2022-08-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunixa
Du fattar ju nada som vanligt. Pengarna har redan betalats in som avgifter till SVK. De ska bara betalas tillbaka, ingen ny skatt.
Fjolla

Du har gått på sossarnas lögner hör jag. Svenska kraftnät är en statlig myndighet. Deras pengar är statens. Det finns inga skatter och avgifter som är öronmärkta, utan allt går ner i statens svarta hål. Om inte dessa pengar betalas ut till välbeställda villaägare så kan de användas till något annat, alternativt ge utrymme att sänka skatterna för både Göran och Stina. Inte för att S kommer göra det..
Citera
2022-08-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
En trea i Gbg ligger i budgivning. Trea st budar och just nu uppe i 50k mindre än all time high + att denna lägenhet är en våning nedanför.

Knappast prisras. Folk budar som galningar nu även på större bostäder.
Grannen är såklart lyrisk. Vi bor ovanför :-D

Jag kikade på ett antal lägenheter (1-2or) i vasastan, sthlm som det nu är budgivning på. Nästan alla har högre bud än utgångspriset.
Citera
2022-08-17, 15:25
Medlem
Regeringen lovar 30 miljarder i elstöd i vinter. Inte ens jag hade väntat mig så mycket.

Har domedagsprofeterna i tråden ens kvar några tänder efter allt gnisslande? :-D
Citera
2022-08-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Så höga boräntor bör svenskarna räkna med 16/8-2022

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/sa-hoga-borantor-bor-svenskarna-rakna-med/

Handelsbanken håller inte med Flanders att hushållen, säljare och köpare tagit höjd för räntehöjningarna.

Nu är du bara förvirrad. De tror ju inte ens corona uppgången är i fara. Väldigt mild ”krasch” måste jag säga.
Citera
2022-08-17, 15:31
Medlem
foxxis avatar
Vi har en till räntehöjning i september och sedan tror jag Rb inte orkar mer för i år. Kanske blir en liten dipp och sedan är vi igång igen med budkrigen och priserna går på nytt uppåt med nya ATH eller priserna planar ut tills räntorna går ner under 2023.

Nu när elräkningen är säkrad så andas nog de flesta ut...
Citera
2022-08-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vi har en till räntehöjning i september och sedan tror jag Rb inte orkar mer för i år. Kanske blir en liten dipp och sedan är vi igång igen med budkrigen och priserna går på nytt uppåt med nya ATH eller priserna planar ut tills räntorna går ner under 2023.

Nu när elräkningen är säkrad så andas nog de flesta ut...

Det är väl ekonomin om något som ”inte orkar mer för i år”. Håller sig ekonomin stark så kommer ju rb rimligtvis fortsätta höja för att få prisstabilitet likt det FED kommunicerat.

Huvudscenariot kan väl knappast vara att inflationen magiskt letar sig ner till målet med dessa ändå ganska fjuttiga höjningar utan en smäll för konjunkturen. Den sortens mjuklandning känns väl inte jättetrolig.

Eller vad är tesen till ATH inom så kort tidsperiod
Senast redigerad av job230ge 2022-08-17 kl. 15:56.
Citera
2022-08-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Regeringen lovar 30 miljarder i elstöd i vinter. Inte ens jag hade väntat mig så mycket.

Har domedagsprofeterna i tråden ens kvar några tänder efter allt gnisslande? :-D

Det är ju jättebra detta, exportera mera el och ge pengarna till svenska folket. Kanon
Citera
2022-08-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunixa
Det är ju jättebra detta, exportera mera el och ge pengarna till svenska folket. Kanon

Det sjuka är ju att de som tagit kostnader att isolera, dra bergvärme, solceller mm inte går över taket och får noll kronor. Medan de som slöat och sitter och eldar direktverkande el får 10000tals kronor tillbaka.
Citera
2022-08-17, 16:29
Medlem
Teus avatar
Citat:

Inte ett dugg. Nog för att en stabilisering av elpriserna påverkar husmarknaden, i synnerhet objekt som har sunkig isolering och uppvärmning, så är det fortfarande som så att lånen blivit dyrare och elpriserna i dagsläget är betydligt högre än vad som får anses vara rimligt. Att i en situation som sådan gå på uppenbart valfläsk från en regering som med högsta sannolikhet inte kommer sitta kvar efter valet är minst sagt diffust. Din elräkning går inte ner för att Maggan går ut och pratar siffror i Aftonbladet. Särskilt inte när det är valår.

Jag tror det kommer ske någon slags subventionering från regeringen rörande elprisen (Oavsett vem som bildar regering efter valet dvs.) men ingen vet hur en sådan subventionering kommer se ut. Detta kommer möjligen påverka bostadspriserna, men det sker isf. först när ett förslag är på plats och folk känner sig trygga i att det kommer stanna kvar. Vidare ska det vara väldigt tydligt för samtliga att ett sådant förslag kan ta lång tid att implementera. Snabblösningarna som kom förra vintern var knappast genomtänkta och ledde nästan till ett uppror i Skåne. Ska man ha en bra lösning som folk kan bygga förtroende för så kan mycket väl vara som så att vinter-smockan redan landat och dom som kommer ut ur det hela med ekonomin i behåll är människor som avvaktat med att köpa bostad till efter vintern.
Citera
2022-08-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Inte ett dugg. Nog för att en stabilisering av elpriserna påverkar husmarknaden, i synnerhet objekt som har sunkig isolering och uppvärmning, så är det fortfarande som så att lånen blivit dyrare och elpriserna i dagsläget är betydligt högre än vad som får anses vara rimligt. Att i en situation som sådan gå på uppenbart valfläsk från en regering som med högsta sannolikhet inte kommer sitta kvar efter valet är minst sagt diffust. Din elräkning går inte ner för att Maggan går ut och pratar siffror i Aftonbladet. Särskilt inte när det är valår.

Jag tror det kommer ske någon slags subventionering från regeringen rörande elprisen (Oavsett vem som bildar regering efter valet dvs.) men ingen vet hur en sådan subventionering kommer se ut. Detta kommer möjligen påverka bostadspriserna, men det sker isf. först när ett förslag är på plats och folk känner sig trygga i att det kommer stanna kvar. Vidare ska det vara väldigt tydligt för samtliga att ett sådant förslag kan ta lång tid att implementera. Snabblösningarna som kom förra vintern var knappast genomtänkta och ledde nästan till ett uppror i Skåne. Ska man ha en bra lösning som folk kan bygga förtroende för så kan mycket väl vara som så att vinter-smockan redan landat och dom som kommer ut ur det hela med ekonomin i behåll är människor som avvaktat med att köpa bostad till efter vintern.

Du lär dig inget av historien och sitter och maler på lika ignorant. Elpriserna kommer få tak vilket kommer skydda alla slösare.

Amorteringskravet kommer ryka direkt vid behov.

I början av covid satt alla precis som du gör nu och försökte idiotförklara oss sansade som försökte förklara hur politiken fungerar. Vi kommer få rätt igen och du kommer krypa in under en sten för att dyka upp igen i nästa kris och tjata om att nu är det kört politikerna kommer inget göra etc
Citera
2022-08-17, 16:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Du lär dig inget av historien och sitter och maler på lika ignorant. Elpriserna kommer få tak vilket kommer skydda alla slösare.

Amorteringskravet kommer ryka direkt vid behov.

I början av covid satt alla precis som du gör nu och försökte idiotförklara oss sansade som försökte förklara hur politiken fungerar. Vi kommer få rätt igen och du kommer krypa in under en sten för att dyka upp igen i nästa kris och tjata om att nu är det kört politikerna kommer inget göra etc
Och du läser inte vad jag skriver.

Det kommer absolut komma till någon slags subventionering av elpriserna i framtiden men ingen vet när dom kommer att införas eller hur dom kommer vara utformade. Att bli våt i trosorna för Maggan gått ut och sagt 30 miljarder är minst sagt korkat.
Citera
2022-08-17, 16:41
Medlem
Citat:
Det sjuka är ju att de som tagit kostnader att isolera, dra bergvärme, solceller mm inte går över taket och får noll kronor. Medan de som slöat och sitter och eldar direktverkande el får 10000tals kronor tillbaka.

Har du ens testat att höra av dig till någon som installerar solceller eller värmepumpar senaste året? Förra vintern gjorde att det i stort sett är omöjligt att ens få ut någon att göra dessa jobb.

Det är inget naturligt läge just nu och sett till att staten inte tagit sitt ansvar att förbättra infrastrukturen de senaste 10 åren så är det inte mer än rätt att pengarna går tillbaka. Pengar som skulle ha gått till att fixa dessa problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in