Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Anta detta scenarie:
Yanukovich var president, men förhindrad att vara i ukraina av några onda nazister som sa att han visst inte var president. Y ber om hjälp av Ryssland. Ryssland hjälpte till, med en kombination av "små gröna män" och reguljära styrkor. Varför är det en invasion? I så fall var också USAs "desert storm" en invasion av Kuwait. Sen kan man anklaga dem för att de "gröna männen" är ett krigsbrott, men det gör inte det till en invasion. Du är förvirrad.
Är du redlöst berusad eller så?
Yanukovich var president, blir hotad av nazister, ber Ryssland om hjälp. Ryssland svarar med att sända in trupp - inte för att återställa ordningen, säkra Yanukovichs återgång till makten eller köra bort nazisterna - utan för att annektera delar av Ukraina. Du försöker utifrån det scenariot på fullaste allvar diskutera huruvida Rysslands invasion var laglig eller ej.
Låt mig ge dig en jämförelse: du och jag bor grannar i varsitt hus. Du blir en vacker dag överfallen av rånare i ditt hem och skriker efter hjälp. Jag noterar att du är övermannad i ditt hem och passar då på att flytta staketet två meter åt ditt håll för att utöka min gräsmatta på bekostnad av din. Är det jag gör lagligt med hänvisning till att jag övertar din nödvärnsrätt gentemot rånaren?