Citat:
Om du läst rapporten (det gissar jag att du inte har) hade du förstått att rapporten inte avser någon retrospektiv studie på människor. Det står dessutom i rapportens titel. Eftersom du inte vill läsa rapporten eller inte förstår vad där står (eller både och) så får jag väl förklara:Man har analyserat blod som dragits från personer som vaccinerats två respektive tre gånger. Man har sedan mätt förekomsten av antikroppar som klarar att neutralisera Omicron och funnit att nivån av neutraliserande antikroppar är 23 gånger högre efter tre doser jämfört med nivån efter två doser och att den var i paritet med de nivåer som krävdes för att neutralisera Wuhan-varianten (detta uppmättes en månad efter tredje dosen mot värden uppmätta 21 dagar efter den andra dosen). Läs rapporten innan du kommenterar.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35040667/
Citat:
Du får väl skicka ett mail till den korresponderande författaren och fråga efter hans CV om du är intresserad. Han är tydligt angiven i rapporten.
Citat:
Jag hade inga problem att hitta de 33 studier där han är författare eller medförfattare. Det är lika enkelt att hitta medförfattarnas historik. Om du är akademiskt erfaren borde du vara välbekant med hur du går tillväga. Jöns.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=Muik+A&cauthor_id=35040667&size=200
Citat:
Du har som jag tidigare påpekat inte läst studien. Hade du det hade du inte gjort bort dig genom att komma med ett lika dumt påstående. Det är ingen retrospektiv studie på människor. Det är en blodanalys. Förstår du? Författaren konstaterar att nivåerna av neutraliserande antikroppar i blodet efter vaccination med tre doser är lika hög som nivåerna av neutraliserande antikroppar mot Wuhan-varianten.
Citat:
Nej, en studie skall inte besvara några frågor. En vetenskaplig studie skall beskriva, förutsäga och förklara. I det här fallet rapporterar man i enlighet med fastställda paramterar. Det du gör kallas för "moving the goal post". Diskutera istället rapporten. Snarare ett uppenbart outbildat försök att tramsa ihop något om en studie som du uppenbarligen inte ens läst. Pinsamt.
Citat:
Jaha. Men rapporten ville du inte läsa? Det var ju DEN vi diskuterade?
Citat:
Återigen: rapporten avser en blodanalys. Läs rapporten innan du kommenterar.
Citat:
Med avseende på din påstått akademiska bakgrund var det en ganska intetsägande granskning (för att uttrycka sig snällt). Vi som faktiskt HAR akademisk bakgrund hade gått till väga på ett helt annat sätt än att svamla om irrelevanta saker. Här är MIN grovmall som jag arbetar efter när jag granskar (ett eller två pappar i veckan de senaste 15 åren). En gissning är att 99% av de som granskar arbetar efter en liknande mall. Jag har en finmall för varje område också, men jag hoppar över den.
ABSTRAKT / SAMMANFATTNING
1. Är sammanfattingen begriplig?
2. Beskriver sammanfattningen på ett korrekt vis de mål och resultat som uppnåtts?
3. Innehåller sammanfattningen data som inte presenteras i pappret?
4. Innehåller sammanfattningen material eller påståenden som inte kan styrkas?
INTRODUKTION
1. Anger författarna varför studien genomfördes?
2. Var bakgrundsinformationen tillräcklig för att förstå syftet med studien?
METODER
1. Beskrivs metoderna tillräckligt detaljerat för att andra skulle kunna upprepa eller utöka studien?
2. Om standardmetoder användes, gavs adekvata referenser?
3. Om metoderna modifierades, har man beskrivit ändringarna i detalj?
4. Har författarna angett skälen till att särskilda förfaranden användes?
5. Har författarna tydligt angett potentiella problem med de metoder som använts?
6. Har författarna angett begränsningarna hos de metoder som använts?
7. Har producent+leverantör av eventuella substanser angivits?
8. Har författarna specificerat vilka statistiska metoder som använts?
9. Är de statistiska metoder som används lämpliga?
10. Har risken för systematiska fel minimerats?
11. Urval och rekrytering?
RESULTAT
1. Var experimenten lämpliga med hänsyn till studiens mål?
2. Är resultaten rimliga?
3. Är resultaten tillförlitliga?
5. Beskriver figurtexterna tydligt det data som samlats in?
6. Är uppgifterna i tabellform tydliga?
7. Är axlarna i eventuella tabeller tydliga?
8. Har lämplig statistisk analys utförts av uppgifterna?
DISKUSSION
1. Uppfylldes målen för studien?
2. Diskuterar författarna sina resultat i förhållande till tillgänglig information?
3. Ägnar sig författarna åt onödiga spekulationer?
4. Om de erhållna resultaten var statistiskt signifikanta, var de också biologiskt signifikanta?
5. Om målen inte uppfylldes, har författarna någon förklaring?
6. Tolkar författarna sina uppgifter adekvat?
7. Diskuterar författarna begränsningarna hos de använda metoderna?
8. Diskuterar författarna endast data som presenteras eller refererar de konsekvent till opublicerade arbeten?
REFERENSER
1. Citerar författarna lämpliga artiklar för kommentarer?
2. Citerar författarna sina egna publikationer i onödan?
1. Är sammanfattingen begriplig?
2. Beskriver sammanfattningen på ett korrekt vis de mål och resultat som uppnåtts?
3. Innehåller sammanfattningen data som inte presenteras i pappret?
4. Innehåller sammanfattningen material eller påståenden som inte kan styrkas?
INTRODUKTION
1. Anger författarna varför studien genomfördes?
2. Var bakgrundsinformationen tillräcklig för att förstå syftet med studien?
METODER
1. Beskrivs metoderna tillräckligt detaljerat för att andra skulle kunna upprepa eller utöka studien?
2. Om standardmetoder användes, gavs adekvata referenser?
3. Om metoderna modifierades, har man beskrivit ändringarna i detalj?
4. Har författarna angett skälen till att särskilda förfaranden användes?
5. Har författarna tydligt angett potentiella problem med de metoder som använts?
6. Har författarna angett begränsningarna hos de metoder som använts?
7. Har producent+leverantör av eventuella substanser angivits?
8. Har författarna specificerat vilka statistiska metoder som använts?
9. Är de statistiska metoder som används lämpliga?
10. Har risken för systematiska fel minimerats?
11. Urval och rekrytering?
RESULTAT
1. Var experimenten lämpliga med hänsyn till studiens mål?
2. Är resultaten rimliga?
3. Är resultaten tillförlitliga?
- Uppföljning?
5. Beskriver figurtexterna tydligt det data som samlats in?
6. Är uppgifterna i tabellform tydliga?
7. Är axlarna i eventuella tabeller tydliga?
8. Har lämplig statistisk analys utförts av uppgifterna?
DISKUSSION
1. Uppfylldes målen för studien?
2. Diskuterar författarna sina resultat i förhållande till tillgänglig information?
3. Ägnar sig författarna åt onödiga spekulationer?
4. Om de erhållna resultaten var statistiskt signifikanta, var de också biologiskt signifikanta?
5. Om målen inte uppfylldes, har författarna någon förklaring?
6. Tolkar författarna sina uppgifter adekvat?
7. Diskuterar författarna begränsningarna hos de använda metoderna?
8. Diskuterar författarna endast data som presenteras eller refererar de konsekvent till opublicerade arbeten?
REFERENSER
1. Citerar författarna lämpliga artiklar för kommentarer?
2. Citerar författarna sina egna publikationer i onödan?
Du får gärna upprepa din granskning efter mallen ovan, så fortsätter vi sedan diskussionen. Men outbildat trams är inget jag ägnar någon längre tid åt.