2022-08-16, 00:18
  #200677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Telegram t ex
Bra och tydlig översikt över rysk export här - på intet sätt fullständig eftersom underleverantörer (som t ex vakuumtuber till förstärkare) inte är med, men den visar tydligt att det är en fet myt att Ryssland bara skulle exportera råvaror:

https://www.worldstopexports.com/russias-top-100-consumer-product-exports/
Citera
2022-08-16, 00:20
  #200678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så balternas fruktansvärda behandling av judar som fick ss män att kräkas hade alltså med det att göra menar du?

Det har inte med detta kriget att göra. Inte ett dugg. Alla som går emot ryskimperialismen anses vara nazzar och det kommer att innebära förkastelsedom som aldrig Ryssland tar sig ur.

Ryssland är riktigt kört av sin egen propaganda. Det blir svårt för kommande generationer ryssar.
Citera
2022-08-16, 00:21
  #200679
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Proffsmärken som Genelec och McCauley har använt sig av ryska element i sina högtalare…Mängder av skotillverkare har tillverkat skor i Ryssland…
Ryska Vakumrör används i många kända förstärkare…och i annan elektronik
Ryska vakumrör ja… du glömde förklaringen till att Sovtek-rör har monterats i audioförstärkare i decennier (namnet är en ledtråd till hur ny teknik detta är): rören av högre kvalitet från Phillips m.fl. slutade tillverkas för länge sedan eftersom västvärlden gick över till transistorer för 50-60 år sedan. Då fick nisch-produkter som gitarrförstärkare gå över till substitut.

Detta tar du alltså upp som ett exempel på rysk teknologiexport.
Citera
2022-08-16, 00:21
  #200680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Var ligger den då... uppgifterna som släppts i media tyder på under det
Du ska inte tro på allt media säger. Medellönen är eller var runt 6000 euro per år. Givetvis betydligt högre i större städer…
Citera
2022-08-16, 00:23
  #200681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Detta tar du upp som ett exempel på rysk teknologiexport.
Ja och det är det ju och ryska rör används till betydligt mer avancerade utrustningar än audioförstärlare…
__________________
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-08-16 kl. 00:32.
Citera
2022-08-16, 00:25
  #200682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du ska inte tro på allt media säger. Medellönen är eller var runt 6000 euro per år. Givetvis betydligt högre i större städer…
Hade fan inte överlevt på de smulorna, semestern kostar fan mer än så 🤣
Citera
2022-08-16, 00:42
  #200683
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Skämtar du? Hur kan de då tillverka avancerade missiler?
och avancerad kärnkraftsutrustning m.m.?
En Ryss och en halvryss startade äger och driver Google men ryssar kan alltså inte tillverka elektronik?
eller avancerad mjukvara?
Du har uppenbarligen noll koll på industri och fordonsindustri i synnerhet. En majoritet av komponenterna i bilar köps från specialiserade underleverantörer som Bosch (insprutning), Autoliv (krockkuddar), Haldex (4WD) m.fl. Ryssland har noll sådana företag, så det blir till att starta nya eller skippa de delarna.

Som någon skrev: mycket få svenskar har någonsin köpt en rysk produkt och nästan ingen har något rysktillverkat eller ryskutvecklat i sitt hem eller på sin arbetsplats. Vad tror du det beror på?
Citera
2022-08-16, 00:46
  #200684
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja och det är det ju och ryska rör används till betydligt mer avancerade utrustningar än audioförstärlare…
Det är som att tala med en vägg.
Enda anledningen till att Sovtek-rör kom att användas i audioförstärkare var att tillverkarna i väst upphörde med tillverkningen eftersom 99% av marknaden försvann då västvärlden gick över till transistorer (Annars hade man fortsatt köpa Phillips-rör). Ryssland körde på med 50-60-talsteknik vilket innebar radiorör. Att Ryssland kunnat exportera radiorör beror alltså på att Sovjetunionen låg tekniskt långt efter väst.
Citera
2022-08-16, 00:49
  #200685
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ryska vakumrör ja… du glömde förklaringen till att Sovtek-rör har monterats i audioförstärkare i decennier (namnet är en ledtråd till hur ny teknik detta är): rören av högre kvalitet från Phillips m.fl. slutade tillverkas för länge sedan eftersom västvärlden gick över till transistorer för 50-60 år sedan. Då fick nisch-produkter som gitarrförstärkare gå över till substitut.

Detta tar du alltså upp som ett exempel på rysk teknologiexport.

Den här teknologin är intressant.
Hypersonic missiler. Den som filmas här gör kanske uppemot 30 mach.
Det skulle kunna vara det här som många i västvärlden uppfattar som utomjordiskteknologi (UFOn).

https://t.me/defensepoliticsasia/2542
Citera
2022-08-16, 00:50
  #200686
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har uppenbarligen noll koll på industri och fordonsindustri i synnerhet. En majoritet av komponenterna i bilar köps från specialiserade underleverantörer som Bosch (insprutning), Autoliv (krockkuddar), Haldex (4WD) m.fl. Ryssland har noll sådana företag, så det blir till att starta nya eller skippa de delarna.

Som någon skrev: mycket få svenskar har någonsin köpt en rysk produkt och nästan ingen har något rysktillverkat eller ryskutvecklat i sitt hem eller på sin arbetsplats. Vad tror du det beror på?

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att frakta runt mitt arsle i en VAZ Lada (inte min) ett par år tidigt 90-tal.
Bilen var då helt sprillans ny men med standard som en Fiat från -71. Iofs inte konstigt, bilen var i princip en kopia av Fiat 124. Minns att det följde med en startvev(!) så man kunde försöka veva igång helvetet på vintern när batteriet inte orkade.
Det var utan tvekan den sämsta skitbil jag nånsin kört - och jag har kört många häckiga bilar genom åren.
Citera
2022-08-16, 02:05
  #200687
Medlem
raskenss avatar
Dagens apskratt Putte säljsnackar vapen

https://twitter.com/ferozwala/status/1559159324336873472?t=3FUaXHmicR3LbwQ1rszvEQ&s=19
Citera
2022-08-16, 02:26
  #200688
Medlem
akademikerfyllos avatar
Ukrainas planerade motoffensiv misslyckades och Ryssland är redo att ta svartahavskusten och hamnstaden Odessa. Ukraina har lidit enorma militära förluster, uppemot fem gånger fler än Ryssland. Allt detta enligt överste Douglas Macgregor, före detta rådgivare till Secretary of Defense under den tidigare Trump-regimen.

Citat:
The Ukrainian military has not been able to pull off its promised counteroffensive, and Russian forces are now likely to take over the whole of Ukraine’s Black Sea coast, Colonel Douglas Macgregor, a former adviser to the secretary of defense in the Trump administration, has said.

[...]

Macgregor dismissed as “utterly nonsensical” reports in some US media outlets that the Russian military has lost some 80,000 personnel in Ukraine so far. According to the decorated Gulf War veteran, “more accurate numbers are probably thirteen to fifteen thousand dead on the Russian side,” with Ukrainian forces having lost “sixty to eighty thousand.”

https://www.rt.com/russia/560893-former-pentagon-adviser-russian-offensive/
__________________
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-08-16 kl. 02:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in