2022-08-18, 14:51
Medlem
Snapcounts avatar
Ni kommer ihåg förbandet Azov-Mauripol, som gav upp till ryssarna för ett okänt öde.

Några ord med moder till en utav de som tjänstgjorde där :

Mariupols offerlam

I veckor kämpade ukrainska soldater för Azovs stålverk och togs till fånga efter kapitulationen. Vad blev det av dem? Ingen vet säkert. Vår författare kunde nu prata med mamman till en av kämparna. Och kommer till en deprimerande hypotes.

https://www.welt.de/debatte/kommentare/article240526925/Kaempfer-aus-dem-Asow-Stahlwerk-Die-Opferlaemmer-von-Mariupol.html

En sak som jag helt missat.., med själva inbränningen utav de ukrainska fångarna :

Dessutom var platsen för detta blodbad inte ett fängelse i egentlig mening, utan ett slags förråd. Till detta kommer det faktum att de 200 partisanerna från Azov-Stahl bara hade förflyttats dit – som av en slump – kvällen innan.

Läsvärd artikel.
Citera
2022-08-18, 14:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Ett realistiskt förslag tack. Vet du vad realistiskt betyder? Både du och jag kan drömma om de absolut bästa scenariona, men det hjälper ingen i Ukraina.

Ryssland kommer inte dra sig ur Ukraina och de kommer nog inte ge bort delar av sitt land till Ukraina. Jag säger inte att jag vill att Ukraina ska erkänna sig besegrade, men jag tror att det är det klokaste och nödvändigaste draget om man vill bevara sitt folk.

Absolut kan man få tycka att kriget ska fortsätta, men glöm inte att oskyldiga ukrainare dör varje dag som går.
Bevara sitt folk men inte sin nation. Om Ukraina kapitulerar så uppgör dess självständighet och kommer inte åter under nuvarande ukrainares livstid. Det vet de och därför slåss de.

Sedan undrar man hur du tror att försvaret av ett land mot invasion av främmande makt skall gå till. Om Sverige hade försvarat sig mot ’Stormakt Röd’ till ett pris av 40-50 döda om dagen (motsvarande Ukrainas siffror utslaget på folkmängd) så hade 80-talssvensken jublat över framgången. Krig är krig.
Citera
2022-08-18, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Klar du är känslomässigt partisk i frågan. Annars hade du inte ständigt försvarat ditt älskade kloakland.
Nej, jag försvarar Sverige om jag behöver ta ställning.

Jag kan inte begripa vad vårt land har att hämta i Biden-administrationens tokigheter som lär komma till ett gnisslande tvärstopp efter mellanårsvalet.
Citera
2022-08-18, 14:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Någon har rökt på Krim igen

Something is on fire in Crimea.
Smoke is visible in Mizhvodne, in the North-West of Crimea.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1560245372563476481

Verkar vara en rejäl brasa. Igen.
Citera
2022-08-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Jag kan inte begripa vad vårt land har att hämta i Biden-administrationens tokigheter som lär komma till ett gnisslande tvärstopp efter mellanårsvalet.

Jaså!? Tänker du även försvara Sverige mot ditt älskade Ryssland?

Din posthistorik skvallrar snarare om att du går i Putlers ledband.
Citera
2022-08-18, 14:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Förvarar Sverige genom att skriva 1800 inlägg sedan april där du fördömer Ukrainas val att försvara sitt oberoende och frihet, gottar dig åt ryska framgångar och kryddar med unket USA-hat?

Jag tror de flesta svenskar undanber sig ditt ”försvar” av vår nation.

Edit: det här inlägget summerar rätt väl vad hr Todo står för:
(FB) Info/skvaller om Ebba Busch, partiledare (KD)
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-18 kl. 15:00.
Citera
2022-08-18, 14:58
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Att ryska armén borde invadera Baltikum. Om de motsätter sig det så ska man använda kärnvapen mot dem.
Och så funderar de på varför ingen gillar ryssen. De är fan Klimpen i världssamfundet
Citera
2022-08-18, 14:59
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Dom flesta här inne vill ryssarna drar sig tillbaka ur Ukraina. Det finns inget mitt i mellan. Förstår att du vill att Ryssland ska ta över Ukraina.
Då förstår du fel. Kommer ryssarna dra sig tillbaka? Nej, det vet du själv.
Citera
2022-08-18, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaså!? Tänker du även försvara Sverige mot ditt älskade Ryssland?

Din posthistorik skvallrar snarare om att du går i Putlers ledband.
Jag kan inte se att Sverige är hotat av Ryssland.

Möjligtvis om NATO drar igång ett krig mot Ryssland med Sverige som bas.

Det är svår russofobi att tro att det ens finns några sådana planer i Kreml och det är bara förvirrade människor som Oksanen och Wilderäng som drömmer mardrömmar om det.
Citera
2022-08-18, 15:02
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dmitrij Medvedev är vice ordförande i det ryska säkerhetsrådet, och fd president och fd premiärminister i Ryssland. Så det han säger har tyngd.

Men de där personernas uttalanden är bara ett urval av vad som har sagts. Liknande tankar har kommit ut då och då, i olika sammanhang. Få har nog kunnat undgå budskapet. Ibland har det varit i förtäckta ordalag. Ibland helt öppet.

Jag börjar alltmer misstänka att du är pro-ryss. Du spelar bara neutral.
Jag struntar fullkomligt i vad du tror jag är. Det kommer inte ske något folkmord, däremot dör oskyldiga varje dag som en konsekvens av kriget.
Citera
2022-08-18, 15:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det handlar inte om demokrati. Vi ska stödja Ukraina även om Ukraina var en diktatur. Skälet till att Sverige stödjer Ukraina är för att de försvagar Ryssland. Det enda land som hotar Sverige militärt är Ryssland. Då är det bättre att Ryssland får smisk någon annanstans än i Sverige. Samma sak under vinterkriget där stödde Sverige Finland med i princip allt vi hade. "Sverige slåss till sista finne".

Jag säger som Churchill: If Hitler invaded hell I would make at least a favourable reference to the devil in the House of Commons.

Allt snack om demokrati, statskupper, USA:s hemskheter är bara strunt.

Ett annat skäl till att Sverige stödjer Ukraina är att Ryssland vill skriva om världsordningen som har gällt sedan 1648. Små länder skulle förlora på det. Alla rysslands mindre grannländer är nu tvingade att antingen

1 Gå med i försvarsallians (NATO, Kina eller Ryssland) - Vilken passar Sverige?

2 Skaffa kärnvapen

Om USA hotade Sverige så skulle jag kräva att vi stödde alla USA:s fiender.

Skälet till varför Putin anföll Ukraina

1 Förlorat kontrollen över det

2 Paranoid att Ukraina ska bli demokratiskt och ickekorrupt

3 Att väst ska få militärt starkt inflyttande.

4 Putin är snart på historiens soptipp där vi alla hamnar till slut.

Men ingen av skälen är legitima varken med eller utan statskupp/revolution

Vi kan diskutera 2014 och dess utfall, men det legitimerar inte Rysslands anfall.

Vi borde ha skaffat kärnvapen på 50-talet. Jag förstår till fullo din analys. Jag anser Ryssland vara ett mindre hot och därför landar jag inte i samma slutsats. Jag tror också att sprida demokrati om det görs rätt kan leda till en fredligare och bättre värld så det är inte "strunt" men jag förstår vad du menar, andra faktorer är viktigare orsaker för varför aktörer gör som de gör.
Citera
2022-08-18, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förvarar Sverige genom att skriva 1800 inlägg sedan april där du fördömer Ukrainas val att försvara sitt oberoende och frihet, gottar dig åt ryska framgångar och kryddar med unket USA-hat?

Jag tror de flesta svenskar undanber sig ditt ”försvar” av vår nation.

Edit: det här inlägget summerar rätt väl vad hr Todo står för:
(FB) Info/skvaller om Ebba Busch, partiledare (KD)
Jag tror att jag har fått gratis logi i din skalle.

Släpp det där nu. Åtminstone för det ukrainska folkets skull. Ryssarna går mot en avgörande militär seger och det bästa är att fredsprocessen kommer igång så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in