2022-08-19, 10:56
Medlem
raskenss avatar
Wow dagens fullträff. Ryska stridsvagn exploderar med vacker tornflykt på slutet.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1560508688280043520?s=20&t=mZQtF78URUEdruqetXBARQ
Citera
2022-08-19, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Det är ett medvetet missförstånd och dimridå från Rysslandskramarna att göra kriget till en etnisk/språklig konflikt. I grund och botten handlar det om politisk makt och Kremls ambition att styra över vad de ser som ”sitt”. Om så alla i Ukraina gick armkrok sjungandes ryska folkvisor tillsammans så skulle det minska Kremls ambitioner att styra landet, tvärtom skulle man säga att det egentligen är Ryssland.

Fakta är att Ukraina har en rysktalande judisk president, men Kreml vill se ”denezifiering av Ukraina” vilket bara kan förstås som att störta honom. Likaså bombar och beskjuter Ryssland sedan februari regelbundet Kharkov som har en rysktalande majoritet. Tror någon att de boende där kommer att vara positivt inställda till Ryssland efter kriget?

Tror mörkertalet utav ryssar som stödjer Ukraina enormt, likaså mörkertalet utav Putinkritiska. De flesta vågar mest troligen inte uttrycka kritik mot regimen då de är rädda för sitt liv och dylikt. Riktigt hemsk situation de verkar ha i landet, det är fan synd om dessa ryssar som är snälla och stödjer inte kriget.

RIP alla ukrainare som stod upp och kämpade för sitt land. Vet andra ryssar som ser upp till Ukrainarna och ogillar Putin!
Citera
2022-08-19, 11:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu är det väl ganska så fastställt i och med krig att många i Ukraina är ryssar. Så frågan blir väl då;
var dessa fanatiska Sovjeterna egentligen ryssar eller ukrainare?

Efter att Stalin försökt utrota mycket av den ukrainska befolkningen efter svälten 1930-1933 så skedde det väl en enorm ökning av invandring från Ryssland in i Ukraina. Därav att vi har den situationen vi har nu.

hahaha, ja men det visar ju också hur rörigt det är. De kan ju ha varit ryskspråkiga men identifierat sig som ukrainare. Khrushchev var från östra Ukraina och etniskt sett ryss. Men uppenbarligen gillade han ju Ukraina för han "gav bort" Krim...Brezhnev var etnisk ukrainare. Men jag vet inte om han var ryskrpråkig. Jag sökte på "ukrainian" i en biografi om honom men hittade ingenting som tydde på det, mer än en kommentar om att "man talade många språk där han växte upp, men de hade alla en sak gemensamt; de talade fattigdomens språk..."

Ytterst sett handlar det ju om vad de identifierar sig som, och de lär i första hand varken ha identifierat sig som ukrainare eller ryssar, men som sovjeter.
Citera
2022-08-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
hahaha, ja men det visar ju också hur rörigt det är. De kan ju ha varit ryskspråkiga men identifierat sig som ukrainare. Khrushchev var från östra Ukraina och etniskt sett ryss. Men uppenbarligen gillade han ju Ukraina för han "gav bort" Krim...Brezhnev var etnisk ukrainare. Men jag vet inte om han var ryskrpråkig. Jag sökte på "ukrainian" i en biografi om honom men hittade ingenting som tydde på det, mer än en kommentar om att "man talade många språk där han växte upp, men de hade alla en sak gemensamt; de talade fattigdomens språk..."

Ytterst sett handlar det ju om vad de identifierar sig som, och de lär i första hand varken ha identifierat sig som ukrainare eller ryssar, men som sovjeter.

Jag är inte säker Krushe gillade Ukraina. Han behövde Ukrainskt stöd, då han skulle säga att Stalin var en idiot. Efter ha sett Sovjet Unionen fall så undrar jag hur många sin identitet kände sig som sovjeter.
Citera
2022-08-19, 11:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Till och med expressen tar nu upp hur Zelensky svek sitt folk och lät mängder av människor dödas genom att han underlät att underrätta befolkningen om en förestående invasion av Ryssland. Många liv hade räddats om folket fick fförbereda sig och fly. Han visste i månader att det skulle ske, och han sa inget. Zelensky riskerar att bli hängd för det här. Landsförräderi utan dess like.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-i-ukraina-mot-zelenskyjs-beslut/
Kul att en sån som du helt plötsligt hänvisar till en enligt dig globalistjudetidning!

Är det ok nu då för andra att länka och hänvisa dit?

Hans förklaring att han ville undvika kaos och ekonomisk kollaps är ju helt rimlig.
Citera
2022-08-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Kremls egen kanal Ria Novosti är väl trovärdig!
https://medium.com/@jkmuf1861/a-russian-plan-for-the-genocide-of-the-ukrainian-people-8c866bed9c63

Om man nämner ordet ”Nazi” tillräckligt många gånger, blir det sant då?
Det var den sjukaste text på länge..
Citera
2022-08-19, 11:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Det är ett medvetet missförstånd och dimridå från Rysslandskramarna att göra kriget till en etnisk/språklig konflikt. I grund och botten handlar det om politisk makt och Kremls ambition att styra över vad de ser som ”sitt”. Om så alla i Ukraina gick armkrok sjungandes ryska folkvisor tillsammans så skulle det minska Kremls ambitioner att styra landet, tvärtom skulle man säga att det egentligen är Ryssland.

Fakta är att Ukraina har en rysktalande judisk president, men Kreml vill se ”denezifiering av Ukraina” vilket bara kan förstås som att störta honom. Likaså bombar och beskjuter Ryssland sedan februari regelbundet Kharkov som har en rysktalande majoritet. Tror någon att de boende där kommer att vara positivt inställda till Ryssland efter kriget?

Om du inte tror där är en etnisk dimension så har du inte läst tillräckligt mycket. Rekommenderar (som jag gjort förr) "National Identities in Post-Soviet Ukraine: The Case of Lviv and Donetsk" (1998, långt före kriget så den är inte så politiserad). Det är en etnisk/språklig/kulturell spänning som inkompetenta eller cyniska politiker låtit spinna ut i först våld och nu i regelrätt krig. Det ursäktar inte Rysslands invasion, men det är viktigt att förstå när minst dåliga lösning på kriget ska implementeras - och det är inte så enkelt som att Ryssland bara ska backa tillbaka över gränsen.

Det finns en anledning till att den enkla lösningen aldrig valts - en stark federalisering av Ukraina. Bägge sidor ville ha allt, dvs förryska/ukrainisera motparten. Det som är svårt är att Ukraina från början har en gräns precis som i Afrika. Olika etniciteter inom samma gräns, och den historiskt dominanta har en mindre folkmängd. Det är en idiotisk konstruktion, speciellt när det gått så långt som till krig. De bör delas.

Sen är där andra konflikter ovanpå detta (NATO-Ryssland) också. Mycket komplext att förstå.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-08-19 kl. 11:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Tror mörkertalet utav ryssar som stödjer Ukraina enormt, likaså mörkertalet utav Putinkritiska. De flesta vågar mest troligen inte uttrycka kritik mot regimen då de är rädda för sitt liv och dylikt. Riktigt hemsk situation de verkar ha i landet, det är fan synd om dessa ryssar som är snälla och stödjer inte kriget.

RIP alla ukrainare som stod upp och kämpade för sitt land. Vet andra ryssar som ser upp till Ukrainarna och ogillar Putin!

Det tror inte jag, att jag hittar enstaka ryssar som tycker att det är dåligt av ryssland att mörda ukrainare betyder ju inte att ryssar inte mördar ukrainare. att det däremot finns mängder med ryssar som tycker det är bra att de mördar ukrainare är ju... enklare att förstå...

kanske ändrar sig ryssarna om väst slutar exportera jordbruksmateriell (ink utsäde) och medeciner till ryssland. tycker det är väl värt att pröva.

och naturligtvis deportation, internering och visastop.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Det finns idioter i alla samhällen. Ni är idioterna i det svenska. Hur kan man förneka och ursäkta mördandet av rysktalande ukrainare, men gråta när Ryssland gör något åt saken?

Jag tycker hela situationen är hemsk. Kriget sedan 2014 samt kriget som pågår nu som en konsekvens. Ni tänker annorlunda.

Är det allt ? Ni har ju verkligen övergett helikopterperspektivet helt och hållet. Nu är det enstaka moraliska dilemman ni kommer med och konstruerar falska kausaliteter på löpande band och möter patrull i detta eminent och kunniga kommentatorsfält som springer cirklar kring era argument, varje gång
Definitionen av en köpt åsiktshora som tappat förståndet mitt i allt.
Citera
2022-08-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
De som bor i Donbas vill inte längre vara en del av Ukraina, det är inte Putin som bestämt det, utan de som konstant blivit förnedrade av sina egna (Ukraina) i form av bombningar och mördande. Innan ukrainska blev det enda officiella språket, var även ryska ett accepterat språk i Ukraina. Helt plötsligt togs det bort och de tvingas lära sig ukrainska. När de som pratar ryska tycker det är fel och protesterar så förtjänar de att dö enligt dig?

Du förstår väl att Ukraina dessutom är ett korrupt pissland? Nej, det betyder inte att jag tycker invasionen är något bra, men det kanske är nödvändigt ont när resten av världen vänt ryggen åt de drabbade? Eller skulle de fortsätta bli bombade tills de rysktalande ukrainarna var utrotade, det är ok?

Varför åker du inte ned dit och frågar de som bor där istället för att lita på svensk media?

Lille pajas. Du går alltså på vad som helst som dina hjältar i Kreml spottar ur sig?
Du är verkligen en nyttig idiot.

Om jag kommer hem till dig och hotar dig med min pistol och kräver att du och din katt får flytta, gör du det då utan att krångla?
Enligt dig bör ju även polisen hålla sig borta då de bara kan eskalera händelsen.
Jag har ju bestämt att du har behandlat din kissemiss illa. (Självklart med fabricerade bevis) så det är bara att flytta och lämna över dina ägodelar..
Störst och starkast bestämmer helt enkelt. Typ som på stenåldern. Känns väldigt modernt på något vis..
Citera
2022-08-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Kan ju knappast bli dålig press om man slänger ut de som befinner sig där olagligt samt tar tillbaka alla de hus och lägenheter och affärer som ryssäcklen stulit från det ukrainska folket och som de numera nyttjar som sommarbostad och för egen vinning. Riktigt vidrigt hur det gick till när Ryssland startade sin invasion och folkutbyte 2014.

Håller med dig i princip, men man vet aldrig hur våran press skulle vinkla det.
Citera
2022-08-19, 11:33
Medlem
Whiskyladdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kul att en sån som du helt plötsligt hänvisar till en enligt dig globalistjudetidning!

Är det ok nu då för andra att länka och hänvisa dit?

Hans förklaring att han ville undvika kaos och ekonomisk kollaps är ju helt rimlig.

Jag håller helt med dig! Kan ju aldrig vara lätt att va president i ett land när sån här informationer kommer.

Oavsett vad man gör så blir det alltid fel och ukrainska befolkningen kommer alltid att ta nyheten värst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in