2022-08-18, 18:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag har bara en sak jag känner jag kan lita på.
Vattenpass.
Det är prästerna som dragit in dig i det här.

Jag angriper detta autistiskt så berätta inga sagor.
Vattenpass visar bara att du står plant gentemot marken där du står. Ett vattenpass säger ingenting om jordens form.
Prästerna? Det kan du tro på om du vill.
Citera
2022-08-18, 18:17
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vattenpass visar bara att du står plant gentemot marken där du står. Ett vattenpass säger ingenting om jordens form.
Prästerna? Det kan du tro på om du vill.

Ja. Ett långt vattenpass skulle sticka ut i rymden alltså.
Anser att det väger tyngre att just vattenpasset visar på en naturlag än att det är en sektion av en sekvens skapad av gravitation.

Bigbang kommer från en präst iaf. Känns bara malplacerat.
Citera
2022-08-18, 18:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Anser att det väger tyngre att just vattenpasset visar på en naturlag än att det är en sektion av en sekvens skapad av gravitation.

Tvivlar starkt på att du har ett vattenpass som är tillräckligt långt för att det skall visa jordens form.

Vem som skapade teorin om Bigbang bryr jag mig inte om så länge som personen forskat på den. Dessutom är det jordens form vi diskuterar här, inte universums skapelse.
Citera
2022-08-18, 18:25
Medlem
Citat:
Så månens gravitation blir starkare när den reflekterar ljus?

Nej självklart inte. Gravitationen är proportionell mot massan och omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet. Ljus har inte ett skit att göra med gravitation.

Citat:
... Cavendish i all ära men det e för mycket faktorer som spelar in där. Spänningar och statisk elektricitet osv.
.

Experimentet visar att kraften är proportionell mot massan och inte vare sig "spänningar" eller "elektricitet'. Och samma sak gäller t.ex en våg - vi vet att den nedåtriktade kraften är proportionell mot massan och inget annat. Massan 2kg är dubbelt så tung som 1kg alldeles oavsett "spänningar".

Citat:
Vi har instrument som indikerar på ett horisontellt plan.

Jaså? Vilka instrument pratar du om? Om du tänker på t.ex ett vattenpass så mäter det lodrätt och där lodrätt är riktningen på tyngdkraften.
Citera
2022-08-18, 18:27
Medlem
Citat:

Som sagt, ett vattenpass mäter lodrätt och inte horisontellt.

Citat:
Jag har bara en sak jag känner jag kan lita på.
Vattenpass. .

Och detta trots att du inte ens förstår hur ett vattenpass fungerar och vad det egentligen mäter.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-18 kl. 18:30.
Citera
2022-08-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tvivlar starkt på att du har ett vattenpass som är tillräckligt långt för att det skall visa jordens form.

Vem som skapade teorin om Bigbang bryr jag mig inte om så länge som personen forskat på den. Dessutom är det jordens form vi diskuterar här, inte universums skapelse.

Såklart jag inte har men i teorin skulle det ju det. Och det blir ett defekt, el böjt vattenpass.
Får vänta tills nån flat earther får liknande budget som nasa innan nån kan göra nåt sånt.

Jag tycker det är relevant att vatikanen har dom mest avancerade teleskopen iaf. Efter dom som dom slängt upp i rymden då. Ett vid namn L.U.C.I.F.E.R. Trollar dom är dom legendariska.

Men ja jag släpper religion nu.
Citera
2022-08-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Som sagt, ett vattenpass mäter lodrätt och inte horisontellt.

Och detta trots att du inte ens förstår hur ett vattenpass fungerar och vad det egentligen mäter.

Va? Jag menar såklart ett vattenpass som mäter båda.

Eller menar du att pga gravitation så är det det lodräta mot masscentrum som styr vattenpasset?
Citera
2022-08-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ja. Ett långt vattenpass skulle sticka ut i rymden alltså...

Du för ett rent hypotetiskt resonemang men visst, om jorden är en sfär kommer en lång och rak metallskena inte följa jordens form.

Vad vill du säga men det? Har du några empiriska bevis med ett 10km lång och rak bräda?
Citera
2022-08-18, 18:38
Medlem
Citat:

Eller menar du att pga gravitation så är det det lodräta mot masscentrum som styr vattenpasset?

Mäter båda??? Hur i hela världen mäter ett vattenpass horisontellt?

Förklara hur du tror att ett vattenpass fungerar.

Citat:

Ja självklart. Hur i hela världen tror du att det annars fungerar?
Citera
2022-08-18, 18:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Ja det menar väl dom flesta men du kanske har specialvattenpass som använder densitetskraft, elektricitet som inte går att mäta eller något annan konstigt. Vanliga människors vattenpass använder sig av gravitationen.
Citera
2022-08-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du för ett rent hypotetiskt resonemang men visst, om jorden är en sfär kommer en lång och rak metallskena inte följa jordens form.

Vad vill du säga men det? Har du några empiriska bevis med ett 10km lång och rak bräda?

Jag påpekade bara egentligen att jag har ett instrument till hands nu, och bad om några till som pekar åt ert håll.
Citera
2022-08-18, 18:42
Medlem
Citat:
Jag påpekade bara egentligen att jag har ett instrument till hands nu, och bad om några till som pekar åt ert håll.

Vad hela välden tror du att du ska kunna mäta med ett vattenpass? Det går lika bra att använda en absolut rak planka som är någon mil lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in