2022-08-21, 00:59
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Faktiskt inte även om Ebba betalat 6 miljoner. Esbjörn har nog inte tyckt något om priset. Vilket inte tyder på att det inte var för lågt? Utan att Esbjörn inte kan bostadsmarknaden. Ebba betalade snäppet över otillbörligt lågt, så juridiskt blir det självklart svårt att få igenom just den punkten.

https://www.expressen.se/ekonomi/esbjorn-overklagar-forlikning/
2022-08-21, 01:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ditt påstående har ungefär lika mycket grund som om jag skulle säga.

[i]
Det är inte sant. Esbjörn stred efter att han skrivet på förlikningen. Han ångrade sig igen sin vana trogen.

Att Binninge var med när den skrevs på vet jag inget om. Men visst kan de fikat med tårta hemma hos Monica efter dem skrevs på.

Men sen ångrade Esbjörn som vana trogen igen. Då vägrade väl de advokaterna som varit med och arbetat fram det sekretessbelagda i förlikningen samarbeta med honom mera. Men då anlitade Esbjörn Sure för att hjälpa honom i en rättsprocess han måste hoppats skulle leda till att häva förlikningen och efter det vinka tillbaka huset.
Verkligen! Det första felet han gjorde var ju att skriva på kontraktet. Faktiskt inte även om Ebba betalat 6 miljoner. Esbjörn har nog inte tyckt något om priset. Vilket inte tyder på att det inte var för lågt? Utan att Esbjörn inte kan bostadsmarknaden. Ebba betalade snäppet över otillbörligt lågt, så juridiskt blir det självklart svårt att få igenom just den punkten.

Jag vet faktiskt inte hur mycket juridik Esbjörn kan. Dessutom är det självklar oerhört svårt att bevisa otillbörligt påverkan. I synnerhet som Esbjörn alltid var ensam när han träffade Ebba.

Det andra felet Esbjörn gjorde var att skriva på förlikningen och sen ångra sig. Men vet du, jag tror inte riktigt han vet vad han tar sig för. En sak han säger ena dagen, gäller nog inte nästa. Då har han glömt vad han tyckte dagen innan.

Jag misstänker faktiskt att han är lite dement.

Varför ljuger du om allting hela tiden?
Esbjörn ångrade inte förlikningen. Han blev, enligt "eget" påstående tvingad att skriva på den.
Esbjörn har inte alls "alltid" träffat Ebba ensam. Snarare tvärtom faktiskt. Så gott som alla gånger har han inte träffat Ebba ensam. Det finns väl faktiskt inte en enda gång som det är belagt att Esbjörn träffat Ebba ensam. Tvärtom är det väl på ett eller annat vis bevisat att det alltid funnits någon mer på plats när Esbjörn träffat Ebba.
Varför har du nu hittat på ännu en lögn om att advokaterna vägrade hjälpa Esbjörn?
Och du ljuger att Esbjörn tyckt något om priset. Han har tyckt först att det var korrekt och sedan att det var för lågt.
Åsså förnekar du att det bevisats flera gånger att Esbjörn inte är dement.

Så, varför ljuger du hela tiden och varför förnekar du väl kända fakta hela tiden?
2022-08-21, 07:35
Medlem
Citat:
Du har rätt i att Esbjörn skrev på förlikningen. Hemma hos Monica. Ganska mycket samtidigt slutade hon utmålas som hinhåle själv i denna tråd.

Han säger själv att det var för att de tvingade honom. Sa att han skulle bli utan rättslig hjälp om han drev saken vidare.

Efter påskriften av förlikningen så har han verkligen verkligen gjort vad han kan för att få den hävd.
Tror du att han blev tvingad att skriva på av sina egna advokater och sin fullmaktshavare och sedan ångrade sig?
2022-08-21, 08:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Några i tråden talade redan från början om att Esbjörn borde få ha ångerrätt och kunna dra tillbaka försäljningen. Men jag förstod aldrig hur det skulle fungera i praktiken. Hur får man in det i lagstiftningen? Ska man kunna ångra husförsäljningar och i så fall, vilka ska kriterierna vara? Idag kan ett köp eller försäljning hävas om man t.ex. utnyttjat någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning, men det har ju inte varit aktuellt i det här fallet. Esbjörn har ju ansetts kunna fatta sina egna beslut och blivit nekad god man etc.
2022-08-21, 08:47
Medlem
Valet av Säröpiraten som ombud är svårt att förklara för Merrybum och känsligt är det också. Hon börjar svamla ännu mer när detta kommer upp. Vi vet alla att M Majkgård anlitade honom. Ingen sund människa väljer ett ombud som inte är kunnig inom området och som bor 48 mil bort. Esbjörn borde haft en lokal fastighetsadvokat som inte gick andras (läs Majkgårds) ärende.

Det måste från de besatta i tråden komma förklaringar till varför kludden Binninge och förfalskar Sture var bra val för Esbjörn. Som det nu är är den enda rimliga förklaringen att de var bra för de "nära och kära" och inte för den stackars Esbjörn.
Senast redigerad av Pappa65 2022-08-21 kl. 09:05.
2022-08-21, 09:33
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja värdet på andelarna beräknas så, men finns ingen arvsskatt.
Gåvobreven skrevs året efter till Esbjörn, men finns ingen gåvoskatt.
Esbjörn har inte köpt ut dom andra arvingarna.
Så nej ingen anskaffninskostnad på 1.8milj.
Ärver man betalar man ingen reavinstskatt utan betalar på hela summan om man säljer.
Får man som gåva samma sak, man betalar reavinstskatt på hela summan om man säljer.

Läst på lite till och det verkar som att det ursprungliga anskaffningsvärdet skall gälla vilket borde handla om ett värde långt under 100 000kr. Någon omfattande renovering har inte heller genomförts så hur har man kommit upp till 1,8 miljoner, har man plockat med kostnader för tvisten?

Hur beräknas anskaffningsvärde vid gåva?

När det gäller gåvor använder man sig utav "kontinuitetsprincipen". Denna innebär att du "övertar" överlåtarens anskaffningsvärde (44 kap. 21 § IL). Detsamma gäller för de som du fick fastigheten ifrån vilket i sin tur innebär att du får tillgodoräkna anskaffningsvärdet som den första personen i "gåvoledet" hade.
2022-08-21, 11:19
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Läst på lite till och det verkar som att det ursprungliga anskaffningsvärdet skall gälla vilket borde handla om ett värde långt under 100 000kr. Någon omfattande renovering har inte heller genomförts så hur har man kommit upp till 1,8 miljoner, har man plockat med kostnader för tvisten?

När det gäller gåvor använder man sig utav "kontinuitetsprincipen". Denna innebär att du "övertar" överlåtarens anskaffningsvärde (44 kap. 21 § IL). Detsamma gäller för de som du fick fastigheten ifrån vilket i sin tur innebär att du får tillgodoräkna anskaffningsvärdet som den första personen i "gåvoledet" hade.

Det är ju just det jag pekat på!
Vilket anskaffningsvärde? Anskaffningsvärdet på arvet? Anskaffningsvärdet på gåvorna?
Första ledet är ju arvskifte på fastigheterna och utan anskaffningskostnad, dessutom utan arvsskatt.
Andra ledet är gåvobreven på syskonbarnens ärvda 27 delarna, dessutom utan någon gåvoskatt.
Anskaffningsvärdet för dödsboet som skiftades är så långt tillbaka att det inte längre går att beräkna.
2022-08-21, 13:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att han blev tvingad att skriva på av sina egna advokater och sin fullmaktshavare och sedan ångrade sig?
Jag har ingen aning, han sa det själv.

Men visst det låter konstigt. Han hade kanske sagt att han inte orkade mer, och att han gav upp.
Förlikningen gav honom trotts allt en viss tillgång till huset.

Men sen när han skulle skriva på ångrade han sig, och då kände han sig tvingad. Eller så skrev han på och ångrade sig efter.

För ångrade sig igen, det gjorde Esbjörn.
2022-08-21, 13:47
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Ah, vänta här nu lite ett spas!
Har varit med om bouppteckning där först andelar beräknades och arvet skiftades.
Senare skrevs gåvobrev mellan arvtagarna för att kunna fördela arvet bättre.
Skrev ju redan förrförra våren om kvittning av andelar från arv genom gåvobrev åt båda hållen.
Anskaffningskostnaden är värdet i de gåvobreven av andelar Esbjörn skrev åt syskonbarnen.
Esbjörns BR och 1/4 i värdepapper och 1/4 av BR Esbjörn hade i broderns dödsbo.
Det blir 1.8 milj i gåvobrev i utbyte mot gåvobrev på 27 delarna syskonbarnen ägde.
BR:ernas värde och värdet på andelarna i aktier och fonder är då anskaffningskostnad.
2022-08-21, 13:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Valet av Säröpiraten som ombud är svårt att förklara för Merrybum och känsligt är det också. Hon börjar svamla ännu mer när detta kommer upp. Vi vet alla att M Majkgård anlitade honom. Ingen sund människa väljer ett ombud som inte är kunnig inom området och som bor 48 mil bort. Esbjörn borde haft en lokal fastighetsadvokat som inte gick andras (läs Majkgårds) ärende.
Jag har faktiskt aldrig nämnt valet av juridiskt ombud med en enda bokstav. Jag har inte för vana att diskutera människor som är inblandade via sin yrken, alls.

Det är väldigt ovanligt att det görs i trådar överhuvudtaget. Folk brukar helt enkelt ha hövligheten och respekten att lämna dom utanför.

Det har tidigare i tråden ironiserats över teknik nivån på Odalgården. En telefon som sitter fast i väggen och en gammal fax, sägs det. Vi vet även att Majkgård och Esbjörn i början varit på banken och försökt sätta tillbaka handpenningen.

De verkar inte så digitala någon av dem.

Esbjörn och Majkgård bor under samma tak. Han listar henne som närmast anhörig. De talar och delar vardag. När Esbjörn behövde ett nytt ombud. Tänker jag att det något som är ett gemensamt huvudbry.

Jag har ingen aning om hur och varför de gjorde sitt val. Vem vet, de letade kanske på gula sidorna i en gammal telefonkatalog. Och han hade fortfarande samma nummer som då. Eller kanske någon av dom kände till ombudet sen innan. Vad vet jag.

Valet av ombud kanske inte var det smartaste. Men det betyder inte att någon är ond eller medvetet gjort fel.

Självklart borde ombudet själv tackat nej. Men hann men är ju oxå lite ålderstigen. Han kanske trodde sig klara. Eller så är han helt skrupelfri.

Men då är det ju bara tragiskt för Esbjörn och Majkgård. Det finns inte heller något i det ger en fördel till Ebba. Det betyder bara att Esbjörn har dubbel otur.

Både en nitisk köpare på huset han ångrar att han sålde, och värdelös juridisk hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det måste från de besatta i tråden komma förklaringar till varför kludden Binninge och förfalskar Sture var bra val för Esbjörn. Som det nu är är den enda rimliga förklaringen att de var bra för de "nära och kära" och inte för den stackars Esbjörn.
Återigen, jag har aldrig hävdat att de är bra val? Varför skulle jag ha gjort det?

De är om jag ska vara ärlig ganska sopiga val, men vad har det med saken att göra?

Vad tänker du att Majkgård skulle vinna på att medvetet göra sopiga val för Esbjörns räkning? Var det ärva hon var ute efter minskar ju arvet bara med dåliga ombud.

Den enda som har logiskt sätt här något att tjäna på Esbjörns oförmåga att välja ett adikvat ombud är ju Ebba.

Så om vi inte misstänker hennes inblandning, tänker jag att Esbjörns val av ombud helt enkelt kommer sig för att han inte riktigt kan och förstår bättre.
2022-08-21, 14:02
Medlem
Citat:

Om jag inte minns fel så har Esbj KÖPT andelarna från sina syskonbarn. Utom från Matz.
Skattmasen tar inte fel på sånt där i första taget.
2022-08-21, 14:10
Medlem
Kvantitet av text istället för kvalitet är Merrybums sätt att hantera frågor som är viktiga.

Säröpiraten anlitades av M Majkgård för att hon visste om hans bristande moral (och hon hade ju rätt, ingen fastighetsadvokat skulle förfalska värdering). Arvet MM ville ha var inte pengar utan fastigheterna efter Esbjörn, därav är det viktigt att de inte säljs. Återstår att se om Ulf klarar av att bryta sig loss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in