Citat:
Ursprungligen postat av
mrsharpangel2
Stora delar av Rysslands militär produktion har legat i Ukraina det är vad deta igenkligen handlar om. Ryssland klarar idag inte av att göra vapen i större mängder Ukraina var soviets industri. Kärnvapen robotar gjordes där och mycket av flygplanen. Stridsvagnar vapen och ammunition. Även fartyg gjordes där. Ryssland klarar inte deta själva även om man försöker.
Ukraina lämnade Sovjetunionen 1991 vilket var för 31 år sedan. Du hävdar att Ryssland inte kan tillverka vapen i större mängder. Detta känner jag inte till och det framgår inte heller i försvarslitteraturen, peer-reviews eller i försvarspressen. Faktum är att den ryska försvarsindustrin fortfarande är mycket stor
https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Russia
...men vad vet jag.
Citat:
Jag tror dock att putin blivit inlurad i deta det kan tex vara någon bakom som vill bli president. Jag kan inte se hur Rysslands underättelse tjänst skulle göra dessa misstag om det inte är med flit.
Kan du ge oss en källa på detta påstående.
Citat:
Sedan har Ryssland rustat sin militär dom senaste åren antagligen har generaler förskingrat pengara och sakt till putin att han hade en militär i världsklass. Vilket han som vi ser inte har.
Samma med rysk utrustning mycket har upgraderats tex flygplan men tveksamt om dom blev nå bättre. Lite ny färg osv så ser dom nya ut typ. Resten av pengara har gått till lyx hus i europa.
Kan du ge oss en källa på dessa påstående.
Citat:
Samma med pantsir tex ingen bygger ett modernt luftvärn idag runt automatkanoner idag. Specielt inte om det är tänkt att ta ner robotar och drönare. Där försvann mycket pengar.
Automatkanoner är en integrerad del av de flesta arméers luftförsvar Tyskland säljer bland annat dessa Oerlikon Skyshield
Citat:
Rheinmetall Defence’s air defence division is one of the world’s foremost makers of advanced air defence systems.
The company leads the global market in automatic cannon-based air defence, and is the only system supplier able to offer fire control technology, automatic 35mm cannon, integrated guided missiles and Ahead airburst ammunition, all from a single source.
https://www.army-technology.com/contractors/ground-based-air-defence/rheinmetall-1/
Citat:
Jag tror Ukraina kommer vinna deta ryska militären är mycket dåligt rustade för ett långdraget krig i ett annat land när fienden har tex himars. Samma med flygvapnet dom har stora luckor som sead förmåga dom kan inte slå ut Ukrainas luftvärn. Det gör att dom inte kan flyga men dom har inte heller vapen med precision vilket gör att dom måste flyga lågt och då blir tagna av manpads.
Kan du ge oss källor som vi kan gräva i?
Citat:
Ryssland är inlåsta nu dom har ingen möjlighet och dra sig ur deta längre även om man vill.
Ukraina kommer få mer och mer vapen hela tiden dom har obegränsat med vapen från väst och helt obegänsat med pengar. Putin kan inte använda kärnvapen för att det är en röd tråd för väst då måste nato agera och det skulle dom göra med. Ryssland tänkte köra en light version och fixa ett utsäpp radioaktivitet som kunde sprida sig över europa. Men då hade nato med varit tvingade att gå in i kriget och då hade det varit över för Rysslands del.
Återigen - det är många påståenden.
Till skillnad från dig gick jag inte på officershögskolan så jag har naturligtvis inte de djupa kunskaperna du har. I krigets initiala fas läste jag bland annat följande böcker;
1) Russia - Military Stategy: Impacting 21st Century Reform and Geopolitics (2015) av Timhothy L. Thomas
2) The Russian Way of War: Force Structure, Tactics, and Modernization of the Russian Ground Forces (2017) av Lester W. Grau och Charles K. Bartles
3) Russia’s Military Strategy and Doctrine (2019), ed. Glen E. Howard and Matthew Czekaj
Tydligen läses de på West Point och de fångar inte dina påståenden. Du är säkert mer bevandrad i krigsvetenskap, försvarspolitik och internationella relationer än vad jag är. Du förstår säkert den akademiska krigsvetenskapliga diskussionen betydligt bättre mig. Jag utgår från att det finns eventuell disharmoni, dissonans och konsensus inom ramen för den krigsvetenskapliga diskursen. Med det skrivet hoppas jag på att du kan belysa detta. Du kan inte rekommendera oss lekmän ett par peer-reviews och böcker som vidimerar dina påståenden ovan? Om inte för att höja trådens nivå.