2022-08-19, 09:00
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Okej, så du försvarar slaktandet av oskyldiga människor. Då vet jag det.

Nej det är fruktansvärt. Alla rysktalande borde behandlas som de mänskliga blommor de är, de vill bara leva i fred i sin del av världen och krama sina nallebjörnar.
Citera
2022-08-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det fungerar liksom inte med en sådan överlägsen attityd när du inte själv har några källor. Se dig själv utifrån.
Eftersom du vägrar att kolla själv och förstå komplexiteten så får jag väl ge dig detta, så bodrde du inse att det finns och fanns frågetecken.
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ukraina/politiskt-system/

Men tillbaka till din attityd och argumentation.
I stället för att försöka ta till dig helheten dyker du ner på detaljer, och det är ett typexempel på Propaganda.
Och den som försöker ha en överlägsen attityd är du och du svarar inte på direkta frågor utan angriper detaljer för att trötta ut de som ifrågasätter dina påståenden. Som går ut på att Ryssland gjorde fel men pressades till det av USA och EU.
Citera
2022-08-19, 09:03
Medlem
Citat:
Har de oskyldiga, civila i Donbas gjort något för att förtjäna att bli bombade? Sånt försvarar ni, för de talar ju ryska. Ni hade säkert bombat dem själva om ni fick chansen, så friska är ni 😃
Varför har ni hängt upp er på ryska språket?
Jag har familj och massa bekanta som pratar ryska, dessa har inga problem.
Citera
2022-08-19, 09:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om du ena dagen kunnat prata norska i Sverige och det sedan tas bort som godkänt språk i Sverige, vad tror du händer?
Inte ett skit.

Du får fortfarande prata norska.

Förstår du bakgrunden till varför man väljer Ukrainska som enda officiellt språk?

Den var förresten det från 1996 till 2011 men Viktor Yanukovych återinförde Ryska som ett officiellt språk igen med order från Kreml. När Ukraina nu igen tar bort språket så blir Kreml tokiga.

Notera att under Sovjettiden så försökte Ryssland utradera det Ukrainska språket så det är klart att det är ett infekterat ämne.
Citera
2022-08-19, 09:05
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Kan inte du åka till Moskva och fråga människor på stan och politiker vad de tycker om Rysslands krig?
Fråga även vad de uppriktigt tycker om Putin?
Jag har ryska vänner som har släkt i både Moskva och Donbas. De tycker det är hemskt, men ett nödvändigt ont. Vem hade stoppat mördandet av de som bor där annars? Förklara det är du snäll.

Ingen har ju reagerat sedan 2014, varför skulle någon ha gjort det vid det här laget?
Citera
2022-08-19, 09:05
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Jäklar! Är det ett nytt rekord i flygande stridsvagnstorn vi bevittnar? Undra vad vagnen blev träffad av.

Helvete, tornet lyfter ju minst 50-60m. Måste väl varit vagnens egen ammunition, som enligt gammal god rysk standard & tradition alltid ska lagras runt tornet, som detonerade i #2
Citera
2022-08-19, 09:07
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Du är hjärntvättad av västerländsk propaganda. Seså, var inte rädd. Åk till Donbas och återkom sedan i tråden om jag har fel. Du har ingen aning.

Inte blir bättre av att inte du kommer med några fakta heller. Skriver bara kolla själv. Fast sitter man i Ryssland så riskerar man ju att åka i fängelse om skulle råka skriva ut sanningen.
Citera
2022-08-19, 09:08
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Då kan man vända på det och be dig åka dit.
Vad är DU rädd för? Finns nog inget att vara rädd för.
Det är inte jag som förnekar och ursäktar det som uppenbarligen har hänt sedan 2014. Det är ni. Jag har ryska vänner som förklarat situationen, de har nog bättre koll än er krigshetsande och hjärntvättade svenskar. Varför så rädd? Åk dit.
Citera
2022-08-19, 09:11
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Inte blir bättre av att inte du kommer med några fakta heller. Skriver bara kolla själv. Fast sitter man i Ryssland så riskerar man ju att åka i fängelse om skulle råka skriva ut sanningen.
Både du och jag vet att det inte spelar någon roll om jag bidrar med fakta, då det kommer bortförklaras som propaganda. Ni har redan bestämt er. Det enda sättet för er att förstå är att åka dit och fråga själva, tyvärr. Men det kommer inte hända, så då nöjer ni er med västerländsk ”fakta”. Ni är förutsägbara.
Citera
2022-08-19, 09:13
Medlem
Citat:
Du är hjärntvättad av västerländsk propaganda. Seså, var inte rädd. Åk till Donbas och återkom sedan i tråden om jag har fel. Du har ingen aning.
Ja du har rätt!!! Alla som talar ukrainska i Donbas interneras, fängslas, försvinner, barn deporteras till ryssland, fy fan hur ryssar behandlar människor om de inte kan ryska
Citera
2022-08-19, 09:14
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Inte ett skit.

Du får fortfarande prata norska.

Förstår du bakgrunden till varför man väljer Ukrainska som enda officiellt språk?

Den var förresten det från 1996 till 2011 men Viktor Yanukovych återinförde Ryska som ett officiellt språk igen med order från Kreml. När Ukraina nu igen tar bort språket så blir Kreml tokiga.

Notera att under Sovjettiden så försökte Ryssland utradera det Ukrainska språket så det är klart att det är ett infekterat ämne.

Det var inte Ryssland som försökte utradera det ukrainska språket utan det Sovjetiska kommunistpartiet.

Är väl inte konstigt att ryskan borde ha officiell ställning i Ukraina. Många talar det och i princip alla förstår det. Att angripa språket är politik som på ett onödigt sätt rör upp känslorna.

Se bara på Finland där de svenskspråkiga utgör färre än 5% av befolkningen, och svenskarna hatas i stort sett av samtliga i den finska majoritetsbefolkningen men ändå är svenska ett officiellt språk där. Likaså Kanada där de franskspråkig utgör en allt mindre andel av befolkningen.
Citera
2022-08-19, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi borde ha skaffat kärnvapen på 50-talet. Jag förstår till fullo din analys. Jag anser Ryssland vara ett mindre hot och därför landar jag inte i samma slutsats. Jag tror också att sprida demokrati om det görs rätt kan leda till en fredligare och bättre värld så det är inte "strunt" men jag förstår vad du menar, andra faktorer är viktigare orsaker för varför aktörer gör som de gör.

Klart det finns fördelar med demokratier. Och uppenbart tycker Putin att det är ett vapen. Han är rädd för demokrati. Ett riktigt demokratiskt Ukraina är ett större hot emot Putins och hans gängs makt än all NATO i världen.

Så på det sättet handlar det om demokrati, men inte det som hände 2014.

Fördelen med demokratier är två

1 Makten traderas över till en ny makthavare på ett fredligt sätt

2 Demokratier brukar inte kriga med varandra.

Så för Sverige vore det bra om Ryssland blev demokratiskt. Därför skickade Sida pengar till Ryssland för demokratiprojekt och Putin förbjöd det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in