Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Regeringen lovar 30 miljarder i elstöd i vinter. Inte ens jag hade väntat mig så mycket.
Har domedagsprofeterna i tråden ens kvar några tänder efter allt gnisslande? :-D
Inte ett dugg. Nog för att en stabilisering av elpriserna påverkar husmarknaden, i synnerhet objekt som har sunkig isolering och uppvärmning, så är det fortfarande som så att lånen blivit dyrare och elpriserna i dagsläget är betydligt högre än vad som får anses vara rimligt. Att i en situation som sådan gå på uppenbart valfläsk från en regering som med högsta sannolikhet inte kommer sitta kvar efter valet är minst sagt diffust. Din elräkning går inte ner för att Maggan går ut och pratar siffror i Aftonbladet. Särskilt inte när det är valår.
Jag tror det kommer ske någon slags subventionering från regeringen rörande elprisen (Oavsett vem som bildar regering efter valet dvs.) men ingen vet hur en sådan subventionering kommer se ut. Detta kommer möjligen påverka bostadspriserna, men det sker isf. först när ett förslag är på plats och folk känner sig trygga i att det kommer stanna kvar. Vidare ska det vara väldigt tydligt för samtliga att ett sådant förslag kan ta lång tid att implementera. Snabblösningarna som kom förra vintern var knappast genomtänkta och ledde nästan till ett uppror i Skåne. Ska man ha en bra lösning som folk kan bygga förtroende för så kan mycket väl vara som så att vinter-smockan redan landat och dom som kommer ut ur det hela med ekonomin i behåll är människor som avvaktat med att köpa bostad till efter vintern.