2022-08-16, 21:39
  #201121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Du menar som alla de där fd NATO soldaterna som är på semester i Ukraina nu?

nä, putins militär, de invarderade och ockuperade krim och donbass 2014, (de misslyckades dock med kherson och odessa)
Citera
2022-08-16, 21:42
  #201122
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra nyheter. Putin underskattar väst som han tolkat som svaga och obeslutsamma p.g.a. jobbig demokrati etc. Han trodde han hade köpt tyskarna för evigt så att de skulle vara tvungna att fortsätta att köpa hans gas. Men vi ställer om oss fortare än vad Putin gör.

I vinter öppnar en ny pipeline från Norge till Polen som ersätter RyZZk gas.

The Baltic Pipe opening ceremony will be held on September 27 at the Mieczyslaw Karlowicz Philharmonic Hall in Szczecin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Baltic_Pipe#:~:text=The%20Baltic%20Pipe%20is%20a,S ea%20to%20Poland%20via%20Denmark.

The Baltic Pipe will have the capacity to replace the roughly 60% of Polish gas imports coming from Russia via the Yamal pipeline.[24]
Citera
2022-08-16, 21:43
  #201123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast om de alternativa leverantörerna redan har leveransproblem vilket många verkar ha så vet du ju vad som händer…
Ryssarna är eller var enorma leverantörer av många råvaror jämfört med de flesta andra länder…

nej, ryssland var den prioriterade leverantören enligt sin MFC/MFN status.

där har du även skälet till att vi kan skära av ryssland och endå bibehålla en fin BNP tillväxt och lägre prier än innan kriget.

men visst corona kommer vi ju inte undan, och kriget hjälper ju inte precis till, men det är minst sagt obetydligt i sammanhanget.
Citera
2022-08-16, 21:43
  #201124
Medlem
Tvonds avatar
Från Army Expo 2022

Rysslands representant

Citat:
Our weapons are years, and maybe decades ahead of their foreign analogues, and significantly surpass them in terms of tactical and technical characteristics''
Citera
2022-08-16, 21:43
  #201125
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sickna tokdårar! Men de är väl vana vid hög radioaktivitet, kanske tror de är immuna till och med? Allt är möjligt för en knarkande president…
Vad tänker du om att ryssarna stationerar militär vid kärnkraftverken och sedan attackerar Ukraina därifrån?
Bra eller anus?
Citera
2022-08-16, 21:45
  #201126
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Problemet är att inte hela Ukraina ville vara med i EU. Många ryssar kände sig hotade (liknande Balkan eller Nordirland).

De ryssar som kände mer tillhörighet med Ryssland, på Krim och i Donbass ville bryta sig ur Ukraina och gå sin egen väg (liksom Skottland vill göra i UK).

Ukraina totalvägrade att de skulle få lämna Ukraina och valde istället att starta krig sina egna medborgare i Donbass. Ukraina besköt till och med sina egna medborgare med artilleri.

Ukraina gjorde precis det som de beskyller Ryssland för. EU satte Ukraina i en helt omöjlig situation då de tvingades välja mellan EU och Ryssland.

Därefter valde USA/ EU och NATO att till och med stödja Azovbrigaderna i kriget mot Donbass med vapen och utbildning. Droppen var när de ville ha med Ukraina i NATO.

Här kan du se klipp hur USA senatorer vill planerar för krig i Ukraina.

https://youtu.be/JeWHviwLMy8

Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du glömde delen när det började dyka upp ryska soldater med ryska vapensystem men utan förbandstecken i dessa områden?

Visserligen jävligt poppis att semestra i Ukraina men man brukar inte ta med sig sitt BUK system på semestern.
Väl talat!
Lögnhalsens gröna uniformerade män som inte var Ryska
Om den för oss svårbegripliga utbredda lögnkulturen i Ryssland:
Medan en rysk invasion av Krim skedde förnekade Vladimir Putin inför den samlade pressen all kännedom om ryska truppers närvaro. Männen i omärkta gröna uniformer var ”lokala självförsvarstyrkor”, förklarade han med ett litet leende.

Några månader senare berättade han stolt att det visst var ryska trupper som hade sett till att Krim återförenades med fosterlandet. https://www.glasnost.se/2015/i-ryssland-finns-ingen-sanning/
Citera
2022-08-16, 21:45
  #201127
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
I vinter öppnar en ny pipeline från Norge till Polen som ersätter RyZZk gas.

The Baltic Pipe opening ceremony will be held on September 27 at the Mieczyslaw Karlowicz Philharmonic Hall in Szczecin.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Baltic_Pipe#:~:text=The%20Baltic%20Pipe%20is%20a,S ea%20to%20Poland%20via%20Denmark.

The Baltic Pipe will have the capacity to replace the roughly 60% of Polish gas imports coming from Russia via the Yamal pipeline.[24]

Jag njuter med mitt aktieinnehav i Equinor
Citera
2022-08-16, 21:49
  #201128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad tänker du om att ryssarna stationerar militär vid kärnkraftverken och sedan attackerar Ukraina därifrån?
Bra eller anus?
Självklart inte bra. Men måste ukrainarna sikta på kärnbränslet?
Citera
2022-08-16, 21:50
  #201129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag tror många i USA vill att Ryssland vinner kriget så snart som möjligt eftersom de är emot globalismen och är för “america first”

De som är för Ukraina är samma personer som har pride flaggor och BLM skyltar i sina trädgårdar. Nu har de satt upp ukraina flaggor också. Jag har 2 sådana på min gata.

Putin och Trump strävar efter samma mål, i första hand makt till sig själva allt annat är sekundärt.
Citera
2022-08-16, 21:50
  #201130
Medlem
Reimers avatar
Koncentrationen av orcher ger ju faktiskt Ukraina nya möjligheter att göra livet surt för ockupanterna.

Citat:
Ukrainian artillery continues to target Russian troop concentrations across the Zaporizhzhia frontline tonight.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1559623253701890049
Citera
2022-08-16, 21:51
  #201131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Väl talat!
Lögnhalsens gröna uniformerade män som inte var Ryska
Om den för oss svårbegripliga utbredda lögnkulturen i Ryssland:
Medan en rysk invasion av Krim skedde förnekade Vladimir Putin inför den samlade pressen all kännedom om ryska truppers närvaro. Männen i omärkta gröna uniformer var ”lokala självförsvarstyrkor”, förklarade han med ett litet leende.

Några månader senare berättade han stolt att det visst var ryska trupper som hade sett till att Krim återförenades med fosterlandet. https://www.glasnost.se/2015/i-ryssland-finns-ingen-sanning/

Skulle det vara en hemlighet att Ryssland hade militär och flygbaser på Krim och hela Svartahavsflottan i Sevastopol?

De behövde ju bara gå ut på gatan från militäranläggningarna.

Det var inte som om de flögs in till Krim eller liknande.
Citera
2022-08-16, 21:52
  #201132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Från Army Expo 2022

Rysslands representant

Man lider ändå lite med dem. Att försöka sälja rysk krigsteknik i nuläget måste vara som att försöka sälja ett parti parabolantenner eller skrivmaskiner. Och inte bara är produkterna förmodat utdaterade och usla utan det är i princip uteslutet att leverantören (Ryssland) kommer kunna leverera inom ca två decennier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in