ukrainska piloter dit och utbilda på plats i Ungern och Tjeckien (grannländer till Ukraina båda två). Flyg ned svenska piloter och mekaniker också för utbildning.

På så sätt kan Ukraina troligen ha Gripen i drift innan årsskiftet. 25-50 st på kort sikt, och fler allt eftersom Sverige bygger klart Gripen E.

Det är dessutom en politiskt rätt fiffig lösning, då Gripen ännu inte är ett NATO-plan. Samma dag Sverige släpps in, så blir det ett sådant per default.

Och vem ska flyga dem tycker du, tror du att det bara är som att sätta sig bakom ratten på en personbil och kunna köra iväg bara för att man har ett körkort? Det tror inte jag.
Citera
2022-08-21, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Och vem ska flyga dem tycker du, tror du att det bara är som att sätta sig bakom ratten på en personbil och kunna köra iväg bara för att man har ett körkort? Det tror inte jag.
Nej, men jag ser det som troligt att det går fortare att utbilda en redan tränad stridspilot från Ukraina att flyga ett nytt flygplan, än att utbilda en helt ny pilot. Jag skulle gissa att de har fler än 20-30 stridspiloter att träna upp.

Både Tjeckien och Ungern har Gripen D, som är tvåsitsigt. Poängen är ju att befintliga Gripen-piloter kan träna de Ukrainska piloterna. Vi skulle också kunna skicka ned just några Gripen D för träning, då vi har fler. Det skulle dessutom inte påverka vårt flygvapen nämnvärt på kort sikt.

Det finns även enligt Wikipedia några Gripen A/B i förråd som skulle kunna utnyttjas här.

Hur som helst. USA säger att det tar ungefär 3 månader att lära en Ukrainsk stridspilot att flyga F15/F16: https://www.defensenews.com/congress/2022/07/15/house-authorizes-training-for-ukrainian-pilots-to-use-us-aircraft/
och Ukraina hävdar att Gripen går ännu fortare att lära sig (vilket inte är konstigt, då Gripen är byggd för intiutivitet och enkelhet). Så kan piloterna hämtas redan nu så ser jag inte varför de inte skulle kunna lära sig det innan året är slut.
Citera
2022-08-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Det hade dock varit roligt att se GKN få ett kontrakt av FMV för att se hur de kan trimma F414. De ville ju trimma RM12 ytterligare, men nog borde de kunna ordna lite magi med den nya?
Citera
2022-08-22, 10:23
Medlem
Citat:
Nej, men jag ser det som troligt att det går fortare att utbilda en redan tränad stridspilot från Ukraina att flyga ett nytt flygplan, än att utbilda en helt ny pilot. Jag skulle gissa att de har fler än 20-30 stridspiloter att träna upp.

Både Tjeckien och Ungern har Gripen D, som är tvåsitsigt. Poängen är ju att befintliga Gripen-piloter kan träna de Ukrainska piloterna. Vi skulle också kunna skicka ned just några Gripen D för träning, då vi har fler. Det skulle dessutom inte påverka vårt flygvapen nämnvärt på kort sikt.

Det finns även enligt Wikipedia några Gripen A/B i förråd som skulle kunna utnyttjas här.

Hur som helst. USA säger att det tar ungefär 3 månader att lära en Ukrainsk stridspilot att flyga F15/F16: https://www.defensenews.com/congress/2022/07/15/house-authorizes-training-for-ukrainian-pilots-to-use-us-aircraft/
och Ukraina hävdar att Gripen går ännu fortare att lära sig (vilket inte är konstigt, då Gripen är byggd för intiutivitet och enkelhet). Så kan piloterna hämtas redan nu så ser jag inte varför de inte skulle kunna lära sig det innan året är slut.

Det går betydligt fortare men det är ändå en ganska omfattande insats.
Citera
2022-08-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det går betydligt fortare men det är ändå en ganska omfattande insats.
Absolut. Det betvivlar jag inte alls. Men kan de lära sig F16 på 3 månader så tror jag inte det går mycket långsammare att lära sig Gripen.
Citera
2022-08-22, 12:54
Medlem
Citat:
Absolut. Det betvivlar jag inte alls. Men kan de lära sig F16 på 3 månader så tror jag inte det går mycket långsammare att lära sig Gripen.

Det är ju så mycket mer. Flyga ett modernt flygplan lär sig nog de ukrainska piloterna på ett par veckor. Om ens det
Citera
2022-08-22, 13:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Att lära sig flyga Gripen tar bara några timmar för de som är utbildad stridspilot. Gripen är väldigt lättflugen. Det är användningen av taktiska system som tar längre tid att lära sig, men de är ändå väldigt enkelt uppbyggda med med rena gränssnitt till skillnad från F-16 som presenterar mängder med siffror och där föraren står för mycket av besluten som i Gripen hanteras av datorer.

Jag är ganska säker på att en ukrainsk stridspilot efter en dag i Gripensimulator inte skulle ha några som helst problem att flyga en riktig Gripen i strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in