2022-08-20, 11:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Kan man göra så att ingen får reda på vem som får ärva än?

”Ärva än”? Menar du ”än” som i ”ännu”? Du får nog förtydliga, din fråga är obegriplig.
Citera
2022-08-20, 11:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Menar har mina föräldrar,syskon rätt att få reda på vem jag låtit ärva allt?
Nej, det har de inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
De som får ärva kan inte du styra. Det finns lagar kring det. Men har du inga arvingar så kan du styra så att Allmänna Niggerfonden inte får pengarna.
Jo, man styra vem som får ärva - man får däremot inte göra sina barn helt arvslösa - men man kan självklart testamentera bort det som inte faller under bröstlotten.
Föräldrar och syskon är arvingar om inget testamente och inga barn finns - men de har ingen absolut rätt till arv och man kan testamentera hur man vill utan hänsyn till dessa.
Citera
2022-08-20, 12:03
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
”Ärva än”? Menar du ”än” som i ”ännu”? Du får nog förtydliga, din fråga är obegriplig.

Jag menar kan min familj"föräldrar och syskon" få reda på vem jag har skrivit in i mitt testamente? VIll inte att dom sak veta om det.
Citera
2022-08-20, 12:04
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det har de inte.

Jo, man styra vem som får ärva - man får däremot inte göra sina barn helt arvslösa - men man kan självklart testamentera bort det som inte faller under bröstlotten.
Föräldrar och syskon är arvingar om inget testamente och inga barn finns - men de har ingen absolut rätt till arv och man kan testamentera hur man vill utan hänsyn till dessa.

Men det är offentligt så dom kan få reda på vem jag har skrivit in i testamentet va?
Citera
2022-08-20, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men det är offentligt så dom kan få reda på vem jag har skrivit in i testamentet va?
Nej det är det inte.
Inte ens de som bevittnar din namnteckning behöver läsa innehållet. De skall bara bevittna din namnteckning.

Det som är viktigt är att du förvarar testamentet så att det läggs fram när du avlider. Det kan man göra hos advokat t ex.
Ha ett testamente i din egen ägo, och minst ett exemplar förvarat på en tjänst el dyl som bevakar när du avlider (vet ej om Fonus har sådan tjänst t ex) ..
Citera
2022-08-20, 15:28
Medlem
Fråga om arv (särkullbarn)

Jag har en fråga om arv.
Säg att två gifta personer har två barn vardera från tidigare förhållanden. Inget barn är alltså gemensamt utan alla fyra barn räknas som särkullbarn.

Låt säga då att A och B är gifta.
Om A dör först delas hela bohaget upp och fördelas mellan A(50%) och B(50%).
A:s del(50%) fördelas då emellan de fyra särkullbarnen.

Men vad händer sedan när B dör? Gissningsvis går ju då hela B:s bohag till dennes egna barn, som nu får dela på ytterligare 50% av det ursprungliga bohaget.
Eventuella barn till den tidigare maken/makan bör inte längre vara föremål för arv, eller?

Detta innebär att det är ekonomiskt fördelaktigt för barnen om styvföräldern dör först, till skillnad mot att den egne föräldern skulle dö först.

Har inte hittat något som bekräftar detta, men jag bör väl ha rätt?
Citera
2022-08-20, 15:38
Medlem
kristofferGs avatar
Det är endast A:s två egna barn som får ut sitt arv direkt. Efter bodelningen får efterlevande make B resterande del i arv. B:s egna barn får ingenting när A dör. När sedan make B dör får B:s två egna barn sitt arv, vilket är bodelningen plus enskild egendom.
Citera
2022-08-20, 15:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Jag har en fråga om arv.
Säg att två gifta personer har två barn vardera från tidigare förhållanden. Inget barn är alltså gemensamt utan alla fyra barn räknas som särkullbarn.

Låt säga då att A och B är gifta.
Om A dör först delas hela bohaget upp och fördelas mellan A(50%) och B(50%).
A:s del(50%) fördelas då emellan de fyra särkullbarnen.

Men vad händer sedan när B dör? Gissningsvis går ju då hela B:s bohag till dennes egna barn, som nu får dela på ytterligare 50% av det ursprungliga bohaget.
Eventuella barn till den tidigare maken/makan bör inte längre vara föremål för arv, eller?

Detta innebär att det är ekonomiskt fördelaktigt för barnen om styvföräldern dör först, till skillnad mot att den egne föräldern skulle dö först.

Har inte hittat något som bekräftar detta, men jag bör väl ha rätt?

Du kanske vill prova att lägga frågan i samlingstråden om arvs- och testamentsfrågor?

(FB) Stora tråden om arvs- och testamentsfrågor (sammanslagen tråd /Mod)
Citera
2022-08-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Det är endast A:s två egna barn som får ut sitt arv direkt. Efter bodelningen får efterlevande make B resterande del i arv. B:s egna barn får ingenting när A dör. När sedan make B dör får B:s två egna barn sitt arv, vilket är bodelningen plus enskild egendom.

Är det så det är? Jag trodde detta endast gällde just gemensamma barn
Citera
2022-08-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du kanske vill prova att lägga frågan i samlingstråden om arvs- och testamentsfrågor?

(FB) Stora tråden om arvs- och testamentsfrågor (sammanslagen tråd /Mod)

tackar
Citera
2022-08-20, 17:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Fråga om arv (särkullbarn)" infogad.

/Mod
Citera
2022-08-20, 19:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det har de inte.

Du kan inte bestämma vilka som får ärva, oftast inte ens med testamente.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in