2022-08-16, 09:58
  #200773
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja där har du rätt!

Allt pekar på att ryzzarna kommer att kastas utifrån Ukraina!

Ha ha ryZZvinen vill inte erkänna att UAF får finare och finare saker nu av alierade. Tom ny oprövad teknik som ska testas på ryZZnazister! Nu kommer de närmare och närmare flotbasen i Sevastopol och Krimbron. Undrar vad blir next? Bron bör tas bort fört, för att skära av leveranserna.
Och ryssarnas teknik är bajs. C-400 och Pantsir skulle ta dessa missiler enl dem. Men icke. Nu måste de skylla på olyckor när de står med byxorna nere.
Citera
2022-08-16, 10:02
  #200774
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bra artikel, men jag tror inte att det handlar om den där helikopterbasen i Dzhenkoi, som Cornucopia tror. Det var en depå och ett ställverk som slogs ut.

Dzhenkoj är en viktig knutpunkt för järnvägstrafiken. Här korsar den elektrifierade banan som går från Krims sydspets och upp mot Melitopol (Bana 1) en oelektrifierad bana som går mellan Kertj (där Krimbron ligger) och staden Cherson (Bana 2).

Ammunition och annat som ska försörja trupperna i regionerna Cherson och Zaporizjzja kommer från Ryssland på Bana 2 och lastas av en bit utanför Dzhenkoj. Detta är en bra plats eftersom man utifrån knutpunkten kan skicka grejerna vidare på någon av de två banorna mot det frontavsnitt som behöver försörjas.

Det var alltså denna depå som angreps.

Vidare angreps ett stort ställverk i närheten. Detta ställverk förser inte bara stora delar av Krim med el, utan även elektriciteten som behövs för att köra tåg på Bana 1.

Det är ganska meningslöst att bomba spår för att förhindra järnvägstrafik. Både ryssar och ukrainare har särskilda trängförband som fixar sådant på ett litet kick (om det inte handlar om förstörda tunnlar eller broar). Men om inte elektriciteten fungerar måste diesellok avdelas från Bana 2 till Bana 1 och logistiken stressas och pressas.

Ryssarna vet att knutpunkten vid Dzhenkoj är viktig och det finns därför två överlappande S-400 batterier som ska skydda denna plats. Om det var ukrainska robotar som slog ut vapendepån och ställverket reses en hel del frågetecken om det ryska luftförsvarets kapacitet.
Kombinationen av att HIMARS tidigare överbelastat luftförsvaret och HARMs som tvingat dem att stänga av radarn för att inte slås ut verkar ha skapat kaos inom rysk militär.

De som köpt ryskt luftförsvar har nog lite panik just nu.
Citera
2022-08-16, 10:03
  #200775
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Okej! De bombar mot kärnkraftverket.

Är du nöjd?

Och det kan nog karakteriseras som krigsbrott.

Nej men hallå du ger dig alltså inte.

DET är Ryssland som beskjuter kärnkraftverket.

Fler och fler bevis talar till detta men ändå pekar du åt fel håll.
Citera
2022-08-16, 10:05
  #200776
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Knappast alla...
Sluta jag med flera har redan slagit dig på fingrarna rörande Rysk tillverkningsindustri/jordbruksindustri/gas-olje industri och hur beroende de gjort sig av väst

Ryssland som det ser ut som nu kan som bäst komma tillbaka till en 1960 tals nivå . Möjligtvis att ni kan importera någon kinesisk piratkopia av en piratkopia med tvivelaktig hållbarhet och en högst tvivelaktig reservdelstillgång . Så kommer det fortgå tills Ryssland lyckats skrapa liv i en stympad industri där kompetens och nygamla rutiner sakta byggs upp ( effektivt jordbruk kan du fetglömma utan nu blir det som på sovjettiden familjers små privata jordbruk håller igång en minimi nivå )
Citera
2022-08-16, 10:06
  #200777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du börjar bli riktigt tråkig.

Så här går det med att sänka den ryska ekonomin p.g.a. kriget i Ukraina. Snart har Putin inte ens råd att betala ut löner till de ryska soldaterna i Ukraina:

Exclusive: Wall Street revives Russian bond trading after U.S. go-ahead

https://www.reuters.com/markets/europe/exclusive-wall-street-revives-russian-bond-trading-after-us-go-ahead-2022-08-15/

Japan intends to keep stake in Russian oil and gas project despite Western exodus

https://www.msn.com/en-us/money/markets/japan-intends-to-keep-stake-in-russian-oil-and-gas-project-despite-western-exodus/ar-AA10rwc5

Russia Doesn’t Want Stronger Ruble, Seeks to Avoid ‘Sharp’ Gains

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-08/russia-doesn-t-want-stronger-ruble-seeks-to-avoid-sharp-gains-ip6td37f#xj4y7vzkg

Hahaha, är det därför du föredrar rysstrollkonton, det är ju inte precis "goda nyheter för ryssland" du länkar.

här är en bra studie av yale på ämnet. tar den med mycket bilder....

https://yale.app.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo


Citat:
Eller så får du trösta dig med enstaka ukrainska sabotageaktioner. Som jag har sagt förut så kommer vi att se fler sådana i takt med att den reguljära ukrainska armén klappar ihop.

mer trollanalyser, så det är bra att ryska logestikpunkter, amunition och flygbaser förintas, för det bevisar att ukrainska armen har kollapsat och att ryssen segrar.... man börjar förstå varför det pratas om att blockera rysstrollens komunikation i väst, våra psykisktsjuka mår uppenbarligen inte bra av att läsa den....

Citat:
Och en kommentar till dagens händelse. Ryssarna får absolut se till att skärpa till sig. Det är nog den sannolikaste strategin framöver att Ukraina går över till sabotage och annan asymmetrisk krigföring.
fint att du kommit till den slutsattsen, ukraina har tillämpat asymetrisk krigsföring i mer än 170 dygn nu.....

Citat:
Jag gissar att det är precis det som de ukrainska soldaterna som tränas just nu i UK utbildas för. Det kan bli ett påtagligt bekymmer då dessa grupper antagligen dessutom kommer att ha tillgång till NATO-intel och annan support.

sigh.... du har verkligen ingen aning... måste du skriva ut det , jag tror din påäng har nått fram...

Citat:
Kommer det att påverka utgången av kriget? Nej, möjligtvis sinka ryssarna och ge ukrainarna PR-segrar i västmedia.

du tycker inte det är en desperat komentar? utgången av kriget var ju trotts allt att nå
betydande militärstrategiska mål inom loppet av av dagar veckor. och nu typ 6månader senare har ryssland uppnåt 0...
Citat:
Och få kuken att stå på MÖPAR som Lars Wilderäng.
tror inte du ska investera så mycket känslor i det och "se fiender". räcker väll med judenazistbebisknarkar konspiratörer i tråden, vi behöver väll inte utmåla bokförfattare som stora satan härnäst bara för att han inte gillar ryssmongoler...
Citera
2022-08-16, 10:07
  #200778
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det händer intressanta saker på Krim-halvön

https://twitter.com/igorsushko/status/1559413118068879360



Vilket fyrverkeri på dagtid tyvärr.
Hade sett fint ut på kvällen/natten.

Skulle inte vilja varit allt för nära där.

Får hoppas att inga oskyldiga civila strök med utan bara massa orcher och dess medlöpare.
Citera
2022-08-16, 10:08
  #200779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bra artikel, men jag tror inte att det handlar om den där helikopterbasen i Dzhenkoi, som Cornucopia tror. Det var en depå och ett ställverk som slogs ut.

Dzhenkoj är en viktig knutpunkt för järnvägstrafiken. Här korsar den elektrifierade banan som går från Krims sydspets och upp mot Melitopol (Bana 1) en oelektrifierad bana som går mellan Kertj (där Krimbron ligger) och staden Cherson (Bana 2).

Ammunition och annat som ska försörja trupperna i regionerna Cherson och Zaporizjzja kommer från Ryssland på Bana 2 och lastas av en bit utanför Dzhenkoj. Detta är en bra plats eftersom man utifrån knutpunkten kan skicka grejerna vidare på någon av de två banorna mot det frontavsnitt som behöver försörjas.

Det var alltså denna depå som angreps.

Vidare angreps ett stort ställverk i närheten. Detta ställverk förser inte bara stora delar av Krim med el, utan även elektriciteten som behövs för att köra tåg på Bana 1.

Det är ganska meningslöst att bomba spår för att förhindra järnvägstrafik. Både ryssar och ukrainare har särskilda trängförband som fixar sådant på ett litet kick (om det inte handlar om förstörda tunnlar eller broar). Men om inte elektriciteten fungerar måste diesellok avdelas från Bana 2 till Bana 1 och logistiken stressas och pressas.

Ryssarna vet att knutpunkten vid Dzhenkoj är viktig och det finns därför två överlappande S-400 batterier som ska skydda denna plats. Om det var ukrainska robotar som slog ut vapendepån och ställverket reses en hel del frågetecken om det ryska luftförsvarets kapacitet.


Jag såg en video på att ett el-transformatorverk brinner.

https://twitter.com/DAlperovitch/status/1559418341630124032
Citera
2022-08-16, 10:08
  #200780
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Om du inte vore helt dum i huvudet hade du sett vem som postade inlägget som togs bort.
Nämligen ett stort ryskt telegram konto med direkta kopplingar till rysk underrättelse verksamhet.
Nästa steg var rykten om att Putins kock är död vilket också är från rysk Telegram.

Hur ska du få "oberoende" bekräftelse på ett rykte som går ihop med din brunröda världsbild?
Jag tänker då inte kasta bort mer tid på att vara pedagogisk med dig.
"brunröda världsbild"
Bara för att man inte rakt av hela tiden enbart tror på den ena sidans propaganda i ett proxykrig mellan två stormakter.
Tror ni på allvar att den där taktiken fungerar?
Citera
2022-08-16, 10:11
  #200781
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Kombinationen av att HIMARS tidigare överbelastat luftförsvaret och HARMs som tvingat dem att stänga av radarn för att inte slås ut verkar ha skapat kaos inom rysk militär.

De som köpt ryskt luftförsvar har nog lite panik just nu.
Ja jävlar vad surt för bla Turkiet, Indien och Iran.

Det lär inte bli några fler kunder på detta fiaskosystem…
Citera
2022-08-16, 10:12
  #200782
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

https://twitter.com/JayinKyiv/status/1559429651814039553




Bra start på dagen!

Blir riktigt trevligt sen när baserna inne i Ryssland får oväntat besök.

Citera
2022-08-16, 10:12
  #200783
Medlem
ChrisOhoys avatar
Novofedorivka och nu Dzhankoi 200-250km från fronten. ATACMS eller inte så är det väldigt tydligt att Ryssarna inte är kapabla att skydda sig någonstans. Vi närmar oss 6 månader sedan starten av invasionen och Ryssarna står mest och stampar samtidigt som deras lögner börjar genomskådas av vanliga ryssar.
Citera
2022-08-16, 10:13
  #200784
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"brunröda världsbild"
Bara för att man inte rakt av hela tiden enbart tror på den ena sidans propaganda i ett proxykrig mellan två stormakter.
Tror ni på allvar att den där taktiken fungerar?
Taktik?
Du verkar vara nånsorts övervintrad skinhead som söp bort din hjärna för 30 år sedan som inte fattar att du inte är nationalsocialist utan ingår i national bolsjevikiska blocket som slåss för att ryssar ska styra Europa.
Det är ryssar som la ut bilden och det är ryssar som säger att Wagner kocken är död är det svårt att fatta?
Lider du av fetalt alkoholsyndrom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in