2022-08-20, 19:27
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensvunnentid
Jag har tre barn och vi bor i lägenhet. Jag köper att det i mångt och mycket är betydligt trevligare att bo i villa då jag själv är uppvuxen så. Det är dock ingen kris, på något sätt, att bo i en stor lägenhet där alla har sina egna rum och natur och strand är 3 minuters gångväg bort.

Allting är självfallet subjektivt, men jag ser absolut inget fel i att sälja för att realisera vinst samt flytta till HR (bör vara väl genomtänkt flytt) för att vid ett senare skede kliva in igen. Med utgångspunkt att säljaren tror på en nedgång.

Instämmer. Det är inget fel på att bo i lägenhet så länge man gör det i ett tryggt och gärna naturnära område. Tyvärr så finns det inte hur många sådana lägenheter som helst.
Citera
2022-08-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Instämmer. Det är inget fel på att bo i lägenhet så länge man gör det i ett tryggt och gärna naturnära område. Tyvärr så finns det inte hur många sådana lägenheter som helst.
Nej, de är sällsynta, därav bör en sådan flytt vara välplanerad.
Citera
2022-08-20, 19:31
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Magisk utsikt ändå

Verkligen och området är ju som en liten pittoresk oas i en rätt så annars typisk Södermiljö.
Citera
2022-08-20, 19:59
Medlem
Citat:
Har man barn är det en otroligt jobbig manöver man absolut vill undvika till varje pris. Du kommer ha tonvis med prylar du måste magasinera osv
Kan det såklart vara, men behöver inte vara så (har själv gjort den resan när jag var liten).

Slippa pendla länge till skolan, få nära till alla vänner, affär i nästan samma hus, ett extra rum, osv., kan också ha ett värde för den som byter från villa till hyresrätt (för att inte tala om fräschare vitvaror - som fungerar! - ”obegränsat” med varmvatten och inomhustemperatur över 18 grader).

Förstår att du tar ett Stockholmsperspektiv, där vi t.ex. talar om att flytta från villan i Enskede till hyresrätt i Dalen (eller varför inte från villan i Spånga till hyresrätten i Tensta), men att flytta från en sunkig villa på landsbygden till en fin hyresrätt i den närliggande tätorten kan faktiskt innebära ett steg uppåt också.
Citera
2022-08-20, 20:03
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jag har tre barn och vi bor i lägenhet. Jag köper att det i mångt och mycket är betydligt trevligare att bo i villa då jag själv är uppvuxen så. Det är dock ingen kris, på något sätt, att bo i en stor lägenhet där alla har sina egna rum och natur och strand är 3 minuters gångväg bort.

Allting är självfallet subjektivt, men jag ser absolut inget fel i att sälja för att realisera vinst samt flytta till HR (bör vara väl genomtänkt flytt) för att vid ett senare skede kliva in igen. Med utgångspunkt att säljaren tror på en nedgång.

Om lägenheten har gått upp mycket i värde så kommer reavinstskatten att bli stor.
Hur mycket måste marknaden sjunka för att det ska vara värt besväret?
Citera
2022-08-20, 20:43
Medlem
Citat:

Min poäng var att man måste ligga på höga nivåer för att det ska vara värt det. Säljer man ett hus idag för 5 msek kanske det kommer falla max 10-15% till. Säg då att du köper tillbaka dig så har du 500-750k men du ska också betala mäklararvoden, lagfart, pantbrev.

Och exakt vad gör du med reavinstskatten på 22% när du flyttar till HR? Då åker du på att betala den och har du haft ett par msek I uppgång blir det en rätt svettig summa. Har du sen samma uppgång en gång till så har du ju ackumulerat en ny reavinstskatt på samma belopp.
Citera
2022-08-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Kan det såklart vara, men behöver inte vara så (har själv gjort den resan när jag var liten).

Slippa pendla länge till skolan, få nära till alla vänner, affär i nästan samma hus, ett extra rum, osv., kan också ha ett värde för den som byter från villa till hyresrätt (för att inte tala om fräschare vitvaror - som fungerar! - ”obegränsat” med varmvatten och inomhustemperatur över 18 grader).

Förstår att du tar ett Stockholmsperspektiv, där vi t.ex. talar om att flytta från villan i Enskede till hyresrätt i Dalen (eller varför inte från villan i Spånga till hyresrätten i Tensta), men att flytta från en sunkig villa på landsbygden till en fin hyresrätt i den närliggande tätorten kan faktiskt innebära ett steg uppåt också.

Vad gör du med reavinstskatten?

Säg att du köpt för 3 msek och säljer för 6 msek och flyttar till HR. Då åker du på 670k i skatt (samt behöver kanske betala 60k i mäklararvode).

Kvar har du 2.33 msek efter skatt etc.

Säg att du sedan lyckas köpa tillbaka en likartad villa för 4.5 msek. Du ska då betala kanske 50k till i lagfart. Då har du "tjänat 1.5 msek -670+60+50= 720k.

Går villan sen upp i värde till 6.5 msek igen om några år så har du ackumulerat 440k i reavinstskatt IGEN som du annars sluppit.

Nettot blir alltså 720-440=280k

Ett jävla meck för att tjäna 280k. Förmodligen mindre ansträngande att ta kvällspass på en bensinmack under ett års tid.

Alla kostnader jag beskrivit hade du sluppit om du suttit kvar i ursprungskåken. Berätta gärna hur du resonerar? Kanske missat något
Senast redigerad av flanders 2022-08-20 kl. 21:22.
Citera
2022-08-20, 21:44
Medlem
Citat:

Det han borde ha gjort är väl att kika på lite lösningar på börsen istället för att avyttra fastigheten. Det är bra mycket meck att sälja bostad/fastighet och flytta.
Citera
2022-08-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det han borde ha gjort är väl att kika på lite lösningar på börsen istället för att avyttra fastigheten. Det är bra mycket meck att sälja bostad/fastighet och flytta.

Och det blir en stor avbränning i skatt om man inte köper under året eller efterföljande.
Citera
2022-08-20, 22:11
Medlem
Citat:
Vad gör du med reavinstskatten?

Säg att du köpt för 3 msek och säljer för 6 msek och flyttar till HR. Då åker du på 670k i skatt (samt behöver kanske betala 60k i mäklararvode).

Kvar har du 2.33 msek efter skatt etc.

Säg att du sedan lyckas köpa tillbaka en likartad villa för 4.5 msek. Du ska då betala kanske 50k till i lagfart. Då har du "tjänat 1.5 msek -670+60+50= 720k.

Går villan sen upp i värde till 6.5 msek igen om några år så har du ackumulerat 440k i reavinstskatt IGEN som du annars sluppit.

Nettot blir alltså 720-440=280k

Ett jävla meck för att tjäna 280k. Förmodligen mindre ansträngande att ta kvällspass på en bensinmack under ett års tid.

Alla kostnader jag beskrivit hade du sluppit om du suttit kvar i ursprungskåken. Berätta gärna hur du resonerar? Kanske missat något
Reavinstskatten på nya huset behöver bara betalas om huset ska säljas, dessutom får man dra av för mäklararvode och mycket annat.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-08-20 kl. 22:20.
Citera
2022-08-20, 22:28
Medlem
Försäljningarna på Södermalm efter 19/08 ligger en bra bit under 100K/kvm, proppen med svårsålda bostäder är nog på väg att lossna lite.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet/stockholms-kommun/sodermalm
Citera
2022-08-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Reavinstskatten på nya huset behöver bara betalas om huset ska säljas, dessutom får man dra av för mäklararvode och mycket annat.

Oavsett så är det en kostnad man får räkna med. Köper du för 3 msek och säljer för 6 och flyttar till hr är 666k skatt du åker på. Köper du sedan in dig på 3 med en värdeökning till 6 har du 666k till om du säljer. Mao är 666k en inkrementell kostnad mot om du bott kvar. Precis som mäklararvoden, lagfartskostnad, pantbrev etc.

Hur du än vrider och vänder blir det svårt att göra det värt besväret att sälja och sedan köpa in sig igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in