2022-08-14, 21:51
Medlem
DVikings avatar
Sollentuna? Sen när blev det någon form av statusområde där villor kostar 10m+?

Om en beg. 70-talsvilla budas upp till 8m i ett skitområde som Sollentuna kommer markpriserna trenda upp mot 5-6m eftersom man kan bygga ett nytt fint hus för ca 4m. Går den sunkiga 70-talsvillan ner till 4m när budfesten är över blir tomtpriset snarare 2m, men då håller giriga ägare/kommuner marken i väntan på bättre tider.
Citera
2022-08-14, 21:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är i sig nog sant. Men vad har det med den här tråden att göra.

Folk med pengar halar in stora kontantinsatser när de köper boende. Det är inget problem eftersom dom köper till korrekt pris. Och marknaden stiger över tiden (Så länge vi har tillväxt).

Fast du är fel person att säga det till andra.
Förlorar du mindre med pengar om du köper till överpris kontant?

Har byggjobbarna i Singapore svaret?
Citera
2022-08-14, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och? Det är taxeringsvärde. Huset är värt över 60% av totalt tax värde.

Totalt taxeringsvärde är 6.8 msek. Du fattar väl att det har noll med värdet att göra?? Försäljningspriset kommer vara 15 msek.

Med din logik borde man ju köpa varenda tomt i hela Sollentuna direkt och bygga kåk. Man kan alltså köpa en tomt för 5 msek och bygga den här kåken för 4 msek och sen sälja kalaset för 15 msek. Varför gör du inte det? Varför gör inte alla det
Det är ju exakt det som driftiga personer med kunskap och drivet att tjäna pengar gör. Jag har gjort det många gånger även om det var ett tag sedan. Jag har en släkting som gjort flera egna projekt senaste 15 åren. Vi är båda mer eller mindre att räkna som ekonomiskt oberoende idag. En kompis till mig köpte tomt och byggde själv. Han är snickare. Det blev 3 miljoner i vinst på den kåken.
Men hur många tror du klara av att göra ett sådant komplext projekt och tjäna pengar på det?
Citera
2022-08-14, 21:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha och var ska de då bo? I ett tält? Ja det är klart om man gör vill göra en exit på allvar så skulle jag nog inte tveka att ta tillfället i akt nu.
Folk bor redan så de bor kvar ett tag till.
Citera
2022-08-14, 22:54
Medlem
RazorJolts avatar
Nu har det varit en hel rad visningar i Stockholm senaste två helgerna.

Är det inte vansinnigt få objekt som sålts av? ”Budgivning pågår” också lågt?

Säljare och köpare verkar fortfarande ligga en bit från varandra.
Citera
2022-08-14, 23:02
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorJolt
Nu har det varit en hel rad visningar i Stockholm senaste två helgerna.

Är det inte vansinnigt få objekt som sålts av? ”Budgivning pågår” också lågt?

Säljare och köpare verkar fortfarande ligga en bit från varandra.

Extremt mycket ettor och tvåor som säljs nu i Gbg iaf och väldigt lite större bostäder. Säljare och köpare är långt ifrån varandra fortfarande på de större bostäderna och det kommer nog att vara så ett bra tag tills höger vinner valet och tar bort amorteringskravet.
Citera
2022-08-14, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det är ju exakt det som driftiga personer med kunskap och drivet att tjäna pengar gör. Jag har gjort det många gånger även om det var ett tag sedan. Jag har en släkting som gjort flera egna projekt senaste 15 åren. Vi är båda mer eller mindre att räkna som ekonomiskt oberoende idag. En kompis till mig köpte tomt och byggde själv. Han är snickare. Det blev 3 miljoner i vinst på den kåken.
Men hur många tror du klara av att göra ett sådant komplext projekt och tjäna pengar på det?

Den enda anledningen till att man kan tjäna pengar är om man sparar på produktionskostnaden och bygger allt själv
Citera
2022-08-14, 23:16
Medlem
Citat:
Det står ju i det objekt du beskriver att byggnadsvärdet är över 60% av tax värdet. Behövs ingen källa på det.

I tråden har det redan konstaterats att tomter på 700-1000 kvm i Sollentuna går för 5-6 msek och de säljs regelbundet. De flesta som bygger hus på dessa tomter bygger minst 150 kvm. Om byggnadskostnaden är 28k per kvm innebär det att ingen nyproducerad villa på 150 kvm med 1000 kvm tomt kommer kosta mer än runt 10 msek (tomt 5-6+hus 4 msek). Ändå säljs de för långt över 10 msek. Hur får du ihop det?

Varför köper du inte upp en massa tomter i Sollentuna och bygger? Verkar ju vara rena guldgruvan
Mja du formulerade det lite konstigt, du menade att byggnadsvärdet är 60% av totala taxeringsvärdet då förstår jag vad du menar. Den är relativt nybyggd villa, att priset är högt (4 +msek) är inte så konstigt att taxeringsvärdet för tomten är mellanskillnaden cirka 3 MSEK är väl precis det vi syftar på tomtbubbla, om det nu säljs för 15 miljoner så förstår du att tomten värdesätts till ca 10 miljoner.

Hävstångseffekten mellan egetkapital och lån, med billiga krediter möjliggör de höga priserna, i samband hög efterfråga. Vad är payback tiden idag kontra på 90 talet, helt andra förutsättningar sedan förra bubblan sprack. När folk köper dyrare kan tomterna säljas dyrare därefter.

By the way lite billigt att försöka använda Liksom-fbs argument och presentera dem som dina egna.
Citera
2022-08-14, 23:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Vilken tomt är ledig i Sollentuna?
Vad jag kan se är det 4 tomter ute till salu o Sollentuna nu.

Den här har bra läge med utsikt över Edsviken. Borde vara kvällssol där. Middag med kvällssol på uteplats med utsikt över edsviken. Sådant gillar folk.
https://www.lansfast.se/till-salu/tomt/stockholm/sollentuna/sollentuna/landsnoravagen-92/cmtomt5893a5cgolrnh9mt/?utm_source=hemnet&utm_medium=referral

Dock verkar du bara få bygga 200 kvm. Men du får väl lyxa till det lite. Eller du kanske tänker att det smartaste här är att bygga billigaste huset?

En sak att begrunda här. Lånar man till tomten så pyntar man ca 7000 i månade för den här adressen.

En del i forumet baxnar nu och suckar över att det har inte dom råd med och 7000 i månaden är "jättemycket". Och så landar dom i, efter att ha känt efter, att det är en bubbla.

Men varför är det en bubbla?
Det är bara andras preferenser. Hur kan andras preferenser vara en bubbla?

Är det en bubbla att kvinnor köper smink och sminkar sig också?
Med den bisarra bubbellogiken så skulle det bli en bubbla efter som jag har 0 intresse av att betala för det.
Märker ni bubbelpratare inte själva hur stolligt det är?
Citera
2022-08-14, 23:32
Medlem
Citat:
Den enda anledningen till att man kan tjäna pengar är om man sparar på produktionskostnaden och bygger allt själv
Det stämmer inte riktigt. Visst tjänar du på att köpa material och göra arbetet själv. Men om du skapare en produkt som är tilltalande för många så kan du tjäna mycket på det. Både utförandet och läget kan göra mycket på slutpriset. Sen så tar det ju ett år ungefär från inköp av tomt till huset är klart. Om du då byggt i en uppåtgående marknad så har du kanske tjänat 5-10% bara på det.
De flesta här inne får ut en lön på max 300.000 om året. Jämför det med att bygga ett hus och kanske få 1,5 miljoner över efter skatt. Det är 5 årslöner på 1 år.
Citera
2022-08-14, 23:57
Avslutad
Utbudet verkar i vart fall explodera nu på hemnet och booli, bara sista dagarna. Blir en spännande höst. Svårt tro att inte prissänkningar fortsätter om man ska kunna sälja. Men tror väldigt många bara kastar ut sitt boende i flockbeteende. Vem vet, kanske så många som hälften inte säljer om de inte får mer än 5% under utgångsbud. Svårt veta hur seriöst det är.
Senast redigerad av lone star 2022-08-14 kl. 23:59.
Citera
2022-08-14, 23:57
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Jag har bytt bostad relativt ofta och kommer snart göra det igen. Då pratar man såklart mkt med mäklare.

Du kan ju ta denna som exempel. I slitändan har det till stor del med penningmängd att göra.

https://fundler.se/blogg/utvecklingen-av-bostadsmarknaden-och-borsen/

Dock, jag fokuserar på Sthlm och de dyraste områdena i Sthlm. Här köper folk inte enkom med sin lön av tjänst som grund. Det gör man sannolikt i Skövde tex.

Det är därför det blir löjligt när tråden spekulerar i att de som bor i de bästa delarna av Bromma eller Lidingö kommer få problem med en ränta på 3-4% för att medellönen ”bara” är typ 55-60k.

Det tråden inte fattar är att inkomst av tjänst bara är en liten del av dessa människors inkomster. De har i princip alltid förmögna föräldrar/arv som stöttar och de har såklart pengar i aktieportföljer. De har även sina egna portföljer samt framgångsrika bolag som de såklart skatteplanerar kring.

Kollar du upp valfri person i en +200 kvm kåk i Danderyd kommer du allt som oftast se flertal bolagsengagemang.

Jag har flera bekanta som fått lägenheter i city och tom villor i Danderyd cashade av sina föräldrar. Kliver du in på marknaden med de förutsättningarna är du set for life mer eller mindre.

Även vid en ränta på 3-4% har en genomsnittsfamilj i Sollentuna betydligt mer pengar på kontot kvar än en familj i Luleå vid denna ränta. Ändå kanske det bara skiljer 10-15 k i mån i den arbiträra parametern inkomst av tjänst i området.

De som kommer få problem är två medelinkomsttagare som maxbelånat sig för att köpa ett 80-tals radhus BRF i typ Täby

Slutligen är boendet det sista man drar ned på. Man säljer hellre Teslan och kör Volvo än att nedgradera sitt boende.

Tack för ett bra och utförligt svar. Men måste fråga har du läst artikeln du hänvisar till?
Senast redigerad av sebno1 2022-08-15 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in