2022-08-16, 12:22
  #200821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Exakt. Ryssland har ju redan bevisat detta genom att skjuta ner en egen Su-34.
https://twitter.com/LanguageIearner/status/1549153146559008768

Vi såg det när Iran (i grunden ryska system) sköt ner en Ukrainsk civil B737.

Nedskjutningen av MH17 av Ryska separatister.

Alla är misstag.

Jag glömde säga även väst har skjutit ner sina egna flygplan. Olyckor sker. Bland de svåraste miljöerna i flyga i är när båda sidor har luftvärnssystem i området.

ex

2 April 2003 – F/A-18C Block 46 Hornet 164974 of VFA-195 is shot down by a US Patriot missile, killing the pilot

23 March 2003 – Tornado GR.4A ZG710 'D' of 13 Squadron is shot down by a US Patriot missile, killing the pilot and navigator

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aviation_shootdowns_and_accidents_during_t he_Iraq_War

Det som händer är att transpondern på flygplanet som talar om för luftvärnsystemet inte gör det.

Lägg där till att ryska piloter har mindre flygtid och träning än NATO.
Citera
2022-08-16, 12:26
  #200822
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag glömde säga även väst har skjutit ner sina egna flygplan. Olyckor sker. Bland de svåraste miljöerna i flyga i är när båda sidor har luftvärnssystem i området.

ex

2 April 2003 – F/A-18C Block 46 Hornet 164974 of VFA-195 is shot down by a US Patriot missile, killing the pilot

23 March 2003 – Tornado GR.4A ZG710 'D' of 13 Squadron is shot down by a US Patriot missile, killing the pilot and navigator

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aviation_shootdowns_and_accidents_during_t he_Iraq_War

Det som händer är att transpondern på flygplanet som talar om för luftvärnsystemet inte gör det.

Lägg där till att ryska piloter har mindre flygtid och träning än NATO.

Du svarade redan på den där.

Olyckorna är ändå runt 20 år gamla. De jag tog upp gällande ryska system är nyare. Ryska system är föråldrade.
Citera
2022-08-16, 12:26
  #200823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, och om ryska plan eller robotar skulle försöka attackera sverige, så kommer följande att ske:

https://youtu.be/RDJgQErMSdA
(16.15 in i klippet)

Jag hoppas att även Ukraina kommer att få tillgång till patriot-pac 3 systemet. Men, som framgår av klippet i övrigt: Det är ett komplext system som kräver en lång utbildningstid. Det svenska systemet är redan semi-operativt, men det kommer att dröja ända till 2025 innan en av våra luftförsvarsbataljoner är helt operativa med patriot. Förhoppningsvis så kommer då vår andra luftförsvarsbataljon att börja utrustas med patriotsystemet då.

Nu är det inte så att ryssarna om de anföll Sverige att de skulle komma inflygande. Utan de skulle starta med X antal missiler och även sabotageförband.

Alla luftvärnssystem både väst och Öst har svagheter. Det tar lite tid att lista ut vad det är. NATOS problem är väl egentligen att man har ganska lite luftvärn. Då man de senaste 70åren har kontrolerat luften.
Citera
2022-08-16, 12:30
  #200824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du svarade redan på den där.

Olyckorna är ändå runt 20 år gamla. De jag tog upp gällande ryska system är nyare. Ryska system är föråldrade.

Men det beror kanske på att västs piloter inte ofta har flugit i miljöer det finns samtidigt

1 Eget luftvärn

2 Fientligt luftvärn

3 Fientligt flyg

4 Eget flyg

Efter Irakkriget så var det ju mest att spränga pyjamaskillar med skägg i luften.

Amerikanska system är också gamla i grunden.
Citera
2022-08-16, 12:35
  #200825
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu har jag läst artikeln av Marinus i amerikanska Marine Corps Gazette.

Take-aways:
Ryssarna använder “redundant supply lines”.
“Marinus” definierar inte Kiev-operationen som fint, men som raid.
Iwo Jima tog 5 veckor av attrition (Popasna tog 8 veckor).

Två nyckelcitat:
“In particular, the threat posed by the raids delayed the movement of Ukrainian forces into the main theater of the war until the Russians had deployed the artillery units, secured the transporting network, and accumulated the stocks of ammunition needed to conduct a long series of big bombardments.”

“This delay also ensued that, when the Ukrainians did deploy additional formations to the Donbass region, the movement of such forces, and the supplies needed to sustain them, had been rendered much more difficult by the ruin wrought upon the Ukrainian rail network by long-range guided missiles. In other words, the Russians conducted a brief campaign of maneuver in the north, in order to set the stage for a longer, and, ultimately more important, campaign.

Analys
Antag att Ryssarna inte raidat, men istället tagit alla sina styrkor och kört in i Donbass.
De hade inte velat anfalla med dem ändå; det är mer effektivt att låta artilleriet nöta ner motståndaren.

Men vad hade denne gjort, när eller innan attrition war varit ett faktum? Gått till motanfall? Man ser inte mycket skillnad på nu, och på vad som hände strax efter avslutad Kiev-offensiv - varken i ryskt eller ukrainsk förmåga och taktik.

Ett bättre argument, som Marinus inte anför, är väl understödjandet av Mariupol. Det hade kanske ukrainarna kunnat dra ut på om de haft fler tillgängliga styrkor som inte bands i Kiev/nordöst.

Jag tycker inte artikeln är så övertygande i sin bedömning av om Kiev-operationen rent militärt verkade till ryssens fördel eller nackdel. Men den är ändå läsvärd, som en normalt tänkande människa som diskuterar vad som hände, utan att vara en del av propagandamaskinen.
Iden att anfallet mot Kiev var en fint för att binda styrkor är och förblir ett patetiskt försök att sätta läppstift på grisen. Ryssland offrade inte bara sitt elitförband VDV vid Hostomel, de blödde dussintals redan underbemannade BTG vita på nordfronten. Om vi till detta lägger den publicerade pressreleasen om seger, paraduniformerna i bagaget, samt Putins tal om att ”denazifiera Ukraina”, alltså inte Donbas, då är slutsatsen uppenbar: Ryssland hoppades störta Ukrainas regering på ett par dagar och sedan ta över hela ellet delar av landet.

Det märkliga med Rysslandkramarna och övriga nyttiga idioters argumentation (syftar inte på dig!) är att det inte var något fel på den planen. Det hade naturligtvis varit eminent för Putin om man kunnat slå ut Ukraina på ett par dagar. Så varför vill man förneka att det var Kremls plan?

Problemet är att så fort Ukraina gjorde motstånd så var kriget redan förlorat för Ryssland. Det finns nu inget rimligt slut som inte innefattar en djupt fientlig granne i söder med >30 miljoner invånare som kommer att föra hat mot Ryssland vidare i generationer och vända sig mot väst. Till detta kommer sanktioner, kostnaden för pteruppbyggnad i Donbas och ev. krigsskadestånd. Man skall vara bra sugen på kolgruvor och stålverk i Donbas för att tycka det är en bra deal.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-08-16 kl. 12:39.
Citera
2022-08-16, 12:39
  #200826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du menar att marknaden för billiga stabila kinesiska cyklar blir enorm i avsaknaden av bilar?
Nej jag pratade specifikt om bilar vilket de flesta säkert förstod.
Citera
2022-08-16, 12:42
  #200827
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man skall vara bra sugen på kolgruvor och stålverk i Donbas för att tycka det är en bra deal.
Det kanske mest tragiska med detta är att ryssar/ukrainare innan kriget såg varandra som broderfolk och att det finns familjeband som går över gränserna.
Familjeband som förhoppningsvis inte slits itu av hatet
__________________
Senast redigerad av borriz 2022-08-16 kl. 12:44.
Citera
2022-08-16, 12:44
  #200828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Det här är avsett för indoktrinerade som dig Nibiru2011 som är så marinerade i lögner att ni förlorat förmågan att se ljuset.

.Mytomanen framställs som boende i ett palats på 77 kvm?
På pappret tjänar Putin mindre än Magdalena Andersson. Den enda bostad han äger är en 77 kvadratmeter stor lägenhet. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putin-kan-vara-varldens-nast-rikaste-man
Inte nog för att utsugarnas utsugare är en av världens rikaste män, Vladimir Putin.
Självklart har han andra boenden precis som vi här i Sverige har flådiga Sagerska Palatset för vår statsminister...
Finns det bevis för att Putin skulle vara världens rikaste? Nej det är så klart bara en myt, spridd av rysshatare och CIA..
Citera
2022-08-16, 12:44
  #200829
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu är det inte så att ryssarna om de anföll Sverige att de skulle komma inflygande. Utan de skulle starta med X antal missiler och även sabotageförband.

Alla luftvärnssystem både väst och Öst har svagheter. Det tar lite tid att lista ut vad det är. NATOS problem är väl egentligen att man har ganska lite luftvärn. Då man de senaste 70åren har kontrolerat luften.

Fast patriot pac 3 skyddar i alla fall mot Iskander, som är en ballistisk missil och Kalibr som är en kryssningsmissil med extrem lång räckvidd. Dessutom skyddas våra trupper och fartyg av korträckviddiga robotar och JAS kan avfyra såväl dessa som långräckviddiga Meteor- missiler emot anfallande robotar och flygplan.

En liten rättelse: Den svenska upprustningen har snabbats på. 2025 kommer, båda, luftvärnsbataljonerna att vara utrustade med Patriot-systemet.
Citera
2022-08-16, 12:47
  #200830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det kanske mest tragiska med detta är att ryssar/ukrainare innan kriget såg varandra som broderfolk och att det finns familjeband som går över gränserna.
Familjeband som förhoppningsvis inte slits itu av hatet

Nja, den centrala skiljelinjen mellan ukrainsk nationalism och rysk imperialism är ju just att ukrainarna ser ryssarna som ett härskarfolk man måste slå sig fri från, medan ryssarna menar att de två är broderfolk som hör ihop.
Citera
2022-08-16, 12:49
  #200831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast patriot pac 3 skyddar i alla fall mot Iskander, som är en ballistisk missil och Kalibr som är en kryssningsmissil med extrem lång räckvidd. Dessutom skyddas våra trupper och fartyg av korträckviddiga robotar och JAS kan avfyra såväl dessa som långräckviddiga Meteor- missiler emot anfallande robotar och flygplan.

En liten rättelse: Den svenska upprustningen har snabbats på. 2025 kommer, båda, luftvärnsbataljonerna att vara utrustade med Patriot-systemet.


Alla luftvärnssystem har ett stort problem. De kan bara skjuta ner x mål innan de måste ladda om. Sen finns det andra svagheter. Fråga israelerna.
Citera
2022-08-16, 12:51
  #200832
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men det beror kanske på att västs piloter inte ofta har flugit i miljöer det finns samtidigt

1 Eget luftvärn

2 Fientligt luftvärn

3 Fientligt flyg

4 Eget flyg

Efter Irakkriget så var det ju mest att spränga pyjamaskillar med skägg i luften.

Amerikanska system är också gamla i grunden.

Patriot pac 3 är, inte gammalt. Dess missiler kan träffa ballistiska missiler, direkt, utan att behöva skapa splitter på avstånd. Den amerikanska radarn är ny. Även fast pac 2 är äldre så är det betydligt nyare, speciellt i samverkan med den nya radarn. Vårt Hawk system är däremot antikt, trots att det uppgraderades på 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in