2022-08-21, 09:50
Medlem
Epistemologens avatar
Har hört människor framföra reavinstskatten som ett argument emot att sälja en bostad med vinst och flytta till hyrt boende. Det är lite som att avråda människor från att arbeta mot lön. Bär man upp en lön måste man ju betala skatt. Ofta flera tusen kronor per månad. Bättre då att låta bli. Då slipper man den utgiften. Stor humor.
Citera
2022-08-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Har hört människor framföra reavinstskatten som ett argument emot att sälja en bostad med vinst och flytta till hyrt boende. Det är lite som att avråda människor från att arbeta mot lön. Bär man upp en lön måste man ju betala skatt. Ofta flera tusen kronor per månad. Bättre då att låta bli. Då slipper man den utgiften. Stor humor.

Håller med,det är inte direkt så att reavinstbeskattningen kommer att försvinna direkt..så allt som händer är att man skjuter upp en oundviklig sak(om man nu någonsin vill flytta).
Dessutom så är det endast 20 procent det handlar om för privatperson.
Citera
2022-08-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Generellt sett har man mycket närmare till andra lekande barn i en hyresrätt.

Vad får dig att tro det? I Villaområden kryllar det ofta av barn.
Citera
2022-08-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Det är ett inte ett argument motZ men om planen är att sälja och köpa in sig igen på en lägre nivå kommer man vid en ny värdeökning behöva betala samma reavinstskatt 2 ggr. Dessutom tillkommer lagfarter pantbrev och mäklararvoden. Räknar du in allt detta är det rätt lite roi på en sådan otroligt jobbig manöver. Man måste också magasinera all sina prylar man inte får plats med i HR.

För att det ska löna sig måste marknaden droppa otroligt mycket från din försäljning. Minst 30-40%. Man måste också lyckas pricka topp respektive botten vilket i princip är omöjligt

Ska man permanent ut från marknaden är det ju en annan sak
Senast redigerad av flanders 2022-08-21 kl. 10:21.
Citera
2022-08-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Avgifter höjs – dubbelsmäll för bostadsrättsägare

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/avgifter-hojs-dubbelsmall-for-bostadsrattsagare/

Vidare går att läsa att det gäller väldigt många föreningar i landet:

Även hur en ändå pass liten avgiftshöjning slår rätt hårt mot priset vilket inte är så konstigt. Då den största majoriteten av bostadsköpsrna bara hör en kalkyl på bankernas hemsida för att se den totala månadskostnaden:

Men det som är skrämmande att det redan är en del BRF som är i obestånd enligt Markus Pålson i artikeln

-Hampus Dahlstedt, vd på Allabrf.se
- Johan Nordenfelt på mäklarfirman Erik Olsson
- Markus Pålsson, affärsområdeschef ekonomisk förvaltning på Sveriges bostadsrättsföreningar SBC

Verkar inte tro att privatpersoner eller föreningar tagit höjd för räntehöjningar.

Ja nybyggen och lgh i förorter kommer drabbas hårt. I innerstan däremot är det ovanligt med några lån i föreningen att tala om.
Citera
2022-08-21, 12:01
Medlem
Ja bostadsmarknaden blir avkyld 2022,2023 sen kommer den precis som allt annat börja gå uppåt igen när inflationen och räntorna lugnar sig.
Citera
2022-08-21, 12:44
Medlem
don_carleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Ja det är den du har. Vi har ökat från 45k i juli till 50817 på 6v. Det är ett styrkebesked.

Spännande att se någon ”snälltolka” siffrorna så att de linjerar med precis det man vill tro. Något de flesta av oss gör så klart. Confirmation biast i sin renaste form!

Jag har span på bostadsrätter i en närförort till Stockholm. Jag ringde mäklaren förra veckan. De hoppas på att den ska landa 700k över utgångspris (en ökning på 20%). Nu en vecka efter visning har den fått ett bud just över utgångspriset. Extra-visningar är inplanerade för den och alla andra jag varit någorlunda intresserad av (som inte fått in några bud alls). Det är så klart inte färdigt ännu, de är inte sålda och mycket kan hända. Vi har ju fått höra att försäljningar händer långsammare, men jag tycker inte att min upplevelse hittills tyder på ett styrkebesked.
Citera
2022-08-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Ja bostadsmarknaden blir avkyld 2022,2023 sen kommer den precis som allt annat börja gå uppåt igen när inflationen och räntorna lugnar sig.

Mycket tyder på en storm närmar sig. Och Fed/Ecb kan förmodligen inte fortsätta pumpa upp den gigantiska bubblan i aktier, obligationer och fastigheter och alla dessa oreglerade derivat som är länkade.
Senast redigerad av czxq 2022-08-21 kl. 12:56.
Citera
2022-08-21, 12:59
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don_carleone
Spännande att se någon ”snälltolka” siffrorna så att de linjerar med precis det man vill tro. Något de flesta av oss gör så klart. Confirmation biast i sin renaste form!

Jag har span på bostadsrätter i en närförort till Stockholm. Jag ringde mäklaren förra veckan. De hoppas på att den ska landa 700k över utgångspris (en ökning på 20%). Nu en vecka efter visning har den fått ett bud just över utgångspriset. Extra-visningar är inplanerade för den och alla andra jag varit någorlunda intresserad av (som inte fått in några bud alls). Det är så klart inte färdigt ännu, de är inte sålda och mycket kan hända. Vi har ju fått höra att försäljningar händer långsammare, men jag tycker inte att min upplevelse hittills tyder på ett styrkebesked.

Mitt inlägg syftade på att marknaden har hämtat upp sig efter prisfallet i juni och juli när det såldes väldigt få bostäder.

Det är nu svårare att sälja icke attraktiva lägenheter som i närförort, som saknar attraktiv styling, ett för högt utgångspris, eller som har en kass mäklare. Säljare och mäklare behöver anstränga sig mer för att locka flera köpare.
Tycker det är en synd utveckling. Bostäder ska inte kunna säljas med en handviftning av mäklare och säljare.
Citera
2022-08-21, 13:09
Medlem
Sjukt mycket folk på visningarna idag, omöjligt att hitta parkeringsplats ens.
Detta i närförort i storstadsområde.
Citera
2022-08-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Var tvungen att kolla ett exklusivt område för villor. Noll objekt hade sålt under augusti när det finns 31 till salu.

Citat:
Ursprungligen postat av don_carleone

Mycket tyder på att vi i augusti kommer slå 3 rekord.

-Störst antal bostäder till salu någonsin väntas enligt Hemnet.

-Minst avslutningar för augusti månad

-Säsongsjusterat sämsta augusti på väldigt väldigt länge.

Det vi hitintills sett enligt Husmask för augusti tyder på att boprisfallet kommer öka senare i höst. Riktigt svårt att sälja bostad nu trots att priserna är 10-15% lägre än ath.
Citera
2022-08-21, 13:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Mitt inlägg syftade på att marknaden har hämtat upp sig efter prisfallet i juni och juli när det såldes väldigt få bostäder.

Det är nu svårare att sälja icke attraktiva lägenheter som i närförort, som saknar attraktiv styling, ett för högt utgångspris, eller som har en kass mäklare. Säljare och mäklare behöver anstränga sig mer för att locka flera köpare.
Tycker det är en synd utveckling. Bostäder ska inte kunna säljas med en handviftning av mäklare och säljare.
Tycker du inte själv att det känns konstigt att först hävda att marknaden hämtat upp sig sen i nästa mening erkänna att det bara är särskilda objekt som säljer och att mäklare behöver anstränga sig mer för att få sina objekt sålda?
Senast redigerad av Teu 2022-08-21 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in