2022-08-18, 21:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Esbjörn må ha skrivet på av någorlunda fri vilja. Men kände han sig pressad att göra det?

Pressad av vem? Ebba eller sig själv? Jag skulle känna mig väldigt pressad av mig själv som säljare, om jag slösat bort två månader av inte bara min tid, utan även säljarens tid och pengar. Att ångra sig en minut i tolv är naturligtvis möjligt och inom ramen för etik, moral och lag, men egenpressen finns nog där ändå. Lägger man till de kluvna känslorna man säkert har, av att göra sig av med en fastighet som man har en massa trevliga minnen av, att den egentligen skulle gå vidare i släkten och att man misslyckats med att ta hand om den på bästa sätt och att den kanske skulle må bättre i någon annans händer, ja det är klart att pressen finns där då i ännu högre utsträckning. Det är en jobbig situation redan innan man blandar in Ebbas eventuella press på Esbjörn.

Citat:
Eller levde han i tron att han som skulle ingå i husaffärer?

Ebba hade iallafall lovat bort en middag under juletid och jag tror inte Ebba hade haft några problem om Esbjörn kom och hälsade på någon gång i bland när hon tagit över, eller hade suttit på en bänk i trädgården när hon inte var där. Men möjligheterna till något sånt, om det fanns, försvann på tillträdesdagen när Esbjörn började krångla, eller när skitbomben exploderade i Expressen.

Citat:
Eller förstod han till fullo husaffären

Enligt Barrys undersökning hade han full koll och i videointervjuerna senare förstår han helt klart att han vill backa affären, om än inte hur det går till juridiskt. Ska man tro Binninges uttalande, så förstår Esbjörn inte abstrakta begrepp som försäljning och vad det innebär, men han förstår vad uthyrning är, vilket jag tycker är lite motsägelsefullt.

Citat:
var han insatt i fastighetsmarknaden?

Lite insatt var han allt, eftersom han fått ett antal propåer under åren och även försökte få intressenter att matcha/bjuda över Ebba prislapp.

Var han lika insatt som en mäklare eller värderare? Nej.

Det var inget enkelt område att vara insatt i heller. Det hade inte sålts något likvärdigt på många år där i krokarna, så så länge Esbjörn inte köpte en värdering eller lät någon annan värdera och ta del av värderingen, så var det nog mer en jämförande gissningslek i kombination med "tillräckligt bra bud".

Citat:
Vad hade han för värderings uppgifter.

Därom tviste de lärde. Ebba har påstått att hon delade med sig av sin (sina?) värderingar, men vad det innebär mer precist vet vi inte. Kanske satt Esbjörn på en värdering han inte delat med sig och därmed hade full koll på läget? Eller nöjde han sig med de andras bud?

Citat:
Detta säger han till han skriver på förlikningen. Varför gör han det då? Kanske för att han är dement, kanske för att är gammal och känner att han inte orkar. Kanske kände han press på sig.

Eller var det för att han visste att han sålt stället av egen fri vilja utan tvång och att han visste att hans krånglande inte var speciellt schysst?

Citat:
Trots det ångrar Esbjörn förlikningen. Varför? Kanske för att han är dement, kanske för att det ännu en gång inte blev som Det Esbjörn trott med tillträdet. Eller kände han sig bara från biten av sitt hjärta att han inte kunde skiljas från huset.
Har du någon fakta som tyder på att de skulle burit sig illa åt? Eller ens någon fakta som tyder på att det är så.

Han hävdar ju att han blev ditkörd mot sin vilja och tvingad att skriva på, så varför ångrar han i såfall förlikningen? Blir jag kidnappad och tvingad att ge bort alla mina pengar, ångrar jag inte att jag gav bort dom, för jag gav ju faktiskt inte bort dom, någon tog dom mot min vilja.
2022-08-18, 21:19
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Tack.
Har du länk till detta.
Ber om ursäkt om du redan postat den och jag missat den.

Har du mera om denne Göran Fredriksson?
Adress, företagsengagement, skandaler etc.
Namnet är ju så förb vanligt så googling känns som ett skott i mörkret.

Han har tydligen en lägenhet i Uppsala när han inte vistas vid medelhavet.

https://www.eniro.se/försäkringsmäklare+göran+fredriksson+uppsala/10166803/firma
2022-08-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Han har tydligen en lägenhet i Uppsala när han inte vistas vid medelhavet.

https://www.eniro.se/försäkringsmäklare+göran+fredriksson+uppsala/10166803/firma
Fascinerande. Men….hur vet vi att denne Göran är den rätte Göran?
2022-08-18, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Så Esbjörn sålde av egen fri vilja, fullt medveten om vad han gjorde och vad han sa.
Varför gnäller du då hela tiden om demens, då det inte har med försäljningen att göra.
Inte för 2 år sedan, inte nu och inte i framtiden.
För att jag tycker i likhet med de flesta utanför den här tråden att det är anmärkningsvärt att Ebba har pressat, stressat, manipulerat och lurat en dement gammal man.

Det tror jag egentligen att du och flera i den här tråden också tycker. Det är därför ni lägger så mycket kraft på att friskförklara honom och påstå att han är kristallklar. Vi som inte har politiska agendor, ser dock igenom det och finner det rätt komiskt.
2022-08-18, 22:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fascinerande. Men….hur vet vi att denne Göran är den rätte Göran?

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Överklagade tillbakadraget 2022-07-19

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81. Överklagade tillbakadraget 2022-07-19
2022-08-18, 22:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
För att jag tycker i likhet med de flesta utanför den här tråden att det är anmärkningsvärt att Ebba har pressat, stressat, manipulerat och lurat en dement gammal man.

Det tror jag egentligen att du och flera i den här tråden också tycker. Det är därför ni lägger så mycket kraft på att friskförklara honom och påstå att han är kristallklar. Vi som inte har politiska agendor, ser dock igenom det och finner det rätt komiskt.

Om det är så att Ebba har pressat, stressat, manipulerat och lurat Esbjörn, så är det där med demensdiagnosen helt irrelevant.

Dock är det intressant att ingen har lyckas framlägga några bevis för att så är fallet. Esbjörn har påstått att Ebba har tjatat och pekat, Binninge kom med beskyllningar om ocker och förförelser. Varifrån har du hämtat informationen att Ebba har pressat, stressat, manipulerat och lurat?
2022-08-18, 22:44
Medlem
Citat:

Om det är någon man får en tydlig känsla av att ha en politisk agenda så är det du!!!. Lite svårt att förstå syftet med att likt en efterbliven papegoja basunera ut att Esbjörn är dement dagarna i ända, här snackar vi den verkliga komiken i denna tråd.

"pressat, stressat, manipulerat och lurat en dement gammal man" snacka om att stapla floskler på hög. Vore det inte lite mer klädsamt att i egenskap av självutnämnd demensexpert och överlägsen människa förklara för oss halvtänkare hur du kommer fram till dina briljanta slutsatser. Skulle det visa sig att det finns någon form av substans i ditt hittills menlösa dravel, ja då är jag den första att omvärdera min ståndpunkt om denna tvist. Men som det ser ut nu har allt som kommit fram, som har någon form av trovärdighet vart till Ebbas favör....
2022-08-19, 00:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Var har du fått den barocka idén om att alla dementa inte vet vad de gör eller säger?

Citat:
För att jag tycker i likhet med de flesta utanför den här tråden att det är anmärkningsvärt att Ebba har pressat, stressat, manipulerat och lurat en dement gammal man

Jo just så att ja jo….
2022-08-19, 01:53
Medlem
Citat:
De flesta utanför den här tråden har endast det som skrivits i media som informationskälla angående vad som hänt i ärendet. Där i expressen stod det ju att gått till precis som du hävdar.

Tyvärr visades det sig ju finnas en hel del hål i den storyn när det väl skulle lämnas in bevisning till tingsrätten.
(Turligt nog kräver rättsväsendet lite mer än 3: handsuppgifter i media som bevisning)

De har inte sett alla inlagor. De har inte koll på Stures bravader i SH, HD,UT och FR
De saknar med andra ord ett fullständigt underlag för att bilda sig en korrekt uppfattning
2022-08-19, 02:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
De flesta utanför den här tråden har endast det som skrivits i media som informationskälla angående vad som hänt i ärendet. Där i expressen stod det ju att gått till precis som du hävdar.

Tyvärr visades det sig ju finnas en hel del hål i den storyn när det väl skulle lämnas in bevisning till tingsrätten.
(Turligt nog kräver rättsväsendet lite mer än 3: handsuppgifter i media som bevisning)

De har inte sett alla inlagor. De har inte koll på Stures bravader i SH, HD,UT och FR
De saknar med andra ord ett fullständigt underlag för att bilda sig en korrekt uppfattning

Det intressanta vore ju att kunna förmedla alla bilagor och inlagor till den breda allmänheten.
Vet någon om det finns en enda riktig reporter kvar i landet lagom, som vågar granska detta?
Folk måste ju som du säger, få ett fullständigt underlag för att bilda sig en korrekt uppfattning.
Vilken uppfattning dom bildar sig är upp till dom, det styr ingen, men först all fakta på bordet!
2022-08-19, 06:17
Medlem
Citat:

På vilket sätt lurade hon honom?
2022-08-19, 09:06
Medlem
MrTomtes avatar
Ebba har nu fått lagfart för rucklet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här