Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med Anti Avsan.

https://drive.google.com/file/d/1HjYSneryRcPeMPNdTqplEd9MffZhaEuk/view

9306016 EH 14879-1

Märkligt förhör. Hur kan man inte minnas vad man gjorde när århundradets brott sker. Han ljuger.
Citera
2022-08-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kollade GrK och misstog Benny P för Christer K. s.777
Kan detta vara den sk. "bilisten"?

"Christer K:s berättelse. Christer K berättade i huvudsak följande.
Fredagen den 28 februari 1986 hade hans hustru, tillsammans med
deras dotter, rest bort för att besöka sin mor. Christer K var således
ensam över helgen. Han hade på kvällen tagit bilen och farit in till
Stockholm från den förort där han bodde. Inne i Stockholm hade han
åkt Birger Jarlsgatan norrut, tagit av Rådmansgatan västerut och fortsatt
Döbelnsgatan i sydlig riktning vidare mot Malmskillnadsgatan.
Efter Johannes kyrka, vid brandstationen,26 fick Christer K göra en
kraftig inbromsning framför en man som sprang ut i gatan framför
bilen. Mannen halkade till och blev stående framför Christer K:s bil.
De tittade på varandra fem till tio sekunder. Christer K kunde se
mannens ansikte väl. Christer K uppfattade vidare att mannen i sin
högra hand höll ett pistolliknande föremål. Han uppgav sig vara rätt
säker på att det var fråga om en revolver.27 Beträffande klockslaget för
sin egen iakttagelse kunde han inte ange det närmare än till ungefär 23-
24 på kvällen...."

Känns som jag rent allmänt kanske behöver tydliggöra. Vittnet i 14901 benämns i GrK Benny P. Det vittne som närapå körde på en man är den som i GrK benämns Christer K.
Citera
2022-08-17, 11:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Märkligt förhör. Hur kan man inte minnas vad man gjorde när århundradets brott sker. Han ljuger.

Är det verkligen konstigt att han inte kommer ihåg exakt vad han gjorde om det bara var en hemmakväll med familjen? Minns alla verkligen vad de gjorde när Palme blev skjuten? Alla minns vad de gjorde när de fick reda på att mordet skett, inte vad de själva gjorde i mordögonblicket.
Citera
2022-08-17, 12:29
1630 Hela uppslaget EAE-14901, förutom 02-A, 04, 05, 06, 07, 08, 12, 13 sekretess 2022-08-15 EAE-14901 https://drive.google.com/file/d/1KHZfG9BoHmZ9lVbZ4O8lqXIDqP57x_1v/view?usp=sharing 181
1631 Högerextremister EAP som demonstrerat på Hallunda torg morddagen 2022-08-15 HE-16 https://drive.google.com/file/d/19k4Hin11pangknVcoJC_grLdFggB4GK9/view?usp=sharing 28
1632 2022-08-15 DG-6 - sekretess
1633 Tipsbrev från "Axiom" 2022-08-15 D-4763 https://drive.google.com/file/d/17wvBFw_K3rIOEVMWdcZnyURViGPPFgMy/view?usp=sharing 5
1634 Olof Palmes agenda 1986-02-17--1986-03-02 2022-08-15 TB-15381 https://drive.google.com/file/d/1iwmggLLgoDqOFoayMOFMuqU3Seyw8mN0/view?usp=sharing 74
1635 2022-08-15 D-15299, TB-15381-05, TB-15381-05-A - sekrestess
Citera
2022-08-17, 14:25
Medlem
Jag har skrivit en del inlägg i denna tråd då mordet på OP och dess efterspel har intresserat mig.
Jag har under årens lopp haft stort förtroende till de vittnesuppgifter som är kända i anslutning till mordet, dvs vid mordplatsen.
Det här inlägget för oss inte närmare en GM men försöker dela med mig av svårigheten att bevittna en händelse.

Jag var personligen med om en situation som har kunnat utmynnat i att jag blev vittne till ett drama som aldrig blev ett drama!

Jag är på Sveavägen tillsammans med en vän , vi stannar till vid en bar som ligger nära en trafikkorsning.
Vi sätter oss och beställer in dagens första öl ,klockan är ca 17:00 en fredagseftermiddag.En fin sommardag i mitten på juli.

En del trafik , en del människor som promenerar efter Sveavägen.

Plötsligt ser jag en man som häftigt bromsar in för rött på andra sidan gatan, han kör söder ut på Sveavägen.Jag ser mannen på ett avstånd av ca 20 - 25 meter .
Jag uppfattar att föraren i bilen är mäkta upprörd och jag säger till min vän "håll i dig här kommer det hända grejor"

Plötsligt slits dörren upp och den aggressive föraren springer fram ,skriker och viftar mot en vit Caddy, som står i samma kö , det är någon form av firmabil.
Mitt antagande, då jag minns någon form av grön text på sidan av bilen.

Han rycker och sliter i bilens förardörr och uppmanar föraren att komma ut för göra upp!

Caddy föraren har låst dörren ,vill inte alls komma ut ur bilen utan tittar rakt fram och ger inte sin antagonist ett uns av uppmärksamhet.

Han som är upprörd ger sin syn på hans dåliga trafikvett , ifrågasätter hans mentala hälsa och ytterligare kvädesord slår med knuten näve på taket....det kan vara en efterkonstruktion av mig....vid närmare eftertanke såg ingen knuten näve!

Den uppprörde avslutar sin chow med att med två, tre snabba knytnävsslag slå på motorhuven.Det reflekterar jag över, för min tanke var att här blir det märken på motorhuven.

På vägen till sin bil,som stod först i kön vid rödljuset vänder han sitt ansikte mot mig och tittar fientligt med en svart blick.
Antagligen ville han göra sig observant på att ingen filmade hans utbrott.... mitt antagande.

Han kom dock i väg med en rivstart och lugnet la sig över Sveavägen.

Efter detta scenarie började jag fundera på vittnesuppgifter .

Jag försöker nu återge en trafiksituation i Stockholm som förmodligen inte är helt ovanlig.
Sveavägen är trafikerad av både blåljus, bussar ,cyklar , taxi och vanlig trafik. Ganska högt tempo!

Jag såg ganska tydligt kroppsspråk på en aggressiv förare och då på 20-25 meters håll och kan återge hans konversationer.

En vit firmabil....typ Caddy ,firma namn ??
Ingen aning, men det känns som någon form av grön text på framdörren men inte säker på det.
Dock säker på att det var en yngre kille som körde firmabilen.

Den aggressive var ca 180 lång , såg vältränad ut ,såg ordningsam ut !!, kort mörkt hår, ej svensk , arabiskt utseende svart jacka , kan ej återge vilka byxor/ jeans och körde en svart fin bil... märke ?? Troligtvis en Merca eller BMW Sedan.
Noterade jag registreringsskylt på bilen ..Nej! Hade ingen tanke på det.

I jämförelse med de vittnen som så Palmemordet var jag nykter , många vittnen var nyktra, tyvärr inte han som var närmast händelen .
Jag hade goda förutsättningar då det var sommartid i ljust klart väder.

Jag kan inte återge hur lång tid detta tog men en mänsklig beräkning är ungefär 30-40 sekunder eller kortare tidsrymd.
Jag upplevde inte att trafiken på Sveavägen som störande utan jag focuserade på det som hände.

Nu tog detta drama ett gott slut då den aggressive insåg att det var bättre att fly än illa fäkta men det hade kunnat utvecklat sig till ett annat scenarie då skjutvapen kunnat avfyrats.
Då hade jag blivit ett vittne till en händelse som hade ett mycket snabbt förlopp.

Att vara vittne i de omständigheter som var den här kalla, mörka februarikvällen kan inte vara lätt.
Mordet på OP i tid tog förmodligen ca 15- 20 sekunder....
Men precis som IM fick jag en känsla av att något skulle hända och det var ingen god gärning i antågande.
Lägg då till alla spekulationer som drogs i gång några timmar efter mordet , lätt att minnesbilderna grumlas av olika uppgifter.
Citera
2022-08-17, 16:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Innan man försöker bekräfta att Avsan var på Sveavägen ska man kanske försöka hitta nåt som över huvud taget talar för att han var där.
Det är väl flickornas vittnesmål som talar för det. Samt hans inblandning i den grupp som misstänks i polisspåret. Det var ju redan innan detta misstankar om att han befann sig där.
Citera
2022-08-17, 16:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att hans namn kanske nämns på LAC-banden, hur placerar det honom på Sveavägen?
Det gör det väl egentligen inte. Men det ökar väl i alla fall misstanken om att han var där om de vid mordplatsen pratar om honom
Citera
2022-08-17, 17:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är väl flickornas vittnesmål som talar för det. Samt hans inblandning i den grupp som misstänks i polisspåret. Det var ju redan innan detta misstankar om att han befann sig där.

När vi sedan 10 juni 2020 gavs möjlighet att kontrollera vittnesmålen så visar det sig att det inte är mycket alls som stämmer signalementsmässigt mellan mannen som Anki/Anneli ska ha sett och nämnde A.A.

Citat:
Dekorimamannens signalement enligt Anki i förhör "EH 14839-3 1993-03-04"
  • Finländare
  • Rasist
  • Mannen var besökare på gymmet Atletklubben i Upplands Väsby
  • Mannen har en bror som tränade på Atletklubben i Upplands Väsby
  • "iklädd en mörk läderjacka och ser helt vanlig, helt normal ut."
  • "Han är tanig, små ansiktsformer, men hatiska speciella ögon"
  • "hon(Anki) tror att mannen är vänsterhänt då han höll pangaren med vänster hand innanför jackan."
  • "Hon(Anki) har hört att han ej jobbar"
  • Har hus, bil och 2 barn
  • En blå Volvo 245 Herrgårdsvagn (som han parkerade direkt utanför ingången)
  • Han skulle bo Upplands Bro
  • "mannens förnamn skulle vara finskt och normallångt"
  • Mannens bror var en jättetrevlig, mysig kille och hon(Anki) brukade prata med honom.
  • Bedömer hans ålder till 30-34 år
  • Gissar på att mannen är längre än förhörsledarens 169cm
  • "Ingen flaggstång"(aveseende längd)
  • Smärt kroppsbyggnad
  • "Cendréfärgat hår, mer ljust än mörkt och håret är kortklippt."
  • Renrakad och bar ej glasögon.(Vid tillfället/tillfällena då Anki såg mannen)
  • "Ögonfärgen vill Anki minnas var grön, blå eller grå."

Detta med polis och A.A är något från Alsén där en av gymbesökarna i Upplands Väsby känt igen A.A.

Flickornas vittnesmål ger inte mycket stöd för A.A.
Hela deras vittnesmål är också ytterst tveksamt då båda beskriver en film som hade premiär först 1987.
(FB) Vem var Dekorimamannen?
Citera
2022-08-17, 17:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
När vi sedan 10 juni 2020 gavs möjlighet att kontrollera vittnesmålen så visar det sig att det inte är mycket alls som stämmer signalementsmässigt mellan mannen som Anki/Anneli ska ha sett och nämnde A.A.

Detta med polis och A.A är något från Alsén där en av gymbesökarna i Upplands Väsby känt igen A.A.

Flickornas vittnesmål ger inte mycket stöd för A.A.
Hela deras vittnesmål är också ytterst tveksamt då båda beskriver en film som hade premiär först 1987.
(FB) Vem var Dekorimamannen?

Nu vet jag inte exakt hur Avsan såg ut på den tiden, men lite överrenstämmande är det väl i alla fall. Och man kan inte räkna med allt allt är rätt i ett förhör efter så lång tid. Men med så mycket specifik information borde det väl vara ganska lätt att identifiera den där mannen om han finns.

Sen håller jag med om att flickornas vittnesmål är lite tveksamt minst sagt. Men som sagt skulle det vittnesmålet få en helt annan tyngd om det visade sig att han var där.
Citera
2022-08-17, 17:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu vet jag inte exakt hur Avsan såg ut på den tiden, men lite överrenstämmande är det väl i alla fall. Och man kan inte räkna med allt allt är rätt i ett förhör efter så lång tid. Men med så mycket specifik information borde det väl vara ganska lätt att identifiera den där mannen om han finns.

Sen håller jag med om att flickornas vittnesmål är lite tveksamt minst sagt. Men som sagt skulle det vittnesmålet få en helt annan tyngd om det visade sig att han var där.

Precis, håller med. Det finns folk här i tråden som letar reda på personer med klart färre signalement.

Med signalement avsåg jag inte enbart utseende utan alla uppgifter. Avsan har hela tiden bott söder om stan o.s.v.
Citera
2022-08-17, 17:31
Medlem
De här finska tjejernas vittnesmål är en skröna !
Det föddes på en finlandskryssning där en mindre nogsam privatspanare överdrev deras berättelse till att bli en sanning!
Det har skrivits mycket om de här på tråden sök och finn!
Inget att lägga energi på!
Citera
2022-08-17, 17:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Precis, håller med. Det finns folk här i tråden som letar reda på personer med klart färre signalement.

Med signalement avsåg jag inte enbart utseende utan alla uppgifter. Avsan har hela tiden bott söder om stan o.s.v.

Det skulle ju vara skönt om de här flickorna kunde träda fram och bekräfta om förhören stämmer eller inte.

Det kan ju också tänkas att A bara liknar mannen från gymmet och likt honom talar finska/estniska.

Eller så är allt hittepå, från flickornas sida eller polisen. Men den här stenen blir ju lite extra värd att vända på om man kan bekräfta samtalen om A vid mordplatsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in