2022-08-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
En vanlig och felaktig jämförelse (gällande datorer/smartphones).

Att teknikprodukter blir mer avancerade och därmed billigare över tid är inte samma sak som att vi skulle ha en allmän deflation i ekonomin.

Individer köper en ny smartphone pga att den har potentiellt egenskaper som underlättar dennes liv och produktivitet. Kanske ger den också en viss status, men sådant är subjektivt. Man kan även säga att i fallet med sådana prylar finns en alternativkostnad i att inte köpa den nya modellen som kanske är större än kostnaden för att köpa den idag istället för nästa år.

Jag antar att du går med på att samma sak gäller för alla konsumtionsvaror av något bruksvärde? Man kommer inte att skjuta fram köp av till exempel en säck potatis, några liter mjölk eller ens ett par skor som man behöver för att man förväntar sig lägre pris om några år.

Jag tror i och för sig att folk, på marginalen, kommer att bli något mindre benägna till onödig konsumtion om man förväntar sig att sparslantarna kommer att stiga eller åtminstone inte sjunka i värde över tid. Man kanske nöjer sig med ett par bra skor i stället för tio par av varierande kvalitet?

Citat:

Det är en helt annan sak, och inget som är kontroversiellt, att deflation är förödande för ekonomisk tillväxt. Se exemplet ovan gällande investeringar eller lån.

Det du hävdar är att det kommer att bli mindre investeringar i aktier om pengarna inte förväntas sjunka i värde?

Det tror jag också. Det kapital som nu hamnar på börsen i en flykt från penningvärdesminskningar kommer inte längre att finnas tillgängligt när fiatpengarna har dött. Olönsamma börsbolag eller skenbart lönsamma börsbolag (dvs alla med årsvinster som understiger den årliga penningmängdsökningen på i storleksordningen tio procent) kommer att få det svårare, på gott och ont, mest gott. Zombiebolag är ett förfärligt slöseri med ekonomiska och mänskliga resurser, som kan fortsätta verka år efter år till följd av fiatsystemet.

Detta har börjat hända i viss mån redan nu, i takt med att människor inser att man kan köpa bitcoin i stället för börsbolagsaktier för att undslippa sparkapitalets urholkning. (Placeringar i ädelmetaller har liknande funktion, men prisutvecklingen hos dessa har underpresterat börserna, enligt många på grund av diverse prismanipulationer på terminsmarknaderna från centralbanker. En annan möjlig flyktväg har varit fastighetsspekulation.)

Du kommer inte att undgå bitcoiniseringen för att du hittar något snitsigt auktoritetsargument mot att bitcoin är eller kommer att bli pengar eller mot att en bitcoinstandard vore bra för samhället. Bitcoiniseringen är mer en spelteoretisk nödvändighet än ett val. Det bästa man kan göra för sin egen del är att flytta en del av sina besparingar till bitcoin nu i stället för senare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-16 kl. 15:20.
2022-08-16, 15:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag antar att du går med på att samma sak gäller för alla konsumtionsvaror av något bruksvärde? Man kommer inte att skjuta fram köp av till exempel en säck potatis, några liter mjölk eller ens ett par skor som man behöver för att man förväntar sig lägre pris om några år.

Jag tror i och för sig att folk, på marginalen, kommer att bli något mindre benägna till onödig konsumtion om man förväntar sig att sparslantarna kommer att stiga eller åtminstone inte sjunka i värde över tid. Man kanske nöjer sig med ett par bra skor i stället för tio par av varierande kvalitet?

Det du hävdar är att det kommer att bli mindre investeringar i aktier om pengarna inte förväntas sjunka i värde?

Det tror jag också. Det kapital som nu hamnar på börsen i en flykt från penningvärdesminskningar kommer inte längre att finnas tillgängligt när fiatpengarna har dött. Olönsamma börsbolag eller skenbart lönsamma börsbolag (dvs alla med årsvinster som understiger den årliga penningmängdsökningen på i storleksordningen tio procent) kommer att få det svårare, på gott och ont, mest gott. Zombiebolag är ett förfärligt slöseri med ekonomiska och mänskliga resurser, som kan fortsätta verka år efter år till följd av fiatsystemet.

Detta har börjat hända i viss mån redan nu, i takt med att människor inser att man kan köpa bitcoin i stället för börsbolagsaktier för att undslippa sparkapitalets urholkning. (Placeringar i ädelmetaller har liknande funktion, men prisutvecklingen hos dessa har underpresterat börserna, enligt många på grund av diverse prismanipulationer på terminsmarknaderna från centralbanker. En annan möjlig flyktväg har varit fastighetsspekulation.)

Du kommer inte att undgå bitcoiniseringen för att du hittar något snitsigt auktoritetsargument mot att bitcoin är eller kommer att bli pengar. Bitcoiniseringen är mer en spelteoretisk nödvändighet än ett val. Det bästa man kan göra för sin egen del är att flytta en del av sina besparingar till bitcoin nu i stället för senare.

Vet du varför företag ger ut aktier? Det är inte för din skull för att du ska tjäna pengar.
2022-08-16, 15:31
Medlem
Citat:
Vet du varför företag ger ut aktier? Det är inte för din skull för att du ska tjäna pengar.

För att få in kapital till företaget?
2022-08-16, 15:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
För att få in kapital till företaget?

Ja. Så hur ska det gå till i din framtid där alla likvida medel finns i bitcoin istället för någonstans där de kan generera värde och tillväxt?
2022-08-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ja. Så hur ska det gå till i din framtid där alla likvida medel finns i bitcoin istället för någonstans där de kan generera värde och tillväxt?

Lönsamma företag, det vill säga företag som genererar värde och tillväxt, kommer nog kunna sälja sina aktier. Men frågan är hur det kommer att gå för de företag som inte genererar värden och tillväxt? Jag tror att de kommer att få det tufft.
2022-08-16, 16:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Lönsamma företag, det vill säga företag som genererar värde och tillväxt, kommer nog kunna sälja sina aktier. Men frågan är hur det kommer att gå för de företag som inte genererar värden och tillväxt? Jag tror att de kommer att få det tufft.

Du måste ha lite mer genomtänkta lösningar än ”kommer nog” och att du ”tror” om du vill slänga bort hela vårt nuvarande finansiella system och ersätta med ett annat.
2022-08-16, 16:28
Medlem
Citat:
Du måste ha lite mer genomtänkta lösningar än ”kommer nog” och att du ”tror” om du vill slänga bort hela vårt nuvarande finansiella system och ersätta med ett annat.

Vad jag vill är inte mer relevant än vad du vill angående detta. Bitcoiniseringen kommer oavsett. (Om den misslyckas beror det på något helt annat, till exempel oväntade och olösbara tekniska problem.)

Du tror att ingen kommer att investera i aktier om inte pengarna sjunker i värde, medan jag tror att investerare kommer att fortsätta placera kapital i lönsamma bolag men rata olönsamma.

Helt säkra blir vi först när vi är där. Men för mig förefaller det troligt att många kommer att vilja köpa aktier som ger utdelningar i form av mer bitcoin.

Däremot torde spekulation i stigande börskurser bli mindre intressant, eftersom börserna inte blir alls lika bubbliga om ingen ”tvingas” in på börsen för att undslippa en penningvärdesminskning.
2022-08-16, 17:45
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Om du vet hur det framtida ekonomiska systemet kommer se ut så får du gärna delge resten detta.

Jag vet inte vad framtiden har att ge. Jag tror.
2022-08-18, 15:53
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Bitcoinbrytarna har nu släppt sina rapporter, men utan pompa och ståt. Bloomberg rapporterar: Largest Bitcoin Miners Lost Over $1 Billion During Crypto Crash. För att täcka sina förluster säljer de en stor del av alla nya mynt de producerar. Blir intressant att se vad som händer när de börjar sälja av sina gamla mynt.

Också nyfiken på bankerna som försöker hålla liv i bubblan, såsom Silvergate Capital Corp och Digital Currency Group. Var får de sina pengar ifrån? Hur påverkar deras förmåga att finansiera kryptoföretag av de förändrade villkoren på kreditmarknaden? Känns som att det är något lurt med detta.

Edit: Glömde det men för bra för att jag inte ska nämna det: Den kanadensiska pensionsfond som investerade i Celsius har nu skrivit av sin investering. Dess VD ursäktade investeringen av 150 miljoner dollar i ett kryptoponzi med att fonden "arrived too soon in a sector which was in transition".
Senast redigerad av benjaminjuhlin 2022-08-18 kl. 15:57.
2022-08-18, 16:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Bitcoinbrytarna har nu släppt sina rapporter, men utan pompa och ståt. Bloomberg rapporterar: Largest Bitcoin Miners Lost Over $1 Billion During Crypto Crash. För att täcka sina förluster säljer de en stor del av alla nya mynt de producerar. Blir intressant att se vad som händer när de börjar sälja av sina gamla mynt.
Starkt då att, trots detta säljtryck, ändå gå upp 50% på två månader?

Att miners har perioder med förluster är inte konstigare än att dom har perioder med vinster.
2022-08-18, 16:03
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Starkt då att, trots detta säljtryck, ändå gå upp 50% på två månader?

Att miners har perioder med förluster är inte konstigare än att dom har perioder med vinster.
Urstarkt. Du har fina år att se fram emot när Bitcoin kommer att rusa med flera hundra procent inom loppet av en dag, från $1 till $5.
2022-08-18, 16:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Urstarkt. Du har fina år att se fram emot när Bitcoin kommer att rusa med flera hundra procent inom loppet av en dag, från $1 till $5.
Menar du att Bitcoin skall ner till 1 dollar? Vågar du förutse ungefär när det kommer ske?

Hur lång tid behöver vi gå uppåt innan du ger upp tanken på att Bitcoin skall till 1 dollar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in