2022-08-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad gör du med reavinstskatten?

Säg att du köpt för 3 msek och säljer för 6 msek och flyttar till HR. Då åker du på 670k i skatt (samt behöver kanske betala 60k i mäklararvode).

Kvar har du 2.33 msek efter skatt etc.

Säg att du sedan lyckas köpa tillbaka en likartad villa för 4.5 msek. Du ska då betala kanske 50k till i lagfart. Då har du "tjänat 1.5 msek -670+60+50= 720k.

Går villan sen upp i värde till 6.5 msek igen om några år så har du ackumulerat 440k i reavinstskatt IGEN som du annars sluppit.

Nettot blir alltså 720-440=280k

Ett jävla meck för att tjäna 280k. Förmodligen mindre ansträngande att ta kvällspass på en bensinmack under ett års tid.

Alla kostnader jag beskrivit hade du sluppit om du suttit kvar i ursprungskåken. Berätta gärna hur du resonerar? Kanske missat något
Tror du har svarat på något annat inlägg här?
Citera
2022-08-20, 22:47
Medlem
Citat:
Oavsett så är det en kostnad man får räkna med. Köper du för 3 msek och säljer för 6 och flyttar till hr är 666k skatt du åker på. Köper du sedan in dig på 3 med en värdeökning till 6 har du 666k till om du säljer. Mao är 666k en inkrementell kostnad mot om du bott kvar. Precis som mäklararvoden, lagfartskostnad, pantbrev etc.

Hur du än vrider och vänder blir det svårt att göra det värt besväret att sälja och sedan köpa in sig igen
Men det är ingen utgift som belastar privatekonomin innan bostaden säljs, jag antar de ska bo kvar där en tid eller så kanske de köper en annan bostad och får uppskov den gången.

Det beror även på vad man gjort med pengarna under tiden man bott i hyresrätten, de kan öka i värde men de kan iofs också sjunka.
Citera
2022-08-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Reavinstskatten på nya huset behöver bara betalas om huset ska säljas, dessutom får man dra av för mäklararvode och mycket annat.

Yes, det får du dra av. Från ditt överskott
Citera
2022-08-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Yes, det får du dra av. Från ditt överskott
Jo det var underförstått eftersom vi talade om en fiktiv vinst på en villaförsäljning.
Citera
2022-08-20, 22:55
Medlem
Citat:
Jo det var underförstått eftersom vi talade om en fiktiv vinst på en villaförsäljning.

Nä, diskussionen rörde din gamla BR som du sålt.
Citera
2022-08-20, 22:57
Medlem
Citat:
Nä, diskussionen rörde din gamla BR som du sålt.
Nä det gjorde den inte men ok, jag gjorde som i stort sett alla andra BR-innehavare hyfsad avans när jag sålde.
Men jag gillar inte att skryta på anonyma forum .
Citera
2022-08-20, 23:21
Medlem
Citat:
Det han borde ha gjort är väl att kika på lite lösningar på börsen istället för att avyttra fastigheten. Det är bra mycket meck att sälja bostad/fastighet och flytta.
Det kan ju faktiskt vara så att det är precis det han gör. Nu med betydligt mer pengar som jobbar för honom än när allt låg i fastigheten?
Citera
2022-08-20, 23:34
Medlem
Citat:
Oavsett så är det en kostnad man får räkna med. Köper du för 3 msek och säljer för 6 och flyttar till hr är 666k skatt du åker på. Köper du sedan in dig på 3 med en värdeökning till 6 har du 666k till om du säljer. Mao är 666k en inkrementell kostnad mot om du bott kvar. Precis som mäklararvoden, lagfartskostnad, pantbrev etc.

Hur du än vrider och vänder blir det svårt att göra det värt besväret att sälja och sedan köpa in sig igen

Skatten är alla medvetna om. Men man gör ju, precis som du säger, fortfarande en vinst på 2,3 miljoner. Det är kanske kaffepengar för dig, men för medelsvensson är 2,3 miljoner i många fall en relativt ouppnåelig summa.

Kan du flytta till ett annat boende du är nöjd med och samtidigt realisera vinsten, är det dumt att inte göra det. Jag känner inte personens situation, så det är svårt att säga om denne kommer att köpa nya fastigheter eller investera pengarna på annat håll. Oavsett har han nu 2,3 miljoner i äkta kapital och inte 3 miljoner i Kalle Anka-pengar.
Citera
2022-08-21, 03:49
Medlem
En viss återhämtning verkar det vara i Stockholm hittills i Augusti. Det är inte oväntat, brukar alltid vara det i Aug Sept. Om man kollar på Hemnet's redovisade försäljningar för lägenheter i Stockholms kommun så har det sålts 660st lägenheter hittills i Augusti och medel kvadratmeterpris var 79 050kr. Medel budpremie var 6.3%.
Om man jämför med deras statistik (3 månaders rullande medel) så var toppade det i April med 88 400kr per kvadratmeter, Juli 77 700kr per kvadratmeter (2 månaders rullande medel). Förra årets siffra för Augusti var 81 700 kr per kvadratmeter.
Citera
2022-08-21, 07:04
Bannlyst
Ett trevligt objekt är till salu nu, ett litet hus jsom var till salu senast 2017.

Men jag tvekar just pga kommande vinterns elräkningar. Jag tvekar och säljaren vill förstås bli av med objektet av precis samma anledning.
Citera
2022-08-21, 07:21
Medlem
Citat:
Men det är ingen utgift som belastar privatekonomin innan bostaden säljs, jag antar de ska bo kvar där en tid eller så kanske de köper en annan bostad och får uppskov den gången.

Det beror även på vad man gjort med pengarna under tiden man bott i hyresrätten, de kan öka i värde men de kan iofs också sjunka.

Någon gång åker de på reavinstskatten igen. När barnen tar över eller när man säljer.

Att sälja och köpa in sig igen driver som sagt mycket kostnader man annars sluppit. Har svårt att se poängen om det inte är chansen att byta upp sig
Citera
2022-08-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ensvunnentid
Skatten är alla medvetna om. Men man gör ju, precis som du säger, fortfarande en vinst på 2,3 miljoner. Det är kanske kaffepengar för dig, men för medelsvensson är 2,3 miljoner i många fall en relativt ouppnåelig summa.

Kan du flytta till ett annat boende du är nöjd med och samtidigt realisera vinsten, är det dumt att inte göra det. Jag känner inte personens situation, så det är svårt att säga om denne kommer att köpa nya fastigheter eller investera pengarna på annat håll. Oavsett har han nu 2,3 miljoner i äkta kapital och inte 3 miljoner i Kalle Anka-pengar.

Nej realiserar man är 2.3 msek såklart mycket pengar. Men tanken var ju att de sen ska köpa in sig igen och då åker man med tiden på dubbel reavinstbeskattning vilket nog många inte tänker samt mäklarkostnader, lagfart, pantbrev, flyttkostnader etc.

Sen får man se till att vårda de där pengarna ändå om man ska kunna hjälpa eventuella barn in på marknaden igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in