2022-08-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Det skulle da lige være straffen, som jeg tror bliver som i Orderud - flere dømmes for forbrydelsen men ingen for selve drabet. Så må vi vente og se, hvem politiet mener, skal dømmes sammen med TH (hvis han altså stadig er den hovedmistænkte i efterforskningen).

Ja, det er mulig.

Hvis det er en kidnapping som gikk galt, tror jeg det er mulig at det kommer en tilståelse fra personen som var innblandet i et slikt hendelsesforløp som ble skissert av Angel og Aksnes, i TV2-serien.
Senast redigerad av Lorentsen 2022-08-17 kl. 18:44. Anledning: Skrivefeil
Citera
2022-08-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kan kanskje være her konflikten i politiet ligger. Toppledelsen går for en "Orderud", mens
etterforskerne ikke synes det er godt nok. Tenker de kanskje vil nagle de involverte til sine
respektive forbrytelser, hvis det er mulig. Og samtidig unngå en farse i rettssalen der de
tiltalte skylder på hverandre.

Er det ikke større sjanse for at det er motsatt? At politiet mener bevisene er gode nok, mens påtalemyndigheten ønsker bedre beviser.

Hvis jeg var etterforsker, og tenkte jeg var i nærheten av å kunne bevise at TH stod bak, hadde jeg aldri trukket meg, selv om jeg ble satt til å etterforske også andre saker underveis i etterforskningen.

Min magefølelse er at de har funnet ut at TH mest sannsynlig er uskyldig, eller at de mangler bevis, og de regner med å få like mye oppstyr som i Baneheiasaken, når sannheten kommer frem. De trekker seg altså som et forebyggende tiltak mot kritikk og angrep fra media, og for å opprettholde et snev av tillit til politiet.
Citera
2022-08-17, 18:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Ja, det kan være, og det sier samtidig at ledelsen vil ha tiltale raskere (også et ressursspørsmål), enn den tidligere etterforskningsledelsen synes var fornuftig.

Ja, jeg er redd Gjermund Hanssen har rett. At en forhastet påtaleavgjørelse sannsynligvis
i beste fall vil gi påtalemyndigheten en sak som ikke er sterk nok, eller i verste fall at det
fører til henleggelse av siktelsene på bevisets stilling.

Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Er det ikke større sjanse for at det er motsatt? At politiet mener bevisene er gode nok, mens påtalemyndigheten ønsker bedre beviser.

Nei, det er nok ikke tilfelle. Etterforskningsledelsen trekker seg fordi de mener en reduksjon
av ressurser til videre etterforskning vil svekke kvalitetssikringen. Det er vanskelig å misforstå.
Senast redigerad av Svartediket 2022-08-17 kl. 18:54.
Citera
2022-08-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Hvor har jeg sagt det ?

Det oppfattes slik av meg, basert på dine innlegg her inne. Hvis dette er feil, så rams gjerne opp de bevisene og indisiene som du mener peker mot TH som mulig GM. Så langt har jeg ikke sett et eneste innlegg fra deg som støtter politiets siktelse mot TH.
Citera
2022-08-17, 18:56
Medlem
Citat:

Hvis jeg var etterforsker, og tenkte jeg var i nærheten av å kunne bevise at TH stod bak, hadde jeg aldri trukket meg, selv om jeg ble satt til å etterforske også andre saker underveis i etterforskningen.

Min magefølelse er at de har funnet ut at TH mest sannsynlig er uskyldig, eller at de mangler bevis, og de regner med å få like mye oppstyr som i Baneheiasaken, når sannheten kommer frem. De trekker seg altså som et forebyggende tiltak mot kritikk og angrep fra media, og for å opprettholde et snev av tillit til politiet.

Hadde din teori om dette stemt, så hadde saken og siktelsene vært henlagt for lenge siden🧐
Citera
2022-08-17, 19:04
Medlem
Med en så gådt planlagt forbrytelse så er ikke "kidnapping som gikk galt" noe alternativ.

1. Enten ble hu kidnappet, og deretter drept med viten & vilje som følge at at TH ikke innfridde kravene i tide. Som det også fremgår i brevet, "gjør du ikke som vi sier blir hu tatt av dage". F.eks skulle han ikke kontakte politiet. Eller, 2. Det er ikke noe kidnapping, kun drap og massiv villedning.

Det meste peker på det siste. Men likevell, hvem gikk forran Futurum, og hvem var i Ås... Disse to observasjonene liker ikke de som ikke tilhører TT å snakke om. Noen var det jo, å det er serdeles påfallende at ingen av dem har meldt seg. En mulighet er også at begge disse observasjonene er en del av den massive villedningen.

Men at hele stjernegalleriet til politiet slutter i saken lover ikke bra. Flere her inne som har klamret seg fast i at politiet gjør store fremskritt i det skjulte, og at saken driver frem. Dette må disse brukerne bite i seg, å erkjenne at dette ikke er tilfelle.

Snakket forleden med en som bor ikke langt unna, å vedkommende er født i samme ti-år som siktede. Fikk intrykk av at de fleste der oppe trodde at TH var skyldig, i form av å betale noen for jobben.
Citera
2022-08-17, 19:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Men likevell, hvem gikk forran Futurum, og hvem var i Ås... Disse to observasjonene liker ikke de som ikke tilhører TT å snakke om. Noen var det jo, å det er serdeles påfallende at ingen av dem har meldt seg. En mulighet er også at begge disse observasjonene er en del av den massive villedningen.

Det har jo vært diskutert om det er en mulighet for at selve drapet er utført tidligere enn
tidsrommet politiet har angitt. Da mener jeg muligheten er større for at disse personene
og bilen du nevner, er involvert som en del av villedningen. Men det forutsetter en større
konspirasjon, der samtlige av dem som gir TH alibi på forsvinningsdagen er medvitende
og dermed medvirkende. Det fordrer nær sagt et helt "team" av medvirkere.

Hvordan noen eventuelt kunne finne på å ville delta i noe slikt, er for meg en stor gåte.
Ingen gjør ihvertfall noe slikt gratis, det er jeg temmelig sikker på. Og de involverte må
være så samvittighetsløse og avstumpet som det er mulig å være. Hvor finner man slike
folk? Og hvordan kunne en oppdragsgiver være trygg på at slike laverestående vesener
ikke ville snu seg mot ham selv, når ting begynte å brenne under beina på dem?

Har du forresten funnet ut noe mer om de personene som eier eller har eid en slik
plommerød BMW X3 facelift 2017? Vi fant vel ut at en av dem som eide en slik bil
er en god venn av Holden. Om ikke annet, så er det et pussig sammentreff, gitt
at det var bare 12 stykker som hadde slik bil på forsvinningstidspunktet, hvis jeg
husker deg riktig.
Citera
2022-08-17, 20:44
Medlem
Citat:
Kan kanskje være her konflikten i politiet ligger. Toppledelsen går for en "Orderud", mens
etterforskerne ikke synes det er godt nok. Tenker de kanskje vil nagle de involverte til sine
respektive forbrytelser, hvis det er mulig. Og samtidig unngå en farse i rettssalen der de
tiltalte skylder på hverandre.

Citat:

Nei, det er nok ikke tilfelle. Etterforskningsledelsen trekker seg fordi de mener en reduksjon
av ressurser til videre etterforskning vil svekke kvalitetssikringen. Det er vanskelig å misforstå.

Tror du ikke etterforskerne hadde blitt fornøyde hvis det ble en ny "Orderudrettsak"?

Hvis alle involverte blir dømt for medvirkning til drap, da er vel saken løst. Alle detaljer vil neppe komme frem, samme hvor lenge en etterforskning pågår.
Citera
2022-08-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Med en så gådt planlagt forbrytelse så er ikke "kidnapping som gikk galt" noe alternativ.

1. Enten ble hu kidnappet, og deretter drept med viten & vilje som følge at at TH ikke innfridde kravene i tide. Som det også fremgår i brevet, "gjør du ikke som vi sier blir hu tatt av dage". F.eks skulle han ikke kontakte politiet. Eller, 2. Det er ikke noe kidnapping, kun drap og massiv villedning.

Det meste peker på det siste. Men likevell, hvem gikk forran Futurum, og hvem var i Ås... Disse to observasjonene liker ikke de som ikke tilhører TT å snakke om. Noen var det jo, å det er serdeles påfallende at ingen av dem har meldt seg. En mulighet er også at begge disse observasjonene er en del av den massive villedningen.

Men at hele stjernegalleriet til politiet slutter i saken lover ikke bra. Flere her inne som har klamret seg fast i at politiet gjør store fremskritt i det skjulte, og at saken driver frem. Dette må disse brukerne bite i seg, å erkjenne at dette ikke er tilfelle.

Snakket forleden med en som bor ikke langt unna, å vedkommende er født i samme ti-år som siktede. Fikk intrykk av at de fleste der oppe trodde at TH var skyldig, i form av å betale noen for jobben.

Hvordan AE kom til å reagere da GM kom inn i S4, er en stor usikkerhetsfaktor i gjennomføringen av denne forbrytelsen. Hun kan ha forsøkt å flykte, eller kjempet mot GM.

Men det utelukker ikke BMW-observasjonen på Ås. Hun kan f.eks. ha fått indre skader som følge av fall ned trappen, eller slosskamp, og dødd senere av skadene.

Så vidt jeg husker sa det det ene vitnet på Ås at hun var helt blek i ansiktet. Det kan være et symptom på indre blødninger.
Citera
2022-08-17, 22:02
Medlem
Citat:
Tror du ikke etterforskerne hadde blitt fornøyde hvis det ble en ny "Orderudrettsak"?

Hvis alle involverte blir dømt for medvirkning til drap, da er vel saken løst. Alle detaljer vil neppe komme frem, samme hvor lenge en etterforskning pågår.

I en «Orderud»- setting er sannsynligheten for frifinnelse større, enn når man tillegger ulike handlinger til enkeltpersoner. Det var like før det ikke ble noen tiltaler i Orderudsaken av den grunn
Citera
2022-08-17, 22:05
Medlem
Citat:
Så vidt jeg husker sa det det ene vitnet på Ås at hun var helt blek i ansiktet. Det kan være et symptom på indre blødninger.

Bilobservasjonen i Ås dras lenger og lenger ut på viddene.

Nå kan vitneutsagnet til og med brukes til å fjerndiagnostisere helsetilstanden til passasjeren i bilen.
Ikke nok med det - observasjonen skal også forklare hva som hendte inne i en bolig over 4 mil unna.

Å trekke den slutning at Ås-kvinnens opplysninger kan tyde på indre blødninger hos AE, er bare en ny avsporing i saken. Det er i det hele tatt svært lite sannsynlig at noen kan bedømme nyansene i ansiktsfargen til en tilfeldig person - gjennom et bilvindu og et skyggelagt baksete.
Citera
2022-08-17, 22:11
Medlem
Noen synes det er veldig viktig at ikke BMWen i Ås diskuteres.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in