2022-08-15, 12:16
Medlem
Men alltså. 7000-10000 steg om dagen är väl för fan inte att räkna som långpromenad? Tar knappt 45 minuter. En långpromenad är väl minimum 15.000 steg/2 timmar. Du kommer inte att gå ner 30kg på att gå 10k steg och ”äta mindre portioner”, det är kcal ut vs in som räknas punkt slut.
Citera
2022-08-15, 12:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Njae, inte självfallet att han kommer tappa på det.

Promenader kommer aldrig ge dig någon utgift som får dig att tappa i vikt, du behöver rå-träning (intervallöpning, styrketräning m.m.) och ett medvetet kaloriunderskott för att komma någonstans.

Det är fullständigt vansinnigt att råda en otränad gravt överviktig rökare att börja intervallöpning.

Här är mina råd:
  1. Din kropp avgörs helt och hållet i köket. Vad du äter och hur mycket du äter.
  2. Sluta konsumera snabbmat/godis/chips/öl/sprit/halvfabrikat
  3. Börja försiktigt med promenader som blir allt längre. Om du är rejält otränad och gravt överviktig bör du till att börja med vänja leder och ligament med ditt nya beteende. Skador kan ta lång tid att läka som resulterar i att du går upp i vikt igen
  4. Ät hårdkokta kalla ägg som snacks innehåller massa nyttigheter (protein) samt ca 80kcal per ägg
  5. Ät endast maträtter med hög proteinhalt (mättar mycket bättre dessutom)
  6. Är du hungrig - drick en liter vatten.
  7. Håll din livsuppehållande kcal konsumtion borde ligga på ca 2200 kcal per dag ( i snitt att fasta och äta lite mer en dag är ok).
  8. Notera att du kan endast bränna 66 kcal per kilo kroppsfett per dag sedan börjar kroppen äta protein (muskler). Du har gissningsvis ca 35-40 kg kroppsfett på dig, vilket innebär att du max kan ha ca 2300 kcal-2600 kcal underskott per dag, vilket teoretiskt skulle kunna innebära att du som max skulle kunna bli av med nästa 2,5 kg kropps fett på en vecka.
  9. Exempel: Grundförbränning 2200 kcal, Träningsförbränning: 1500kcal. Matintag: MINST 1500 kcal. Hade dock försökt hålla ca 2000kcal
  10. När du väl har kommit igång med träning bör du köpa proteinpulver, multivitamin som kosttillskott
  11. Skaffa en pulsklocka (typ Garmin där du kan följa din utvckling) Pulsklockor ger bra gratis råd hur du skall fortsätta med din träning (jag har själv en Garmin fenix 6X)
Ps det finns massvis med resurser på nätet som du kan följa.Här är två som du definitivt bör titta närmare på: (gratis)

https://www.youtube.com/c/athleanx

https://www.youtube.com/user/GravityTrainingSol

Lycka till!

pps
Sluta röka och det går mycket snabbare att bli fit
/fd rökare
Senast redigerad av vanartad 2022-08-15 kl. 12:33.
Citera
2022-08-15, 12:38
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Hej,

Lite info innan jag börjar:

Kön: Man
Ålder: 29
Längd: 193cm
Vikt: 128kg
Slutvikt: 95-100kg

Nu är det fan dags att gå ner i vikt. Behöver gå ner 30+kg för att nå min idealvikt.

Tänkte börja med 6-8km promenader (Vilket är runt 7000-10000 steg) varje dag och sedan minska matportionerna jag stoppar i mig för att viktnedgången ska bli mest effektiv. Börjar med styrketräning lite senare, börjar först med långa och raska promenader.

Har beslutat mig att ta bort vitt socker från min kost helt. Allt som: Godis, kakor och bakelser. You know the drill. Får i mig vitt socker naturligt i maten jag lagar. Kommer tillåta mig själv att äta frukt.

Något som också kommer hjälpa min vintnedgång är mitt vätskeintag. Dricker 5-7 liter varje dag.

Är en storrökare vilket jag kan tillägga. Ingen är ju perfekt.

Postar en selfie så får ni se hur jag ser ut i ansiktet iaf, uppdaterar denna tråd med ny info varje vecka med hur det går.

Bilden på mig: https://ibb.co/p0fRdmv

Önska mig lycka till!

//NeonCross

Jag 39 år, 188cm, 130kg gick ner 45 kg på ca 8 månader. Hur?

Powerwalks dvs snabba promenader ca 6-7km per dag eller varannan dag. Sista km blev jogg i slutet när konditionen blev bättre.

Hård klassisk styrketräning på gym enligt Push Pull Legs 5-6ggr i veckan.

Mat enligt LCHF med fokus på fett och protein. Åt inte stenhård LCHF men ganska nära.

Periodisk fasta 16/8 dvs fasta 16 timmar om dygnet och äta 8. Ingen frukost förutom kaffe, första målet mat runt kl 11, sista målet mat runt kl 19.

Byggde upp en imponerande muskelmassa för att vara en odopad 39-åring. Startvikten var 130kg och var som lägst ca 84kg. Nu har jag ätit upp mig en del igen men höll vikten i flera år tills det blev lite ändringar i livssituationen och jag släppte kontrollen en del.
Citera
2022-08-15, 12:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
7.000-10.000 steg om dagen kommer du inte gå ner i vikt på. Du måste gå betydligt mer än så om du ska gå ner i vikt. 10.000 steg bör vara lite lätt vardagsmotion. Sen spelar det ju absolut ingen roll hur mycket du rör på dig om du inte äter mindre än vad du förbränner. Vad betyder mindre portioner? Det är kalorierna som räknas.

Det är ren nonsens!
ALL aktivitet bidrar till förbränning. Precis allt du gör som innebär att kroppen förflyttas för egen maskin ökar förbränning.

Vill man gå ner i vikt handlar det enkelt om att äta mindre än man förbränner. PUNKT
Citera
2022-08-15, 13:00
Medlem
Citat:
Men alltså. 7000-10000 steg om dagen är väl för fan inte att räkna som långpromenad? Tar knappt 45 minuter. En långpromenad är väl minimum 15.000 steg/2 timmar. Du kommer inte att gå ner 30kg på att gå 10k steg och ”äta mindre portioner”, det är kcal ut vs in som räknas punkt slut.

Antalen steg spelar ingen roll så länge dom "mindre portionerna" och att undvika skräp resulterar i ett kaloriunderskott. Man måste inte nödvändigtvis räkna kalorierna för att hamna på underskott även om det såklart är en säkrare metod.
Citera
2022-08-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det är ren nonsens!
ALL aktivitet bidrar till förbränning. Precis allt du gör som innebär att kroppen förflyttas för egen maskin ökar förbränning.

Vill man gå ner i vikt handlar det enkelt om att äta mindre än man förbränner. PUNKT

Du missförstod. Förbränning är väl inte lika med att gå ner i vikt? Självklart ökar förbränningen av all aktivitet men det innebär inte att man per automatik går ner i vikt för att man rör på sig lite grann. Jag skrev i inlägget du citerade är att det som spelar roll är kalorier in vs ut eller med dina ord ”äta mindre än man förbränner”. Så vad är nonsens?
Citera
2022-08-15, 13:24
Medlem
LeCastles avatar
Du kan ju ut räkna kaloriintag om du googlar.
Info om dig, dvs vikt, längd och aktivitetsnivå.
Hur mycket du vill gå ner i vikt och hur lång tidsintervall.

Ex. Du vill gå ner 10 kg i vikt på 10 veckor. Då anger kalkylatorn hur många kalorier du ska hålla dig till om dagen. Inget jag rekommenderar dock. Skulle valt 25-30 veckor.
Citera
2022-08-15, 13:30
Medlem
Härligt TS!
Du vill göra det här så hållbart, så det handlar ju om en livsstilsförändring och inga quick fixes.
Räkna ut din basalaförbränning och lägg dig ca 4-500 kcal under, så om din basala är 2200 så lägg dig på 1700-1800. Du kommer bli förvånad av hur stor mängd "nyttig mat" du kommer behöva äta. Finns många appar för att tracka kcal, och om det går att ställa in andel kolhydrater, protein och fett så är en bra start 40% protein, 30% kolhydrater och 30% fett. Grönsker kan du i princip äta valfri mängd av, men typ majs innehåller mycket socker så tänk på det.
Ät som en hund: samma mat, samma mängd och på samma tid i 2 veckor, efter det så utvärderar du om du behöver justera kosten.

När du kommer till din första platå (dvs inget händer på vågen eller cm) kan du öka upp träningen genom att då börja gymma/ springa/ simma. Tror du kommer klara dig superbra med promenader initialt.
Ta bilder och mät dig en gång i veckan (bröst, överarm, midja, mage, höft och lår), det kommer bli rolig statistik att följa efter 1-2 månader. Och kom ihåg att vågen inte är allt, även om du stått still på vågen en vecka kan måttan ha minskat.

Lycka till!
Citera
2022-08-15, 13:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Du missförstod. Förbränning är väl inte lika med att gå ner i vikt? Självklart ökar förbränningen av all aktivitet men det innebär inte att man per automatik går ner i vikt för att man rör på sig lite grann. Jag skrev i inlägget du citerade är att det som spelar roll är kalorier in vs ut eller med dina ord ”äta mindre än man förbränner”. Så vad är nonsens?

För en otränad person som är gravt överviktig är det oerhört viktigt att de får starta på sin nivå.

Jag vet inte hur mycket du väger men försök föreställa dig att på en viktväst på 50 kg (tror iofs att det inte finns någon sådan min är på 30kg) och som helt otränad ge dig ut att vandra 10000 steg. Det är en prestation som är betydligt större än för en vältränad person springa 2 mil under 4 min per km.

Försök sätta dig in i hur det är att vara en soffpotatis. Jag har varit en sådan. Nu är jag en easy gainer så jag har lätt att träna upp mig, men alla har inte dessa förutsättningar. Det skulle vara tragiskt om denna tråd urartar till att vara ett slags självförhärligande över hur jävla vältränade varje skribent själv är.

Tänk bara på skaderisken. en person som inte rört sig från soffan någonsin. Leder och ligament kommer garanterat ta oerhört mycket stryk om man startar för snabbt (been there done that), vilket ofelbart slutar i att personen i fråga återvänder till soffan.

Allt handlar om kontinuitet. Kan du inte upprätthålla träningsdosen du har över längre tid ligger du för högt. Omvänt, är det för enkelt bör öka intensiteten/längden FÖRSIKTIGT, så man undviker skador.

Det är också jäkligt viktigt att personen vet hur man använder fria vikter om det är det han håller på med, då det är mycket lätt att få skador med fria vikter som nybörjare om man gör fel.

Låt för guds skull inte denna tråd bli typ: "Jag sprang ett maraton igår under 2 timmar. Klarar inte TS detta är han ett fetto som lika bra kan gå tillbaka till soffan"

Ge honom RIMLIGA mål som han garanterat klarar av så han kan känna sig stolt över att "Detta fixar jag. Kan kanske öka sträckan lite längre"

Kom för bövelen inte med fullständigt orimliga mål som bara störtar honom i fördärvet.

Man måste lära sig krypa innan man kan gå
Citera
2022-08-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
För en otränad person som är gravt överviktig är det oerhört viktigt att de får starta på sin nivå.

Jag vet inte hur mycket du väger men försök föreställa dig att på en viktväst på 50 kg (tror iofs att det inte finns någon sådan min är på 30kg) och som helt otränad ge dig ut att vandra 10000 steg. Det är en prestation som är betydligt större än för en vältränad person springa 2 mil under 4 min per km.

Försök sätta dig in i hur det är att vara en soffpotatis. Jag har varit en sådan. Nu är jag en easy gainer så jag har lätt att träna upp mig, men alla har inte dessa förutsättningar. Det skulle vara tragiskt om denna tråd urartar till att vara ett slags självförhärligande över hur jävla vältränade varje skribent själv är.

Tänk bara på skaderisken. en person som inte rört sig från soffan någonsin. Leder och ligament kommer garanterat ta oerhört mycket stryk om man startar för snabbt (been there done that), vilket ofelbart slutar i att personen i fråga återvänder till soffan.

Allt handlar om kontinuitet. Kan du inte upprätthålla träningsdosen du har över längre tid ligger du för högt. Omvänt, är det för enkelt bör öka intensiteten/längden FÖRSIKTIGT, så man undviker skador.

Det är också jäkligt viktigt att personen vet hur man använder fria vikter om det är det han håller på med, då det är mycket lätt att få skador med fria vikter som nybörjare om man gör fel.

Låt för guds skull inte denna tråd bli typ: "Jag sprang ett maraton igår under 2 timmar. Klarar inte TS detta är han ett fetto som lika bra kan gå tillbaka till soffan"

Ge honom RIMLIGA mål som han garanterat klarar av så han kan känna sig stolt över att "Detta fixar jag. Kan kanske öka sträckan lite längre"

Kom för bövelen inte med fullständigt orimliga mål som bara störtar honom i fördärvet.

Man måste lära sig krypa innan man kan gå

Jag håller med dig. Pratar dock endast av erfarenhet. Jag kan nog klassas som en tjockis som kämpat hela livet med att hålla en rimlig vikt, men eftersom jag har så otroligt lätt för att gå upp i vikt så vet jag hur viktigt det är med motionen(kosten viktigast förstås).

Självklart ska allt göras efter sina egna förutsättningar och 15.000 steg på en dag behöver inte göras i en och samma promenad. Om TS ändå inte tänkt att han ska styrketräna så tycker jag absolut att han kan gå två promenader om dagen. Kanske fram och tillbaka från jobbet? Man behöver inte vara särskilt vältränad för att samla på sig 15.000-20.000 steg på en dag. Inte vältränad alls faktiskt.
Citera
2022-08-15, 14:08
Medlem
Hrass avatar
Att promenad inte bidrar till viktnergång är en extrem hårddragning. Antar att man börjat höra dessa tankar för att det är de senaste "rön" man rapar upp på Tyngre. Fungera i praktiken != vad som är optimalt i teorin

Kan lika gärna ta era kostråd från Kostdoktorn

Promenader är utmärkt om man är en sedentär tjockis
Citera
2022-08-15, 14:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
7.000-10.000 steg om dagen kommer du inte gå ner i vikt på. Du måste gå betydligt mer än så om du ska gå ner i vikt. 10.000 steg bör vara lite lätt vardagsmotion. Sen spelar det ju absolut ingen roll hur mycket du rör på dig om du inte äter mindre än vad du förbränner. Vad betyder mindre portioner? Det är kalorierna som räknas.
Om man inte rör sig alls idag, eller kanske ligger på 1500-200 0 steg, så är 7000 steg en självklar väg framåt om man inte kompenserar med att äta mer. Om man kombinerar det med minskat intag av kalorier så går man självklart ned i vikt och det kommer dessutom att gå ganska fort. Det är enkel matematik. Det är, som du säger, bara fråga om att äta mindre än man förbränner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in