2022-08-15, 06:11
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
7.000-10.000 steg om dagen kommer du inte gå ner i vikt på. Du måste gå betydligt mer än så om du ska gå ner i vikt. 10.000 steg bör vara lite lätt vardagsmotion. Sen spelar det ju absolut ingen roll hur mycket du rör på dig om du inte äter mindre än vad du förbränner. Vad betyder mindre portioner? Det är kalorierna som räknas.

Det är klart du kan gå ner i vikt av långpromenader.
Citera
2022-08-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Det är klart du kan gå ner i vikt av långpromenader.
Ja, det kan du göra så klart.
Men jag vill slå ett slag för en grej som jag tror kommer göra att du lyckas; lär dig koppla känslan av att vara hungrig till att du ska nå ditt mål med att gå ner i vikt.
Är det snyggare du vill vara genom att bli smalare så tänk helt enkelt att det är snyggt att vara hungrig. Samt motsatsen, det är fult att vara proppmätt.
Sen borde det bara gå åt rätt håll. Lycka till NeonCross.
Citera
2022-08-15, 06:28
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Kör hårt, även om du ger upp kom igång igen bara där du slutade.

Gjorde samma sak som dig. Jag hamnade på stabila 115kg. Vände på allt. Kom ner till 84kg men det va ostabilt, nu är jag på stabila 88-90.

Hur jag gjorde då, periodisk fast och 1 måltid, kaloriunderskott. Gym Träning på morgonen. Inte många som klarade av det, men för min del så är det viktigt med just fastan. Då jag kör transport och stannar till mycket så blir det mycket små ätandes.

Du kommer få 1000 svar med 1000 olika förslag, det gäller att hitta vad som passar dig.
Citera
2022-08-15, 07:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Nja säger jag.
Såvida du inte har naturligt väldigt smala lår och höfter när du är smal så kommer du vara underviktig på den vikten.

Jag är precis lika lång, och jag såg ut som ett svältande skelett när jag vägde 75.
80-85 är närmare idealvikt förutsatt att du inte tränar och fått några muskler. 90 är helt okej det också.

Tränar du däremot så att du faktiskt har någon synlig muskelmassa fördelad över kroppen, då är 90-100 inte alls konstigt för din längd, beroende på hur lycket du tränar.
Citera
2022-08-15, 08:45
Medlem
Låter som en bra plan. För viktnedgångens skull så är det som sagt att du hamnar på ett kaloriunderskott som är det viktiga. Jag brukar också göra som du att bara minska portionerna och skippa skräp (godis, chips etc.) för jag orkar inte räkna kalorier. Det har gått bra för mig, märker du att viktnedgången uteblir efter några veckor så får du kanske se över vad du äter.

Sen reagerade jag på hur mycket du dricker under dagen. Du kan läsa mer om du googlar typ "vattenförgiftning" eller "dricka för mycket vatten". Nu kanske det är lugnt för dig eftersom du har lite extra vikt för kroppen att bära runt på men kan ändå vara bra att veta att man kan dricka för mycket vatten. Det kan även vara farligt i vissa mängder.
Citera
2022-08-15, 09:03
Medlem
Långpromenader kan vara en bra början, men jag skulle vilja slå ett slag för jogging. Med 128 kg startvikt är man inte så snabb i början, men om du hoppar på ett träningsprogram för att kunna springa 5 km efter 15-20 veckor så kommer kilona att börja rasa ganska snabbt jämfört med långpromenader, särskilt om du samtidigt lägger om kosten så som du skriver. Simning är också bra för förbränningen och skonsamt mot knän och leder vilket är viktigt att tänka på.
Citera
2022-08-15, 09:16
Medlem
SkateBlinds avatar

Långpromenader kan ge en hjälp på traven vid viktnedgång, lite beroende på hur mycket du rör dig idag.

Jag rasade i vikt när jag började promenera, det tillsammans med ett kaloriunderskott.
Från att vara mycket stillasittande till att röra på sig gör stor skillnad.

Kolla på vad du stoppar i dig en normal dag och ta bort onödigt ätande. Jag drack läsk och åt kakor, godis med mera dagligen, sånt som bara slank ner av farten.

Förr eller senare så behöver man göra justeringar för att fortsätta sin viktnedgång, i mitt fall blev det löpning, tillsammans med vägning av mat.

Andra vägar framåt är ju att gå på någon form av diet, i mitt fall fungerar det inte, jag saknar allt som jag inte får äta med alla dieter. Det blir trist och enformigt och därför svårt att hålla i och hålla ut.

Oavsett är vägen framåt initialt ofta ganska lätt, men blir ju närmre målet mer svårfocerad.

Stort lycka till.
Citera
2022-08-15, 09:57
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Kör hårt, även om du ger upp kom igång igen bara där du slutade.

Gjorde samma sak som dig. Jag hamnade på stabila 115kg. Vände på allt. Kom ner till 84kg men det va ostabilt, nu är jag på stabila 88-90.

Hur jag gjorde då, periodisk fast och 1 måltid, kaloriunderskott. Gym Träning på morgonen. Inte många som klarade av det, men för min del så är det viktigt med just fastan. Då jag kör transport och stannar till mycket så blir det mycket små ätandes.

Du kommer få 1000 svar med 1000 olika förslag, det gäller att hitta vad som passar dig.

Du verkade äta för att lugna nerverna, vad gör du nu istället för att behålla din vikt?
Citera
2022-08-15, 10:23
Bannlyst
Kosten är det viktigaste.
Jag har gått ner 6kg på en månad utan att träna lr röra på mig ✌️
Citera
2022-08-15, 11:16
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Har gjort en liknande resa. För att inte falla tillbaka i gamla spår efter du har börjat är det viktigt att inte göra saker för komplicerade. Visst att räkna kalorier fungerar men blir i längden väldigt frustrerande och jobbigt. Så var det för mig som är lat av naturen och äter lunch ute i jobbet, tex. Vad som funkade för mig var:

- Skippa frukost och kör intermittent fasting (tex från kl 21 på kvällen till 11 på dagen när du äter lunch)
- Lunchen var fri för mig, ät vad du vill.
- Ha en kontrollerad middag där du vet hur många kcal du stoppar i dig, tex 600 eller liknande beroede på mål. Lätt att ha några recept att rotera.
- Skippa alla snacks
- EDIT: Drick aldrig kalorier. Inget juice, ingen läsk, inte mjölk, minimera alkohol.

Detta gäller mest vardagar. Veckoslut är mera fritt.

Börja med en sak och när det blir rutin, lägg till en annan. Kombinerat med lite motion så gick jag ned 20kg på ett år. Testade också att räkna kcal i början med blev allt för jobbigt och kändes övermäktigt för min livsstil och onödigt komplicerat som sagt. Men visst är fitness din livsstil och "hobby" så då är det ju såklart att föredra.
Senast redigerad av Maskindiskmedel 2022-08-15 kl. 11:21.
Citera
2022-08-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Lite info innan jag börjar:

Kön: Man
Ålder: 29
Längd: 193cm
Vikt: 128kg
Slutvikt: 95-100kg

Nu är det fan dags att gå ner i vikt. Behöver gå ner 30+kg för att nå min idealvikt.

Tänkte börja med 6-8km promenader (Vilket är runt 7000-10000 steg) varje dag och sedan minska matportionerna jag stoppar i mig för att viktnedgången ska bli mest effektiv. Börjar med styrketräning lite senare, börjar först med långa och raska promenader.

Har beslutat mig att ta bort vitt socker från min kost helt. Allt som: Godis, kakor och bakelser. You know the drill. Får i mig vitt socker naturligt i maten jag lagar. Kommer tillåta mig själv att äta frukt.

Något som också kommer hjälpa min vintnedgång är mitt vätskeintag. Dricker 5-7 liter varje dag.

Är en storrökare vilket jag kan tillägga. Ingen är ju perfekt.

Postar en selfie så får ni se hur jag ser ut i ansiktet iaf, uppdaterar denna tråd med ny info varje vecka med hur det går.

Bilden på mig: https://ibb.co/p0fRdmv

Önska mig lycka till!

//NeonCross

Glöm inte styrketräning. Du bygger muskler och får högre förbränning även i vila. Jag gick på kaloriunderskott ca - 500 kcl dagligen och styrketränade samtidigt. Kunde efter ett tag öka mängden mat och behövde inte räkna och ändå gå ner i vikt (bara höfta ungefär) eftersom jag hade ökad förbränning. Skulle föreslå att du inte har några förbud alls. Kolhydrater skulle jag inte ta bort helt även om det är ett snabbt och enkelt sätt att gå ner i vikt. Men din kropp och hjärna behöver ändå den energikällan för att vara pigg och glad. En skriva fullkornsbröd, ris eller potatis är fantastiska livsmedel. Potatis har dessutom lågt på kalorier. Tänk mycket protein, grönsaker och rotfrukter, nyttiga kolhydrater. Promenader och styrketräning på det så kommer du absolut lyckas med ditt mål. Allt handlar om att fortsätta. Vågen står stilla, skitsamma, bara fortsätt så händer det saker. Ligg inte för lågt i kaloriintag så att din kropp går på sparlåga för då kommer du ha ännu svårare att gå ner i vikt.
Lycka till
Citera
2022-08-15, 12:10
Medlem
Ät ca 1 500 kalorier per dygn. Undvik kolhydrater. Sluta helt med godis, läsk etc.

Spring och gå i intervall istället för endast promenader varannan dag typ spring långsamt 1 minut, gå snabbt 1 minut etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in