2022-08-18, 15:04
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Trams. Ryssland vill inte ta över hela landet.
Lögnhals det var precis vad dom ville men misslyckades med vilket avslöjades med den 60km långa militärkolonnen mot Kiev som var tänkt att hålla ordning när Wagnernazzarna fängslat/mördat det demokratisk valda Zelenskyjregeringen och återinsatt superskurken aka kremlmarionetten Viktor Janukovytj. Han som fegade iväg med så tyngd av stadskassan på 2000 millioner att helikoptern knappt kunde lyfta. Kriminellt mördarpack!
Citat:
400 ryska legosoldater i Kiev – ska döda Zelenskyj
Vladimir Putin har inlett en operation för att döda Volodymyr Zelenskyj, enligt källor. Hundratals legosoldater ska ha flugits in för att hitta den ukrainska presidenten. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxgEo6/ryssland-ukraina-wagnergruppen-i-kiev-ska-doda-zelenskyj
Citera
2022-08-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag tror att jag har fått gratis logi i din skalle.

Släpp det där nu. Åtminstone för det ukrainska folkets skull. Ryssarna går mot en avgörande militär seger och det bästa är att fredsprocessen kommer igång så fort som möjligt.

Går Ryssland mot en avgörande militär seger? Var kan man läsa mer om detta?
Såvida du inte hemfaller åt dina vanliga mytomantendenser.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tråden handlar om Rysslands invasion av Ukraina, vilket du uppenbarligen stöder. Men jag får inga vettiga argument från din sida.
Möjligen kan jag läsa in att p.g.a att USA inte stängt dörren för stater att söka sig till NATO har Ryssland rätt att invadera de länder som inte är medlemmar?

Att du inte har koll på de grundläggande frågorna runt händelsen 2014, men gärna diskuterar detaljer gör att jag inte ser någon motivering till att fortsätta diskusionen.
Jag tillhör inte de som sätter mig och tokgooglar en händelse , utan jag följer med händelseföloppet under en längre tid. Och då är just oklarheterna runt den parlamentariska situationen i Ukraina en av huvudorskerna till händelserna i Parlamentet.
Har du inte koll på det bevisar bara att du inte har nån koll utan bara googlar fram propaganda som stöder ditt motstånd mot USA.

Nej, du har fel. Vilket syns på att där inte kommer någon källa från dig. Jag vet naturligtvis att parlamentet inte var enigt med Y. Många ville göra om konstitutionen för presidenten hade fått för mycket av den (från folket utgående) makten. Men maktdelningen var inte oklar.
Citera
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Då förstår du fel. Kommer ryssarna dra sig tillbaka? Nej, det vet du själv.

Det är det som är problemet att ryssarna inte drar sig tillbaka. Är bara Putin som kan stoppa detta krig.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag kan inte se att Sverige är hotat av Ryssland.

Möjligtvis om NATO drar igång ett krig mot Ryssland med Sverige som bas.

Det är svår russofobi att tro att det ens finns några sådana planer i Kreml och det är bara förvirrade människor som Oksanen och Wilderäng som drömmer mardrömmar om det.
Det var inte frågan som ställdes till dig. Vi vet att du (il)lojalt kommer förneka den risken ända fram tills att flyglarmet ljudet, och då skulle du säga att vi får skylla oss själva. Frågan var i stället om du skulle göra motstånd med vapen i hand om Putin skickar sin invasionsarmé mot t.ex. Gotland.

Jag tror att jag kan tala för de flesta svenskar när jag säger att jag inte skulle vilja se en spansk femtekolonnare bredvid mig i skyttevärnet. Fundera lite på vad det säger om dig.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-18 kl. 15:07.
Citera
2022-08-18, 15:06
Medlem
Citat:
Jag förstår att du blir upphetsad av att oskyldiga människor dör som en konsekvens av kriget. Det är ju så himla kul att heja på Ukraina att det är värt det.

Ja oskyldiga människor dör pga av Ryssland min käre ryss/serb.
Citera
2022-08-18, 15:06
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Jag förstår att du blir upphetsad av att oskyldiga människor dör som en konsekvens av kriget. Det är ju så himla kul att heja på Ukraina att det är värt det.

Varför håller du på Ryssland om man får fråga?
Citera
2022-08-18, 15:10
Avstängd
Citat:
Jag struntar fullkomligt i vad du tror jag är. Det kommer inte ske något folkmord, däremot dör oskyldiga varje dag som en konsekvens av kriget.

det har redan skett ett folkmord, har ju utalats såväl som beslutats från vissa länders håll.

att putin o9ch hans troll inte tycker att det är folkmord utan "denazifiering" förändrar ju inte verkligheten....
Citera
2022-08-18, 15:16
Medlem
QuietExits avatar
Hur precisionbombning ser ut https://twitter.com/UAWeapons/status/1560253379095535620?s=20&t=_MvQJPgsQpSwrhN4xjn0Zw
Citera
2022-08-18, 15:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu är stollen Solovyov igång igen och hotar med att Ryssland ska attackera Baltikum och Europa kommer inte att våga göra nånting för då ska de visst få smaka på kärnvapen.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1560067938337652739
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-08-18 kl. 15:36.
Citera
2022-08-18, 15:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Släpp det där nu. Åtminstone för det ukrainska folkets skull. Ryssarna går mot en avgörande militär seger och det bästa är att fredsprocessen kommer igång så fort som möjligt.

Nej. Ryssarna har kört fast och kommer ingenstans.

Ukraina piskar Ryssland hårt med västerländska vapen som HIMARS mm, och Ukraina blir allt starkare för varje månad som går. Nya västerländska vapen strömmar in hela tiden.

Ryssland har erövrat 0 kvadratkilometer den senaste veckan och endast 120 kvadratkilometer de senaste 30 dagarna:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Det motsvarar en yta på ca 11 km x 11 km. På en månad.
Citera
2022-08-18, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Går Ryssland mot en avgörande militär seger? Var kan man läsa mer om detta?
Såvida du inte hemfaller åt dina vanliga mytomantendenser.
Man kan använda en enkel miniräknare om man är dålig på huvudräkning.

Det mesta av fotjobbet i Ukraina har gjorts av LDNR-styrkor under ledning och understöd från ryska styrkor. Ryssland har engagerat ungefär 10% av sin militära kapacitet i kriget. Varje dag avlossar man mellan 50.000 till 70.000 artilleripjäser mot mindre än en tiondel från ukrainska sidan. Sakta och säkert mals den ukrainska armén ner både på fronten och med långdistansvapen på andra platser.

Ukraina har en kraftigt reducerad armé enl. ukrainska uppgifter som talar om enorma förluster även om man bara tror hälften av det som rapporteras. Man har fått in 16 HIMARS-pjäser med begränsad mängd ammunition. Med det ska man försvara en lång front mot öster. Är den 150 mil lång som jag har hört nämnas? Man väntar ett tillskott på 10.000 soldater på utbildning i UK. Inte med den mest optimistiska analysen kan man se att Ukraina går mot en seger. Och det verkar också vara uppfattningen i EU om man ska gå efter engagemanget nuförtiden:
Update August 18, 2022: data since January 24 and through August 3

The flow of new international support for Ukraine has dried up in July. No large EU country like Germany, France or Italy, has made significant new pledges. However, the gap between committed and disbursed aid has narrowed.

The newest update of the Ukraine Support Tracker (July 2 to August 3) shows that, in July, Ukraine received only around 1,5 billion euros in new pledges of support. In total, the tracker now records commitments of 84.2 billion euros.

“In July, donor countries initiated almost no new aid, but they did deliver some of the already committed support such as weapon systems," says Christoph Trebesch, head of the team that compiles the Ukraine Support Tracker. Germany, for example, has not announced any further military support, although it did send considerably military aid committed earlier.
https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/?cookieLevel=not-set

Så varför inte uppmana Zelensky att inleda fredsförhandlingar snarast? För att rädda vad som räddas kan av Ukraina och spara liv. Kanske blir också Putin på bättre humör och att Europa slipper att frysa i vinter om en uppgörelse kan göras.

Sammantaget, det behövs inga kartor för att komma fram till den slutsats jag gjort bara enkel matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in