2022-08-14, 16:42
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej det är Ryssland som mördar dem

Ja att dö för sitt land frivilligt. Vissa tycker det är stort. Dom trodde väl att dom skulle vinna. Att dom inte kunde förlora med västs hjälp. Och sen skulle de kommit med i NATO på goda meriter i ett krig mot Ryssland. Det är väl så man uppfattar de ukrainska ledarna. NATO var tydligen jätteviktigt.
Citera
2022-08-14, 16:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jasså, det var märkligt. Så du menar att de ca 50 personer som ukrainarna eldade upp i Odessa den 2 maj 2014 var rysk trupp? Nej, du det var det inte. Och de eldades upp med ukrainska regeringens goda minne. Det förstår du väl själv. Man kan inte ha en regering som tycker det är bra när en icke önskvärd ras i det här fallet den ryska eldas upp av majoritetsbefolkningen. Men det gillar du? Skäms!

Ukraina har ju inte samma regering nu. Du vet i demokratier byter man regering. Att Putin fortfarande är regeringschef är det onormala. I Rysslands fall kan man skylla vad som hände 2014 på regeringen men det kan man inte med demokratiska Ukraina. De byter regeringar.
Citera
2022-08-14, 16:49
Medlem
Trams att Ukraina bombar kärnkraftverket. Däremot så skall ryssen likvideras

"Every Russian soldier who either shoots at the plant, or shoots using the plant as cover, must understand that he becomes a special target for our intelligence agents, for our special services, for our army," Zelenskiy said in an evening address on Saturday.
https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-targets-russian-soldiers-threatening-europes-largest-nuclear-power-plant-2022-08-14/
Citera
2022-08-14, 16:55
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Begriper du inte att det inte spelar någon roll om vad vi tycker eller tror? Så länge Kreml ser det som ett hot så är det så. Menar du att sådana som Kissinger har fel i sina slutsatser om att Ryssarna ser det som sitt säkerhetsintresse och därför reagerar? Och om du har missat det så är Ryssland ett mycket stort land där till öster om oss som har den största armén efter USA och massor av kärnvapen.

Ska vi strunta i vad de säger? Vad har vi i så fall att sätta emot? Vad kan vi göra för att forcera vår vilja utan att det slår tillbaka mot oss? Som jag säger så tycker jag att dina tanker är helt okej. Men då måste du svara på hur vi ska göra när Ryssland reagerar på det vi gör. Eller räknar du med att Ryssland inte kommer att reagera.
Jag vet- inte min diskussion eller mitt samtal men jag har ändå lite grejer att anföra kring det du säger...

Det är helt omöjligt att inte provocera Ryssland- det funkar nämligen som så att om det finns något Ryssland inte gillar eller om det finns något som Ryssland vill ha- och inte genom flathet och tystnad medges, ses det av Kreml som en provokation och rysshat. Ryssland är bevisligen både farligt och opålitligt men nu kanske det kan bli som så att Ryssland kommit till vägs ände och det är slut. Jag gissar därför att proryssar från nu- och fram till Rysslands fall, ihärdigt kommer varna oss alla för att provocera Ryssland då de kan förinta 'allt och alla' med deras supervapen eller med ett endaste knapptryck, typ.

Ryssland och tidigare Sovjet har kört med denna hotpolitik så länge jag har funnits och kan minnas men det är nu dags att det demokratiska väst sätter stop och säger nej . Det bästa för hela planeten och som antagligen kommer leda till minst dödsoffer är faktiskt ett ordentligt och avgörande krig som väst tar initiativ till- på deras egna villkor och med deras samlade resurser. För så här kan vi ju inte ha det, det går bara inte...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-08-14 kl. 16:58.
Citera
2022-08-14, 16:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Han är helt klart desillusionerad av alla konstanta ja-sägare, Ukraina vinner på Twitter men månad efter månad har UAFs front ständigt förflyttats "åt fel håll". Kognitiv dissonans m.a.o.

Något som många fler NATOshills får erfara numera, de flesta kan inte erkänna att de haft fel så de håller bara käft och börjar prata om "hur ond Putin är" eller "hur Ryssens ekonomi kommer krascha" när allt pekar på det motsatta.

Dessa är lika ärliga som Warmonitor3 och resten av peremoga brigaden på Twitter.
Det verkar svårt att ta in att informationen i form av brottstycken från ukrainska och pro-ukrainska kanaler inte alltid ger en rättvis bild av styrkeförhållanden i kriget som helhet. Jag vet inte ens om jag tror att det handlar om att man inte kan erkänna att man haft fel — jag tror snarast att övertygelsen om att Ukraina har tiden på sin sida osv. är genuin. Det blir väl så med ensidig kost (källor) och tydlig konfirmationsbias. Och nu har Julian Röpcke drabbats av insikten att tiden inte alls rinner ut för Putin. Och att den ryska armén inte alls åker på snyting efter snyting. Har han börjat ta del av ryska källor, eller vad är det frågan om? Bra att han är realist, i alla fall.
Citera
2022-08-14, 16:59
Medlem
Citat:
Nu går det inte längre att förneka det. The Guardian rapporterar om att det är Ukraina som har planer på att bomba kärnkraftverket i Zaporizhzhia (video):
Ukraine’s president, Volodymyr Zelenskiy, has vowed to target Russian troops at Zaporizhzhia nuclear power plant who fire on Ukrainian towns and cities. ‘Every Russian soldier who either shoots at the station or shoots under the cover of the station must understand that they are becoming a special target for our intelligence, for our special services, for our army,’ said Zelenskiy in a video statement on Saturday evening. Both Ukraine and Russia have accused one another of shelling the nuclear plant, which is the largest in Europe, following multiple incidents in recent weeks. Russian troops captured the station early in the war. G7 nations have called on Moscow to withdraw from the plant to avoid risking nuclear catastrophe
https://www.theguardian.com/world/video/2022/aug/14/ukraine-target-russian-forces-zaporizhzhia-nuclear-plant-zelenskiy-video

Vad är det som inte går att förneka?
Insinuerar du att Ukraina beskjuter kraftverket? Eller vad vill du få fram med ditt påstående?

Man kan konstatera att du i Lavrovs frånvaro gör ditt bästa för att vara hans megafon.
Citera
2022-08-14, 16:59
Medlem
Ukrainska hjältarna kan luta sig tillbaka och skåda spektaklet.
Låt fienden likvidera sig själva

Russian soldiers are turning on each other.
Recently there has been fighting between Buryats and Kadyrovites soldiers, with 50 dead or wounded.
Buryats clearly don't like the tiktokers

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1558828722656055296
Citera
2022-08-14, 17:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vet- inte min diskussion eller mitt samtal men jag har ändå lite grejer att anföra kring det du säger...

Det är helt omöjligt att inte provocera Ryssland- det funkar nämligen som så att om det finns något Ryssland inte gillar eller om det finns något som Ryssland vill ha- och inte genom flathet och tystnad medges, ses det av Kreml som en provokation och rysshat. Ryssland är bevisligen både farligt och opålitligt men nu kanske det kan bli som så att Ryssland kommit till vägs ände och det är slut. Jag gissar därför att proryssar från nu- och fram till Rysslands fall, ihärdigt kommer varna oss alla för att provocera Ryssland då de kan förinta 'allt och alla' med deras supervapen eller med ett endaste knapptryck, typ.

Ryssland och tidigare Sovjet har kört med denna hot-utrikespolitik så länge jag har funnits och kan minnas men det är nu dags att det demokratiska väst sätter stop och säger nej . Det bästa för hela planeten och som antagligen kommer leda till minst dödsoffer är faktiskt ett ordentligt och avgörande krig som väst tar initiativ till- på deras egna villkor och med deras samlade resurser. För så här kan vi ju inte ha det, det går bara inte...

Ibland ser jag det som att vi måste slutföra ett krig som aldrig avgjordes. Andra världskriget. En av de imperialistiska diktaturer som startade kriget blev aldrig besegrade utan fortsatte sin aggression sedan dess, kriget gick ned på sparlåga, det så kallade kalla kriget. 1991 trodde många att det äntligen var slut men Ryssland axlade Sovjets blodiga mantel och nu har detta gamla krig blivit hett igen.
Citera
2022-08-14, 17:03
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ja inte långt ifrån finns en del AFA (Antifascistisk aktion) där.

En av de största anledningarna att jag avskyr Amnesty.

Ja men den här gången var dom säkert rätt ute. Ukrainarna har ju vunnit propagandakriget så jag har inget emot lite balans i argumentationen.
Citera
2022-08-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ska de dit och förhandla kanske?

Förklara gärna hur de ska attackera ryssarna där annat än med artilleri. Det är liksom det man håller på med sedan en tid tillbaka.
Häller med. Det finns nog inget fegare än ryska soldater i Ukraina. Man gömmer sig överallt där man hoppas att man är säkra för den ukrainska armén. Skulle inte förvåna om ryssen än en gång orsakar en härdsmälta och sprider radioaktivt damm över Europa. tänk att ett så fattigt och efterblivet land som Ryssland kan ställa till med så mycket elände i Europa, förunderligt minst sagt. Är det kanske dödsryckningarna vi nu förhoppningsvis ser i det vanstyrda och sargade landet Ryssland.
Ukraina lär ju ryssen inte klå i all fall.
Citera
2022-08-14, 17:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag tror inte man är lika lugn bland Europas ledare faktiskt.

Det är naturligtvis tokfarligt att slåss runt om en reaktor med artilleri. Jag tror inte det orsakar härdsmälta om Ukraina träffar reaktorn med en granat, men en massa andra grejer kan hända. Personalen i kraftverket kan fly/vägra gå till jobbet (jävligt förståeligt), kontrollrummet kan slås ut, vattentillförsel eller annan stödjande infrastruktur kan träffas, eller ryska ammo-depåer som orsakar en bauta-smäll...etc.

Principiellt är det samma sak som när ukraina (eller Ryssland i Kherson) gömmer sig bland civila, det är bara det att om kärnkraftverket slås ut så kan väldigt många civila skadas/dö.
Citera
2022-08-14, 17:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Häller med. Det finns nog inget fegare än ryska soldater i Ukraina. Man gömmer sig överallt där man hoppas att man är säkra för den ukrainska armén. Skulle inte förvåna om ryssen än en gång orsakar en härdsmälta och sprider radioaktivt damm över Europa. tänk att ett så fattigt och efterblivet land som Ryssland kan ställa till med så mycket elände i Europa, förunderligt minst sagt. Är det kanske dödsryckningarna vi nu förhoppningsvis ser i det vanstyrda och sargade landet Ryssland.
Ukraina lär ju ryssen inte klå i all fall.

Nu var det inte "ryssen" som orsakade härdsmälta i Tjernobyl sist, men Ukraina som en del av Sovjet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in