2022-08-19, 06:58
Medlem
Mistyarrows avatar
Katt och råtta leken fortsätter!

Nu sitter jag bara och väntar på Zircon och Sarmat som skall vara på plats innan nyår så får vi se sen vad som händer!
Senast redigerad av Mistyarrow 2022-08-19 kl. 07:00.
Citera
2022-08-19, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, du har fel. Vilket syns på att där inte kommer någon källa från dig. Jag vet naturligtvis att parlamentet inte var enigt med Y. Många ville göra om konstitutionen för presidenten hade fått för mycket av den (från folket utgående) makten. Men maktdelningen var inte oklar.
Att argumentera med någon som har 0 koll men som vill diskutera detaljer i den här frågan är rätt meningslös när du dessutom vägrar svara på den övergripande frågan.
Vad i den konflikten som fanns i Ukrainas styre gav Ryssland mandat att först flytta in militär trupp för att annektera Krim och via FSB med hjälp av militär trupp ockupera delar av Donbass. För att senare starta en fullskalig invasion?
Du bör nog motivera ditt stöd för Kreml om nån skall ta ditt svammel på alvar.
Citera
2022-08-19, 07:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Håller du inte med om att många russofilers bombsäkra argumentering har sett ut så här över tid?

1) Innan invasionen: Ryssland kommer inte att invadera Ukraina. Det är bara krigshets och fake news!

Det är ganska så unisont över hela fältet av analytiker, både i väst och i Ryssland att invasionen kom som en överraskning. Biden-administrationen då? Hade inte de rätt? Även en trasig klocka... Från Washington började man tala om att Putin skulle anfalla redan under hösten 2021. Egentligen från våren förra året då det började ansamlas styrkor på båda sidorna. Så någon gång skulle man få rätt till slut. Däremot tror jag att alla som hållit sig uppdaterade under de åtta år som kriget pågått menat att Ryssland nog oundvikligen skulle ta steget till slut och åtminstone säkra utbrytarregionerna.

Citat:
2) Från den 24 februari till en bit in i april: Ryssland kommer ta Kiev om några dagar och den korrupte USA-lakejen och knarkaren Zelenskyj kommer att störtas eftersom specialoperationen går enligt plan.
Det finns ingen som har talat om något tidsperspektiv i Kreml så detta prat om "tredagarskrig" är svammel från OSINT-familjen och vissa andra analytiker och politiker i väst.

Citat:
3) "Andra fasen": Attacken mot Kiev var bara en fintning. Allt handlar om Donbass och Ryssland vinner eftersom det dör 1000 ukrainare om dan och landet är på väg att kollapsa.

Det finns ingen som inbillar sig att man har målsättning att inta Kiev eller invadera hela Ukraina med den styrkan Ryssland hade. Särskilt inte i ett numerärt underläge som man var i. Och som jag säger. Tanken att Kreml skulle ha fel intel är inte speciellt trovärdigt med tanke på Rysslands allmänna kapacitet för informationsinsamling, att det är grannland med inte bara samma språk utan nästan hälften av invånarna ryssar. Man har nog haft sådan koll att man har hållit räkningen på varje gång Zelensky dragit en lina. Så Rysslands planer med de inledande operationer kring Kiev är fortfarande öppet för diskussion menar jag i och med att ingen har tillgång till Kremls planer. Det är dock inte särskilt trovärdigt att mena att Ryssland avsåg att invadera Kiev eller asätta någon regering där. Det är för det första en mycket dålig idé vilket alla borde inse, och vad man säkert gör i Kreml, efter alla tidigare misslyckanden med regime change operations från framförallt västs sida under alla år.

Jag har lämnat mina två bidrag i detta som jag tror kan vara sanna samtidigt. Se mina tidigare inlägg om du är intresserad.

Citat:
4) Sedan "HIMARS o'clock!" började gälla: Ni fattar inte. Putin har inte råd att förlora när det gått så långt som det gjort och därför kommer Ryssland att segra!

HIMARS är inget annat än en mer träffsäkrare variant av MLRS särskilt inte med den ammunition Ukraina fått tillgång till. !6 av dem gör inte någon större skillnad har varit min absoluta uppfattning och är det fortfarande. Vad Ukraina hade behövt för att ha en sportslig är i princip en ny armé med ny utrustning inte nödvändigtvis det senaste då alla dessa "wunderwaffen" visat sig inte vara de game changers alla talat om. Det är inte det som avgör ett krig helt enkelt. Som jag säger, NATO hade behövt ingripa för att ge Ukraina en chans till seger men alla vet att det skulle ha slutat i katastrof för alla.

Citat:
De här sinsemellan oförenliga uppfattningarna kan omfattas av en och samma människa, och permuteras i enlighet med utvecklingen på slagfältet.

Mina frågor till dig:

1) Borde inte många russofiler känna sig schizofrena idag?

2) Vad kommer att bli nästa hållning som framförs med absolut övertygelse?

Du måste väl förstå att övertygelsen om rysk militär seger bara är en mycket liten del av framtiden. I övrigt säger jag att ingen vet egentligen. Där man bara komma med gissningar. Men det förstnämnda kräver faktiskt inte så mycket tankearbete. Det är ganska logiskt med tanke på att Ryssland är större och starkare samt att det är en existentiell fråga för Ryssland och att Putin bara inte får misslyckas om han ska överleva politiskt. Och då kommer vi fram till vad jag tror planerna var från början i väst med detta om Ukraina inte kunde vinna. Och så här:

Ukraina hade inte behövt "vinna" över Ryssland. Det är löjligt att tro att de skulle kunna göra det. Vad de hade kunnat göra dock med den enorma ansamlingen av militära styrkor kring den östra fronten är ett överraskningsanfall där de tagit initiativet och dragit igång ett anfall. Jag är ganska säker på att man då hade lyckats tränga ut separatisterna ur Luhansk och Donetsk och fått den ryska befolkningen att fly till Ryssland. Hade då inte Ryssland kunnat slå tillbaka? Jo, det hade man kunnat göra men det hade varit meningslöst. Putin hade stått inför fullbordat faktum att regionerna varit förlorade för alltid. Detta faktum hade sänt chockvågor över Ryssland och lett till politisk instabilitet som troligtvis hade försvagat Putin position och troligtvis tvingat honom att avgå. Han skulle fått ta skulden för hela misslyckandet och för att han inte agerat tidigare. Och när den ukrainska armén är upptagen med detta kan "fredsbevarande" styrkor från något lämpligt NATO-land gå in i västra Ukraina för att säkra freden där.

Kort sagt, planerna har aldrig haft något att göra med Ukrainas väl och ve. Det har alltid handlat om Ryssland och specifikt Putin som man alltid velat komma åt från västs sida. Nu trodde man i Washington att man hade en chans och fick övriga EU med sig. Men med en senildement president och stolpskott runt omkring honom var det hela dömt att misslyckas vilket också är uppfattningen hos dem som verkligen har insikter som Kissinger bl.a.
Citera
2022-08-19, 07:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Att argumentera med någon som har 0 koll men som vill diskutera detaljer i den här frågan är rätt meningslös när du dessutom vägrar svara på den övergripande frågan.
Vad i den konflikten som fanns i Ukrainas styre gav Ryssland mandat att först flytta in militär trupp för att annektera Krim och via FSB med hjälp av militär trupp ockupera delar av Donbass. För att senare starta en fullskalig invasion?
Du bör nog motivera ditt stöd för Kreml om nån skall ta ditt svammel på alvar.

Scrolla genom mina svar så ser du svar på det, från igår med Siamgnome t ex. Korta svaret är att jag inte stöder "Kreml" och Rysslands invasion, speciellt 2022, är inte befogad/har inte mandat. Du påstår bara att jag har noll koll men kan inte själv komma med en källa på ditt påstående om att det var oklart om presidenten eller parlamentet hade makten att ta Ukraina till EU. Kom nu åtminstone med en källa annars är du pinsam. Annars gör du bara själv det du anklagar andra för.

Det är bara du som gör det till en övergripande fråga. Om Ryssland hade mandat är bara en av många frågor. Speciellt när det är rörigt. Du sitter inte och gnäller över USA i Kosovo. Varför? För att "vem som började" är bara en av många frågor även där.
Citera
2022-08-19, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad är en seger för DIG
En seger hade varit om detta krig hade undvikits vilket jag är fullständigt övertygas om att det varit möjligt med lite mer kompetenta och framförallt starkare ledare i väst. Och med en president i USA med sina kognitiva fakulteter intakta.
Citera
2022-08-19, 07:15
Medlem
Tredagarskriget är väl ett begrepp som kommer från att ryssarna faktiskt planerade en statskupp som skulle ta tre dagar att genomföra. USA avlyssnar ständigt rysk kommunikation och snappade upp planerna redan i höstas. Sedan var det dock svårt för USA att övertyga omvärlden om vad som skulle ske eftersom förtroendet för USAs underrättelseverksamhet är ganska låg, vilket i sin tur beror på alla felaktiga uppgifter de klämt ur sig tidigare.

Iallafall, noterar nu att det verkar vara en ganska stadig trend nu att Ukraina trappar upp attackerna mot ryssarnas infrastruktur långt från fronten. Man har alltså både fått långdistansvapen och övat upp militär som kan använda vapnen.

Så nu smäller det allt oftare här och där. Vilket givetvis är förödande för Ryssland eftersom vi nu snackar om modern artilleri med möjlighet att sikta in sig på mål med några få meters felmarginal.

Jag gissar nu, men jag tror att ifall inte ryssarna kommer på något motvapen så har ryssarna förlorat kriget till vintern eller om de lyckas hålla liv i kriget även över vintern så får de ett riktigt helvete när man i kylan och snön inte är lika rörliga längre.

Det är prickskytte på hög nivå helt enkelt. Som om att en sniper i lugn och ro skulle kunna skjuta tiotusentals bufflar på prärien och bufflarna inser inte faran och springer inte iväg.
Citera
2022-08-19, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Sammanfattning av kvällens aktivitet:

Explosions at munitions depot, Timonovo Belgorod
Explosions at Stary Oskol Airfield Belgorod
Explosions in Nova Kakhovka Kherson
Explosions near Belbek airport Crimea
Air defence activity near Kerch strait
Russian bases hit in Luhansk
Russian FSB base hit W Crimea

https://twitter.com/Puc01829930/status/1560364525836181504?s=20&t=k-4rwLFTvFcDLz7rGEAGCw

Undra vad Putte hittar på i morgon , ber en bön för alla människor i Ukraina (och även de oskyldiga i Ryssland som drabbas ) ...
Det enda som hände igår värt att notera är sabotaget mot ammunitionsdepån i Belgorod.

Som sagt, räkna med fler sådana särskilt nu i upptakten till Ukrainas självständighetsdag.
Citera
2022-08-19, 07:20
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Som de ser ut nu vinner ukraina. Dock kan rysslands svar vända genom full on total war på civila och städer. Eller andra typer av vedergällning ute u världen.

Även ifall det är tufft nu, Europa kommer gynnas först när putin är borta och tryggheten i regionen är stor nog att nyttja naturresurserna igen.
Citera
2022-08-19, 07:22
Bannlyst
Alla snackar att jag ska ge någon exakt SITREP på ryssarnas insatser. Jag vill säga att jag inte är någon kartnörd eller MÖP som håller stenkoll på händelserna på slagfältet. Det finns flera duktigare på det på båda sidor därute.

Här är en som visserligen har en dassig engelska men verkar i övrigt ha god koll:

[ Ukraine SITREP ] Day175 (17/8) Summary - Russia punching through defense lines towards Pervomaiske

https://youtu.be/72QgCyVMsrc
Citera
2022-08-19, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Tredagarskriget är väl ett begrepp som kommer från att ryssarna faktiskt planerade en statskupp som skulle ta tre dagar att genomföra. USA avlyssnar ständigt rysk kommunikation och snappade upp planerna redan i höstas. Sedan var det dock svårt för USA att övertyga omvärlden om vad som skulle ske eftersom förtroendet för USAs underrättelseverksamhet är ganska låg, vilket i sin tur beror på alla felaktiga uppgifter de klämt ur sig tidigare.

Iallafall, noterar nu att det verkar vara en ganska stadig trend nu att Ukraina trappar upp attackerna mot ryssarnas infrastruktur långt från fronten. Man har alltså både fått långdistansvapen och övat upp militär som kan använda vapnen.

Så nu smäller det allt oftare här och där. Vilket givetvis är förödande för Ryssland eftersom vi nu snackar om modern artilleri med möjlighet att sikta in sig på mål med några få meters felmarginal.

Jag gissar nu, men jag tror att ifall inte ryssarna kommer på något motvapen så har ryssarna förlorat kriget till vintern eller om de lyckas hålla liv i kriget även över vintern så får de ett riktigt helvete när man i kylan och snön inte är lika rörliga längre.

Det är prickskytte på hög nivå helt enkelt. Som om att en sniper i lugn och ro skulle kunna skjuta tiotusentals bufflar på prärien och bufflarna inser inte faran och springer inte iväg.
Det har aldrig funnits några sådana planer. Dessutom om USA hade haft korrekt intel hade man gjort allt för att förhindra detta.
Citera
2022-08-19, 07:25
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag vet vem det är men är det John Mark Dougan som intervjuas?
Var inte du en av dom som trodde på hans fantasier om ett biostridsmedel som bara dödade ryssar?
Citera
2022-08-19, 07:27
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är DU som ljuger grovt.
Att påstå att det inte skett är folkmord är en lögn en grov lögn.
Nej. Deras syfte är inte att utrota de ukrainska folket, är det svårt för dig att förstå? Har ukrainare dött pga kriget? Ja. Innebär det folkmord? Nej.

Vad kallar du bombningarna i Donbas sedan 2014? Det är Ryssland som bombat människorna som de vill skydda eller? Har du hört talats om Alley of Angels? Det kallas folkmord, utfört av ukrainska armén. De tycker inte om ukrainare som pratar ryska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in