2022-08-16, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning över förtroende för respektive partiledare, siffrorna jämförs med den som gjordes i juli.

Väljare som har högt eller mycket högt förtroende för respektive partiledare

53% (+1) Magdalena Andersson (S)
41% (+1) Jimmie Åkesson (SD)
40% (-2) Ulf Kristersson (M)
40% (-2) Ebba Busch (KD)
31% (+2) Johan Pehrson (L)
30% (+3) Nooshi Dadgostar (V)
26% (+2) Annie Lööf (C)
15% (+3) Märta Stenevi (MP)
14% (+1) Per Bolund (MP)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjAoae/demoskop-fortroendet-for-akesson-kristersson-och-busch
https://demoskop.se/news/partiledarfortroende-juli-2022/
Sossarna verkar spela allt på Maggans populäritet och hennes höga siffror spinns både i media och i sociala medier. Det som verkar glömmas bort är att regeringens förtroende sjunker och är lägre nu än när den tillträdde dvs på samma nivåer som under Löfven.

Kommer väljarna komma ihåg att populäre Maggan trots allt valt och lär fortsätta välja Morgan Johansson, Ygeman, Strandhäll och de andra vandrande olyckorna?

Jag tycker personligen att Maggan är gravt överskattad och mycket av en mediaprodukt. Men jag har flera runt mig som röstar M, KD eller SD men som ändå tycker bra om Maggan (har har högt förtroende för henne som regeringschef) men aldrig skulle komma på tanken att rösta på henne då man får Ygeman, Johansson, korrupta dalt-tjänstemän, skattehöjningar och MP på köpet.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-08-16 kl. 09:18.
Citera
2022-08-16, 09:25
Moderator
v50s avatar
Det blir intressant framöver och se om de olika partiledardebatterna som kommer hållas framöver fram till valet kommer påverka opinionen nämnvärt. Kan tipsa om att ikväll håller Expressen en partiledardebatt och imorgon håller Aftobladet en annan. I nedanstående trådar kan man diskutera respektive debatt.

(FB) Partiledardebatt i Expressen kl 20.00 2022-08-16

(FB) Partiledardebatt Aftonbladet kl 19.00 2022-08-17
Citera
2022-08-16, 10:39
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det blir intressant framöver och se om de olika partiledardebatterna som kommer hållas framöver fram till valet kommer påverka opinionen nämnvärt. Kan tipsa om att ikväll håller Expressen en partiledardebatt och imorgon håller Aftobladet en annan. I nedanstående trådar kan man diskutera respektive debatt.

(FB) Partiledardebatt i Expressen kl 20.00 2022-08-16

(FB) Partiledardebatt Aftonbladet kl 19.00 2022-08-17
Hoppas Rödtotten får det svettigt bakom öronen med frågor kring pedofilskandalerna samt det officiella stödhjulandet för sossarna.
Citera
2022-08-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Hoppas Rödtotten får det svettigt bakom öronen med frågor kring pedofilskandalerna samt det officiella stödhjulandet för sossarna.

Det roar bara de som redan ogillar C. Det viktiga är att vinna marginalväljarna i mitten och det gör man genom konkreta besked om varför högerns politik är bättre för vanligt folk: energifrågan, skatterna, arbetslinjen, lag och ordning etc.
Citera
2022-08-16, 10:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjAoae/demoskop-fortroendet-for-akesson-kristersson-och-busch

JÅ är ikapp sopan UK i förtroendeligan. Säger ju en hel om högerns "ledare".

Jag har inget emot Jimmie mer än att jag tycker han har suttit för länge nu.
Men att se det som ett styrkebesked att ha högre förtroende än Kristersson som är Ms svagaste ledare i modern tid och ses som en extremt lismande, falsk orm med svag utstrålning är inget att hoppa jämfota över.
Citera
2022-08-16, 11:25
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det roar bara de som redan ogillar C. Det viktiga är att vinna marginalväljarna i mitten och det gör man genom konkreta besked om varför högerns politik är bättre för vanligt folk: energifrågan, skatterna, arbetslinjen, lag och ordning etc.
Uppenbarligen är ju värdegrund etc viktigt för C-väljarna. Det ser vi ju när de offrar sin politik för att stänga ute till varje pris. Att det uppdagas pedofili torde skrämma iväg en del.
Senast redigerad av Concac123 2022-08-16 kl. 11:30. Anledning: Grammatik
Citera
2022-08-16, 12:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det kan inte uteslutas att SD så småningom också ger sitt stöd till en samlingsregering. De har redan svängt om NATO och EU. MA kan mycket väl ge SD mindre migration och hårdare tag mot brottslighet i utbyte mot stöd för en samlingsregering.

Men om vi går mot en 8klöver så är det viktigt att det blågula blocket får ett starkt stöd innan valet så att de kan påverka 8klövern i positiv riktning. Det är således betryggande att L ökar med Pehrsson vid rodret, och att M ökar och ohotade placerar sig som ledande parti inom blocket, mer kan man inte önska sig.
Därför röstar jag inte Sd utan Afs.
Citera
2022-08-16, 12:31
Medlem
Ska bli kul att se om C överhuvudtaget påverkas av sitt utspel ifrån igår.

Antingen tappar dom sista få % borgare dom har kvar - alternativt lyckas dom "sno" åt sig ett par utav socialdemokratiska väljare.

Drömmen vore om både C och MP balanserade precis runt 4% dagarna innan valet för då blir det svårt att stödrösta in båda.
Citera
2022-08-16, 12:44
Avslutad
Riktigt fint där att Jimmie Åkesson är den enda som kan utmana i mycket stort förtroende och att han får hela 40% i stort eller mycket stort förtroende. Man kan bryta ned siffrorna och se mycket bra i dessa för Sverigedemokraterna. Det visar återigen som jag redan vet hur oerhört omtyckt Jimmie Åkesson är bland vanligt folk. Jag hör det ständigt, bland äldre är han mycket uppskattad för sitt lugn och sitt sätt att samtala.
Citera
2022-08-16, 15:02
Moderator
v50s avatar
SvD/Sifos senaste mätning utförd mellan 13-15 Augusti 1974 intervjuer genomfördes. Mätningen jämförs med den som publicerades igår.

S 30,0% (+0,1)
V 7,5% (-0,5)
MP 5,6% (+-0)

C 5,9% (+0,2)
L 5,5% (+-0)

SD 17,6% (+0,7)

M 19,5% (+0,2)
KD 6,2% (-0,3)

Övriga 2,4% (-0,4)

https://www.svd.se/a/v5vkep/svd-sifo-klimatpolitik-lyfter-mp-till-stabil-mark
Citera
2022-08-16, 15:13
Medlem
Concac123s avatar
Undrar när vi får se mätningar från andra institut? Sentio? Ipsos? Skop? Sover de just nu?
Citera
2022-08-16, 16:49
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ska bli kul att se om C överhuvudtaget påverkas av sitt utspel ifrån igår.

Antingen tappar dom sista få % borgare dom har kvar - alternativt lyckas dom "sno" åt sig ett par utav socialdemokratiska väljare.

Drömmen vore om både C och MP balanserade precis runt 4% dagarna innan valet för då blir det svårt att stödrösta in båda.
Samarbetspartier straffas alltid av väljarna. Nu har hon dessutom valt sida, Jag skulle bli förvånad om de inte får stryk för det här.

Enligt undersökningen som expressen publicerade så skiljer det 20k mellan blocken. Motsvarar 0.3-0,4 % enheter. Så hon har definitivt fört in nytt liv i valet även om jag inte tror att det räcker.

Kan inte Ulf, Ebba och Jimmie plocka poänger av detta i debatterna är de helt inkompetenta (risken finns kanske).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in