2022-08-15, 23:29
Bannlyst
Eller olagligt, och isf vad rubriceras det som för brott?
Kan inte alla dessa jävla posters klassas som nedskräpning när jag vet att det är brottsligt att sätta upp klistermärken?
Är det fritt fram att skräpa ner innan valet i den sk demokratins namn?
Citera
2022-08-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Kan inte alla dessa jävla posters klassas som nedskräpning när jag vet att det är brottsligt att sätta upp klistermärken?

Följer. Är de lagligt att rita på de? Om de lagligt att bränna flaggor och koranen så måste de falla under yttrandefriheten.
Citera
2022-08-15, 23:56
Bannlyst
Jag läste att det kan gå underegenmäktigt förfarande att ta ner, men varför gäller då inte klistermärken etc?

Jag får inte sätta upp ett tex bajenmärke 10x10cm på en stolpe men jag får sätta upp en V/SD poster på 50x100cm och tex blockera synen från en bro till tåget som barn gärna vill se? Ni fattar grejen.
Citera
2022-08-16, 00:03
Medlem
burialhexs avatar
Citat:

Affischerare som sätter upp affischer i Stockholm för spelningar o andra kulturevenemang får böter av polisen, de beslagtar även de affischer personen i fråga har på sig.

Bekant med en snubbe som sätter upp såna där affischer och det går jämt surgubbar efter honom p river ner dom och de är lagligt.

Så jag drar slutsatsen att all sorts affischering ses som nedskräpning, även om de politiker som gör reklam för sina parti. Ser för jävligt ut i stan nu med alla jävla affischer på politiker med tomma ord på.
Citera
2022-08-16, 00:13
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Jag läste att det kan gå underegenmäktigt förfarande att ta ner, men varför gäller då inte klistermärken etc?

Jag får inte sätta upp ett tex bajenmärke 10x10cm på en stolpe men jag får sätta upp en V/SD poster på 50x100cm och tex blockera synen från en bro till tåget som barn gärna vill se? Ni fattar grejen.

Har du tillstånd att sätta upp klistermärkena?
Nej.
Har de politiska partierna tillstånd att sätta upp valaffischerna under en viss period?
Ja.

Svårare än så är det inte.
Citera
2022-08-16, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej.
Har de politiska partierna tillstånd att sätta upp valaffischerna under en viss period?
Ja.

Okej men har de tillstånd att sätta dom var dom vill eller söker dom tillstånd på varje ställe?
Du har rätt, är nog inte svårare än så då.
Citera
2022-08-16, 00:29
Bannlyst
Citat:
Nej.
Ja.

Så det är okej att sätta upp NMR och AFS klistermärken under samma period? Det är politiska partier.
Citera
2022-08-16, 00:41
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Så det är okej att sätta upp NMR och AFS klistermärken under samma period? Det är politiska partier.

Nu minns jag inte alla detaljer, men du får inte sätta upp affischer om du inte representerar partiet och dessutom måste de vara valbara i kommunen (eller till regionen?).
Klistermärken tror jag inte att man kan få tillstånd till, eftersom de ska tas ner igen inom ett visst datum, och klistermärken har en tendens att sitta kvar.
Det finns vanligtvis lokala direktiv och regler som anger var affischerna får sättas upp, det är därför de ofta är samlade på samma ställen.

Så var det i alla fall för 15-20 år sedan när jag var aktiv.
Citera
2022-08-16, 00:47
Bannlyst
Citat:
Nu minns jag inte alla detaljer, men du får inte sätta upp affischer om du inte representerar partiet och dessutom måste de vara valbara i kommunen (eller till regionen?).
Klistermärken tror jag inte att man kan få tillstånd till, eftersom de ska tas ner igen inom ett visst datum, och klistermärken har en tendens att sitta kvar.
Det finns vanligtvis lokala direktiv och regler som anger var affischerna får sättas upp, det är därför de ofta är samlade på samma ställen.

Så var det i alla fall för 15-20 år sedan när jag var aktiv.

Alright, jag tror att jag förstår grejen nu. Tack.
Citera
2022-08-16, 05:35
Medlem
lirpa90s avatar
I Eskilstuna anmäls det till polisen iaf

Citat:
I fredags började Miljöpartiet sätta upp valaffischer runt om i Eskilstuna med omnejd. På måndagsmorgonen var hälften nedrivna. Nu är sabotaget polisanmält. "Det är jättetråkigt och ett hot mot demokratin", säger Linus Lakso gruppledare för Miljöpartiet i Eskilstuna.

https://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/miljopartiets-valaffischer-i-eskilstuna-vandaliserade-sabotaget-polisanmalt-det-har-maste-vi-ta-kraf ttag-emot/r43zxp1j
Citera
2022-08-16, 07:46
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2022-08-16, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Följer. Är de lagligt att rita på de? Om de lagligt att bränna flaggor och koranen så måste de falla under yttrandefriheten.

Det är skadegörelse att rita på dem. De som bränner flaggor och koraner har själva anskaffat dessa så det är inte skadegörelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in