Citat:
Ursprungligen postat av
rattata22
Fast nu går det ju att slå på att ett lösenord efterfrågas. Och det går att stänga av den funktionen för oss vuxna som inte låter barn använda våra abonnemang. Som det låter är ju du säker oavsett. Du är inte som fallet som trådskaparen nämner där föräldrarna varit brända i huvudet och i praktiken gett sitt barn ett kreditkort och inte fattat det själv, då de varit lata.
Jag tror inte jag är säker. Nu ska vi se, ur minnet vad jag tror gäller just nu:
Mitt Paypal är inskrivet på Nintendo Switchen.
Sedan på barnens datorer är mitt steamkonto installerat där jag skrivit in mina kreditkortsuppgifter.
Och vi har Robloxkonto där kreditkortsuppgifter använts.
Samma sak med Appstore, där kreditkortsuppgifter är angivna.
Även om jag skulle titta över allt och ta bort informationen kommer barnen vilken dag som helst komma och bara "PAPPA! DET ÄR SUPERDUPERREA PÅ ROBUCKS SOM SLUTAR OM 20 MINUTER. KAN JAG FÅ FÖRSKOTT PÅ VECKOPENGEN SÅ KAN VI KÖPA ROBUCKS FÖR HALVA PRISET INNAN DET ÄR FÖR SENT!!!"...
...så har man skrivit in uppgifterna igen och kanske glömt att "slå på att ett lösenord efterfrågas".
Nu har vi inte haft några incidenter i min familj, men det skulle inte förvåna mig om det hände, även om det nog bara kommer sträcka sig till Robucks eller något spel för några hundra då det brukar komma ett mail någonstans ifrån varje gång man godkänner ett köp så man kan upptäcka det i tid.
Men det handlar inte om lathet från föräldrar, utan det är helt omöjligt att ha någon överblick över alla spel, appar och enheter där man köper saker med riktiga pengar.