2022-08-15, 19:43
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Förhören är som man kan förvänta sig av ett barn.

O har rätt begränsad svenska, och begränsat ordförråd vilket gör det ännu svårare att förstå. När de plockar in polsk tolk blir de lite bättre men inte mycket.
.

Tolk är ofta duktigare än den som hen ska tolka. Cs är inte speciellt begåvad. Han knappt kan skriva på polska. Ogrammatiskt och stavfel nästan i varenda ord.
Citera
2022-08-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om åtal väcks imorrn får vi veta vad åklagareen yrkar på. Om åkl inte yrkar på utvisning så går det bort i domen.

Du hade rätt picasso2 åklagaren har yrkat på utvisning.

Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Yttrande från Migrationsverket:

Yttrande enligt 7 kap. 10 § utlänningsförordningen (2006:97) avseende Ratzman, Cezary Rafal, född ********-*** medborgare i Polen, målnr. B 8938-21

Malmö tingsrätt har den 29 juli 2022 hemställt att Migrationsverket avger yttrande enligt 7 kap. 10 § utlänningsförordningen.

Mot bakgrund av vad som ovan anförts bedömer Migrationsverket att hinder jämlikt 12 kap. 1-3 §§ utlänningslagen (2005:716) mot att genomföra ett eventuellt utvisningsbeslut inte föreligger.
För Migrationsverket,

Länk till Migrationsverkets yttrande:

https://delafil.se/75cbb56b56ad6c28/Malm%C3%B6_TR_B_8938-21_Aktbil_131,_Yttrande_fr_Migrationsverket.pdf

https://anonfiles.com/z7rdw72ey9/Malm_TR_B_8938-21_Aktbil_131_Yttrande_fr_Migrationsverket_pdf

Dagboksbladet: 2022-08-05

https://delafil.se/f2b95c20b298e359/Malm%C3%B6_TR_B_8938-21_Dagboksblad_2022-08-05.pdf

https://anonfiles.com/65r6w520y3/Malm_TR_B_8938-21_Dagboksblad_2022-08-05_pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om det är ett solklart mordfall enligt FB skribenterna varför tar det så lång tid för åkl att få ihop pusselbitarna?
Nåt inte stämmer.

Vad är det som inte stämmer?

Citat:
All erkännande som kommer under en sån häktningstid ska vara ogiltig i mina ögon.
Den som sitter en sån lång tid i häktet kommer i slut ändan att erkänna vilket brott som helst bara för att komma ut därifrån.
Häktningstiden ska inte användas som redskap för att framkalla ett erkännande.
Just i det här fallet GM förnekar fortfarande brott men det kan gå rätt så illa till i andra fall.

Nja, förnekar direkt gör han ju inte, ett rådd läs FUP
Senast redigerad av Doiten 2022-08-15 kl. 21:29.
Citera
2022-08-15, 20:59
Medlem
Citat:
Det som står i akt 112 tyder stark på att lillpojken vet inte ett sk”t om mordet.
Han har varit fokuserad på barnfilmen och inte brytt sig så mycket.
Filmen var antagligen kortare än 2 timmar eftersom inget barn i hans ålder orkar sitta still i 2 timmar.
Han är sju år. Han är medveten om vad som sker. Han sitter inte oberörd och ser på film. Jag kan lova dig att den lille killen skulle kunna sitta still bra mycket längre för så länge han inte gör väsen av sig så kommer inte våldet riktas mot honom. Det gäller att ligga lågt.
De har säkerligen en historia av våld och det betyder att barnen har det samma. Denna lille killen vet hur han skyddar sig bäst när pappa blir arg. Han har levt länge i detta våldet.
Det är vad jag tror.
Oavsett vad han berättar och inte så vet han. I hans position så ingår det att skydda sin pappa, även när han dödat hans mor. Så funkar medberoendet för alla åldrar, enligt mig.
Må denna lilla grabb få all den hjälp och stöttning framåt i livet som han behöver för att ta sig förbil detta.
Hur länge pågår rättegången?
Citera
2022-08-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Han är sju år. Han är medveten om vad som sker. Han sitter inte oberörd och ser på film. Jag kan lova dig att den lille killen skulle kunna sitta still bra mycket längre för så länge han inte gör väsen av sig så kommer inte våldet riktas mot honom. Det gäller att ligga lågt.
De har säkerligen en historia av våld och det betyder att barnen har det samma. Denna lille killen vet hur han skyddar sig bäst när pappa blir arg. Han har levt länge i detta våldet.
Det är vad jag tror.
Oavsett vad han berättar och inte så vet han. I hans position så ingår det att skydda sin pappa, även när han dödat hans mor. Så funkar medberoendet för alla åldrar, enligt mig.
Må denna lilla grabb få all den hjälp och stöttning framåt i livet som han behöver för att ta sig förbil detta.
Undrar om det inte är barnfridsbrott i sig att korsförhöra en 7 åring på det viset som framgår av akten.
De var på väg att ge en halv ipren till barnet för att han skulle fortsätta orka!.
Tur att nån läste vad som står på förpackningen.
Citera
2022-08-15, 21:16
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Läste hela akten 112. Var i förhören beskriver Oskar att han bevittnat något mord?!
Det enda jag får fram är att han pratar mycket om telefenonen att pappan tog telefonen i fickan och att pappan var arg och rökte och att det var tjafs mellan dem.
Jag kanske har missat nåt viktigt. Kan du i så fall upplysa mig om det?

Citat:
Ja, vem har sagt det. Så står det i stämningsansökan:
”
Cezary Ratzman har dödat Beata Ratzman på sätt som anges i åtalspunkten 2. Brottet bevittnades genom att det överhördes i delar av Oska*r Ratzman som är son till Cezary Rafal Ratzman och Beata Ratzman. Det hände den 24 september 2021 i Malmö stads kommun eller på annan okänd plats i Skåne.”

Bevittna genom att överhöra. Det finns som sagt delar i FUP, som jag citerade i förra inlägget, som kan tyda på att O hörde B skrika under mordet. Vad är din fråga? Huruvida O förstod eller inte att han hörde ett brott begås vet jag inte om man tar hänsyn till när man avgör om det är barnfridsbrott eller ej. Vet du?
Citera
2022-08-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Det finns som sagt delar i FUP, som jag citerade i förra inlägget, som kan tyda på att O hörde B skrika under mordet.
Citera en gång till. Vilken sida står det att O hör B skrika under mordet?
Betyder ”tyda på” en tolkning eller fakta?
Citera
2022-08-15, 21:25
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Undrar om det inte är barnfridsbrott i sig att korsförhöra en 7 åring på det viset som framgår av akten.
De var på väg att ge en halv ipren till barnet för att han skulle fortsätta orka!.

Barnfridsbrott förutsätter nära relation. Lämpligheten kan absolut ifrågasättas men bör samtidigt ställas i relation till att han vid tidpunkten är enda vittne i sökandet efter en saknad, inte nödvändigtvis avliden, person och då är varje timme avgörande.

Det känns lite malplacerat att du är upprörd över förhörsmetodiken men samtidigt övertygad om att O är fullkomligt omedveten om att hans pappa varit dum mot hans mamma. När jag läser hans förhör får jag intrycket av en pojke som är mycket oroad över varför han sett sin pappa lämna hans mamma utan telefon ute i den mörka, regniga skogen. Knappast oberörd eller omedveten.
Citera
2022-08-15, 21:27
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Citera en gång till. Vilken sida står det att O hör B skrika under mordet?
Betyder ”tyda på” en tolkning eller fakta?

Har du tagit över stafettpinnen...?

Sök på mina inlägg eller backa någon sida bakåt i tråden. Os förhör finns i minst två av sex aktbilagor och dom är sökbara.
Senast redigerad av SmurfStorm 2022-08-15 kl. 21:30.
Citera
2022-08-15, 21:37
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:

För att lugna din oro kan jag även meddela att ibuprofen 200 mg (vilket motsvarar en halv Ipren) är godkänt för barn från 7 år enligt FASS.
Citera
2022-08-15, 22:35
Medlem
Liletts avatar
Citat:
All erkännande som kommer under en sån häktningstid ska vara ogiltig i mina ögon.
Den som sitter en sån lång tid i häktet kommer i slut ändan att erkänna vilket brott som helst bara för att komma ut därifrån.
Häktningstiden ska inte användas som redskap för att framkalla ett erkännande.
Just i det här fallet GM förnekar fortfarande brott men det kan gå rätt så illa till i andra fall.

Citat:
Ibuprofen - Barn 6-12 år (över 20 kg): 1 tablett (200 mg)

Upplevs som att du anser att C är motarbetad i rättsprocessen av både häktestid och att hans son ska behöva genomlida förhör.
O har genomlidit värre saker om du läser FUP. Har vidare inte läst att du fördömt hur C behandlat B och barnen. Anser du att det är han som är offret?

En paradox i tragedin är att det C som är orsaken till att O behöver förhöras..
Senast redigerad av Lilett 2022-08-15 kl. 22:57.
Citera
2022-08-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det är vad jag tror.

Huvudförhandling i Malmö Tingsrätt kommer äga rum följande datum.

Måndagen den 2022-08-08
kl. 09:00 - 16:00
Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 1 av 8 angående mord m.m.

Fredagen den 2022-08-12
kl. 09:00 - 16:00
Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 2 av 8 angående mord m.m.

Måndagen den 2022-08-15 Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 3 av 8 angående mord m.m.

Tisdagen den 2022-08-16 Sal 05

B 8938-21, Huvudförhandling, Dag 4 av 8 angående mord m.m.

2022-08-17

2022-08-22

2022-08-24

2022-08-25

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/malmo_tingsratt/veckans_forhandlingar/forhandlingar-vecka-33.pdf
Senast redigerad av Doiten 2022-08-15 kl. 23:02.
Citera
2022-08-15, 22:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om du kollat upp vad barnfridsbrott är för något hade du inte behövt undra, ej heller om du haft lite kunskap om dylikt läkemedel.
Vad vinner du på att konstant basunera ut din okunskap och dina naiva slutsatser? För att föra en diskussion och ifrågasätta, krävs att man vet vad man talar om. I annat fall blir det bara löjligt rundsnack som gör tråden tungläst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in