Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Just det här med att SE hörde ett skott när han kom ut från Skandia är något som jag har funderat på länge.
Med tanke på att det är 60 m fram till vad som sen skulle bli mordplatsen samt att han stannar till vid Götabankens skyltfönster för att kolla klockan så måste det ju ha förflutit nästintill 30 sek eller mer.
Så antingen kom han ut när skott nr 2 avlossats vilket folksamlingen tyder på eller så döljer han av "oklar anledning" att han hörde båda skotten. O detta med tanke på att båda skotten avlossades i en snabb följd. Alltså, det gick inte 30+ sekunder mellan skotten.
Dessutom, om nu SE "bara" hör skott nr 2 och strax därpå passerar både Götabanken och fram till mordplatsen, bör inte AB då ha sett SE passerandes förbi? AD säger heller ingenting om att han skulle ha sett fler än tre personer (gm+paret Palme). AB var förmodligen precis bakom den södra reklamskylten och utom synhåll för AD alt mer norr ut. Vilket kan tyda på att AD såg makarna Palme före AB. SE bör (kan man tycka) ha blivit sedd oavsett om han gick närmare husväggen eller trottoarkanten närmare Sveavägen. I annat fall har jag svårt för att se att SE var mer söder ut än reklampelaren eller så ligger det en hund begravd.
Ja, precis det är ju bara de 4 där. Så var håller Tensonmannen och Skandiamannen hus?
Intressant det med AB. Det har jag inte tänkt på. Han borde mycket riktigt ha sett SE gå förbi!
Ännu en spik i AntiSEkt-kistan?
Att döma av förhöret så tror SE att han bara hörde en knall på grund av att den andra dränktes i ekot:
"F: Utifrån att du bara har hört en, som du säger, smällare, kan du ge mig någon rimlig förklaring till varför du inte hört skott nummer ett eller två?
SE: Nej jag kan inte göra det annat än jag vet jag har en granne som jagar älg och han säger så här, en som är ute och tjuvskjuter skall noga akta sig för att skjuta två skott ifall han råkar bomma det första.
Folk är inte så observanta på det första skottet medan man blir väldigt observant på skott nummer två. Om det är så i mitt fall, eller om det är så att skotten har kommit med förhållandevis tät följ och att det är så att jag kan ha uppfattat det som
skott med ekoeffekt."
I samtalet med PH:s utsände, 1987, tycks SE dock prata om "smällarna" i pluralis.