2022-08-18, 18:43
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja det menar väl dom flesta men du kanske har specialvattenpass som använder densitetskraft, elektricitet som inte går att mäta eller något annan konstigt. Vanliga människors vattenpass använder sig av gravitationen.

Jag vet inte vad vattenpasset använder.

Kanske gravitationen är väl ändå så långt vi kan sträcka oss.
Citera
2022-08-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad hela välden tror du att du ska kunna mäta med ett vattenpass? Det går lika bra att använda en absolut rak planka som är någon mil lång.

Ja.
Citera
2022-08-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja.

Och eftersom ingen har en 1 mil lång och absolut rak planka är hela ditt tugg om vattenpass helt meningslöst.

Citat:
Jag har bara en sak jag känner jag kan lita på.
Vattenpass.

Hur avgör du jordens form med ett 2m långt vattenpass? Eller för all del ett 50m långt vattenpass?
Citera
2022-08-18, 19:17
Medlem
Citat:
Och eftersom ingen har en 1 mil lång och absolut rak planka är hela ditt tugg om vattenpass helt meningslöst.

Hur avgör du jordens form med ett 2m långt vattenpass? Eller för all del ett 50m långt vattenpass?

Det var bara ett tankeexperiment.

Nån rik kan ju göra det här experimentet.

Ordna en helt plan och stor yta med hjälp av små vattenpass omlott.
Bygg ett stort vattenpass. (Om det går göra ett utan att det blir ett u om du vänder på det, och då har vi bevis där)
Men om det går, lägg det på den plana ytan och mät avståndet till när en glipa uppstår.
Citera
2022-08-18, 19:29
Medlem
Citat:

Vattnet måste ju kröka sig på ytan av ett runt klot fattar du väl? Är det för mycket för dina långt under 80 iq att fatta?
Citera
2022-08-18, 19:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Vattnet måste ju kröka sig på ytan av ett runt klot fattar du väl? Är det för mycket för dina långt under 80 iq att fatta?
Ja om klotet har gravitation som jorden har så skulle detta ske. Vad detta har med frågan om vattenpass som du citerade att göra fattar jag däremot inte. Ett vattenpass visar bara vad som är plant gentemot gravitationsfält där du befinner dig. Säger ingenting om hur Paris förhåller sig mot New York.
Citera
2022-08-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om klotet har gravitation som jorden har så skulle detta ske. Vad detta har med frågan om vattenpass som du citerade att göra fattar jag däremot inte. Ett vattenpass visar bara vad som är plant gentemot gravitationsfält där du befinner dig. Säger ingenting om hur Paris förhåller sig mot New York.

Så "teorin" om gravitation håller världshaven på plats runt vårt runda klot men kan inte suga ner ett papper eller ett äpple mot jordens yta genom vattnet? Och gravitationen är så svag så en fjäder från en kyckling kan dansa runt av minsta vindpust utan att gravitationen tar den, men världshaven hålls nere?

Och kan du förklara hur ett tryck och ett vakum kan samspela mitt i ingenstans utan barriär? Du har vakum i rymden men tryck mot jorden hahaha vet du vad ett vakum är?
Citera
2022-08-18, 19:46
Medlem
Sorry era hjärnor är så oerhört förstörda av tvätten så det blir meningslöst att ens försöka förklara de enklaste OMÖJLIGA saker som skulle ske om vi levde på ett runt klot.

KOLLA MED ERA EGNA ÖGON FÖR FAN
Citera
2022-08-18, 19:47
Medlem
Citat:
Mäter båda??? Hur i hela världen mäter ett vattenpass horisontellt?

Förklara hur du tror att ett vattenpass fungerar.

Ja självklart. Hur i hela världen tror du att det annars fungerar?

Om jag ska tro nåt så fungerar det väl så att det är som ett åt alla håll expanderande +( detta är mätbart) som allting beter sig efter. Det är bara gå uppför en backe och känna du behöver luta dig framåt för att hålla balansen.

Och appropå balansen så kan man ju få kristallsjukan. Tappar man kontakten med gravitationen då? Vi har ju ett vattenpass i örat.
Så det kan väl inte styras av gravitation.

Vet inte om expanderande är rätt ord.
Citera
2022-08-18, 20:24
Medlem
Citat:
Så "teorin" om gravitation håller världshaven på plats runt vårt runda klot men kan inte suga ner ett papper eller ett äpple mot jordens yta genom vattnet? Och gravitationen är så svag så en fjäder från en kyckling kan dansa runt av minsta vindpust utan att gravitationen tar den, men världshaven hålls nere?

Och kan du förklara hur ett tryck och ett vakum kan samspela mitt i ingenstans utan barriär? Du har vakum i rymden men tryck mot jorden hahaha vet du vad ett vakum är?

Där skulle det väl kunna så att världshavens massa är större än en fjäders, om den gamla gravitationen gäller. Annars kröks ju rumstid nuförtiden.

Men appropå vatten, har du sett hur ljus beter sig i vatten? Om inte gör det och kolla sen hur stjärnor pulserar i "rymden".
Kan det finnas nåt där tro? Jymden är vatten.🙂 Och stjärnorna är, ja, ljus, inte himlakroppar från dåtiden.

Tycker folk här borde ignorera alla globare och bara lufta om saker runt ämnet. Kan väl starta en antiglobtråd där det mesta kan diskuteras.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-08-18 kl. 20:26.
Citera
2022-08-18, 20:25
Medlem
Citat:
Där skulle det väl kunna så att världshavens massa är större än en fjäders, om den gamla gravitationen gäller. Annars kröks ju rumstid nuförtiden.

Men appropå vatten, har du sett hur ljus beter sig i vatten? Om inte gör det och kolla sen hur stjärnor pulserar i "rymden".
Kan det finnas nåt där tro? Jymden är vatten.🙂 Och stjärnorna är, ja, ljus, inte himlakroppar från dåtiden.

Jag vet att "rymden" är vätska av något slag sedan år tillbaka
Citera
2022-08-18, 20:26
Medlem
Citat:
Jag vet att "rymden" är vätska av något slag sedan år tillbaka

Ok.
Mer saker folk borde veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera