2022-08-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stollppe
Har haft perioder där jag konsumerat tjack som en pundare, månader i sträck. De enda gångerna jag fått ont i bröstet av en substans är när jag konsumerat koffein, inte annars. Kan få lättare hjärtklappning av högre doser tjack, men det är bara behaglig sådan, absolut inte obehag eller ont.

Koffein är ett råttgift, tjack är nog bättre.

Det kan ligga något i det du säger.
Citera
2022-08-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saimaannorppa
Vågar inte svara på hur mycket sämre det är. Kan endast tala utifrån egen erfarenhet. Jag får också ont i bröstet av koffein av någon sjuk anledning. Blir lite rädd när det händer så borde sluta med det, dock inget fel på hjärtat. Händer ibland att jag tar uppåt-preparat för koncentrationens skull. Det har varit lugnt. Har dock varit noggrann med att inte dricka energidricka samma dag.

Smart att inte ta både och.
Citera
2022-08-14, 00:32
Medlem
mongomanishs avatar
Tråd "Får ibland ont i bröstet av koffein. Kan jag ändå testa elvanse 20mg?" sammanfogad /Mod
Citera
2022-08-14, 20:33
Medlem
Hur länge ska kraschen sitta i? Tar jag Elvanse kl 8 så kraschar jag vid 15, blir nedstämd, apatisk, lättirriterad, känner allmänt obehag mm i flera timmar. Väldigt jobbigt. Blir som vanligt framåt kvällen.
Att dela upp det och ta en lägre dos Elvanse vid 12 gör ingen stor skillnad.
Den funkar bra i 5-6h med knappt några biverkningar, sen kommer allt på en gång. Är det så det ska vara? Jag undrar om jag metaboliserar den för fort. Upplever depoteffekten som dålig.
Citera
2022-08-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaKF
Hej. Har ätit elvansen sen 2015. Pga högtblodtryck, då sänktes den. Tog 50 mg morgon /efter lunch 20.
Nu 30 mg morgon /efter lunch 20mg. Naturligtvis funkar det inte. Så tar 50 direkt. ( 30+ 20) .
På 50mg kapsel väcksen enorm irritation. Men på 30+20 kommer inte irritationen. Har suttit jämfört kapsel hölje kapsel innehåll, pratat med psyk som inte förstår varför. Vet någon ,kan någon eller nån dom upplevt lika? Bara nyfiken hur det känslomässigt kan vara så stor skillnad 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag har också fått för mig att det är olika effekt på olika kapslar. Typ att 2x20 inte ger samma effekt som en 40.

Men jag TROR inte det ska vara nån depåeffekt i själva kapseln.

Jag har tänkt precis samma sak som er gällande 20 och 40 mg-kapslarna Har iof ätit så jävlamånga olika doskombinationer att jag inte har nån vidare koll till slut. Har dessutom i perioder ätit som ordinerat och i perioder missbrukat. Det är så jävla svårt att avgöra vilken dos som passar bäst och sedan hålla sig till den förskrivna mängden. Tycker ni också att det är svårt att avgöra om dosen är för hög vs för låg? Kan ju både bli speedad och lugn av tjack, jag tycker inte att det är så tydligt som ”ju högre dos desto mer speedad/lugn blir jag”.

Lättast att dosera lagom var det när det skedde en ”glitch” i systemet och jag råkade få mycket mer tabletter än vad som var menat. Hade då burkar av 20, 30, 40 och 50 mg hemma samtidigt och kunde dosera fritt efter dagsform och behov.
Citera
2022-08-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebulous1
Hur länge ska kraschen sitta i? Tar jag Elvanse kl 8 så kraschar jag vid 15, blir nedstämd, apatisk, lättirriterad, känner allmänt obehag mm i flera timmar. Väldigt jobbigt. Blir som vanligt framåt kvällen.
Att dela upp det och ta en lägre dos Elvanse vid 12 gör ingen stor skillnad.
Den funkar bra i 5-6h med knappt några biverkningar, sen kommer allt på en gång. Är det så det ska vara? Jag undrar om jag metaboliserar den för fort. Upplever depoteffekten som dålig.
Orkar inte med detta längre. Går det inte att lösa (mildra kraschen eller göra att den inte varar så länge) så får jag ge upp medicinen. Synd med tanke på hur mycket den hjälper de här 5-6 timmarna. Har (fel)behandlats med all möjlig skit genom åren och ingen annan medicin har hjälpt mig som den här.
Min tanke nu är att antingen byta påfyllnadsdosen till Attentin, eller prova med endast Attentin. Ska ta upp det med läkaren.
Kan det funka bättre?
Citera
2022-08-18, 08:25
Medlem
Citat:
Orkar inte med detta längre. Går det inte att lösa (mildra kraschen eller göra att den inte varar så länge) så får jag ge upp medicinen. Synd med tanke på hur mycket den hjälper de här 5-6 timmarna. Har (fel)behandlats med all möjlig skit genom åren och ingen annan medicin har hjälpt mig som den här.
Min tanke nu är att antingen byta påfyllnadsdosen till Attentin, eller prova med endast Attentin. Ska ta upp det med läkaren.
Kan det funka bättre?
Vad exakt gör du när klockan slår 15? Ett bra tips är att få igång dopaminet igen på egen hand.
Träning, sex, mat, eller meditation fungerar bra.
Annars någon mild GABA-substans som Theanin eller Gabapentin lindrar de bra.

Fungerar inte de så prova Attentin.
Citera
2022-08-18, 10:09
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Kan det funka bättre?

hur stor dos elvanse har du? jag börjar med 60 och tar 40 vid 12-13 tiden.

Om möjligt kan du ta den lite senare,dvs du tar första dosen kring 9-10. Och så påfyllnad vid 13.
Jag behöver minst 40mg påfyllnad annars blir det ingen skillnad.

Det underlättar också om man aktiverar sig med något på eftermiddagen. Då kan det hinna bli kväll så jag känner mig hjälpt av medicinen till 19-tiden i alla fall.

Man måste jobba lite själv också. Elvanse är en krycka, inte dunderhonung.
Citera
2022-08-18, 16:59
Medlem
Citat:
hur stor dos elvanse har du? jag börjar med 60 och tar 40 vid 12-13 tiden.

Om möjligt kan du ta den lite senare,dvs du tar första dosen kring 9-10. Och så påfyllnad vid 13.
Jag behöver minst 40mg påfyllnad annars blir det ingen skillnad.

Det underlättar också om man aktiverar sig med något på eftermiddagen. Då kan det hinna bli kväll så jag känner mig hjälpt av medicinen till 19-tiden i alla fall.

Man måste jobba lite själv också. Elvanse är en krycka, inte dunderhonung.
Jag har 40+20.
Det är meningen att jag ska få en mer långvarig effekt när de höjer, men det blir mer en starkare effekt vilket jag inte vill ha, och en svårare krasch. Bad om att få dela upp den, men det funkar inte bra.

Ser inte vitsen med att fylla på med långtidsverkande senare på dagen. Den positiva effekten varar inte mycket längre, Elvansen sitter bara i och gör mig till en apatisk, deprimerad zombie sen.

Ja, jag vet. Men jag kan krascha svårt även om jag gör allt rätt.
Det blir en svängning med nästan noll biverkningar i 5-6h och sen alla biverkningar på en gång.
Citera
2022-08-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Vad exakt gör du när klockan slår 15? Ett bra tips är att få igång dopaminet igen på egen hand.
Träning, sex, mat, eller meditation fungerar bra.
Annars någon mild GABA-substans som Theanin eller Gabapentin lindrar de bra.

Fungerar inte de så prova Attentin.
Kraschar vad jag än gör. Det är såklart bäst att hålla mig aktiv. Tvingade mig till gymmet vid den tiden idag.
Blir så deprimerad och får sån stark olust och ovilja till precis allting, precis allt ger obehag och blir enormt ansträngande då.
Tanken är att plugga, men det räcker ju inte för att göra nåt på heltid. Kraschar jag klarar jag knappt att prata med andra och får hjärndimma.
Senast redigerad av Nebulous1 2022-08-18 kl. 17:23.
Citera
2022-08-18, 17:20
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Jag har 40+20.
Det är meningen att jag ska få en mer långvarig effekt när de höjer, men det blir mer en starkare effekt vilket jag inte vill ha, och en svårare krasch. Bad om att få dela upp den, men det funkar inte bra.

Ser inte vitsen med att fylla på med långtidsverkande senare på dagen. Den positiva effekten varar inte mycket längre, Elvansen sitter bara i och gör mig till en apatisk, deprimerad zombie sen.

Ja, jag vet. Men jag kan krascha svårt även om jag gör allt rätt.
Det blir en svängning med nästan noll biverkningar i 5-6h och sen alla biverkningar på en gång.
Du kanske har för låg dos?
Citera
2022-08-18, 17:30
Medlem
Citat:
Du kanske har för låg dos?
Jag lär väl bara bli stissig och få en värre krasch på en högre dos? Tycker den är tillräcklig under de timmar den funkar.

Attentin uppdelat t ex 3 ggr/dag kanske kan ge en mer jämn och långvarig effekt? Jag har hittat några andra i tråden som haft samma problem och blivit hjälpta av ett byte till Attentin.
Senast redigerad av Nebulous1 2022-08-18 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in