2022-08-19, 18:36
Medlem
heggeness avatar
Vi som vill se en ny högerregering får nog inse att slaget är förlorat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=940897

Vänsterblocket drar ifrån – Stort övertag för ny S-regering

Vänsterblocket med S, V, MP och C drar ifrån i regeringsfrågan. 52,1 procent stöttar nu vänstersidan, medan högersidan får 45,3 procent. Detta enligt en ny opinionsundersökning från SvD/Sifo.

För bara en vecka sedan var det nästan så jämnt som det kan bli. Enbart 15 000 röster skiljde då höger- och vänsterblocket.

Den siffran är nu 400 000 röster, vilket är en ledning med nästan sju procentenheter.

Rätt så otroligt egentligen med de olika problem som diskuteras, på väg in i en lågkonjunktur, höga elpriser, kriminalitet. Det borde vara saker som gynnar högersidan, och dessutom har sossarna styrt i två mandatperioder vilket också borde göra att folk vill ha ett byte.

Min analys:
- Högern har förlorat enormt på Tobias Anderssons tweet (SD är det parti som minskar mest)
- Sossarna har vunnit på alla ekonomiska utspel och valfläsk som de har matat ut senaste veckan
Citera
2022-08-19, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vi som vill se en ny högerregering får nog inse att slaget är förlorat:

Min analys:
- Högern har förlorat enormt på Tobias Anderssons tweet (SD är det parti som minskar mest)
- Sossarna har vunnit på alla ekonomiska utspel och valfläsk som de har matat ut senaste veckan
Tror inte att tweeten påverkar något alls, möjligen några hundra röster. Däremot har sossarna vunnit enormt mycket på ekonomiska utspel. Sossarna är mästare på valfäsk och det är inte den konvervativa sidan.

Valfläsk vinner val.
Citera
2022-08-19, 18:43
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Tror inte att tweeten påverkar något alls, möjligen några hundra röster. Däremot har sossarna vunnit enormt mycket på ekonomiska utspel. Sossarna är mästare på valfäsk och det är inte den konvervativa sidan.

Valfläsk vinner val.

Det är nog önsketänkande. Många inom främst L, men även KD och M är tveksamma till SD men har ändå sett att det är ett "nödvändigt ont".

I alla politiska frågor och spektrum finns det tusentals väljare på marginalen. Tweetet är sakligt sett kanske inte rasism, men hade en oerhört skarp ton som även jag uppfattar som föraktfull och nedsättande formulerad. Tror väldigt många skräms bort av denna typ av tonläge, som ju ligger någonstans mitt mellan SD och AfS politik.

Tunnelbanevagnen var spot on och fint dekorerad och bra reklam, Tweetet däremot kan gå till historien som det som fällde en högerregering.
Citera
2022-08-19, 18:50
Medlem
Sverige är redan kört! Spelar ingen roll vilka som vinner. Men att folk inte kan fatta att S är helt sinnesjukt farliga för Sverige är utanför min vetskap.. har man ens följt vad som händer i landet?
Citera
2022-08-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot

Valfläsk vinner val.
Uffes försök att allt skall betalas med en raserad a-kassa/sjukersättning/aktivitetsstöd känns som orsak till detta haveri!
Citera
2022-08-19, 18:56
Medlem
Awkwardmans avatar
Intressant. Måste såga att jag är lite. Förvånad med tanke debatterna som varit och Magdalenas genomklappningar m.m. Man kanske hamnar lite i en filterbubbla?

Min enda stora förhoppning var att MP skulle ryka, men,men livet får vidare. Har inte gett upp det helt ännu. Men jag är förberedd.
Citera
2022-08-19, 18:58
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Uffes försök att allt skall betalas med en raserad a-kassa/sjukersättning/aktivitetsstöd känns som orsak till detta haveri!

Ja det är så märklig. Vad förväntade han sig? Måste väll finnas massor av ställen att plocka ifrån bättre än det. Märkliga myndigheter, utjämningssystemet m.m
Citera
2022-08-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Sverige är redan kört! Spelar ingen roll vilka som vinner. Men att folk inte kan fatta att S är helt sinnesjukt farliga för Sverige är utanför min vetskap.. har man ens följt vad som händer i landet?

håller med... HUR kan man rösta på röda blocket med den extrema utvecklingen vi har.. hur är detta ens möjligt? har folk tappat det totalt?! kolla Miljöpartiet.. ett gäng klimat-terrorister rakt ut i fingerspetsarna som inte har en ända verklighetsuppfattning utövet huvudtaget..
Citera
2022-08-19, 19:02
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Intressant. Måste såga att jag är lite. Förvånad med tanke debatterna som varit och Magdalenas genomklappningar m.m. Man kanske hamnar lite i en filterbubbla?

Min enda stora förhoppning var att MP skulle ryka, men,men livet får vidare. Har inte gett upp det helt ännu. Men jag är förberedd.

Ungefär så tänker jag också. Livet får gå vidare.

En bonus om Magda ska köra regering igen är att hon får ta den djupa lågkonjunktur som kommer. Två gånger i rad har högersidan fått ta över precis när ekonomin börjar klappa igenom totalt, 1991 och 2006. Väl ironiskt om de skulle ta över igen just när ekonomin brakar, hösten 2022.

De två debatterna i Expressen och Aftonbladet tror jag inte har hunnit få genomslag i dessa undersökningar.
Citera
2022-08-19, 19:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Ja det är så märklig. Vad förväntade han sig? Måste väll finnas massor av ställen att plocka ifrån bättre än det. Märkliga myndigheter, utjämningssystemet m.m
M har alltid hatat A-kassa eftersom att den ger arbetarna möjlighet att förhandla upp sina löner.
Citera
2022-08-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av necked
håller med... HUR kan man rösta på röda blocket med den extrema utvecklingen vi har.. hur är detta ens möjligt? har folk tappat det totalt?! kolla Miljöpartiet.. ett gäng klimat-terrorister rakt ut i fingerspetsarna som inte har en ända verklighetsuppfattning utövet huvudtaget..

Man borde fan få genomföra ett test för att få rätt att rösta, så man ens vet vad partiet man röstar på står för…
Citera
2022-08-19, 19:18
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Man borde fan få genomföra ett test för att få rätt att rösta, så man ens vet vad partiet man röstar på står för…

Finns väl inget belägg för att de som röstar på vänsterblocket, eller MP i synnerhet, skulle vara mindre kunniga på vad de röstar på. De tycker så helt enkelt.

Jag håller på högerblocket, men jag nedlåter mig inte till att tro att mina meningsmotståndare är mindre kunniga. De har en annan åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in