2022-08-15, 21:11
Medlem
.ANDERSs avatar
10 000 stegspromenader kommer inte hjälpa. Kör hård intervallträning istället.
Citera
2022-08-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Lite info innan jag börjar:

Kön: Man
Ålder: 29
Längd: 193cm
Vikt: 128kg
Slutvikt: 95-100kg

Nu är det fan dags att gå ner i vikt. Behöver gå ner 30+kg för att nå min idealvikt.

Tänkte börja med 6-8km promenader (Vilket är runt 7000-10000 steg) varje dag och sedan minska matportionerna jag stoppar i mig för att viktnedgången ska bli mest effektiv. Börjar med styrketräning lite senare, börjar först med långa och raska promenader.

Har beslutat mig att ta bort vitt socker från min kost helt. Allt som: Godis, kakor och bakelser. You know the drill. Får i mig vitt socker naturligt i maten jag lagar. Kommer tillåta mig själv att äta frukt.

Något som också kommer hjälpa min vintnedgång är mitt vätskeintag. Dricker 5-7 liter varje dag.

Är en storrökare vilket jag kan tillägga. Ingen är ju perfekt.

Postar en selfie så får ni se hur jag ser ut i ansiktet iaf, uppdaterar denna tråd med ny info varje vecka med hur det går.

Bilden på mig: https://ibb.co/p0fRdmv

Önska mig lycka till!

//NeonCross

Väger 130 pannor
Skippar styrketräningen
Fortsätter äta pasta
Dricker 7(!?)L vatten
Går 10 000 steg

KÄRA BARN. DÅ KAN DU LIKA GÄRNA LIGGA KVAR I SOFFAN.

Om du -på riktigt- vill gå ner;

1. Tung styrketräning jämna dagar (Klarar du 10 reps så lägg på mer vikt)

2. 1h 7km med 15% lutning på bandet ojämna dagar

3. Ät INGA kolhydrater i någon form. Enklaste är att bara äta rött kött och ägg, gör dig mest mätt längst per gram.

-oh oh nej kroppen behööööver kolhydrater
- NEJ inte din kropp. Den behöver ketos med kraftigt kaloriunderskott.

Lycka till o de då va
Citera
2022-08-15, 22:49
Medlem
Det är vad du stoppar i dig som räknas mest. Åtminstone är det som man kan läsa sig till om just kaloriförbränning vs "banting".
Citera
2022-08-15, 22:51
Medlem
Jag gick själv ner 12 kg nyligen med keto/lågkolhydratkost men kan inte rekommendera det för tränande personer faktiskt, man blir väldigt dränerad och presterar dåligt på gymmet. Jag vande mig aldrig utan mådde rätt visset i ett halvår. Inte värt det. Det är kost som lämpar sig för diabetiker och tanter som inte vill träna, anser jag. Tränande personer behöver mer kolhydrater, dock bör man hålla sig till långsamma sådana (typ baljväxter, grönsaker).
Citera
2022-08-15, 22:55
Medlem
Det enda svåra är att man inte vet hur många kalorier kroppen faktiskt behöver. Exempelvis sägs det att kroppens BMR för en man i vilande tillstånd är ca. 2500 kalorier, men jag börjar tro att det ligger långt lägre vid ca. 1500-2000 kalorier. Men det beror också på muskelmassa, längd, vikt, etc. Det är ett helvete att förlora vikt om man är s.k. "smalfet", eftersom bristen på muskler gör att BMR inte är lika högt, konditionen sämre, etc. Många stressäter också. Dvs. när människor mår dåligt, så äter de mat för att må bättre för stunden. Och det blir som en ond cirkeln där relationen till mat sätts ur spel.

Motion är nog nyckeln nummer ett. Ett par bra skor, ett par bra hörlurar med musik och sedan skaffa sig en vana att promenera X antal minuter varje dag. Och undvika sockret. Och sluta jämföra dig med andra och fokusera på dig själv. Spinkisarna på elsparkcyklar har redan i tidig ålder skaffat sig en dålig vana och kommer bli feta med tidens gång. Oroa dig inte för dem.
Citera
2022-08-15, 22:56
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Det är klart du kan gå ner i vikt av långpromenader.
Håller med, och det är en förändring mot hur det är nu vad jag förstår. Stort lycka till och lyssna inte på låtsasexperterna. Tror inte på för stora och för svåra förändringar för att det ska hålla och det måste kännas görbart och inte för tråkigt.

Kommer att kika in här då och då och se hur det går. Kul grej, kanske någon annan vill hänga på.
Citera
2022-08-15, 23:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
3-4 timmar konstant aktivitet bidrar till en metabol förbränning, 8 km är knappt 50 minuters promenad, startar inte kroppen förrän man lägger av.

Vad jag menar är att det som TS beskriver som ambition motsvarar typ en halv arbetsdag av golvarbete i förbränning, och är således att elda för kråkorna i tidsåtgång.

Du får traska på jävligt bra om du ska gå 8km på 50 minuter. Normal promenadtempo är ca 4-5km/h. När jag och sambon är ute på promenad så snittar vi 1 mil på två timmar. Då har vi inte bråttom på något sätt utan normal hundpromenad.

@NeonCross - Gå med i viktväktarna, har du friskvårdspeng på jobbet kan du använda det.
Ät minde och rör på dig. Att utesluta vissa matvaror blir bara problem när du sen vill gå tillbaka till det normala.
Citera
2022-08-15, 23:12
Medlem
Citat:
Hej,

Lite info innan jag börjar:

Kön: Man
Ålder: 29
Längd: 193cm
Vikt: 128kg
Slutvikt: 95-100kg

Nu är det fan dags att gå ner i vikt. Behöver gå ner 30+kg för att nå min idealvikt.

Tänkte börja med 6-8km promenader (Vilket är runt 7000-10000 steg) varje dag och sedan minska matportionerna jag stoppar i mig för att viktnedgången ska bli mest effektiv. Börjar med styrketräning lite senare, börjar först med långa och raska promenader.

Har beslutat mig att ta bort vitt socker från min kost helt. Allt som: Godis, kakor och bakelser. You know the drill. Får i mig vitt socker naturligt i maten jag lagar. Kommer tillåta mig själv att äta frukt.

Något som också kommer hjälpa min vintnedgång är mitt vätskeintag. Dricker 5-7 liter varje dag.

Är en storrökare vilket jag kan tillägga. Ingen är ju perfekt.

Postar en selfie så får ni se hur jag ser ut i ansiktet iaf, uppdaterar denna tråd med ny info varje vecka med hur det går.

Bilden på mig: https://ibb.co/p0fRdmv

Önska mig lycka till!

//NeonCross

Jätte bra initiativ.

Du behöver inte dricka 5-7 liter vätska varje dag.
Låter fan inte bra.

Räkna kalorierna.
Punkt slut.
Citera
2022-08-15, 23:18
Medlem
Brmcs avatar
Av ren nyfikenhet, har du koll på hur många kcal och gram protein per dag du får i dig? Svinbra att du vill gå ner. Verkligen! Skulle dock rekommendera dig att, utöver promenaderna som btw låter sunda, att också börja någon form av träning.

Det hjälper dels i form av att bränna mer, men primärt så får det dig att fokusera på något som indirekt rör din viktnedgång men som är mer mental styrka. Man ska inte ubderskatta det
Citera
2022-08-16, 00:52
Medlem
Ska du gå ner i vikt av promenader så rekommenderar jag dig att gå minst 15000 steg om dagen. Med din vikt så kan jag lova dig att du har gått ner bra mycket på 1 månad. Dom som skriver här att du inte kommer gå ner i vikt av promenader är klappmongon. Lyssna inte på dom. Kör hårt
Citera
2022-08-16, 09:33
Medlem
Bra att du tänker ta tag i din hälsa. Starkt att komma till insikt.

Tycker du verkar göra de vanliga felen som många nybörjare gör och det blir så oeffektivt. Vad är din källa till denna strategi?
Dricka mycket vatten, äta mindre portioner, stryka allt man ser som livets mening som kakor och godis, lägga på tråkig träning som man tidigare hatat och som man nu ska göra varje dag.

Detta upplägg låter givetvis jättebra dagarna innan du sätter igång och du fortfarande kan fantisera om hur lätt du springer igenom upplägget och går runt på stranden med 6 pack och ser brudarna tråna efter dig.

Skulle kunna bryta ner ditt upplägg under lupp och förklara närmare. Men du skulle kunna äta grönsaker så mängden mat blir densamma. Försök ha bra mat som grund varje dag. Upp mot kilot grönt. Sen ägg kött osv. Bara hemlagad mat men det blir ju svårt kanske beroende på hur du äter idag. När du ätit upp grönsakerna varje dag så kan du börja äta andra saker. Dela upp det i flera portioner för du kommer vara mättare än du brukar.

Är ingen expert men har gått ner i vikt typ 20 ggr till riktigt fin form då jag är kroppsbyggare och tagit hjälp av experter på vägen. Försöker hjälpa unga bodybuilders ibland som vill lära sig.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-08-16 kl. 09:37.
Citera
2022-08-16, 11:13
Medlem
NeonCrosss avatar
Hej,

Tänkte säga ett stort tack till alla fina kommentarer och ett mindre tack till alla onödiga och orelevanta kommentarer.

Jag har i princip hållt mig till mitt träningsschema. Snittat på över 7000 steg enda sen jag började med promenaderna och det känns fantastiskt! Känner mig redan några kilo lättare (vilket förstås bara kan vara en placebo effekt). Motsvarar ungefär 6-8km med förbränning på 400-600kcal.

Ligger på ett kcal underskott på 500-750.

Jag köttar i alla fall på!

//NeonCross
Senast redigerad av NeonCross 2022-08-16 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in