Citat:
Ursprungligen postat av
chamdar
Rättvisa val innebär att man röstar utan någon påverkan från myndigheter, att folk från Krim, donetsk och luhansk inte kunnat rösta beror inte på hinder från Ukraina utan pga att de är ockuperade av främmande makt. Hade svenskt val inte varit giltigt om ryssen hade ockuperat Gotland?
Nu går vi tillbaka och ser vad som diskuterades. Det är om Ukraina har en legitim folkvald regering som bättre representerar folkviljan än Yanukovich. Min tes, som jag försvarar, är: Ja, till viss del. Med förbehållet att stora delar av befolkningen inte kunnat rösta, händelsevis samma del som är mest kritiska till sittande regering.
Orsaken till att de inte kunde rösta spelar ingen roll i detta fall, och ännu mindre vems fel det var. Miljoner ukrainska medborgare kunde inte rösta. Det begränsar Zelenskys legitimitet men det är bättre än inget, också bättre än Yanukovich eftersom det är typ 12 år sedan han blev vald. Inte desto mindre representerar Kiev tyvärr bara en del av landet. Vilket är viktigt att komma ihåg när man hör uttalanden som "Ukraina vill...".
Du försöker hela tiden förstå vems fel det är, och helst ska allt vara Rysslands fel. Tror du det är det bästa sättet att förstå en konflikt? Pröva att vara lite mer deskriptiv, är mitt förslag.