Citat:
Ursprungligen postat av
nedboy
Nä det gör jag inte. Är det dumt med experter? Hur efterbliven är du egentligen?
Finns massa data som Greta har visat upp från klimatexperter där man tydligt kan se hur illa det håller på att gå.
Om inte annat så kan du väl bara studera vad som sker i världen just nu. År för år så får vi lite mer och mer extremt väder. Vi är ju bara i början än så länge.
Expertutlåtande
"Assigned by the Ministry of Internal Affairs and the Delta Programme Commissioner, we are working on the "Spatial design exploration on the consequences of accelerated sea level rise". Based on a "what if" approach we explore possible spatial impacts of accelerated sea level rise, varying between 1 meter to a maximum of 3 meters in 2100."
90% av all landis finns vid sydpolen.
Under 10% finns på Grönland.
För att höja havsytan med 3 m på 78år krävs att
det börjar smälta snabbt.
Just nu är minus 51vid sydpolen.
Grönland smälter av en del varje sommar i år mindre än vanligt.
Nyligen ökade de sin ismassa.
När inlandsisen försvann rörde det sig om en havsnivåökning räknat i dec per 100 år.
Trots att jag inte är expert, så inser jag att expertutlåtandet om 3m höjning är fel.
Än finns ingen trend som tyder på det, det är en stabil höjning på någon mm per år och har varit så mycket länge.
Att det skulle öka till 3cm per år plötsligt, när sydpolen inte alls blivit varmare och Grönland inte visar någon katastrofal avsmältning.
Det är sunt att ifrågasätta experter.
Maldiverna borde varit under vatten 1980 enligt experterna. Dom har inte ens märkt nån höjning av havet där.
1970 varnade experterna för en ny istid.
Experterna sa vaccin skyddar mot covid,
Experterna sa för 10 år sen, det finns inget militärt hot mot Sverige. Vi lägger ner stora delar för att spara pengar.
Experter säger att män kan få barn, känner man sig som motsatt kön har man rätt.
Experter har alltid haft fel och kommer så fortsätta.