2022-08-14, 20:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du verkar ha svårt att ha två, eller flera, tankar i huvudet samtidigt. Bitcoin är en valuta, hårda pengar, en investering som just nu korrelerar med tech stocks, en SOV, en potentiell hedge mot inflation och en framtidsplan. Väljer du en av dessa beroende på vilken poäng du vill få fram blir det fel. Därför har du alltid fel.

Tyvärr är alla de sakerna motstridiga. Du kan inte få alltihop samtidigt.
2022-08-14, 20:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tyvärr är alla de sakerna motstridiga. Du kan inte få alltihop samtidigt.
Det är din åsikt som du inte ens bemödar dig att motivera.
2022-08-14, 20:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är din åsikt som du inte ens bemödar dig att motivera.

Jag har gjort det flera gånger under tiden som du var bannad. Du kan nog söka lite.
2022-08-14, 21:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag har gjort det flera gånger under tiden som du var bannad. Du kan nog söka lite.
Jag har läst igenom inläggen och hittade inget. Jaja du får gärna ha din åsikt. Lycka till.
2022-08-14, 22:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok då kan du sluta försöka nu. Tack för din medverkan.

Jag har för övrigt missat att jag skulle påstått att gud finns. Det hittade du på nu för att försöka göra en poäng. Allt enligt ditt vanliga mönster. I vilket fall bra att du inser att du inte har förmåga att utbilda någon och lycka till med din nya insikt.

Jag kan utbilda dig om jag hade tid och ork. Det beror på att jag är bildad inom många berörda områden.

Ett bevis för att du absolut inte är det är följande:
Citat:
Du verkar ha svårt att ha två, eller flera, tankar i huvudet samtidigt. Bitcoin är en valuta, hårda pengar, en investering som just nu korrelerar med tech stocks, en SOV, en potentiell hedge mot inflation och en framtidsplan. Väljer du en av dessa beroende på vilken poäng du vill få fram blir det fel. Därför har du alltid fel.

Det är så många saker som är fundamentalt galet här, men vi kan väl börja med detta: hur skulle bitcoin kunna vara en valuta, en investering och en hedge mot inflation samtidigt? Vem skulle använda en sådan "valuta" t ex? Vem skulle vilja ge ut lån i den valutan?
2022-08-14, 22:41
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag kan utbilda dig om jag hade tid och ork. Det beror på att jag är bildad inom många berörda områden.

Ett bevis för att du absolut inte är det är följande:

Det är så många saker som är fundamentalt galet här, men vi kan väl börja med detta: hur skulle bitcoin kunna vara en valuta, en investering och en hedge mot inflation samtidigt? Vem skulle använda en sådan "valuta" t ex? Vem skulle vilja ge ut lån i den valutan?
Har du ångrat dig och nu vill du utbilda mig igen? Vad fick dig att ändra dig?

Som svar på dina frågor(jag utbildar dig gärna).
1. För att den bevisligen är det. Du ser det själv.
2. Alla som vill
3. Alla som vill
2022-08-15, 18:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Har du ångrat dig och nu vill du utbilda mig igen? Vad fick dig att ändra dig?

Som svar på dina frågor(jag utbildar dig gärna).
1. För att den bevisligen är det. Du ser det själv.
2. Alla som vill
3. Alla som vill

Exempel: Vill du låna pengar av mig i 10 år som du vet kommer vara mycket mer värda när lånet förfaller? Hur blir det med likviditeten, investeringar, köp av aktier osv i en sådan ekonomi?
2022-08-16, 11:56
Medlem
Citat:
Exempel: Vill du låna pengar av mig i 10 år som du vet kommer vara mycket mer värda när lånet förfaller? Hur blir det med likviditeten, investeringar, köp av aktier osv i en sådan ekonomi?

Ja, hur är det med tech-sektorn där Moore: s lag dikterar att datorkraften nästan dubbleras vartannat år? Dvs om du köper en mobiltelefon idag för 10 000 kr, eller om du väntar i ett par år och köper en mobiltelefon för 10 000 kr så kommer du att få en radikalt mycket bättre mobiltelefon om du väntar ett par år. Samma sak gäller i princip för all tech, från strykjärn till mikrovågsugnar till elsparkcyklar till bilar.

Ändå konsumeras dessa produkter i rasande takt, trots att konsumenterna "tjänar" på att vänta med att konsumera.

Det som är största problemet med vår ekonomi (och som Bitcoin löser) är centralbanken, dvs den ekonomiska pump som dag och natt flyttar runt pengar från de fattiga till de rika. Centralbanken dubblerar ungefär mängden pengar i omlopp varje årtionde. Penningökningen fördelas inte likformigt över ekonomin och detta orsakar en omfördelning. Penningtryckeri omfördelar alltså köpkraft och välstånd från dem som får pengarna sent till dem som får pengarna tidigt. Detta kallas Cantillon-effekten.

De som står nära bankerna och finanseliten får pengarna tidigt och tjänar väldigt bra. De som får de nya pengarna sist, dvs. de fattiga som inte äger något är de som kommer att förlora.
2022-08-16, 12:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Ja, hur är det med tech-sektorn där Moore: s lag dikterar att datorkraften nästan dubbleras vartannat år? Dvs om du köper en mobiltelefon idag för 10 000 kr, eller om du väntar i ett par år och köper en mobiltelefon för 10 000 kr så kommer du att få en radikalt mycket bättre mobiltelefon om du väntar ett par år. Samma sak gäller i princip för all tech, från strykjärn till mikrovågsugnar till elsparkcyklar till bilar.

Ändå konsumeras dessa produkter i rasande takt, trots att konsumenterna "tjänar" på att vänta med att konsumera.

Det som är största problemet med vår ekonomi (och som Bitcoin löser) är centralbanken, dvs den ekonomiska pump som dag och natt flyttar runt pengar från de fattiga till de rika. Centralbanken dubblerar ungefär mängden pengar i omlopp varje årtionde. Penningökningen fördelas inte likformigt över ekonomin och detta orsakar en omfördelning. Penningtryckeri omfördelar alltså köpkraft och välstånd från dem som får pengarna sent till dem som får pengarna tidigt. Detta kallas Cantillon-effekten.

De som står nära bankerna och finanseliten får pengarna tidigt och tjänar väldigt bra. De som får de nya pengarna sist, dvs. de fattiga som inte äger något är de som kommer att förlora.

En vanlig och felaktig jämförelse (gällande datorer/smartphones).

Att teknikprodukter blir mer avancerade och därmed billigare över tid är inte samma sak som att vi skulle ha en allmän deflation i ekonomin.

Individer köper en ny smartphone pga att den har potentiellt egenskaper som underlättar dennes liv och produktivitet. Kanske ger den också en viss status, men sådant är subjektivt. Man kan även säga att i fallet med sådana prylar finns en alternativkostnad i att inte köpa den nya modellen som kanske är större än kostnaden för att köpa den idag istället för nästa år.

Det är en helt annan sak, och inget som är kontroversiellt, att deflation är förödande för ekonomisk tillväxt. Se exemplet ovan gällande investeringar eller lån.
2022-08-16, 12:35
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är en helt annan sak, och inget som är kontroversiellt, att deflation är förödande för ekonomisk tillväxt. Se exemplet ovan gällande investeringar eller lån.
Vilket exempel där deflation är förödande för ekonomisk tillväxt syftar du på?
2022-08-16, 12:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vilket exempel där deflation är förödande för ekonomisk tillväxt syftar du på?

Jag förklarade redan detta.

Vid deflation håller man i sina pengar istället för att investera dem (eller låna till investeringar). Likviditeten i ekonomin blir katastrofal. Hur ska t ex företag växa eller startas utan investeringar?

Det är helt grundläggande nationalekonomi men jag antar att det här är ännu ett tecken på att bitcoin-maxis inte förstår ekonomi, utan i bästa fall är pojkrumsanarkister.
2022-08-16, 13:03
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag förklarade redan detta.

Vid deflation håller man i sina pengar istället för att investera dem (eller låna till investeringar). Likviditeten i ekonomin blir katastrofal. Hur ska t ex företag växa eller startas utan investeringar?

Det är helt grundläggande nationalekonomi men jag antar att det här är ännu ett tecken på att bitcoin-maxis inte förstår ekonomi, utan i bästa fall är pojkrumsanarkister.
Jag trodde du hade ett konkret exempel. Inte endast ett exempel på vad du tycker och tror.

Då förstår jag vad du menar. Du har såklart rätt att tro vad du vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in