2022-08-18, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om man är 40 år och haft Covid - 19 , då har man något som kallas naturlig immunitet.Man behöver inget vaccin alls.Kan man få en återinfektion , svar Ja. ,Blir den infektionen farlig ? 🤔 Nej , inte alls , det blir en mild infektion. Ont i halsen, trött, huvudvärk.Det finns flera stora studier som visar det här.Studien från Qatar , samt Israel , visar just det.Naturlig immunitet är överlägsen alla vaccin på marknaden.Det har visat sig i studie efter studie.

Bra att du börjar komma ut på den nyktra sidan av den numera avslutade pandemin. 🙋

Massvaccinering är alltid fel väg att gå.

Problemet är att det du skriver inte stämmer.
Man blir inte immun efter en covid-infektion. Och vad värre är, ju fler gånger man blir smittad, ju mer skadad blir man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrGlww/corona-flera-ganger-sa-kan-det-skada-din-kropp

https://www.webmd.com/lung/news/20220707/each-covid-19-reinfection-increases-health-risks

Man förstår lätt den panik som nyligen utbröt på ett IKEA-varuhus i Kina när det uppdagades att en person där inne bar på smittan.

https://www.expressen.se/nyheter/panik-pa-ikea-i-shanghai-efter-covidstangning/

Alla ville bara därifrån.[/QUOTE
]

Trevligt att du är tillbaka 🥳 har saknat dig!

Först kanske du skall ta nyheten om rysningen på Ikea med en nypa salt då den mest troligen är ganska vinklad… och med tänkte på Kinas idiotiska Corona regler förstår jag paniken… för vem vill sitta i karantän? Det var knappast av rädsla för att bli förkylda som kineserna sprang… sedan vet man ju inte hur deras nyhetsintag är… kan tänka mig att det är ännu mera vinklat än Sveriges nyheter så om kineserna skulle vara rädda för förkylningen är det endast för att myndigheterna har skrämt dessa i 2 1/2 år!

Du blir visst ”immun” efter att ha haft en infektion.. blir du smittad igen blir det mildare än första gången.. studien som visar att man blir mer och mer skadad ju oftare man blir smittad är felaktig och du borde inte läsa sånt dravel…

Däremot att upprepa vaccin efter vaccin… det är inte bara idioti.. det kan orsaka stora skador!

Mitt gästrum är fortfarande tomt och står redo för dig när du känner att du vågar släppa rädslan, jag är hemmafru så vi kan umgås hela dagarna 😎 baka lite, shoppa lite medan mina ungar är i skolan 👍🏻 Vi kommer få så kul!
Citera
2022-08-18, 07:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Bra!
Nu i dessa kristider måste vi styra upp, så att folket inte går och inbillar sig att Covid-19 är ofarligt. Fjärde sprutan måste administreras med aggressiv och förljugen marknadsföring enligt WHO planen.
Restlagret måste tömmas och nya friska doser köpas in.
När det väl är gjort kommer nya ”bättre” vacciner att skänkas ut alldeles gratis till medborgarna som inte förstår att de via skattsedeln betalat mångmiljardbelopp som hade kunnat läggas på sjukvården i stället för ett nytt obeprövat och lika verkningslöst vaccin som kan kosta dem livet i slutändan.
Så ska slipstenen dras i vårt genomkorrupta och statistikfifflande samhälle.

Vad menar du? Covid 19 är ju bevisligen inte ofarligt. Siffror och åtgärder talar för sig självt. Det är sannolikt det värsta vi upplevt sedan spanska sjukan för 100 år sedan.

Det nya uppdaterade vaccinet som är tänkt att användas med start i september kommer skydda bättre mot Omikronvarianterna. Ju fler som är vaccinerade och som blir mindre sjuka. Ju mindre belastning på vården. Då finns det mer resurser för att vårda folk med andra åkommor, men du verkar tro att det är tvärtom.
Citera
2022-08-18, 07:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan

Problemet är att det du skriver inte stämmer.
Man blir inte immun efter en covid-infektion. Och vad värre är, ju fler gånger man blir smittad, ju mer skadad blir man.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OrGlww/corona-flera-ganger-sa-kan-det-skada-din-kropp

https://www.webmd.com/lung/news/20220707/each-covid-19-reinfection-increases-health-risks

Man förstår lätt den panik som nyligen utbröt på ett IKEA-varuhus i Kina när det uppdagades att en person där inne bar på smittan.

https://www.expressen.se/nyheter/panik-pa-ikea-i-shanghai-efter-covidstangning/

Alla ville bara därifrån.[/QUOTE
]

Trevligt att du är tillbaka 🥳 har saknat dig!

Först kanske du skall ta nyheten om rysningen på Ikea med en nypa salt då den mest troligen är ganska vinklad… och med tänkte på Kinas idiotiska Corona regler förstår jag paniken… för vem vill sitta i karantän? Det var knappast av rädsla för att bli förkylda som kineserna sprang… sedan vet man ju inte hur deras nyhetsintag är… kan tänka mig att det är ännu mera vinklat än Sveriges nyheter så om kineserna skulle vara rädda för förkylningen är det endast för att myndigheterna har skrämt dessa i 2 1/2 år!

Du blir visst ”immun” efter att ha haft en infektion.. blir du smittad igen blir det mildare än första gången.. studien som visar att man blir mer och mer skadad ju oftare man blir smittad är felaktig och du borde inte läsa sånt dravel…

Däremot att upprepa vaccin efter vaccin… det är inte bara idioti.. det kan orsaka stora skador!

Mitt gästrum är fortfarande tomt och står redo för dig när du känner att du vågar släppa rädslan, jag är hemmafru så vi kan umgås hela dagarna 😎 baka lite, shoppa lite medan mina ungar är i skolan 👍🏻 Vi kommer få så kul!

Tack. Tycker det står klart att immuniteten efter en infektion är tämligen kortvarig. Det är därför smittan har ökat under sommaren nu när vi inte haft några restriktioner.

Nu växer oron inför hösten. Vaccinationserbjudandet om en fjärde dos med det förbättrade vaccinet kommer tyvärr en månad för sent. Det är skolstart denna vecka och det är inte så svårt att räkna ut vad som kommer att hända.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/345821

En del tror på förnyade restriktioner under hösten. Jag tror inte att det blir så, vilket innebär att smittan kommer kunna härja fritt nu under cirka två månader. Alla blir inte vaccinerade 1 sep och de som blir det har inget skydd förrens två veckor efter sprutan. Vi kommer nog vara en bra bit in i oktober då. Synd att detta arbete inte har snabbats på. Smittan kommer börja spridas likt egyptens gräshoppor nu när skolorna börjar. Det är helt oundvikligt och vaccinet hade behövts i början av augusti för att möta upp.
Citera
2022-08-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack. Tycker det står klart att immuniteten efter en infektion är tämligen kortvarig. Det är därför smittan har ökat under sommaren nu när vi inte haft några restriktioner.

Nu växer oron inför hösten. Vaccinationserbjudandet om en fjärde dos med det förbättrade vaccinet kommer tyvärr en månad för sent. Det är skolstart denna vecka och det är inte så svårt att räkna ut vad som kommer att hända.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/345821

En del tror på förnyade restriktioner under hösten. Jag tror inte att det blir så, vilket innebär att smittan kommer kunna härja fritt nu under cirka två månader. Alla blir inte vaccinerade 1 sep och de som blir det har inget skydd förrens två veckor efter sprutan. Vi kommer nog vara en bra bit in i oktober då. Synd att detta arbete inte har snabbats på. Smittan kommer börja spridas likt egyptens gräshoppor nu när skolorna börjar. Det är helt oundvikligt och vaccinet hade behövts i början av augusti för att möta upp.

Immuniteten finns och är bred.. du blir inte lika sjuk andra gången du blir smittad.. jag och alla i min familj har fortfarande bara haft Corona 1 gång och det är 2 1/2 år sen…vi är ovaccinerade naturligtvis 😀

Däremot har vi släkt och vänner som haft det flera gånger och dessa har tagit vaccinet … och står liksom dig och väntar på nya doser 😁

att många blir sjuka är mest troligt att det är vaccinet som förstör… vaccinet hindrar inte smittspridningen… smittan kommer i vågor så denna våg kommer ebba ut i höst oavsett vaccinintag…

Immuniteten försvinner inte helt utan den finns där inne och jobbar så vi inte blir sjuka när vi träffar på smittan.. det är bra att smittan sprids så att människorna kan vänja sig och börja leva med det 👍🏻
Citera
2022-08-18, 09:50
Medlem
Antalet sjukdagar har ökat med 50% första kvartalet 2022 jämfört med 2021. Är inte det märkligt nu när ”alla” är vaccinerade?
Citera
2022-08-18, 10:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Antalet smittade minskar ytterligare i England. Minus 34% smittade senaste 7-dagars-perioden och är nere på runt 7,000 per dag. Antalet döda går ned med 27.5% och antalet sjukhusinskrivningar minskar med 22.2%.

https://coronavirus.data.gov.uk/
Antalet smittade minskar ytterligare i England. Minus 21.2% smittade senaste 7-dagars-perioden och är nere på runt 5,700 per dag. Antalet döda går ned med 20.3% och antalet sjukhusinskrivningar minskar med 10.3%.

https://coronavirus.data.gov.uk/
Citera
2022-08-18, 10:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Antalet sjukdagar har ökat med 50% första kvartalet 2022 jämfört med 2021. Är inte det märkligt nu när ”alla” är vaccinerade?
Du har noterat att det pågår en pandemi? Det är ett virus som sprids (SARS-CoV-2) och orsakar sjukdom (COVID-19). Just nu uppskattas den dominerande variantens smittsamhet till att ligga i paritet med det mest smittsamma virus som mänskligheten känner till (Measles morbillivirus). Att någon skulle bli sjuk och välja att stanna hemma från arbetet efter att ha blivit smittad med SARS-CoV-2 och utvecklat COVID-19 är kanske inte så konstigt?

Vaccineringen som genomförts (och pågår) avser att förhindra att människor blir allvarligt sjuka och avlider.

Hör av dig om du behöver mer information.
Citera
2022-08-18, 11:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Immuniteten finns och är bred.. du blir inte lika sjuk andra gången du blir smittad.. jag och alla i min familj har fortfarande bara haft Corona 1 gång och det är 2 1/2 år sen…vi är ovaccinerade naturligtvis 😀

Däremot har vi släkt och vänner som haft det flera gånger och dessa har tagit vaccinet … och står liksom dig och väntar på nya doser 😁

att många blir sjuka är mest troligt att det är vaccinet som förstör… vaccinet hindrar inte smittspridningen… smittan kommer i vågor så denna våg kommer ebba ut i höst oavsett vaccinintag…

Immuniteten försvinner inte helt utan den finns där inne och jobbar så vi inte blir sjuka när vi träffar på smittan.. det är bra att smittan sprids så att människorna kan vänja sig och börja leva med det 👍🏻

Problemet är bara att inget av det du skriver stämmer.

1) Immun är man i cirka 3-4 månader efter infektion/vaccination. Det betyder att de som blev smittade i första omikronvågen i vintras är fullt mottagliga för viruset idag. Likaså de som har tagit tre sprutor, men där det gått ett halvår sedan sista dosen.
2) Ovaccinerade är klart överrepresenterade vad gäller risken för sjukhusinläggning. De som säger annat tycks inte lärt sig att skilja på andel och antal, eller så vill man bara inte. Andelen vaccinerade vuxna är betydligt större än ovaccinerade.
3) Hur många gånger man haft corona beror till stor del på hur man lever. Hur många andra man träffar och hur många andra de man träffar i sin tur träffar. Hur det sociala kontaktnätet ser ut. Om man är mycket ute på stan och springer, färdas kommunalt, umgås i större sällskap osv osv.
4) Vaccin hindrar inte smittspridningen, men det gör inte infektion heller. Däremot är det nog en tämligen etablerad uppfattning att personer som inte är sjuka åtminstone smittar mindre. Det som verkligen hindrar smittspridning är social distansering. Viruset sprids i luften, speciellt i inomhusmiljöer. Att inte vistas inomhus med många samtidigt är förstås gynnsamt för att få ned smittspridningen.

Hösten kommer bli intressant. Jag tror på en stor smittspridning. Du gör det uppenbart inte eftersom du tror att "alla" är immuna. Tror utan omsvep man kan säga att minst 95% av befolkningen nu har varit utsatta för viruset i en eller annan form. Finns en del forskning som pekar på att det är en nackdel snarare än en fördel som du tror. Bland annat länkade jag till en del studier ovan.
Citera
2022-08-18, 11:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Du har noterat att det pågår en pandemi? Det är ett virus som sprids (SARS-CoV-2) och orsakar sjukdom (COVID-19). Just nu uppskattas den dominerande variantens smittsamhet till att ligga i paritet med det mest smittsamma virus som mänskligheten känner till (Measles morbillivirus). Att någon skulle bli sjuk och välja att stanna hemma från arbetet efter att ha blivit smittad med SARS-CoV-2 och utvecklat COVID-19 är kanske inte så konstigt?

Vaccineringen som genomförts (och pågår) avser att förhindra att människor blir allvarligt sjuka och avlider.

Hör av dig om du behöver mer information.

Exakt så ligger det till. Man kan ju även lägga tillägga att FHM rekommendation att jobba hemma kvarstod våren 2021, men hade lyfts våren 2022. Givetvis påverkar det smittspridning av såväl SARS Cov2, liksom en rad andra smittsamma sjukdomar.
Citera
2022-08-18, 11:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag har inte lagt fram någon "teori". Jag bara påpekar samma sak som andra redan har gjort: Att man i många länder kan observera en tydlig korrelation mellan de boosters som gavs i höst och ökning av antal "cases".

Däremot verkar det ju fortfarande finnas de som tror att vaxxet ger något slags skydd mot någonting. Nu vet jag inte om du sällar dig till dessa åsiktsmässigt. Men skulle vara intressant att höra hur man försvarar den teorin givet dessa data.

Jag tänker på korrelationen mellan boosters och antal "cases" som under höst och vinter gått att observera i olika EU-länder. Den korrelation som illustreras i diagrammen i Twitter-tråden jag länkade till. Däremot verkar du själv vilja diskutera andra saker, av oklar anledning.

Graferna är normaliserade. Det är ingen ovana. Tvärtom är det vanligt att göra så för att underlätta läsbarheten. Båda skalorna på y-axeln redovisas tydligt, så jag förstår inte vad du tycker är konstigt. Sånt där lär man sig på högstadiet, om man nu inte skulle kunna klura ut det själv.

Om du lyckades identifiera att det finns två skalor på y-axeln så tror jag nog att 99.9% av andra läsare också är fullt kapabla att läsa diagrammen korrekt. Det är en dålig ovana att utgå ifrån att andra är dummare än du själv är.

Ditt påstående om att han ljuger skulle nog väga lite tyngre om du behagade förklara exakt vad som du anser är felaktigt.
Ursäkta att jag lägger mig i, men det som demonstreras i de charts som du länkat till är inte normalisering av data. korrektamund0 har helt rätt.

Data skall presenteras på samma skala om den skall normaliseras, och det är också själva anledningen till att man normaliserar - att data har olika skalor. I det här fallet har man gjort precis tvärtom och masserat den ENA kolumnen genom att formatera en sekundär axel med en helt annan skala för att den kurvan skall se annorlunda ut än den är - trots att datat redan från början har samma skala. Det finns således ingen mening att presentera på olika axlar.

Om man ändå haft för avsikt att normalisera normaliserar man BÅDA kolumnerna och presenterar data på en axel. Då korrektamund0 nämnde Japan så genomförde jag den normalisering som borde gjorts och då ser det ut så här:
Normaliserat data Japan

Då all data har samma skala och format finns det ingen direkt anledning att normalisera. Orginaldata ser ut så här:
Orginaldata Japan

Och om man ändå väljer olika skalor ser data ut så här (det skall särskilt betonas att charten ser exakt likadan ut som det chart där jag normaliserat data, vilket är avsikten med normalisering):
Dual axis Japan
Citera
2022-08-18, 12:07
Medlem
Citat:
Man blir inte immun efter en covid-infektion.

Nej just det. Folk kommer aldrig upphöra att få "covid". Enligt det extremt meningslösa testet.

Hur kan det fortfarande finnas så många människor som går på det här!!???!
Citera
2022-08-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej just det. Folk kommer aldrig upphöra att få "covid". Enligt det extremt meningslösa testet.

Hur kan det fortfarande finnas så många människor som går på det här!!???!

Vad som fascinerar mig är att det idag fortfarande finns människor som testar sig. Jag har varit förkyld många gånger i mitt liv men jag har aldrig kommit på tanken att "testa" för att se vilken förkylning det är jag drabbats av.

Men idag är det det första folk gör när de blir förkylda. Springer iväg till apoteket och köper ett "test". Sinnessjukt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in