Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Per capita är helt ointressant i en fråga där man globalt sett påverkar mindre än försumbart.
Totalen är det som är relevant för hur snabbt den atmosfäriska koncentrationen ökar. Den fås genom att ta ett genomsnittligt per capita utsläpp multiplicerat med antalet utsläppare. Får vi ned det genomsnittliga per capita utsläppet får vi också ned totalen. Var och ens utsläpp är i det närmaste försumbart. Per capita är det mest relevanta måttet när man jämför olika populationer. Tar man inte per capita i en jämförelse mellan Kina och Sverige jämför man 1 svensk med 140 kineser. Och då är det ju inte så konstigt att 140 kineser släpper ut mer. Och det måste de få göra.
Annat är att begära att en kines får släppa ut 1/140-del av vad en svensk får släppa ut. Det är uppenbart att ett sådant förhållande inte är särskilt rättvist.
Citat:
Att de som påverkar mindre än försumbart skall stånga sig blodiga till ingen nytta är ren idioti. Man adresserar problem där problemen är som störst och mest akuta. Man släcker inte sitt stearinljus med brandbil medans grannens hus blir övertänt. Ideologi, skatte-ocker och djup indoktrinering vad det handlar om.
Per capita…annars är det ORÄTTVIST! Barn och sossar….
Så kan var och en resonera. Så fortsätter ökningstakten som vanligt. Eller också tänker var och en "om alla gjorde som jag".
Detta är ett klockrent exempel på tragedy of the commons. Och jag kan inte begripa hur mitt resonemang ovan kan vara svårt att förstå eller vilka argument som skulle kunna finnas emot det.
Att Kina släpper ut mer är inte konstigare än att det totala antalet kineser väger mer än det totala antalet svenskar. Nu har förvisso Kina även ett högre per capita - utsläpp än oss. Så de har mer att göra. Men det påverkar inte principen i resonemanget.