2022-08-16, 09:04
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Okej men har de tillstånd att sätta dom var dom vill eller söker dom tillstånd på varje ställe?
Du har rätt, är nog inte svårare än så då.

Politiska partier ansöker om tillstånd hos polisen på kommunal nivå, där alla premisser framkommer (t.ex. att inte affischera på stolpar med trafikmärken, inte närmre än 30 m från korsning m.m.). Inte sällan får samtliga registrerade partier ett gemensamt tillstånd som börjar gälla fr.o.m. samma dag och klockslag – vilket är orsaken till att ”alla” affischer dyker upp samtidigt, då det gäller att sitta på hanen för att kunna lägga beslag på de bästa platserna.

Därutöver finns även den kommunala ordningsstadgan att ta i beaktande, där det inte sällan regleras hur länge affischerna får sitta uppe. Det är inte ovanligt att alla affischer måste vara bortplockade inom en vecka efter valet och där varje affisch som kommunen själv tar ned efter detta datum, debiteras respektive partis lokalförening. Något annorlunda än med dina klistermärken, med andra ord.

/AI
Citera
2022-08-16, 09:08
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Följer. Är de lagligt att rita på de? Om de lagligt att bränna flaggor och koranen så måste de falla under yttrandefriheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är skadegörelse att rita på dem. De som bränner flaggor och koraner har själva anskaffat dessa så det är inte skadegörelse.

Precis. Affischerna är privat egendom, vilka är anskaffade och ägs av partierna själva. Har jag ett budskap från KD på min bil, som jag lagligen har ställt på en offentlig parkering, ger det inte dig rätten till att krossa min ruta eller att repa lacken.

/AI
Citera
2022-08-16, 09:09
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu minns jag inte alla detaljer, men du får inte sätta upp affischer om du inte representerar partiet och dessutom måste de vara valbara i kommunen (eller till regionen?).
Klistermärken tror jag inte att man kan få tillstånd till, eftersom de ska tas ner igen inom ett visst datum, och klistermärken har en tendens att sitta kvar.
Det finns vanligtvis lokala direktiv och regler som anger var affischerna får sättas upp, det är därför de ofta är samlade på samma ställen.

Så var det i alla fall för 15-20 år sedan när jag var aktiv.

Ja det är på samma sätt nu.

Varje parti ansöker hos polisen om tillstånd att sätta ut affischer. Vanligen sitter de på lyktstolpar, som tillhör kommun eller vägverket (beroende på om det är en kommunal väg eller inte) eller bredvid vägen som också är kommunalt.
Kommunen är remissinstans och säger till polisen vad de tycker, men det är polisen som fattar beslut och ger tillstånd.
Vanligen får politikerna sätta upp från ett par veckor in i augusti till en vecka efter valet.
Citera
2022-08-16, 11:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Följer. Är de lagligt att rita på de? Om de lagligt att bränna flaggor och koranen så måste de falla under yttrandefriheten.
Att du köper en flagga eller en koran och bränner upp kan vara okej för yttrandefriheten. Går du in i grannens trädgård och sätter eld på hans flagga eller går till biblioteket och bränner upp bibliotekets exemplar av koranen så är det skadegörelse.
Samma sak när det gäller valaffisher. Gör du en egen moderataffish och klottrar sönder den = lagligt. Klottrar du ner moderataffishen som dom satt upp på en reklampelare så är det skadegörelse eftersom du förstör annans egendom.
Citera
2022-08-16, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Eller olagligt, och isf vad rubriceras det som för brott?
Kan inte alla dessa jävla posters klassas som nedskräpning när jag vet att det är brottsligt att sätta upp klistermärken?
Är det fritt fram att skräpa ner innan valet i den sk demokratins namn?

Partier söker tillstånd för att få affischera, och förutsatt att de blir beviljade ett tillstånd vilket de i regel blir får du inte ta ned, förstöra eller förvanska deras affischer. Och varför skulle du?
Citera
2022-08-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Affischerare som sätter upp affischer i Stockholm för spelningar o andra kulturevenemang får böter av polisen, de beslagtar även de affischer personen i fråga har på sig.

Bekant med en snubbe som sätter upp såna där affischer och det går jämt surgubbar efter honom p river ner dom och de är lagligt.

Så jag drar slutsatsen att all sorts affischering ses som nedskräpning, även om de politiker som gör reklam för sina parti. Ser för jävligt ut i stan nu med alla jävla affischer på politiker med tomma ord på.
Slutsatsen du ska dra är att affischering med tillstånd är tillåtet, och utan är det det inte.

Ganska enkelt va?
Citera
2022-08-16, 14:35
Medlem
https://lawline.se/answers/far-man-plocka-ner-andras-valaffischer

Olagligt men tror inte faran är polisen. I värsta fall några kronor i böter. Svider i plånboken men troligtvis inte ens det.

Det som man bör se som den större risken när man river ner politiska motståndares budskap är sympatin hos väljare handlingen väcker. Den som utsätts för brott får sympati när det rapporteras om. Så biter nog dig i baken när tidningar i flera städer rapporterar om en egentligen liten handling i en obetydlig kommun. Så vill man göra det här så ska man nog försöka riva ner sitt eget partis affischer men få det att se ut som att det är motståndarsidan som gjort det.
Citera
2022-08-16, 14:37
Medlem
FuckSnakePlisskens avatar
Det heter valsabotage eller liknande och har fängelse i straffskalan.
Citera
2022-08-16, 17:16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Affischerare som sätter upp affischer i Stockholm för spelningar o andra kulturevenemang får böter av polisen, de beslagtar även de affischer personen i fråga har på sig.

Bekant med en snubbe som sätter upp såna där affischer och det går jämt surgubbar efter honom p river ner dom och de är lagligt.

Så jag drar slutsatsen att all sorts affischering ses som nedskräpning, även om de politiker som gör reklam för sina parti. Ser för jävligt ut i stan nu med alla jävla affischer på politiker med tomma ord på.
Att riva ner valaffisher är olagligt. Helt annan sak än annan affischering.
Citera
2022-08-16, 17:22
Medlem
Ganonitos avatar
Skillnaden är väl att partierna har betalat kommunen för att få annonsera. Det har inte de som sätter upp Bajenklistermärken.
Citera
2022-08-16, 17:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skillnaden är väl att partierna har betalat kommunen för att få annonsera. Det har inte de som sätter upp Bajenklistermärken.

Nej man har inte betalt kommunen, man har sökt tillstånd hos polisen och fått det. Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå att om man har tillstånd får man sätta upp saker och om man inte har tillstånd får man inte sätta upp saker.

Sedan får man inte ta ner saker på någon annans mark oavsett om det finns tillstånd eller inte.
Citera
2022-08-16, 18:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Om du är vänsteranhängare och river ner högeraffischer heter det "civil olydnad" och är helt ok. Är du högervriden och river ner vänsteraffischer så är det "odemokratiska handlingar" och du straffas hårt.
Att förstöra valaffisher är skadegörelse och valsabotage oavsett var dom vänstervridna som väljer att riva ner dem kallar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in