2022-08-19, 11:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det har aldrig funnits några sådana planer. Dessutom om USA hade haft korrekt intel hade man gjort allt för att förhindra detta.

Jodå.

Där har du fel. Jänkarna hade korrekt intel (ursprungligen fr brittiska MI6) från oktober 2021. Prio-ordningen för USA är dock denna:

1) förhindra eskalering

2) allt annat

https://www.washingtonpost.com/national-security/interactive/2022/ukraine-road-to-war/
Citera
2022-08-19, 11:39
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du verkar inte ha koll på vad din egen ledare säger?

https://www.nbcnews.com/news/world/putin-russia-ukraine-history-speech-rcna17132

Och lyssnar man på rysk stats-TV så finns ännu grövre saker.

Om du inte har fattat att Putins mål är att backa den "geopolitiska katastrofen" som han anser att Sovjetunionens fall innebar och att återbygga Ryssland till dess "historiska plats" då är du helt jävla blind.
Så det är sanningen som är jobbig för dig? Nåväl, det kan jag inte göra något åt.

Ukraina är ett korrupt land och Zelensky är globalisternas marionett. Blunda om du vill.
Citera
2022-08-19, 11:45
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, så barnen måste passera in i Ukrainskt territorium för att lära sig i en Ukrainska skola. Är inte det att ta bort Ukrainska skolor ur områden kontrollerade av Donetsk och Luhansk?

Det är ju lika jävla hjärndött som att ta bort allt vatten i ett land och sedan säga till befolkningen att det går bra att hämta vatten i landet bredvid men att ni får gå 20 mil för att hämta det. Så vi har inte alls tagit bort vattnet för er.

Så jag ljuger inte. Det är du som försöker förvränga artikeln.
Fast nu var det Parklanes kommentar jag egentlig syftade på, där tjommen påstod att ”de vill att ukrainska språket ska försvinna i donbas nu.” Hur ska ukrainska språket försvinna om de är tillåtna att lära sig ukrainska i dessa områden, om än på distans? Tänk nu. Ni ljuger.
Citera
2022-08-19, 11:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du inte tror där är en etnisk dimension så har du inte läst tillräckligt mycket. Rekommenderar (som jag gjort förr) "National Identities in Post-Soviet Ukraine: The Case of Lviv and Donetsk" (1998, långt före kriget så den är inte så politiserad). Det är en etnisk/språklig/kulturell spänning som inkompetenta eller cyniska politiker låtit spinna ut i först våld och nu i regelrätt krig. Det ursäktar inte Rysslands invasion, men det är viktigt att förstå när minst dåliga lösning på kriget ska implementeras - och det är inte så enkelt som att Ryssland bara ska backa tillbaka över gränsen.

Det finns en anledning till att den enkla lösningen aldrig valts - en stark federalisering av Ukraina. Bägge sidor ville ha allt, dvs förryska/ukrainisera motparten. Det som är svårt är att Ukraina från början har en gräns precis som i Afrika. Olika etniciteter inom samma gräns, och den historiskt dominanta har en mindre folkmängd. Det är en idiotisk konstruktion, speciellt när det gått så långt som till krig. De bör delas.
Ingen förnekar att det finns språklig dimension bland de som vill lyfta fram sin etniska bakgrund. Men fakta är fortfarande att Ukraina hsr en rysktalande president, som valdes med 73% av rösterna, därmed inkluderande ukrainskspråkiga.

I detta krig finns åtskilliga rysktalande som beskjuter varandra, liksom rysktalande ukrainska civila som dödas av Ryysslands bomber och artilleri.
Citera
2022-08-19, 11:49
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Är det allt ? Ni har ju verkligen övergett helikopterperspektivet helt och hållet. Nu är det enstaka moraliska dilemman ni kommer med och konstruerar falska kausaliteter på löpande band och möter patrull i detta eminent och kunniga kommentatorsfält som springer cirklar kring era argument, varje gång
Definitionen av en köpt åsiktshora som tappat förståndet mitt i allt.
Är det jobbigt att jag tar upp faktumet att ni förnekar och ursäktar Ukrainas mördande sedan 2014? Förstår det, för det innebär ju att ni hejar på iskalla mördare.
Citera
2022-08-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det tror inte jag, att jag hittar enstaka ryssar som tycker att det är dåligt av ryssland att mörda ukrainare betyder ju inte att ryssar inte mördar ukrainare. att det däremot finns mängder med ryssar som tycker det är bra att de mördar ukrainare är ju... enklare att förstå...

kanske ändrar sig ryssarna om väst slutar exportera jordbruksmateriell (ink utsäde) och medeciner till ryssland. tycker det är väl värt att pröva.

och naturligtvis deportation, internering och visastop.
Alltså vanliga ryssar har inget med kriget och göra, inte heller med Putin då de ofta inte är politiskt intresserade och Putin hade ändå "valts" om de hade röstat på någon annan. Precis som att Kim hade valts i NK även om många avskyr honom.

Att det finns vissa ryssar som står på Rysslands sida i invasionen, är till största del på grund av hjärntvätt och propaganda, inte på grund av att de avskyr ukrainare eller något. Vet ryssar som ser ukrainare som ryssar, sina egna alltså och tycker hela situationen är sjuk, speciellt de ryssar som bor i annat land än Ryssland då de är svårare och hjärntvätta. Vet någon enstaka ryss som är på Rysslands sida men han kollar/läser rysk media hela tiden och har således blivit hjärntvättad.

Inse att ryssarna i Ryssland inte vågar säga vad de egentligen står för och om de gör detta så riskerar de fängelse eller dödstraff typ.
Du kan inte säga vad ryssarna anser när du inte ens vet hur allt fungerar i deras land.
Citera
2022-08-19, 11:51
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Det finns idioter i alla samhällen. Ni är idioterna i det svenska. Hur kan man förneka och ursäkta mördandet av rysktalande ukrainare, men gråta när Ryssland gör något åt saken?

Jag tycker hela situationen är hemsk. Kriget sedan 2014 samt kriget som pågår nu som en konsekvens. Ni tänker annorlunda.
Zelenskyj är Rysktalande. Ryssland folkrättvidriga anfall på Ukraina visar på knäppnationalisters oförtröttliga jakt efter flaggor att kamouflera sin våldstörstande facism med.
Citera
2022-08-19, 11:51
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Lille pajas. Du går alltså på vad som helst som dina hjältar i Kreml spottar ur sig?
Du är verkligen en nyttig idiot.

Om jag kommer hem till dig och hotar dig med min pistol och kräver att du och din katt får flytta, gör du det då utan att krångla?
Enligt dig bör ju även polisen hålla sig borta då de bara kan eskalera händelsen.
Jag har ju bestämt att du har behandlat din kissemiss illa. (Självklart med fabricerade bevis) så det är bara att flytta och lämna över dina ägodelar..
Störst och starkast bestämmer helt enkelt. Typ som på stenåldern. Känns väldigt modernt på något vis..
Som sagt, det är fritt fram att självmant åka dit och ta reda på sanningen, istället för att tro på ljugmedia i västvärlden. Men det har du inte modet till, det skulle ju kollapsa din hjärnverksamhet.
Citera
2022-08-19, 11:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ingen förnekar att det finns språklig dimension bland de som vill lyfta fram sin etniska bakgrund. Men fakta är fortfarande att Ukraina hsr en rysktalande president, som valdes med 73% av rösterna, därmed inkluderande ukrainskspråkiga.

I detta krig finns åtskilliga rysktalande som beskjuter varandra, liksom rysktalande ukrainska civila som dödas av Ryysslands bomber och artilleri.

Ja, men det är ju bara för att krig är komplext helt enkelt.

Om du tar andra världskriget så kunde du hitta liknande paradoxer. Hitler (ej född med tysk nationalitet, ej heller av ariskt utseende) allierade sig med japanska untermenschen (var han inte rasist egentligen?), där var judar som slogs i tyska armén. Hälften av ukrainarna hälsade nazisterna som befriare, och andra hälften gjorde otroliga uppoffringar i människoliv, osv. Stalin allierade sig med Hitler trots att nazismen är kommunismens antites. Osv. Många krig är fulla av paradoxer.
Citera
2022-08-19, 11:56
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Som sagt, det är fritt fram att självmant åka dit och ta reda på sanningen, istället för att tro på ljugmedia i västvärlden. Men det har du inte modet till, det skulle ju kollapsa din hjärnverksamhet.
Så du har varit där och pratat med samtliga inblandade?
Citera
2022-08-19, 11:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Är det inte mer praktiskt att ni som gillar Ryssland flyttar dit och vi som föredrar väst stannar kvar?
Då slipper ni ljugmedia, ni får höra sanningen (Pravda) dagligen.

Win-win?
Citera
2022-08-19, 11:59
Medlem
Citat:
Så det är sanningen som är jobbig för dig? Nåväl, det kan jag inte göra något åt.

Ukraina är ett korrupt land och Zelensky är globalisternas marionett. Blunda om du vill.

Ukraina har säkerligen fortfarande problem med korruption, men det var värre innan Maidan, under putains lydiga, korrupta, hund yanukovych:
https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/

Vad gäller länder som kan betecknas som "corrupt shitholes" så är det dock värre i ryssland, under den allsmäktige diktatorn putain:
https://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

Blunda om du vill...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in