2022-08-20, 20:35
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Rättelse: Alla personer i studien hade fått positivt provsvar från något av förekommande test som bygger på PCR-teknik.

Då kvarstår fortfarande frågan: Vad använde man som "golden standard" för att verifiera att de här testen är tillförlitliga, eller överhuvudtaget fungerar alls?

Har du något svar?
Det har jag ju redan svarat på. Du missade det? Du får väl läsa igen:
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, man använde inte PCR för att verifiera SARS.CoV-2. Personerna var DÖDA. Personer var testade positiva med PCR när de LEVDE. När de avlidit VERIFIERADE man infektionen med ddPCR och analyserade sedan med qRT-PCR för att hitta de delar av RNAt (sgRNA) som man sedan rapporterat. Det står uttryckligen vilka metoder de använde. Och ändå frågar du. Du har ju inte läst rapporten, ÄNDÅ ställer du dumma frågor.

LÄS rapporten innan du kommenterar.
Citat:
We performed droplet digital polymerase chain reaction (ddPCR) for sensitive detection and quantification of SARS-CoV-2 gene targets in all tissue samples collected. To elucidate SARS-CoV-2 cell-type specificity and validate ddPCR findings, we performed in situ hybridization (ISH) broadly across sampled tissues. Immunohistochemistry (IHC) was used to further validate cell-type specificity in the brain where controversy remains on the regional distribution and cellular tropism of SARS-CoV-2 infection. In all samples where SARS-CoV-2 RNA was detected by ddPCR, we performed qRT-PCR to detect subgenomic (sg)RNA, an assay suggestive of recent virus replication15 111 . We confirmed the presence of replication-competent SARS-CoV-2 in extrapulmonary tissues by virus isolation in cell culture. Lastly, in six individuals, we measured the diversity and anatomic distribution of intra-individual SARS-CoV114 2 variants using high-throughput, single-genome amplification and sequencing (HT-SGS).

https://assets.researchsquare.com/files/rs-1139035/v1_covered.pdf?c=1640020576

Snälla, skriv inte mer i tråden. Tack. Och lägg ned ditt tragiska skitprat om att personerna "inte var SARS-CoV-2 positiva eftersom testet inte är tillförlitligt" Höhö-ism när den är som allra mest tragisk.

Citat:
ABSTRACT
Quantitative real time PCR (RT-PCR) is widely used as the gold standard for clinical detection of SARS-CoV-2. However, due to the low viral load specimens and the limitations of RT-PCR, significant numbers of false negative reports are inevitable, which results in failure to timely diagnose, cut off transmission, and assess discharge criteria. To improve this situation, an optimized droplet digital PCR (ddPCR) was used for detection of SARS-CoV-2, which showed that the limit of detection of ddPCR is significantly lower than that of RT-PCR. We further explored the feasibility of ddPCR to detect SARS-CoV-2 RNA from 77 patients, and compared with RT-PCR in terms of the diagnostic accuracy based on the results of follow-up survey. 26 patients of COVID-19 with negative RT-PCR reports were reported as positive by ddPCR. The sensitivity, specificity, PPV, NPV, negative likelihood ratio (NLR) and accuracy were improved from 40% (95% CI: 27–55%), 100% (95% CI: 54–100%), 100%, 16% (95% CI: 13–19%), 0.6 (95% CI: 0.48–0.75) and 47% (95% CI: 33–60%) for RT-PCR to 94% (95% CI: 83–99%), 100% (95% CI: 48–100%), 100%, 63% (95% CI: 36–83%), 0.06 (95% CI: 0.02–0.18), and 95% (95% CI: 84–99%) for ddPCR, respectively. Moreover, 6/14 (42.9%) convalescents were detected as positive by ddPCR at 5–12 days post discharge. Overall, ddPCR shows superiority for clinical diagnosis of SARS-CoV-2 to reduce the false negative reports, which could be a powerful complement to the RT-PCR.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7448897/

Som sagt, skriv inte mer i den här tråden är du snäll.
Citera
2022-08-20, 23:05
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Just Stefan Lanka lyckades ju vid ett tillfälle uppnå en ganska konkret framgång i sitt virologi-ifrågasättande, han lyckades nämligen vinna i domstol:

https://www.youtube.com/watch?v=PWmRj1WWrSQ

Jo jag har hört talas om det där fallet.
Jag antar att om man läser domstolsprotokollet så får man en ganska bra bild av båda sidornas argument. Men hur många har tid att göra det, om det nu ens finns tillgängligt på nätet?

Det jag tänkte var mer att ett sakligt meningsutbyte i debattform skulle kunna fungera bättre i folkbildningssyfte. Det jag själv är intresserad av är att höra virologernas bästa repliker på Lanka och andra virus-skeptikers kritik. Har dom några bra argument som vi aldrig får höra? Det vet man ju liksom inte eftersom de aldrig verkar vilja ta debatten. Men det faktum att de skyr öppen debatt gör ju att man blir rätt misstänksam.

Citat:
Det har jag ju redan svarat på. Du missade det? Du får väl läsa igen:

Nej gullet.

Du citerar dig själv, men ingenstans har du förklarat vad som använts som "golden standard" för att verifiera de här testens tillförlitlighet.

Det var det jag frågade. En väldigt enkel och tydlig fråga som du komiskt nog fortsätter låtsas som du inte har hört.

Om du inte vet svaret så är det faktiskt helt okej. Då kan du ju bara säga det. Så varför denna charad?
Citera
2022-08-20, 23:39
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jo jag har hört talas om det där fallet.
Jag antar att om man läser domstolsprotokollet så får man en ganska bra bild av båda sidornas argument. Men hur många har tid att göra det, om det nu ens finns tillgängligt på nätet?

Det jag tänkte var mer att ett sakligt meningsutbyte i debattform skulle kunna fungera bättre i folkbildningssyfte. Det jag själv är intresserad av är att höra virologernas bästa repliker på Lanka och andra virus-skeptikers kritik. Har dom några bra argument som vi aldrig får höra? Det vet man ju liksom inte eftersom de aldrig verkar vilja ta debatten. Men det faktum att de skyr öppen debatt gör ju att man blir rätt misstänksam.

Nej gullet.

Du citerar dig själv, men ingenstans har du förklarat vad som använts som "golden standard" för att verifiera de här testens tillförlitlighet.

Det var det jag frågade. En väldigt enkel och tydlig fråga som du komiskt nog fortsätter låtsas som du inte har hört.

Om du inte vet svaret så är det faktiskt helt okej. Då kan du ju bara säga det. Så varför denna charad?
Jag har ju redan svarat. Flera gånger. Dels har jag i klarspråk svarat. Jag har också bett dig att läsa studien eftersom det står i klartext i studien. Jag har sedan citerat studien och fetmarketat avsnittet där de förklarar vilken metod de använt för att verifiera infektionen av SARS.CoV-2. Flera gånger.

Och din fortsatta fråga är:

Citat:
Nej gullet.

Jag får ta det igen:

Citat:
STotal RNA was extracted from RNAlater (Invitrogen)-preserved tissues and body fluids collected at autopsy using the RNeasy Mini, RNeasy Fibrous Tissue Mini, RNeasy Lipid Tissue Mini Kit, and QIAamp Viral RNA Mini Kits (Qiagen) according to the manufacturer’s protocols. Upstream tissue processing and subsequent RNA quantification have been previously described26. The QX200 AutoDG Droplet Digital PCR System (Bio-Rad) was used to detect and quantify SARS-CoV-2 RNA in technical replicates of 5.5 uL RNA for fluids and up to 550 ng RNA for tissues as previously described. Results were then normalized to copies of N1, N2, and RP per mL of sample input for fluids and per ng of RNA concentration input for tissues. For samples to be considered positive for SARS-CoV-2 N1 or N2 genes, they needed to mean the manufacturer’s limit of detection of ≥0.1 copies/µL and ≥2 positive droplets per well. Over 60 control autopsy tissues from uninfected patients, representing all organs collected for COVID-19 autopsy cases, were used to validate the manufacturer’s EUA published LOD for nasopharyngeal swabs for tissues (Extended Data Table 8). ddPCR data for P316 as well as a portion of tissues from the oral cavity26 have been previously reported.

Det du skall läsa är det jag fetat och strukit under. Fattar lilla antivaxxar-patrasket? Nej...

Daniel Chertow förklar i detalj hur de gjort, men som det ointelligenta antivaxxar-patrask du är fortsätter du att påstå att ingen förklarat för dig hur de gjort. Jisses...

Du får väl skriva till korrespenderande författaren och fråga så får du en person till som konstaterar att du är dum i huvudet. Här är email adressen: chertowd@cc.nih.gov
Citera
2022-08-21, 00:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det du skall läsa är det jag fetat och strukit under. Fattar lilla antivaxxar-patrasket? Nej...

Äsch då vad du hetsar upp dig.

Jag inser att du kanske på riktigt inte begriper vad jag menade. Ingen fara.

Vi prövar på ett annat sätt.

Fråga till dig: Skulle det vara möjligt att med säkerhet fastställa om någon led av covid, utan tillgång till lab-test som bygger på PCR-teknik?
Citera
2022-08-21, 07:49
Medlem
Citat:
Jag har ju redan svarat. Flera gånger. Dels har jag i klarspråk svarat. Jag har också bett dig att läsa studien eftersom det står i klartext i studien. Jag har sedan citerat studien och fetmarketat avsnittet där de förklarar vilken metod de använt för att verifiera infektionen av SARS.CoV-2. Flera gånger.

Och din fortsatta fråga är:

Jag får ta det igen:

Daniel Chertow förklar i detalj hur de gjort, men som det ointelligenta antivaxxar-patrask du är fortsätter du att påstå att ingen förklarat för dig hur de gjort. Jisses...

Du får väl skriva till korrespenderande författaren och fråga så får du en person till som konstaterar att du är dum i huvudet. Här är email adressen: chertowd@cc.nih.gov

https://m.independent.ie/irish-news/health/chief-medical-officer-dr-tony-holohan-backs-plan-to-reduce-covid-tests-and-tracing-41776885.html

1 spruta 35%
2 sprutor 19%
3 sprutor 46%
Ingen ovacinerad på sjukhus.....

https://t.me/MIB_MessageInABottle/3008?single
Citera
2022-08-21, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni smittspridningen kommer explodera under hösten nu när skolor och arbetsplatser öppnar upp? Konferenser och event. Läste att Mette-Marit nu blivit smittad och hon träffar säkert mängder med folk. Vi får hoppas att det går bra för henne så hon inte blir svårt sjuk, eller i värsta fall avlider.

Känns lite sent nu med fjärde sprutan i september, men bra i vart fall att vaccinet nu äntligen är uppdaterat för att möte Omikron-variationerna.
Citera
2022-08-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni smittspridningen kommer explodera under hösten nu när skolor och arbetsplatser öppnar upp? Konferenser och event. Läste att Mette-Marit nu blivit smittad och hon träffar säkert mängder med folk. Vi får hoppas att det går bra för henne så hon inte blir svårt sjuk, eller i värsta fall avlider.

Känns lite sent nu med fjärde sprutan i september, men bra i vart fall att vaccinet nu äntligen är uppdaterat för att möte Omikron-variationerna.
Nej, inget kommer explodera... Men spridningen av omikronnästäppeviruset kommer säker öka precis som alla andra förkylningsvirus under hösten då människor börjar tillbringa mer tid inomhus och återgår till arbetsplatser, skola/förskola öppnar osv. Osv.

PS. För Mette-Marit, som vad jag vet inte tillhör extrem riskgrupp, så behöver du nog inte hetsa upp dig. Individrisken map c19 är fullständigt försumbar för henne.
Senast redigerad av jerka11 2022-08-21 kl. 09:39.
Citera
2022-08-21, 09:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej, inget kommer explodera... Men spridningen av omikronnästäppeviruset kommer säker öka precis som alla andra förkylningsvirus under hösten då människor börjar tillbringa mer tid inomhus och återgår till arbetsplatser, skola/förskola öppnar osv. Osv.

PS. För Mette-Marit, som vad jag vet inte tillhör extrem riskgrupp, så behöver du nog inte hetsa upp dig. Individrisken map c19 är fullständigt försumbar för henne.

Hon lider tydligen av lungfibros, så blir hon svårt sjuk i covid, kan det nog bli problem är jag rädd.
Citera
2022-08-21, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

För övrigt har jag hört från flera personer att de drabbats av mycket hög feber. Runt 40 grader i närmare 2 veckor, svettats så lakanen blivit dyngsura och hostat lungorna ur sig. Detta pga ditt lilla "nästippevirus". Men visst - sjukdomen drabbar olika personer väldigt olika. Hoppas på det bästa, men planera för det värsta brukar man ju säga. Klarar mig gärna utan skiten kan jag säga, men staten gillar ju inte riktigt att vi skyddar oss genom att stanna hemma och sluta konsumera... , då får de inte in så mycket skatt!
Citera
2022-08-21, 10:54
Medlem
Citat:
Hon lider tydligen av lungfibros, så blir hon svårt sjuk i covid, kan det nog bli problem är jag rädd.
Jaha, där ser man... Då är hon en av väldigt få i hennes ålder som överhuvudtaget behöver oroa sig för omikronnästäppan (eller andra förkylningar/influensor för den delen).

Men när till och med hon, som bär en mycket alvarlig kronisk lungsjukdomsjukdom, får "normala symptom" (dvs förkylningssymptom med fokus på nästäppa ) så fattar säkert även en skelögd hypokondriker som du att du inte behöver hetsa upp dig över C19-förkylningen längre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=941199
Senast redigerad av jerka11 2022-08-21 kl. 11:41.
Citera
2022-08-21, 13:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
https://m.independent.ie/irish-news/health/chief-medical-officer-dr-tony-holohan-backs-plan-to-reduce-covid-tests-and-tracing-41776885.html

1 spruta 35%
2 sprutor 19%
3 sprutor 46%
Ingen ovacinerad på sjukhus.....

https://t.me/MIB_MessageInABottle/3008?single
Helt enligt vad som kan förväntas således. Precis som jag för länge sedan förklarat.

Det blir ju svårt att få in några ovaccinerade på sjukhus för vård av COVID-19 när 100% (ja!) av vissa åldersgrupper i Irland är vaccinerade med boosters. Och det gäller som sagt de åldersgrupper där man hittar majoriteten av de personer som hamnar på sjukhus med svår COVID.

Men det var ju som sagt exakt vad jag för länge sedan förklarade skulle ske.
Citera
2022-08-21, 14:38
Medlem
Citat:

Usch då. Mette-Marit är ju hela 49 år gammal så ja det ser nog rätt mörkt ut är jag rädd. Tyvärr rätt stor risk att hon avlider nu i Covid-19 eftersom det är en så farlig sjukdom, men vi får hålla tummarna att det på något mirakulöst sätt löser sig. Man har dock redan börjat planera för begravningsceremonin i Norge vad jag har hört så vi ska nog förbereda oss på det värsta ändå. Stort trauma för Norge detta.

Det börjar bli dags för en ordentlig lockdown i alla fall, folk har varit fria alldeles för länge nu vilket lett till ett folkmord utan dess like den här sommaren. Dussintals och åter dussintals människor som fått sätta livet till för att regeringen vägrat stänga ner landet och införa munskyddskrav utomhus. Historiens dom kommer bli hård, den saken är klar. KANSKE kan sossarna rädda valet om de stänger ner landet nu snarast. Annars får man nog räkna med att bli straffade av väljarna, som ju inget hellre vill än ha lockdown så att de slipper dö i Covid-19. Covid-19 är ju som bekant den överlägset viktigaste valfrågan, och i princip det enda svenska folket pratar om idag hemma vid middagsborden och på kafferasterna.

PS. Min fullt friska 20-åriga kusin testade positivt för Covid-19 i fredags och har nu lite ont i halsen. Jag är jätterädd att hon ska avlida och min ångest är total. Vi pratade i timmar igår i telefon om hennes sista önskningar och hur hemskt det är att hon nu sannolikt ska ryckas ifrån oss endast 20 år gammal pga att sossarna tog bort plexiglasen på ICA. Nu håller vi inom familjen bara tummarna för att hon ska hinna uppleva sin 21-årsdag på onsdag innan hon avlider i Covid-19. Hoppas, hoppas, hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in