2022-08-20, 20:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Och här är folk rädda för uppgifter som talar emot. Det måste ju vara Stickan. Flest påstådda lögner vinner! Filter/TP/MG är gud och KP/HM måste försvaras till varje pris. Prestige.
Tråden har en del att jobba på när det kommer till trovärdighet. Samtidigt fullt naturligt att teorin drar till sig nyfrälsta kappvändare.

Av alla teorier kring mordet är denna hittills den enda som har någon substans och trovärdighet.

Kan du snabbt lista de uppgifter som talar emot? Få se om vi har missat nåt ...

De flesta skulle nog hellre se denne man fri från alla misstankar.

Problemet är att tiden 23:19, klädseln, pratet om vapen och försvarstalen är svåra att bortse ifrån.

Men visst, det behöver ramla fram något mer: Handstil, DNA, ett foto där det syns något som hör i hop med ett vapen i bakgrunden, eller nåt, för att man ska kunna landa helt.

För egen del ser jag dock bara ett ansikte när jag står högst upp i trappen med kameran och säger:

"Say cheese!"
Citera
2022-08-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Genom att lansera sig som initierat vittne OCH hitta på förklaringar för varenda tänkbar misstanke.

Vad gjorde du vid skyltfönstret? Kollade klockan.

Hur kommer det sig att LP såg dig strax efter skotten? Jag pratade med henne om gärningsmannen.

Hur kommer det sig att signalementet på dig gick ut? Jag förväxlades med mördaren när jag sprang i gränden efter poliserna.

Varför har du partiklar av OP på kläderna? Jag hjälpte till med framstupa sidoläge.

Fantasier! Och påhittade frågor.
Stickan har ingen aning om varenda tänkbar misstanke. Han vet inte vad polisen vet eller inte vet.
Citera
2022-08-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Långt inlägg med motfrågor snarare än faktiska bevis.

Samtalet med Lisbeth utifrån hur SE vet det ordagranna signalement hon återgav.
Språngmarschen kan varken bevisas eller motbevisas, men SE's uppgifter om detta kan klart falla inom möjligheternas gräns och enligt den kronologi han återger.
Likväl som vittnet, som mycket väl kan vara Delsborn som talar med Windén.

Ditt påstående att detta inte hänt är en spekulation och inte på något sätt säkerställt. Där av min kommentar.

Punkt 1 som du tar upp är precis det jag tidigare kommenterat, just det faktum att SE (redan till väktarna 23:40) verkar veta att det tagit tid att igenkänna offret.

Punkt 2 likaså en uppgift som vid det datumet inte är allmänt känt. Polisen visade ett ointresse.
Dagen efter får SE stöd för detta då både LL och Glantz omnämns.
Och vi som senare kunna läsa förhör med övriga vittnen vet att det är fler än så som upplever detta.
Rytterstål och Vallin, samt att flertalet vittnen inte tas på namn ens.

Det var alltså inte enbart piket 1230 som tog namn på vittnen utan även Windén och Söderström.
Se Windéns anmälan A1.

Bra skrivet och det blir rätt talande för hur tråden här inne resonerar. Eller inte kan resonera.
Dessutom två punkter som mer pekar på ett vittne. Svårsmält här tror jag.
Citera
2022-08-20, 21:00
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ja, ett skott är märkligt och med tanke på att SE även kommer med uppgiften om att det är folk på plats när han kommer fram så är det mer som talar för att han som vittne kommer senare fram till mordplatsen än vad han själv tror?
Just det här med att SE hörde ett skott när han kom ut från Skandia är något som jag har funderat på länge.

Med tanke på att det är 60 m fram till vad som sen skulle bli mordplatsen samt att han stannar till vid Götabankens skyltfönster för att kolla klockan så måste det ju ha förflutit nästintill 30 sek eller mer.

Så antingen kom han ut när skott nr 2 avlossats vilket folksamlingen tyder på eller så döljer han av "oklar anledning" att han hörde båda skotten. O detta med tanke på att båda skotten avlossades i en snabb följd. Alltså, det gick inte 30+ sekunder mellan skotten.

Dessutom, om nu SE "bara" hör skott nr 2 och strax därpå passerar både Götabanken och fram till mordplatsen, bör inte AB då ha sett SE passerandes förbi? AD säger heller ingenting om att han skulle ha sett fler än tre personer (gm+paret Palme). AB var förmodligen precis bakom den södra reklamskylten och utom synhåll för AD alt mer norr ut. Vilket kan tyda på att AD såg makarna Palme före AB. SE bör (kan man tycka) ha blivit sedd oavsett om han gick närmare husväggen eller trottoarkanten närmare Sveavägen. I annat fall har jag svårt för att se att SE var mer söder ut än reklampelaren eller så ligger det en hund begravd.
Citera
2022-08-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Av alla teorier kring mordet är denna hittills den enda som har någon substans och trovärdighet.

Kan du snabbt lista de uppgifter som talar emot? Få se om vi har missat nåt ...

De flesta skulle nog hellre se denne man fri från alla misstankar.

Problemet är att tiden 23:19, klädseln, pratet om vapen och försvarstalen är svåra att bortse ifrån.

Men visst, det behöver ramla fram något mer: Handstil, DNA, ett foto där det syns något som hör i hop med ett vapen i bakgrunden, eller nåt, för att man ska kunna landa helt.

För egen del ser jag dock bara ett ansikte när jag står högst upp i trappen med kameran och säger:

"Say cheese!"

Du har inte kunnat ta emot uppgifter som talar emot till dig tidigare, så vad får dig att ens föreslå en sådan sak? Slut på andra argument?

Pratet om vapen? Det är dina gelikars prat om vapen.
Stickan hade en granne som var vapensamlare. Sköt lite på 50-talet. Thats it!

Sluta skarva! Försöka göra en svag teori starkare med hitte-på är uselt.
Citera
2022-08-20, 21:06
Medlem
Dalulvens avatar
Försök till svar! Duellen fortsätter över stocken med blixtrande värjor ...

Citat:
Långt inlägg med motfrågor snarare än faktiska bevis.

Det kanske är ett dialektiskt angreppssätt.

Samtalet med Lisbeth utifrån hur SE vet det ordagranna signalement hon återgav.

Han nämner inget av det till väktarna? Snappade upp denna uppgift från nyheterna?

Språngmarschen kan varken bevisas eller motbevisas, men SE's uppgifter om detta kan klart falla inom möjligheternas gräns och enligt den kronologi han återger.

Det är fel. Han gav sig av när de var i höjd med Luntmakargatan och hade då sett dem.

Likväl som vittnet, som mycket väl kan vara Delsborn som talar med Windén.

Fel. Det var en kvinnlig polis där, och hon dök inte upp förrän senare.

Ditt påstående att detta inte hänt är en spekulation och inte på något sätt säkerställt. Där av min kommentar.

Det är mer en slutsats utifrån källorna.

Punkt 1 som du tar upp är precis det jag tidigare kommenterat, just det faktum att SE (redan till väktarna 23:40) verkar veta att det tagit tid att igenkänna offret.

Enligt frun visste han om identiteten redan när han ringde runt kl. 23:45. Enligt sig själv blev han säker på offrets identitet först när han kom hem och hörde radioprogrammet kl. 1:10.

Punkt 2 likaså en uppgift som vid det datumet inte är allmänt känt. Polisen visade ett ointresse.
Dagen efter får SE stöd för detta då både LL och Glantz omnämns.

FR sa att det var ett tema i ropet då, och SE blev ett exempel på detta ointresse.

Och vi som senare kunna läsa förhör med övriga vittnen vet att det är fler än så som upplever detta.
Rytterstål och Vallin, samt att flertalet vittnen inte tas på namn ens.

Det var alltså inte enbart piket 1230 som tog namn på vittnen utan även Windén och Söderström.
Se Windéns anmälan A1.

Men innan ambulansen kom var det endast Windén som tog uppgifter?
Citera
2022-08-20, 21:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du har inte kunnat ta emot uppgifter som talar emot till dig tidigare, så vad får dig att ens föreslå en sådan sak? Slut på andra argument?

Pratet om vapen? Det är dina gelikars prat om vapen.
Stickan hade en granne som var vapensamlare. Sköt lite på 50-talet. Thats it!

Sluta skarva! Försöka göra en svag teori starkare med hitte-på är uselt.

Det behövs inga skarvar. Allt är klart som vatten i kranen.

Du och andra entusiaster pratar ofta om mot-uppgifter. Men får man någonsin se dem? Nej ...

Lista dem då!

SE har ett antal intressanta uttalanden om vapen även i förhör och samtal på Skandia. Hade han specialkunskaper? PH noterade detta redan 1987. Men du, som haft 35 år på dig, klarar inte av det?
Citera
2022-08-20, 21:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fantasier! Och påhittade frågor.
Stickan har ingen aning om varenda tänkbar misstanke. Han vet inte vad polisen vet eller inte vet.

Snarare fakta.

Varför behöver han då hålla ett antal försvarstal vad gäller signalementet och förväxlingen med GM?

Han fortsätter med detta under 6 års tid. Även i "Skydd & Säkerhet" ...

Fråga 1 och 3 ställdes i förhören, om jag inte missminner mig. De andra borde ha ställts ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-20 kl. 21:18.
Citera
2022-08-20, 21:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Just det här med att SE hörde ett skott när han kom ut från Skandia är något som jag har funderat på länge.

Med tanke på att det är 60 m fram till vad som sen skulle bli mordplatsen samt att han stannar till vid Götabankens skyltfönster för att kolla klockan så måste det ju ha förflutit nästintill 30 sek eller mer.

Så antingen kom han ut när skott nr 2 avlossats vilket folksamlingen tyder på eller så döljer han av "oklar anledning" att han hörde båda skotten. O detta med tanke på att båda skotten avlossades i en snabb följd. Alltså, det gick inte 30+ sekunder mellan skotten.

Dessutom, om nu SE "bara" hör skott nr 2 och strax därpå passerar både Götabanken och fram till mordplatsen, bör inte AB då ha sett SE passerandes förbi? AD säger heller ingenting om att han skulle ha sett fler än tre personer (gm+paret Palme). AB var förmodligen precis bakom den södra reklamskylten och utom synhåll för AD alt mer norr ut. Vilket kan tyda på att AD såg makarna Palme före AB. SE bör (kan man tycka) ha blivit sedd oavsett om han gick närmare husväggen eller trottoarkanten närmare Sveavägen. I annat fall har jag svårt för att se att SE var mer söder ut än reklampelaren eller så ligger det en hund begravd.

En hund ligger onekligen begravd angående framfarten från Skandia till mordplatsen. När han kom fram låg OP på rygg med slutna ögon, varvid SE lade OP i framstupa med hjälp av AH. Den historien går inte alls ihop. Där har även Wall ändrat åsikt. Han tror väl inte ens längre att ”vittnes-SE” var utomhus när det small. Framstupa tror han inte alls att SE sett eller hjälpt till med.
Citera
2022-08-20, 22:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn

Ja, precis det är ju bara de 4 där. Så var håller Tensonmannen och Skandiamannen hus?

Intressant det med AB. Det har jag inte tänkt på. Han borde mycket riktigt ha sett SE gå förbi!

Ännu en spik i AntiSEkt-kistan?

Att döma av förhöret så tror SE att han bara hörde en knall på grund av att den andra dränktes i ekot:

"F: Utifrån att du bara har hört en, som du säger, smällare, kan du ge mig någon rimlig förklaring till varför du inte hört skott nummer ett eller två?

SE: Nej jag kan inte göra det annat än jag vet jag har en granne som jagar älg och han säger så här, en som är ute och tjuvskjuter skall noga akta sig för att skjuta två skott ifall han råkar bomma det första. Folk är inte så observanta på det första skottet medan man blir väldigt observant på skott nummer två. Om det är så i mitt fall, eller om det är så att skotten har kommit med förhållandevis tät följ och att det är så att jag kan ha uppfattat det som skott med ekoeffekt."

I samtalet med PH:s utsände, 1987, tycks SE dock prata om "smällarna" i pluralis.
Citera
2022-08-20, 22:17
Medlem
Citat:
Få kontroll? Hur får man kontroll över en jagande poliskår?
Att man befinner sig på en plats dom inte söker på och skaffar sig information om läget
Citera
2022-08-20, 22:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, ett skott är märkligt och med tanke på att SE även kommer med uppgiften om att det är folk på plats när han kommer fram så är det mer som talar för att han som vittne kommer senare fram till mordplatsen än vad han själv tror?
Det du tar upp nu har inget bevisvärde överhuvudtaget. Annat var det kanske med de uppgifter som polisen fick in redan 1986, och där minst fem-sex personer lämnade uppgifter som (såvida de här uppgiftslämnarna har kunnat identifieras) mycket väl kan vara direkt friande för SE:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2022-08-20 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in