Citat:
Ursprungligen postat av
winstoncheesy
Du missförstod. Förbränning är väl inte lika med att gå ner i vikt? Självklart ökar förbränningen av all aktivitet men det innebär inte att man per automatik går ner i vikt för att man rör på sig lite grann. Jag skrev i inlägget du citerade är att det som spelar roll är kalorier in vs ut eller med dina ord ”äta mindre än man förbränner”. Så vad är nonsens?
För en otränad person som är gravt överviktig är det oerhört viktigt att de får starta på sin nivå.
Jag vet inte hur mycket du väger men försök föreställa dig att på en viktväst på 50 kg (tror iofs att det inte finns någon sådan min är på 30kg) och
som helt otränad ge dig ut att vandra 10000 steg. Det är en prestation som är betydligt större än för en vältränad person springa 2 mil under 4 min per km.
Försök sätta dig in i hur det är att vara en soffpotatis. Jag har varit en sådan. Nu är jag en easy gainer så jag har lätt att träna upp mig, men alla har inte dessa förutsättningar. Det skulle vara tragiskt om denna tråd urartar till att vara ett slags självförhärligande över hur jävla vältränade varje skribent själv är.
Tänk bara på skaderisken. en person som inte rört sig från soffan någonsin. Leder och ligament kommer garanterat ta oerhört mycket stryk om man startar för snabbt (been there done that), vilket ofelbart slutar i att personen i fråga återvänder till soffan.
Allt handlar om kontinuitet. Kan du inte upprätthålla träningsdosen du har över längre tid ligger du för högt. Omvänt, är det för enkelt bör öka intensiteten/längden FÖRSIKTIGT, så man undviker skador.
Det är också jäkligt viktigt att personen vet hur man använder fria vikter om det är det han håller på med, då det är mycket lätt att få skador med fria vikter som nybörjare om man gör fel.
Låt för guds skull inte denna tråd bli typ: "Jag sprang ett maraton igår under 2 timmar. Klarar inte TS detta är han ett fetto som lika bra kan gå tillbaka till soffan"
Ge honom RIMLIGA mål som han garanterat klarar av så han kan känna sig stolt över att "Detta fixar jag. Kan kanske öka sträckan lite längre"
Kom för bövelen inte med fullständigt orimliga mål som bara störtar honom i fördärvet.
Man måste lära sig krypa innan man kan gå