2022-08-14, 21:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Han måste väl i sin roll ta del av Rysk information och den visar sig om och om igen stämma överens med verkligheten.
Som för så många av oss andra.

Insåg tidigt att ryska uppgifter om ryska framsteg är mer pålitliga än ukrainska uppgifter om ryska nederlag.
Citera
2022-08-14, 21:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Partisaner har sprängt en järnvägsbro på ryss-ockuperat område. Många tåg från Krim blir stoppade.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1558874362278821890

Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Men RyZZland måste väl börja benämna det som "krig" för att kunna mobilisera.
Om det är ett "krig" så kan ryzzen inte gnälla om Ukraina skjuter in i RyZZland.

Om de kallar folk till mönstring nu så har de mönstrade soldater om de förklarar krig och allmän mobilisering. Då spar de tid då, då kan direkt kalla in folk utan att behöva mönstra dem. Så tror jag det funkar.
Citera
2022-08-14, 21:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Partisaner har sprängt en järnvägsbro på ryss-ockuperat område. Många tåg från Krim blir stoppade.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1558874362278821890

Om de kallar folk till mönstring nu så har de mönstrade soldater om de förklarar krig och allmän mobilisering. Då spar de tid då, då kan direkt kalla in folk utan att behöva mönstra dem. Så tror jag det funkar.

Def Mon skriver lite om det inträffade-

Citat:
So that means that at least 1 out of the two railway connections from Crimea is out.
I'm not sure if the railway is operational in Brylivka after the "accident" There must be a lot of ammo spread around there to dispose of. Plus repairs needed.

https://twitter.com/DefMon3/status/1558860254473080832
Citera
2022-08-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
PS: Jag har redan gett dig den referensen på läget, men här kommer den igen: https://www.ponarseurasia.org/was-yanukovych-s-removal-constitutional/
Läser du dina egna källor?
Citat:
"The Rada did not follow, or claim to follow, the impeachment route. They passed a resolution that established that Yanukovych had removed himself from fulfilling his constitutional duties. The resolution stated that due to the fact that Yanukovych had unconstitutionally stopped fulfilling his presidential duties, the Rada was calling early presidential elections as is their right under Article 85/7. It seems that nothing in the constitution prohibits parliament from passing such a resolution, which has the full legal force of a law, according to Article 91. The speaker of the Rada signed the resolution, again in accordance with the constitution (Article 88/3)."
Tack för att du sparade mig tiden det hade tagit att själv luska fram en källa som styrker att du hade fel när du påstod att parlamentet inte har rätt att avsätta presidenten.
Citat:
De flesta menar att f ö Yanukovich inte hade lämnat landet som du skrev, det skedde parallellt. Han hade nog gärna kommit tillbaka när det var säkert för honom. Jag sa heller inte att Rysslands beslut om vad de skulle göra i Ukraina var beroende av detta. Men statusen på Rysslands handlande avgörs av hur man ser på Yanukovich. Ser man honom som rätteligen avsatt, så var det en invasion. Om man anser att det var en statskupp/revolution så var det inte en invasion i Krim 2014. Jag kan göra ett sista exempel. Sovjet invaderade inte Norge i slutet av andra världskriget. De befriade norra Norge med norska exilregeringens accept. Quisling i Oslo såg det så klart som invasion. Det är inget ovanligt med exilregeringar, de har inte “avgått i praktiken”.
Dina exempel är helt poänglösa eftersom grundpremissen är helt felaktig. Det är skitsamma om Yanukovich avsattes på rätt sätt eller ej, Ryssland invaderade fortfarande Krim. Om man trots detta fortfarande vill klamra sig fast i illusionen om att det kanske inte var 100 % olagligt så är det bara att titta på hur ryssarna bar sig åt: de skickade in trupp utan nationsbetäckning för att ockupera alla myndighetsbyggnader, flygplatser etc. och först därefter erkände Ryssland vad de gjorde. Summa sumarum: du har, likt alla andra rysstroll, åt helvete fel.
Citat:
PS: Det är ditt påstående mot en väletablerad akademiker: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2658245
Händelserna utreddes aldrig ordentligt i Ukraina. Du förstår kanske varför, regeringen ville inte veta svaret. Du får inte mer rätt för att du kallar din “motståndare” för rysstroll eller säger att det är fantasier. Kom med källor istället som motsäger mina källor.
En väletablerad akademier som inte har någon särskild tillgång till bevis eller så utan analyserar öppna källor och drar sina egna slutsatser som han medger går i klinsch med vad andra akademiker kommit fram till? Jag är ledsen men jag tänker inte ödsla tid på att debunka det där tramset. Kan tyckas fult, det får jag godta isf.
Citat:
PS: Det är ingen relativisering. Jag visar bara att parlament ibland fattar beslut som de inte har rätt att fatta.
Du verkar inte begripa vad en relativisering innebär.
Citera
2022-08-14, 21:49
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Absolut och det är fler ryssar som har tillgång till rent vatten jämfört med schweizare och för all del monegasker också.
Vi kanske skall samla stöd för att stödja de stackars fattiga länderna också?

More than ten million Russians lack access to quality drinking water. Sixty percent of the country’s population drinks water from contaminated wells, mostly in rural, backwater regions. As a New York Times report from Moscow a few years ago concluded, in Russia “the rich buy bottled water, and the rest boil, hold their noses and drink.”
Citera
2022-08-14, 21:55
Avstängd
psychicsailors avatar
MilitarySummary-kanalen förutsäger idag att i September blir det omröstningar i södra Ukraina. Så snart Ryssland har "vunnit" dem, kommer de omedelbart att annekteras till Ryssland. När det sker, kommer de att flytta stora mängder conscripts till södra Ukraina och använda dem till allt "andra linjens" arbete; vaktposter, försvarspositioner, osv. MilitarySummary hypotetiserar att de inte kommer att användas för offensiva operationer "utanför 'ryskt' territorium".

Ryssland har cirka 130 000 värnpliktiga. anta 100 000 av dem i armén. Anta att 30% av dem är i tidigt stadium av utbildning, och att 10% av dem används till andra uppgifter i Ryssland (vakta gränsposteringar, militära installationer, etc). Det betyder att vi kanske ser ytterligare 60 000 soldater snart.

Intressant teori.
Citera
2022-08-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
More than ten million Russians lack access to quality drinking water. Sixty percent of the country’s population drinks water from contaminated wells, mostly in rural, backwater regions. As a New York Times report from Moscow a few years ago concluded, in Russia “the rich buy bottled water, and the rest boil, hold their noses and drink.”
Absolut så men följer man Niburus tankesätt så är det 130 miljoner ryssar som har tillgång till rent vatten och bara drygt 39 000 monegasker har det men ca 10 miljoner ryssar saknar tillgång medan 0 monegasker gör detsamma.
Citera
2022-08-14, 22:01
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Absolut så men följer man Niburus tankesätt så är det 130 miljoner ryssar som har tillgång till rent vatten och bara drygt 39 000 monegasker har det men ca 10 miljoner ryssar saknar tillgång medan 0 monegasker gör detsamma.

ryZZar tänker ju så. De är vana vid att inte bry sig om de som bor i fattigare områden. Det är där de hittar människor som de offrar i Ukraina. O eftersom dessa inte räknas så säger Moskva att de inte har några förluster.

Vi i den civiliserade världen tänker inte så och i EU räknas alla 450 miljoner invånare.
Citera
2022-08-14, 22:07
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Är du klar över hur många länder som via proxy invaderade tsar-Ryssland/Sovjet precis efter bolsjevikrevolutionen 1917? Jag tror faktiskt det traumat, och känslan av triumf och stolthet över att de överhuvudtaget överlevde som en nation, har format det ryska psyket väldigt mycket.

Jag syftar alltså på händelserna i Krim 2014, inte 2022. Jag håller med dig om att status på Yanukovich är irrelevant för 2022 års invasion. Även om man tycker att det var en statskupp 2014, är ändå Kiev-offensiven odiskutabelt en invasion. Vad jag vet så har inte Yanukovich f ö uttalat sig överhuvudtaget vid 2022 års invasions start. Sen är det lite rörigt eftersom flera miljoner människor inte har fått rösta eftersom de ukrainska valen inte innefattade DPR/LPR eller Krim, deras föredragna kandidat Yanukovich var utjagad ur landet, osv.

Jag var inte medveten om att ni pratade om invasionen av Krim 2014 utan trodde att det gällde den nuvarande invasionen. Det gör min kritik tämligen uddlös. Ursäkta att jag tog upp det.

Jag tror inte att många i Ryssland alls bryr sig om bolsjevikerna 1917. Mitt intryck är att det är en stökig del av historien som de flesta ryssar helst vill glömma. Det är det stora patriotiska kriget som gäller. Det är det som var Sovjets/Rysslands stoltaste stund, inte bara för att de utförde militära stordåd utan för att de utförde militära stordåd och fick omvärldens respekt för det. Just det där med omvärldens respekt verkar vara en väldigt känslig punkt för ryssar. Jag är fortfarande inte helt säker på varför men Ryssland verkar, betydligt mer än andra jämbördiga länder, kräva internationell aktning. Det skulle kunna vara ren stormaktshysteri och imperiedrömmar. Men jag misstänker att det snarare handlar om en intern propaganda, ryssarna matas av sin regering med en strid ström nyheter om hur bra det går för deras land, och det enda sättet att förena den sortens inrikespolitik med utrikespolitiken är att låta utrikespolitiken helt och hållet gå ut på att jaga ära och ryktbarhet.

För övrigt var det nästan inga länder som invaderade Ryssland på grund av bolsjevikrevolutionen. Det pågick ett världskrig och ett antal länder var i Ryssland på grund av det. Tyskland och Österrike var i full färd med att ockupera stora delar av Ryssland. Storbritannien hade trupper i Murmansk och Ukraina för att förhindra detta. Amerikanerna hade trupper i Vladivostok för att säkra leveranserna av krigsmateriel till Ryssland. De enda som väl egentligen kan sägas ha invaderat Ryssland på grund av bolsjevikerna är väl Japan, som rätt fräckt försökte vinna territoriella fördelar med hänvisning till bolsjevikernas statskupp.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl självklart att Poroshenko och Zelensky köpte sina val och kontrollerade även det mesta av media, de få oberoende politikerna och mediaplattformar är nu borta, säg hurra till demokratin.

Observatörerna från OSSE? Vad det inte dom också som övervakade vapenvilan och gav ukrainsk militär koordinater över milisens artilleri positioner? Det är ganska lätt att förklara att det inte blev någon pro-rysk president sedan 2014 framröstad av folket för att ordna upp konflikten, ekonomin och handeln med Ryssland. I brist på annat valde man Zelenskyj som gick på val med fred som budskap men gav folket krig istället då man ignorerade Minskavtalet och NATO-frågan.

Händelserna 2014 gav anledning för ryssarna att säkra den rysktalande befolkningen på Krim och även flottbasen. Folket i södra och östra Ukraina vill också bort från råskinnen i Kiev men bara Donbas lyckades och får nu hjälp av ryssarna att avsluta terrorbombningen Kiev-regimen hållit på med i åtta år. Även resten av de forna ryskvänliga regionerna kommer nu att få ett val om nu inte Zelenskyj med dårararna spränger kärnkraftverket och dammen för då kommer ingen att kunna bo i området.

I verkligheten du talar om så invaderar USA (och NATO) andra länder lite som dom vill, som Afganinstan, Irak, Jugoslavien, Syrien etc. Kan dom inte det så försöker man störta presidenter eller sätta svåra sanktioner så att dom kanske lyder. Så berätta det till USA också då dom inte gillar andras "demokratiskt" valda regeringar eller ledare. Dags att alla, även stormakter respekterar internationell rätt för annars fungerar det inte som vi nu ser.

Den här "invasionen" och vad Ryssland kallar en speciell operation så är motiven mer komplicerat än USA:s drägglande över makt och naturresurser.

Man ser med våld till att Donbas befrias eftersom Miskavtalet havererade samt avmilitariserar Ukraina precis som USA gjorde med Japan och Tyskland, dom tycker nog att det räcker med hot och provokationer. Våld verkar var det enda USA och EU förstår tragiskt nog. Ryssland ser till att få undan Ukraina med NATO som ett hot mot deras säkerhet. Man efterfrågade en ny säkerhetslösning men blev ignorerad. Man säkrar även sin militära verksamhet i Svarta havet och Krims befolkningen genom att ta södra Ukraina efter att förhandlingar med Kiev är omöjliga. Sen gör Ryssland det som USA och EU blir mest galna över och som nu leder till att Ukrainas befolkning kan offras, tar över de viktigaste naturtillgångarna. Det var en av orsakerna för USA att göra Ukraina till en fiende för Ryssland, kriga och se båda länderna förstörda av krig och sanktioner. Då kan man kan göra det man är bäst på, plundra förstörda länder. Man ville åt bådas naturtillgångar med en smäll men fick inget alls, man gapade för mycket.

Det är märkligt att man kan ignorera Rysslands önskemål och sen tro att dom ska svälja det och låta NATO flytta fram mot deras gränser. Alla vet att i slutändan har NATO både missilförsvar och kärnvapen på plats. Samtidigt är det ganska lätt för en del att acceptera USA:s roll som världpolis som störtar eller sanktionernar bort ledare eller länder man inte gillar. USA:s skulle heller inte acceptera Rysska baser och missilsystem i Mexiko eller på Kuba. Är man två stora kärnvapennationer så har man den rollen att spela.

Det är väl självklart att man kan få olika tullunioner att fungera om man vill men EU ville inte ens försöka, EU ville ha allt eller inget. Ukraina hade fått agera proxy och landet hade tjänat på det, alla hade tjänat på det. Protesterna gjorde att dåvarnade presidenten lade åt sidan förhandlingarna och gick med på nyval. Råskinnen hade andra tankar och bråttom så att inte en bra lösning kunde förhandlas fram under tiden och här är vi då hatfulla människor bestämmer utvecklingen.

Nu har rysshatet och förtrycket mot etniska och rysktalande Ukrainare hållit på i åtta år. Många har dött och fängslats och att kalla det som blev efter 2014 för en demokrati är ett skämt, nu lutar det ordetligt mot en brutal diktatur av det som blir kvar av Ukraina och väst kommer att acceptera det. Hat är förödande på många sätt, personligen men även för länder.

För att beskriva vilka svin dom är i denna Kiev-regim med bara en daglig artikel så läs vad Ukrainas utrikesminister tycker om oss.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kuleba-tuff-rehabilitering-vantar-for-beroendesjuka-europa

Visst är det gulligt att han jämför oss med knarkare som måste tända av, dvs vänja oss att vara utan billig rysk energi. Vi blir också utan andra bra råvaror. Vår inflation stiger inom EU, många är rädda för den kalla vintern, företagare och industrier oroar sig inför framtiden och den saten tycker att vi ska genomlida en smärtsam rehabilitering för att friskna till. Vad den dumma jäveln inte säger är att Ukraina också är beroende av rysk gas fast dom låtsas köpa den från Europa nu. Ukraina har varit beroende av rysk gas ända sedan sin självständighet och dom har inte lyft ett finger i att bygga bort det utan man tog den enklare vägen lågbegåvade gör, hata, beskyll och förstör för alla.

Stänger Ryssland av gasen helt till EU så blir det svårt för oss men Ukrainas befolkning kan inte längre leva där och denne Dmytro Kuleba bryr sig inte ett skit. Lika beroende är inte EU av rysk gas. Målet som dårarna misslyckades med, att krossa Ryssland, krossar dom själva då deras ekonomi snart är förstörd. Är det någon som tror dom ångrar detta hat och motvilja till ryssarna? Nej, dessa typer är stolta över vad dom gjort och samtidigt kräver dom mer av USA och EU helt utan tacksamhet.

Det hela är så förbannat dumt att det faktiskt kan ligga en plan bakom. Dra ner EU och Ryssland ekonomiskt så Ukraina kommer på samma nivå och då senare kan blomstra och leda övriga. Ultranationalisters och nazisters sjuka hjärnor.

En imponerande svada. Men kan du svara på två enkla frågor (ingen annan verkar kunna det nämligen):
1. På vilka sätt har Ukraina brutit mot Minsk-avtalet?
2. På vilka sätt är de ukrainska valen sedan 2014 inte demokratiska?
Citera
2022-08-14, 22:07
Medlem
Film på HIMARS attacken mot Nazzarna i Popasna.

"Wagner" Russian mercenary base after HIMARS strike — Popasna, Luhansk region
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1558905302401138688
Senast redigerad av more4you 2022-08-14 kl. 22:09.
Citera
2022-08-14, 22:10
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av more4you
Film på HIMARS attacken mot Nazzarna i Popasnsa.

"Wagner" Russian mercenary base after HIMARS strike — Popasna, Luhansk region
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1558905302401138688
Nej, det är verkligen inte mycket som går Putins eller ryzzarna väg just nu... Gott så, i vilket fall!
Citera
2022-08-14, 22:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Läser du dina egna källor?
Citat:
"The Rada did not follow, or claim to follow, the impeachment route. They passed a resolution that established that Yanukovych had removed himself from fulfilling his constitutional duties. The resolution stated that due to the fact that Yanukovych had unconstitutionally stopped fulfilling his presidential duties, the Rada was calling early presidential elections[inte avsätta presidenter as is their right under Article 85/7. It seems that nothing in the constitution prohibits parliament from passing such a resolution, which has the full legal force of a law, according to Article 91. The speaker of the Rada signed the resolution, again in accordance with the constitution (Article 88/3)."
Tack för att du sparade mig tiden det hade tagit att själv luska fram en källa som styrker att du hade fel när du påstod att parlamentet inte har rätt att avsätta presidenten.

Vi är förhoppningsvis här för att bli klokare, inte ha rätt till varje pris. Källan skriver tyvärr lite dåligt, vi kan inte se om de syftar på själva avsättandet av presidenten, eller nyvalet. 85/7 är väldigt enkel, den säger bara: "7) designating elections of the President of Ukraine within the terms envisaged by this Constitution;" (och normalt lär ju den sittande presidenten styra landet tills nyvalet är genomfört).

Källan säger också: "Ideally, a country’s Constitutional Court should be best positioned to close such loopholes. If the president of a consolidated democracy with a strong rule of law, had a nervous breakdown, disappeared without a trace, and could neither be proven dead nor impeached for a crime, parliamentary leaders would immediately approach the Constitutional Court and ask for guidance.[my italics]"

Min poäng är inte att jag vet att Yanukovich var den rättmätige presidenten. Utan att läget var fullständigt oklart => man kan inte tvärsäkert hävda att Ryssland invaderade 2014. Det var bananrepublikartat kaos.

Du kan själv läsa vidare, finns fler som skrivit om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in